Gå til innhold

Får du panikk når ambulansen kommer i full utrykning bak deg, og det er trange kjøreforhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor rett ved et stort sykehus, hvor det regelmessig kjører ambulanser til og fra.

Det er en usedvanlig dårlig planlagt rundkjøring som ambulansen må gjennom. Det er trang veibane, busstopp er plassert nesten inni rundkjøringen, det er store midtrabatter mellom kjøreretningene, fortauene har stålgjerder mot veibanen, og det er ekstremt mye trafikk her. I tillegg snevres den ene kjørebanen fra to filer til én litt over 100m før rundkjøringen.

Jeg ser daglig at folk får full panikk når de ser ambulansen komme, for de aner ikke hva de skal gjøre. Det er ikke plass til å bare vike til siden. De får panikk og stivner helt, eller gjør usedvanlig farlige manøvrere. 

Får du panikk i slike situasjoner.

Anonymkode: 76f22...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, en smule. De kjører også en enveiskjørt gate her som jeg tar på vei hjem fra jobb på kveldstid. Håper hver gang jeg kjører der at jeg ikke møter dem et vanskelig sted på den veien. 

Anonymkode: a3f80...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvofor får man det? Er jo bare å holde på fremover og komme seg til et egnet sted for å slippe de frem. Værre er det faktisk ikke. Har sluppet frem utrykningskjøretøy hvor det var midtdeler, men ikke autovern på høyre side, gikk greit det også når jeg senket hastgheten tilstrekkelig for en sikker manøver ut mot kanten.

Er det derimot umulig å slippe forbi, så ligger de bak til en mulighet kommer. Og det er de sjåførene klar over også. Det siste du skal gjøre er å stoppe helt, slik at utrykningskjøretøyet også må stoppe. Må du stoppe helt, så sørg i alle fall for at de kommer forbi deg.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke plass til å slippe forbi så er det ikke plass, da kommer man seg unna ved første mulighet. Sjåførene skjønner jo godt at du ikke kan brøyte deg vei gjennom autovernet for å komme deg unt av veien. 

Anonymkode: 46697...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke nevneverdig stresset av det, nei. Altså - jeg åpner jo øynene litt ekstra for idioter i trafikken, som du nevner. Folk som bråstopper i sving i 80-sonen er ikke ukjent.

Politiet burde tatt seg en dag de lå på hjul etter ambulanse og nappet inn førerkort. Vet man ikke hva man skal gjøre når noen i et utrykningskjøretøy kommer i trafikken? Da tar man buss. For da er man ikke hendt til å kjøre bil. 

Anonymkode: 9e437...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Å få panikk i trafikken og når man kjører bil er uansett ikke lurt.... 🤔 Da kan man heller holde seg hjemme 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men blir forbanna på andre som stopper helt opp. Alle andre er idioter. 

Anonymkode: a991e...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir irritert på de som stopper med en gang i en busslomme. Kjør litt lenger frem, og vipps så kommer ambulansen frem. Og sett på blinklys.

Anonymkode: d5f0f...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, aldri fått og får det ikke heller.

Om får panikk kan det skape farlige situasjoner, og miste fokusen på hva som er viktigt.

Om du ikke kan stoppe og at det ikke er plass for ambulansen og komme forbi så kjører du helt til du kan svinge til siden. Det er bedre det en at ambulansen blir stående fast bak.

Anonymkode: 14e8a...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjører forbi Haukeland daglig.

Det er sjeldent ambulansene har på lys/sirene. Så det rareste jeg ser er jo de som for panikk bare fordi det er en ambulanse på veien.... 

Anonymkode: 0aaa4...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Blir irritert på de som stopper med en gang i en busslomme. Kjør litt lenger frem, og vipps så kommer ambulansen frem. Og sett på blinklys.

Anonymkode: d5f0f...fd2

Eh... Ambulansen kommer vel fint frem hvis noen har stoppet i en busslomme. Det kan du vel ikke være irritert for. 

Anonymkode: efb1e...964

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ikke vet hva jeg skal gjøre, så ser jeg på hva de rundt meg gjør og gjør det majoriteten gjør, og lærer av det. Enkelt og greit. Ingen grunn til panikk. 

Anonymkode: 298b2...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh... Ambulansen kommer vel fint frem hvis noen har stoppet i en busslomme. Det kan du vel ikke være irritert for. 

Anonymkode: efb1e...964

Denne var jo faktisk dummere enn de som stopper umiddelbart i busslommen 😜

Funker sikkert godt oppi nord ett sted. (men der kan vel bare ambulansen fyke forbi i motgående felt uansett) 

Men her er det slik at selv utenfor rush så fylles den busslommen opp av de 5-6 bilene som er nærmest i det de ser blålysene, samtidig som det er tett trafikk i mot. 

Anonymkode: 0aaa4...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eh... Ambulansen kommer vel fint frem hvis noen har stoppet i en busslomme. Det kan du vel ikke være irritert for. 

Anonymkode: efb1e...964

jeg begynner å bli vant med det nå fordi de driver med øvelseskjøring med uttrykningskjøretøy hele tiden her så blålys er det hver dag. Værst er det i tunneller... men blink til høyre og stopp så langt ut du kan ..hvis det ikke går fortsett til du kommer til ett sted du kan stoppe. Slik jeg tenker da. Men så en fin video her før som var laget akkurat om dette da hvordan oppføre seg ovenfor uttrykningskjøretøy. Men nå husker jeg ikke hva den het. Den fins sikkert på you tube. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at pulsen går opp litt, men setter på blinklys for å gi beskjed til ambulansen at jeg har sett de og vil kjøre inn til siden så fort det er mulig

Anonymkode: 0ccdb...799

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smule trasig når du har en treg, tung trailer foran deg som ikke klarer å kjøre fortere, midtdeler og autovern og blålys oppi bakskjermen. Men ikke panikk nei. 

Anonymkode: 3e824...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...