Gå til innhold

Hvis du (kvinne) hadde blitt voldtatt, ville du ha anmeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde denne diskusjonen i går i vennegjengen. Både jeg og de fleste venninnene konkluderte med at vi IKKE hadde anmeldt. Hvorfor? Statistikk. Kun 1 prosent av alle anmeldte voldtekter ender med en dom, og det er fortsatt lov (i 2022) å føre bevis for offerets seksuelle vandel - altså hvor mange partnere man har hatt tidligere, hvordan man gikk kledd, om man har hatt tilfeldig sex tidligere og så videre. Så resultatet blir at man blir fremstilt som babylonsk hore i rettssaken, og fyren går fri. 

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: a9ca1...fe4

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme som dere. Hadde ikke anmeldt.

Når voldtektssaker med kjent gjerningsmann og med innrømmelse over SMS foreligger blir henlagt av politiet på bevisets stilling, så ser jeg ikke vitsen med det.

 

https://www.h-a.no/2020/nyheter/synnove-25-ble-utsatt-for-voldtekt-na-gar-hun-i-bresjen-for-a-endre-lovverket/

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde anmeldt! Det blir i alle fall ingen dom mot gjerningspersonen hvis man ikke anmelder, og det kan være flere som har anmeldt samme person for tilsvarende handlinger.

Også synes jeg ikke dere skal gjøre det verre enn det er. Det er forskjell på hvor mange prosent av voldtekter som ender med dom, og hvor mange voldtektstiltalte som frifinnes. Tallet på det siste er rett i overkant av 30 %. Fortsatt høyt, men jeg synes vi skal sette pris på at man har rett til en rettferdig rettergang også som voldtektstiltalt.

Har man kommet så langt som til rettssak, med bevisførsel, er det med andre ord nesten 70 % sannsynlig at tiltalte blir dømt. Tiltaltes forsvarer vil gjerne fremme det som kan tale for frifinnelse, som i enhver straffesak. Noe av årsaken til at så få voldtekter ender i domfellelse er jo nettopp at mange ikke anmelder (eller forteller det til noen i det hele tatt). I tillegg kommer et stort antall henleggelser, og til sist at tiltalte må frifinnes der det ikke er bevist at vedkommende har gjort noe straffbart. 

Anonymkode: 18195...4c3

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi hadde denne diskusjonen i går i vennegjengen. Både jeg og de fleste venninnene konkluderte med at vi IKKE hadde anmeldt. Hvorfor? Statistikk. Kun 1 prosent av alle anmeldte voldtekter ender med en dom, og det er fortsatt lov (i 2022) å føre bevis for offerets seksuelle vandel - altså hvor mange partnere man har hatt tidligere, hvordan man gikk kledd, om man har hatt tilfeldig sex tidligere og så videre. Så resultatet blir at man blir fremstilt som babylonsk hore i rettssaken, og fyren går fri. 

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: a9ca1...fe4

Har blitt voldtatt og statistikken og tiden det tar å få det opp i rettsystemet er lenge. Den frykten du går med i mellomtiden er helt forferdelig. Personen er fri til evt dom. Og ofte blir det kort dom eller ikke noenpga manglenede bevis eller for lang tid siden anmeldelse. Er vel en grunn til at folk gjør sånne ting. De vet de stortsett slipper unna :(

Anonymkode: 6ea4d...386

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å si JA jeg hadde anmeldt.. Men sannheten er nok at jeg ikke hadde. Av samme grunn som dere, frykten man skal leve med, følelsen av at systemet jobbet imot deg.. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt voldtatt, og anmeldte ikke. Samme grunn som dere snakket om.  Du blir skurken i historien som ødelegger enn manns liv. Orker ikke. Jeg flyttet over landegrensen i stedet. 

Anonymkode: 88f87...fd7

  • Liker 4
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har anmeldt. Henlagt etter et år. Gjenopptatt flere år senere fordi nye bevis dukket opp, henlagt igjen.

Anonymkode: bb186...e6e

  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd en sovevoldtekt, anmeldte ikke. Hadde nok ikke ført til noen dom uansett.

Tror sannsynligheten er større dersom jeg hadde blitt voldtatt igjen for at jeg hadde tatt igjen selv på en eller annen måte enn at jeg hadde anmeldt. 

Anonymkode: 257e8...456

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anmeldt om jeg hadde beviser.

Selv om statistikken sier det vil blitt henlagt ville gjerningsmannen fått svette litt. 

Evnt være like jævlig tilbake og gjøre livet hans surt. 
(Jeg vet siste ikke er innafor men lov å se for seg ting😘

Anonymkode: 9afb5...477

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: a9ca1...fe4

Hadde nok tatt loven i egne hender 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: e8ea5...86d

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anmeldte ikke. Ble voldtatt i relativt ung alder og skjønte ikke helt hva som hadde skjedd før mange år etterpå (sovevoldtekt av en date. Ingen alkohol eller noe inkludert, jeg våknet bare av at han tok seg til rette).
Da jeg først innså at det han gjorde faktisk var ulovlig, følte jeg det var for sent, og det ville uansett blitt ord mot ord. 

Anonymkode: f564c...734

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør anmelde. Selv om saken blir henlagt eller ingen domfellelse så ligger anmeldelsen registrert. Har en fyr en drøss med henlagte voldtektssaker på seg er det større sjans for at politi og rettsvesen tar det seriøst i neste sak. 

Anonymkode: d84bb...117

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt voldtatt to ganger. Anmeldte den første og det førte ikke til noe annet enn at jeg begynte å bli trakassert av han det gjaldt og vennene og familien hans. Så jeg turte ikke andre gangen. 

Anonymkode: b2f05...f48

  • Liker 1
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har blitt voldtatt. Helt riktig, advokaten til forbryteren prøvde å fremstille meg som en hore som villedet mannen. Klarte å holde hodet iskaldt, og kom med gode svar, samt fikk satt advokaten veldig på plass. Vant faktisk saken på tross av manglende fysiske beviser. Jeg vant denne saken 2 ganger, da den ble anket første gangen. 

Anonymkode: 76881...a5d

  • Liker 5
  • Hjerte 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt å si måten ting har skjedd på. 

Anonymkode: 05209...530

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde anmeldt. Jeg ble utsatt for overgrep da jeg var 14 år gammel ved flere anledninger. Av og til gjorde de noe med saken, av og til ikke.

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har blitt voldtatt to ganger, to forskjellige menn, to forskjellige situasjoner. Det var aldri et alternativ å anmelde, jeg har lest statistikk og har hatt mer enn nok med å holde meg i livet. Hadde aldri klart tilleggsbelastningen med anmeldelse -> henleggelse på toppen. 

Anonymkode: 8e9ed...d69

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i utgangspunktet men er usikker.  Det hadde vært som forrige innlegg skriver, en tilleggsbelastning.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt voldtatt og anmeldte ikke. Jeg håper at jeg hadde gjort det om det skjedde igjen. Føler det er riktig, men likevel så håpløst meningsløst også. 

Anonymkode: 49858...10a

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke anmeldt av erfaring. Belastningen det medførte å anmelde var retraumatiserende og gjorde situasjonen enda verre. 

Gjerningsmannen blir ikke buret inne den dagen man leverer en anmeldelse, og man må i mange tilfeller forholde seg til at han går fri og er sint fordi du anmeldte. Bare det alene er tortur. I tillegg kommer undersøkelser, avhør, motanmeldelse for falsk forklaring, nye avhør, rykter, folk som tar side med gjerningspersonen og snur deg ryggen, stykke blikk og kommentarer osv osv.

Deretter henleggelse i de fleste tilfeller 

Dessverre er det ganske fritt frem å voldta noen i Norge. 

Anonymkode: b63bd...63a

  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...