Gå til innhold

Strikkeproblem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en ganske uerfaren strikker, så vet aldri helt hva jeg skal gjøre når det dukker opp en feil….og det gjør det jo ofte. Nå har jeg begynt på et skjørt som har litt enkelt mønster nederst og så skal det være glattstrikk oppover resten. Problemet er at jeg nå har fått mønsteret på vrangsiden. Altså, der jeg nå skulle ha strikket rett på rundpinne, blir det riller på utsida og glattstrikk på vrangsiden istedenfor motsatt….Hvordan skal/kan jeg løse det? Kan selvfølgelig strikke vrangt resten av skjørtet, men det tar jo mye lengre tid….

Anonymkode: 9562d...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan snu og strikke motsatt vei, og når du kommer tilbake til der du snudde så plukker du opp en maske og strikker to masker sammen (for å minske sannsynligheten for hull).

Håper dette ga mening, litt vanskelig å forklare😅

Anonymkode: 0c2f9...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok snudd strikking tidlig så du strikker feil vei. Kan jo fortsette med det helt opp også vrenge det. Vil tro du har hatt buen på rundpinnen mot deg, istedenfor å ha den lengst unna. 

Anonymkode: 968eb...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du har nok snudd strikking tidlig så du strikker feil vei. Kan jo fortsette med det helt opp også vrenge det. Vil tro du har hatt buen på rundpinnen mot deg, istedenfor å ha den lengst unna. 

Anonymkode: 968eb...c89

Problemet er at mønsteret og glattstrikken kommer på hver sin side. Jeg har helt sikkert gjort noe rart…er ganske god til å gjøre sånne rare ting og så aner jeg ikke hvordan jeg retter det opp etterpå.

Anonymkode: 9562d...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår egentlig ikke engang hva du menet med at jeg har hatt buen mot meg istedenfor lengta unna 😂😂😂

Anonymkode: 9562d...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du kan snu og strikke motsatt vei, og når du kommer tilbake til der du snudde så plukker du opp en maske og strikker to masker sammen (for å minske sannsynligheten for hull).

Håper dette ga mening, litt vanskelig å forklare😅

Anonymkode: 0c2f9...842

Altså sånn at det blir en maske mindre? Ikke at jeg bare løfter den over?

Anonymkode: 9562d...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår egentlig ikke engang hva du menet med at jeg har hatt buen mot meg istedenfor lengta unna 😂😂😂

Anonymkode: 9562d...f37

Buen på rundpinnen. Om du har den mot deg og endene lengst unna når du strikker, så strikker du vrang selv om du beveger pinnene som om du strikker rett. Da blir glattstrikken på innsiden. Du kan fortsette å strikke slik  så innsiden er rett helt opp. Så vrenge, 

Anonymkode: 968eb...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Altså sånn at det blir en maske mindre? Ikke at jeg bare løfter den over?

Anonymkode: 9562d...f37

Nei, du øker med én samtidig som du minsker med én, sånn at du har samme antall som før. Det er kun for å tette hullet hvis du får et hull.

Men hvis det er sånn at glattstrikken skulle vært på motsatt side (samme side som mønsterstrikken) så funker ikke dette, da må du rekke opp til der du gjorde feil.

Anonymkode: 0c2f9...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, du øker med én samtidig som du minsker med én, sånn at du har samme antall som før. Det er kun for å tette hullet hvis du får et hull.

Men hvis det er sånn at glattstrikken skulle vært på motsatt side (samme side som mønsterstrikken) så funker ikke dette, da må du rekke opp til der du gjorde feil.

Anonymkode: 0c2f9...842

Isj…det er sånn det er, ja. Gidder ikke rekke opp alt. Aner ikle hvor jeg gjorde feil. Da strikker jeg heller vrangt resten av skjørtet. Det er et barneskjørt, så er ikke såååå mye, liksom. 

Anonymkode: 9562d...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Isj…det er sånn det er, ja. Gidder ikke rekke opp alt. Aner ikle hvor jeg gjorde feil. Da strikker jeg heller vrangt resten av skjørtet. Det er et barneskjørt, så er ikke såååå mye, liksom. 

Anonymkode: 9562d...f37

Hvis det er glatt fra mønsterstrikken og opp, så er det nok der du gjorde feil.

Du kan jo bare ha vrangstrikk i stedet for glattstrikk hvis det ser greit ut.

Anonymkode: 0c2f9...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har vrengt strikketøyet. Det har jeg gjort mange ganger selv. Kan du ikke bare vrenge skjørtet og strikke i vei på vanlig måte?

 

Eventuelt...

Den første runden blir kanskje "feil vei", da du strikker tilbake. Det kan hende du bør gjøre en av disse for å unngå hull der du snur. :

- Om du kjenner vendeteknikken "german short rows" bør du bruke denne teknikken når du vrenger og strikker tilbake.

Eller: - Når du kommer til siste maske på den første runden etter å ha snudd, bør du strikke den sammen med den første masken. Du får da én maske mindre totalt sett, men unngår hull. Du kan ev. legge opp en ekstra maske samtidig eller i nærheten om det er viktig å ha korrekt masketall for den videre strikkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...