Gå til innhold

Tidsklemma og trening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere andre det når tiden rett og slett ikke strekker til med familie og jobb. Gjennom pandemien fikk jeg plutselig mye ekstra tid, og begynte å trene regelmessig 3-5 ganger i uken som jeg holdt gående i to år. Men har ikke klart å opprettholde det i år. Med full jobb, verv og familieforpliktelser så blir det litt rykk og napp. Det går ikke an å holde seg til en treningsplan når det kommer mye spontant fra sidelinjen hele tiden. Og nå har været vært grusomt hele uken og det begynner å bli mørkt på kveldene når alt roer seg...

Det jeg har fått til de siste ukene er å gå/løpe i trapper hver dag. Rundt 20-30 etasjer daglig. Og tar raske styrkeøvelser som 20 armhevinger på stuegulvet noen ganger i uken. Ligger likevel godt under 10.000 skritt hver dag 😞

Trenger tips. 

Anonymkode: 20827...b5e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LEgg deg tidligere, stå opp tidligere og tren før jobb. Evt på vei til jobb. Transporttrening er fint. Sykle, løpe eller gå til jobb. Det handler om å prioritere. Eller hva med å trene etter jobb to dager i uken hvor noen andre henter barna? Where there is a will, there is a way 

Anonymkode: ff6ce...9f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har redningen vært hjemmetrening. Er medlem i "Trent-portalen" til Pia Seeberg, hvor det legges ut 3 live-økter i uka, hvor den lengste tar 45 min. Skifter før jeg legger barna, starter med en gang de har sovna, og vips så er jeg ferdigtrent en time etter barna var lagt. 

Prøver også å få inn noen intervalløkter på mølle innimellom. Da f.eks. 4x4 eller 2x8 min. Økta tar da 35 min inkl oppvarming, og man rekker virkelig å få godfølelsen. 

I min forrige jobb hadde jeg også mulighet for fleksitid, så da kunne jeg avslutte arbeidsdagen en time tidligere for å trene, og heller jobbe inn timen på kvelden.

Anonymkode: 058bd...96a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

LEgg deg tidligere, stå opp tidligere og tren før jobb. Evt på vei til jobb. Transporttrening er fint. Sykle, løpe eller gå til jobb. Det handler om å prioritere. Eller hva med å trene etter jobb to dager i uken hvor noen andre henter barna? Where there is a will, there is a way 

Anonymkode: ff6ce...9f1

Ikke TS og ikke i en tidsklemme, men av nysgjerrighet; hvordan klarer folk å dukke opp svett på jobb? Selv med skifte så sitter man jo i din egen svette hele dagen? Eller har folk mulighet til å dusje på jobb? :klo: 

Anonymkode: 5c419...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ved å gå fort i oppoverbakker med barnevogn og bikkje. Eller ved å trene etter youtube-videoer på stuegulvet. Har også spinningsykkel (kjøpt brukt rimelig på Finn).

Anonymkode: eb22e...46c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går tre turer med hunden hver dag. Om morgenen til barnehagen, en kort tur etter middag, og en lengre tur på kvelden (ca 40 min). Dette er jeg så vant med å gjøre året rundt hver dag, at livet hadde føltes helt merkelig uten. Så prøver jeg å få trent mellom 30-40 min med dumbbells og kettlebells hjemme annenhver dag. Det går som oftest fint rett etter barnas leggetid, og før hundeturen. Av og til blir det hver tredje dag hvis uken er travel. Trives godt med dette regimet, men kommer sikkert til å gå på senter når yngste har blitt litt større. 

I helgene og ferier blir det flere og lengre hundeturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ikke TS og ikke i en tidsklemme, men av nysgjerrighet; hvordan klarer folk å dukke opp svett på jobb? Selv med skifte så sitter man jo i din egen svette hele dagen? Eller har folk mulighet til å dusje på jobb? :klo: 

Sikkert flere måter å løse dette på, men jeg pleier å ta en dusj før jeg skifter. Enten på treningssenter om jeg er der før jobb, eller på jobb om jeg sykler/løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (16 minutter siden):

Sikkert flere måter å løse dette på, men jeg pleier å ta en dusj før jeg skifter. Enten på treningssenter om jeg er der før jobb, eller på jobb om jeg sykler/løper.

Om man er på senter så skjønner jeg det jo, men kan ikke se for meg at majoriteten har tilgang til dusj på jobb?:P Hva jobber du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å lage et innlegg med akkurat samme tittel før i dag! Men så tok tidsklemma meg. 😂 

Jeg sliter med trening og tidsklemma, og det verste er den dårlige samvittigheten. Jeg trener 2-3 ganger i uka. I dag rakk jeg ikke ukas andre økt og da går jeg hele kvelden og har dårlig samvittighet fordi jeg ikke rekker noen flere økter hele uka med mindre jeg står opp 5 i morgen. 🥵 Det er en veldig kjip bieffekt av å ha blitt glad i trening! 

Jeg får inn hverdagsaktivitet ved å sykle til jobb, men trener styrke i tillegg og jeg merker det jo kjapt hvis jeg ikke får trent som planlagt. 

Jeg prøver å si til meg selv at hverdagsaktivitet er godt nok i perioder der livet bare er sykt travelt, men ja...samvittigheten plager meg likevel. Av og til, når jeg er sliten og lei, tenker jeg at treninga søren ikke er verdt samvittigheten... 😂 Men det er det jo. 

Og så er det ikke slik for alltid. 

Klarer du å ta mer målrettede økter hjemme? På 30 min for eksempel? 

Kan du vurdere hva som er viktigst for deg? Hvor viktig er trening i forhold til andre ting, og hvor mye tid og hvor ofte er realistisk? Jeg syns konkrete planer hjelper, og å heller planlegge for færre økter enn urealistisk mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - Takk for alle tips. Jeg ønsker jo å være løsningsorientert, og ikke la det at hverdagen er travel hindre treningen. Tar med meg det som kan passe inn. Alt er nok bedre enn ingenting, og litt får jeg jo gjort. 

Må presisere at det handler ikke om at jeg får dårlig samvittighet av å ikke trene så mye som jeg har gjort før, men at trening har gjort så utrolig mye bra for meg både fysisk og mentalt at jeg vil holde fast på det. Er vel heller at jeg får dårlig samvittighet for å ville prioritere trening når jeg heller feks burde gjøre husarbeid, lage mat fra bunnen til familien, pleie vennskap, bli med på lønningspils ect. 

Trene på morgenen eller sykle til jobb er gode alternativer som jeg kan implementere👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Om man er på senter så skjønner jeg det jo, men kan ikke se for meg at majoriteten har tilgang til dusj på jobb?:P Hva jobber du med?

Det er ganske vanlig, særlig for folk som jobber på kontor. Helseinstitusjoner (sykehus, sykehjem) har også ofte garderober med dusj til de ansatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (1 time siden):

Vet ikke helt hvor vanlig det er å ha tilgang på dusj på jobb, men de fleste arbeidsplassene jeg har vært på har i alle fall hatt garderobe med dusjmuligheter. Jobber på kontor i dag, men har hatt det både i butikkjobb og verkstedjobb.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan gjør dere andre det når tiden rett og slett ikke strekker til med familie og jobb. Gjennom pandemien fikk jeg plutselig mye ekstra tid, og begynte å trene regelmessig 3-5 ganger i uken som jeg holdt gående i to år. Men har ikke klart å opprettholde det i år. Med full jobb, verv og familieforpliktelser så blir det litt rykk og napp. Det går ikke an å holde seg til en treningsplan når det kommer mye spontant fra sidelinjen hele tiden. Og nå har været vært grusomt hele uken og det begynner å bli mørkt på kveldene når alt roer seg...

Det jeg har fått til de siste ukene er å gå/løpe i trapper hver dag. Rundt 20-30 etasjer daglig. Og tar raske styrkeøvelser som 20 armhevinger på stuegulvet noen ganger i uken. Ligger likevel godt under 10.000 skritt hver dag 😞

Trenger tips. 

Pleier å dra ut ca 2130 for å trene. Da er unger i seng og annet praktisk unnagjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har faktisk aldri hatt en jobb uten en dusj tilgjengelig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, kjente på det samme! Jeg fant ut at trening var viktig for meg, så nå prioriterer jeg beinhardt i favør meg selv. 

Jeg startet med at nyttårsforsettet mitt skulle være å bli flinkere å si nei. Jeg sa fra meg et særlig tidkrevende verv i idrettslaget, sa dette var mitt siste halvår som fau-representant, og tok ikke i mot ikkelovpålagte oppgaver på jobb (veileder for studenter, sensoroppdrag...etc.)

Nå trener jeg 5 ganger i uka fast. Det er hellig meg-tid! Jeg løper 4 dager, og trener styrke 1 dag. Det er herlig! Trener gjerne etter middag i hverdagen, ca 18.00, eller formiddag i helger. Da får barn og mann sysselsette seg selv :)

Anonymkode: fe294...205

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (20 timer siden):

Det er ganske vanlig, særlig for folk som jobber på kontor. Helseinstitusjoner (sykehus, sykehjem) har også ofte garderober med dusj til de ansatte. 

Jobbet på sykehjem, bolig og et helsehus, ingen av de hadde dusj(bare garderobe) foruten om boligen og det var kun til nødstilfelle(noen spydde på deg f.eks.).

Jdz skrev (20 timer siden):

Vet ikke helt hvor vanlig det er å ha tilgang på dusj på jobb, men de fleste arbeidsplassene jeg har vært på har i alle fall hatt garderobe med dusjmuligheter. Jobber på kontor i dag, men har hatt det både i butikkjobb og verkstedjobb.

Jeg har jobbet innen catering, kasse, servitør, stuepike, renhold, fastfood, flere steder innen helse og nå kontor. Fremdeles til gode å ha dusj foruten om da jeg jobbet i industrien som var så skitten at de var pålagt å tilby dusj.

sicario skrev (20 timer siden):

Jeg har faktisk aldri hatt en jobb uten en dusj tilgjengelig 😊

Tydeligvis bare jeg som har hatt masse jobber uten dusj :fnise:  Jobber på et kontor for et privat selskap nå, og jeg må jo nå lure på om vi kanskje har dusj uten at jeg veit om det:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobbet på sykehjem, bolig og et helsehus, ingen av de hadde dusj(bare garderobe) foruten om boligen og det var kun til nødstilfelle(noen spydde på deg f.eks.).

Jeg har jobbet innen catering, kasse, servitør, stuepike, renhold, fastfood, flere steder innen helse og nå kontor. Fremdeles til gode å ha dusj foruten om da jeg jobbet i industrien som var så skitten at de var pålagt å tilby dusj.

Tydeligvis bare jeg som har hatt masse jobber uten dusj :fnise:  Jobber på et kontor for et privat selskap nå, og jeg må jo nå lure på om vi kanskje har dusj uten at jeg veit om det:P

Alle sykehjemmene jeg har vært borti har hatt dusj i garderoben. 

Og det kan godt hende det er dusj der du jobber? Jeg hadde ikke visst om dusjene hos oss hadde det ikke vært for at jeg sykler og derfor bruker garderoben som er i tilknytning sykkelgarasjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (21 timer siden):

Alle sykehjemmene jeg har vært borti har hatt dusj i garderoben. 

Og det kan godt hende det er dusj der du jobber? Jeg hadde ikke visst om dusjene hos oss hadde det ikke vært for at jeg sykler og derfor bruker garderoben som er i tilknytning sykkelgarasjen. 

Sykehjemmet jeg jobbet på hadde garderober i kjelleren med skap osv., men ingen dusj, husker jeg spurte da jeg måtte overnatte der pga. siste bussen kjørte forbi meg:P

Akkurat starta på kontorjobben min, bare vært der i 2 uker så må jaggu høre med dem nå siden "alle" tydeligvis har dusj på jobb :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dusj der jeg jobber nå,men sykler til og fra jobb. Blir ikke veldig svett av det, må jo ikke gi alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig opptatt av å ha MINIMUM 10k skritt på fitbiten hver eneste dag. Er jeg ikke innafor før jeg går å legger meg, tar jeg en kveldstur - eller går frem og tilbake i stua. 

Anonymkode: 2db71...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...