Gå til innhold

Vanlig å bruke nesten 40 000 kroner på mat i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Plagde deg voldsomt forstår jeg? Du bare måtte?

Anonymkode: c8aa6...2d9

Plager det deg virkelig så mye at folk retter på sine egne feil? 

Anonymkode: 86f80...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Over gjennomsnittet bra mat til 70-120? Per person eller per middag til familien, og hvor mange er dere?

Mer en nok faktisk - da er jeg nysgjerrig påå hva du spiser, og hva du ville anse som et stramt budsjett.

Anonymkode: cda61...2ad

Vi er to voksne. 70-120,- dekker stort sett kostnaden til en middag for oss begge.

Eksempel: 4stk smash burger med fries: kjøttdeig 50,- burgerbrød 20,- salat, tomat og poteter fra egen hage, hva litt mayo, bbq sauce osv koster, er jeg ikke sikker på, men gode og mette for under 100,- Foccacia og Pizza lager jeg fra scratch. Tipo "0" koster 30,- SEK for 2kg, gjær og salt, så og si gratis. To, tre bokser gode tomater 25,- SEK. Timian til foccacia fra egen hage. Mozzarella er vel 18,- SEK pr stk, marinert biffstykke, pepperoni, skinke eller hva du måtte ønske, tviler på at totalen pr pizza er på over 40,-/pizza. Lager 8 emner om gangen. Indisk: to kylling bryst 70-80,- saus, krydder og tilbehør, neppe mer en 40,- naan brød fra scratch 20 kroner maks. Pulled pork burritos: pulled pork 60,- lefser 10,- bønner og veg 20,- 

Selv en biff middag trenger ikke koste all verden, enten kjøpe et helt stykke og dele i porsjoner og fryse eller bare et par biffer fra Rema, betaler sjelden mer en 120,- for stykker, så whatever du vil ha til, konfiskerte tomater 20,- fløte til saus 20,- poteter fra hagen, så selv der, sliter jeg med å bruke mer en 120,-/pers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass uvanlig at det blir bra tv ut av det🙃

Anonymkode: 33872...0f6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (8 timer siden):

Om igjen:

De brukte 40.000 kr på mat men sparte IKKE større summer i tillegg
 

Jeg er virkelig ingen sparegris på matbutikken og hadde garantert klart å svi av enorme summer på mat og dagligvare. 
 

Men 40.000 på en familie på 4 hadde jeg ikke brukt uten at jeg også hadde penger til alt mulig annet, inkludert sparing/ferier whatnot splurge. 

Han var ikke flink til å spare, nei. Synes han sa han sparte en enkelt 1000-lapp i måneden. Det er jo ingenting med sånn inntekt. Men jeg husker ikke nå om sparing til barna var noe som kom i tillegg da, eller om det var noe han begynte med etter at Silje var der.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (6 timer siden):

Vi er to voksne. 70-120,- dekker stort sett kostnaden til en middag for oss begge.

Eksempel: 4stk smash burger med fries: kjøttdeig 50,- burgerbrød 20,- salat, tomat og poteter fra egen hage, hva litt mayo, bbq sauce osv koster, er jeg ikke sikker på, men gode og mette for under 100,- Foccacia og Pizza lager jeg fra scratch. Tipo "0" koster 30,- SEK for 2kg, gjær og salt, så og si gratis. To, tre bokser gode tomater 25,- SEK. Timian til foccacia fra egen hage. Mozzarella er vel 18,- SEK pr stk, marinert biffstykke, pepperoni, skinke eller hva du måtte ønske, tviler på at totalen pr pizza er på over 40,-/pizza. Lager 8 emner om gangen. Indisk: to kylling bryst 70-80,- saus, krydder og tilbehør, neppe mer en 40,- naan brød fra scratch 20 kroner maks. Pulled pork burritos: pulled pork 60,- lefser 10,- bønner og veg 20,- 

Selv en biff middag trenger ikke koste all verden, enten kjøpe et helt stykke og dele i porsjoner og fryse eller bare et par biffer fra Rema, betaler sjelden mer en 120,- for stykker, så whatever du vil ha til, konfiskerte tomater 20,- fløte til saus 20,- poteter fra hagen, så selv der, sliter jeg med å bruke mer en 120,-/pers. 

1. De fleste kan ikke regne grønnsaker fra egen hage

2. Ofte er egendyrket veldig dyrt om man regner med alle kostnader til jordblanding/diverse frø/eventuelt utstyr osv. (kontra samme grønnsak fra billigste merke). 

Med mindre man flyttet inn på en gård hvor dette stod klart og man kunne få første året gratis. 
 

Å regne summer fra svenskehandel blir jo og feil for de fleste, du tok heller ikke med bensin/diesel og bom+bilhold/lån som blir den reelle kostnaden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (31 minutter siden):

1. De fleste kan ikke regne grønnsaker fra egen hage

2. Ofte er egendyrket veldig dyrt om man regner med alle kostnader til jordblanding/diverse frø/eventuelt utstyr osv. (kontra samme grønnsak fra billigste merke). 

Med mindre man flyttet inn på en gård hvor dette stod klart og man kunne få første året gratis. 
 

Å regne summer fra svenskehandel blir jo og feil for de fleste, du tok heller ikke med bensin/diesel og bom+bilhold/lån som blir den reelle kostnaden. 

Vel, kjører elbil og bor 20 min fra grensa, så dette er mitt budsjett og selv om du ikke handler til svenskepriser, så bør du kunne lage gode middager til saklig pris. Så klart ikke alle har hage, så der er det også svingninger, når det er sagt, så er det vi henter ut av hagen også det som koster minst i butikken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (3 minutter siden):

Vel, kjører elbil og bor 20 min fra grensa, så dette er mitt budsjett og selv om du ikke handler til svenskepriser, så bør du kunne lage gode middager til saklig pris. Så klart ikke alle har hage, så der er det også svingninger, når det er sagt, så er det vi henter ut av hagen også det som koster minst i butikken. 

 

Jada, men omtrent ingen i Norge er i den spesifikke situasjonen - så det blir jo irrelevant. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (1 time siden):

Jada, men omtrent ingen i Norge er i den spesifikke situasjonen - så det blir jo irrelevant. 

Joda, men hvis vi skal følge hele kjeden tilbake, slik du foreslår med å regne nedskrivning på bil osv, så blir det et håpløst regnskap, vi får nesten forholde oss til hva råvarene koster. Så selv om jeg har den luksusen at jeg kjapt og billig kan handle i Sverige, så endres ikke regnestykket radikalt om du erstatter det med Norske priser. Poenget er at mat med gode råvarer lagd fra scratch ikke trenger å være dyrt, det er jo den prosesserte maten som er dyr, se på f.eks Fjordland. Jeg har jobbet i hotell og restaurant og kan bearbeide mat, det gir meg sikkert en liten fordel, men du trenger ikke kunne mye om matlaging for å få til greie resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den episoden flere ganger, men det er en stund siden nå. Det fremkommer jo ganske tydelig at de har god råd og er svært kvalitetsbevisste. Så vidt jeg husker bodde de i et attraktivt og dyrt strøk sentralt i Oslo og leiligheten var rett og slett griselekker. Alt av møbler, lamper, kunst etc vitnet om god smak og en del penger. Mye av matbudsjettet gikk på oster fra Fromagerie (og ost er kjempedyrt), mat fra andre delikatesser og gode viner på polet, i tillegg til at han kjøpte alt av grønt og diverse annet på helsekost (mener å huske han betalte 60 kroner for en brokkoli). Dyre oljer, juicer etc. I tillegg spiste de vel ute eller bestilte mat hjem.  Og de hadde råd til det. 

Det blir helt tåpelig å spørre om dette er normalt. Han satt pris på kvalitet og hadde råd til det. Han trengte ikke lage burger av svensk kjøttdeig og hadde nok heller aldri i verden spist det, han fremsto som veldig opptatt av egen helse og av kvalitet, som sagt. Han var heller ikke med i Luksusfellen, han kunne betale for seg. 

Det sier seg selv at gjennomsnittsnordmannen med medianlønn og 1,8 barn ikke lever slik, dersom dette er dette som betyr "normalt". Men mange, spesielt i Oslo, har mye penger og benytter seg av de tilbudene man har her. 

Anonymkode: 19ca5...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

 

jeg og 9 åringen min bruker ca 12 000 i måneden på mat, men jeg kunne klarte det på 8000 om nødvendig ved å spise kjipt, og kanskje 4-5000 om vi skulle ha det helt jævlig med null matglede.

Anonymkode: cda61...2ad

12 000?! Må være kødd? Jeg og mannen spiser god mat og bruker rundt 8000. Det synes vi er mye. Mye kjøtt og det drar jo opp. Kan fint ha matglede for langt under 12 000. Spiser dere mye ute?

Anonymkode: f62b7...913

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt i det hele tatt. Hvis det er vanlig mat som er kjøpt i butikken som en lager hjemme. 
Å gå ut å spise hver dag hele familien, på dyre restauranter kan en jo fort komme opp i den summen. 
Nå har jeg langt fra 40.000 utbetalt i måneden, og de fleste har vel ikke det. Å bruke all lønn til mat? Da har de jo ikke råd til huslån, regninger og andre ting

Anonymkode: 7fa6a...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke normalt i det hele tatt. Hvis det er vanlig mat som er kjøpt i butikken som en lager hjemme. 
Å gå ut å spise hver dag hele familien, på dyre restauranter kan en jo fort komme opp i den summen. 
Nå har jeg langt fra 40.000 utbetalt i måneden, og de fleste har vel ikke det. Å bruke all lønn til mat? Da har de jo ikke råd til huslån, regninger og andre ting

Anonymkode: 7fa6a...e18

Geir Kvarme, som denne tråden tar utgangspunkt i, har det. Han har råd til å betale 60 kroner for brokkoli på helsekost, ost for tusenvis av kroner i måneden, designmøbler og -lamper, kunst og i tillegg alle sine regninger og "andre ting". 

Anonymkode: 19ca5...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei 🤣🤣 spørst hvor mange dere er da? Vi er 5 og bruker ca 10000....

Anonymkode: 38f5a...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (22 timer siden):

Den programserien het ikke "Silje rydder opp", men "I lomma på Silje". 

Det har du selvfølgelig rett i 😂😂

Anonymkode: 25589...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...