Gå til innhold

Bør norsk media anerkjenne at det er MENN som ofrer livene sine for å forsvare Ukraina mot Russland?


doomer

Anbefalte innlegg

MuggenKanari skrev (10 minutter siden):

Jo det gjør de. De må ut av bomberom og kjellere i større grad enn de som har barrikadert seg

Selvfølgelig er det flere menn som blir drept når det ikke var noe alternativ for de fleste menn å dra. Mange av dem er jo ikke der frivillig, de fikk ikke lov til å rømme. Flere menn enn kvinner=flere menn vil bli drept. 

Tror du ukrainerne stort sett henger i bomberom hele dagen nå? Du aner jo ikke hva du prater om.

Kågebruker skrev (9 minutter siden):

Er dette virkelig nødvendig å diskutere?! Både menn og kvinner har det jævlig i Ukraina nå. 

Det handler ikke om hvem som har det verst, det handler om hvordan samfunnet anerkjenner prisen menn må betale i krigstider for å forsvare landet. Som vi ser fra denne tråden er det ingen empati å hente fra woke-gjengen; menn er pliktet til å dø i drøssevis for landet, og gjør ikke noe mer enn alle andre i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

EtLiteTroll skrev (13 minutter siden):

Jeg har stor empati for mennene i krig. For de som er medmenneskelige og ikke synes det er lett å drepe. Men ja, det er flere menn enn kvinner som har behov for å være i kamp. Det er bare å se på historien det. 

Har behov 🤣🤣🤣 Sier du at de som har stilt opp for å forsvare mot invasjonen gjør det for gøy?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EtLiteTroll skrev (16 minutter siden):

Jeg har stor empati for mennene i krig. For de som er medmenneskelige og ikke synes det er lett å drepe. Men ja, det er flere menn enn kvinner som har behov for å være i kamp. Det er bare å se på historien det. 

 

EtLiteTroll skrev (11 minutter siden):

Såklart har menn lov å syte for å bli sendt i krig. Jeg ser ingenting negativt med det. Men jeg synes ikke de skal syte for at kvinnene slipper. For meg er de ukrainske mennene skikkelig bra menn som faktisk ønsker å forsvare kvinner og barn, i stedet for å syte over at kvinnene ikke også må. Har hvertfall ikke hørt en ukrainsk mann syte om det til nå. 

Mulig jeg misforstår tråden, men jeg tror ikke det handler om ar kvinner bør krige. Ingen bør krige etter min mening. Det er mer at media alltid påstår at krig går verst utover kvinner, mens statistikken alltid viser at det går verst utover menn.

Det gjelder ikke bare soldater. I Ukraina går russere fra dør til dør og skyter menn og tenåringsgutter.

 

Endret av Isambard
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (7 minutter siden):

 

Mulig jeg misforstår tråden, men jeg tror ikke det handler om ar kvinner bør krige. Ingen bør krige etter min mening. Det er mer at media alltid påstår at krig går verst utover kvinner, mens statistikken alltid viser at det går verst utover menn.

Det gjelder ikke bare soldater. I Ukraina går russere fra dør til dør og skyter menn og tenåringsgutter.

 

Da er det nok jeg som har misforstått tråden. Beklager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

doomer skrev (15 minutter siden):

Har behov 🤣🤣🤣 Sier du at de som har stilt opp for å forsvare mot invasjonen gjør det for gøy?

Nå mente jeg ikke akkurat fra denne krigen, men sånn generelt gjennom menneskets historie. Ikke direkte for gøy, men hvorfor er det flere menn som slåss på fylla? Jeg tror det er en medfødt overlevelsesgreie ja, selv om såklart ikke alle har det behovet, og folk i større grad klarer kontrollere seg i dag. Men jeg tror jeg har misforstått hele tråden, så da kan dere se vekk fra mine innlegg. 

Endret av EtLiteTroll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

doomer skrev (12 minutter siden):

Det handler ikke om hvem som har det verst, det handler om hvordan samfunnet anerkjenner prisen menn må betale i krigstider for å forsvare landet. Som vi ser fra denne tråden er det ingen empati å hente fra woke-gjengen; menn er pliktet til å dø i drøssevis for landet, og gjør ikke noe mer enn alle andre i landet.

Men hvorfor så behov for at media skal hedre mannlige soldater? Kan de ikke heller hedre soldater, alle soldatene? Skal de mannlige soldatene få mer heder enn de kvinnelige fordi de er fler? Skal vi dele opp soldatene på andre måter også? Hedre de unge soldatene mer enn de gamle, eller hedre de etnisk ukrainske soldatene mer enn de med innvandrerbakgrunn?

Istedenfor å «anerkjenne prisen menn må betale i krigstider», så kan de anerkjenne prisen alle soldater betaler i krigstider. For det er nemlig ikke slik at alle soldater er menn, eller at alle menn er soldater. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EtLiteTroll skrev (4 minutter siden):

Da er det nok jeg som har misforstått tråden. Beklager. 

Ikke noe å beklage. Det er ikke sikkert du har lagt merke til det.

Når man først legger merke til det blir det tydelig. Jeg tror media har blitt mer bevisst på det, så det er ikke så ille som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjeleglad skrev (24 minutter siden):

Men hvorfor så behov for at media skal hedre mannlige soldater? Kan de ikke heller hedre soldater, alle soldatene? Skal de mannlige soldatene få mer heder enn de kvinnelige fordi de er fler? Skal vi dele opp soldatene på andre måter også? Hedre de unge soldatene mer enn de gamle, eller hedre de etnisk ukrainske soldatene mer enn de med innvandrerbakgrunn?

Istedenfor å «anerkjenne prisen menn må betale i krigstider», så kan de anerkjenne prisen alle soldater betaler i krigstider. For det er nemlig ikke slik at alle soldater er menn, eller at alle menn er soldater. 

 

Fordi i Norge har man gjort en veldig klar skille mellom kvinner og menn; kvinner skal bli "positivt diskriminert" mot, gjennom å få kjønnspoeng, tilbud, og muligheter som menn ikke får. Det er større sannsynlighet for at 'the future is female' når alle mennene dør i krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Isambard said:

Her argumeterer du for at menn er kollektivt skyldig i alt som er galt i verden (mens alt som er bra blir tatt for gitt).

Du argumenterer for ar menn er født skyldige, og ikke bør "syte" hvis de blir sendt i krig. 

Jeg er ikke imponert over empatien til kvinner. Dere er raske til å dehumanisere halve befolkningen. 

Nå tillegger du kvinner kollektivt medansvar for det én bruker ytrer, og argumenterer på dette grunnlag for at kvinner som gruppe har dårlig empati og er raske til å dehumanisere menn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver iblant med ukrainere på nett, og kan fortelle hva slags inntrykk jeg har av hvor de står når det gjelder kvinners eller menns deltagelse i krigen:

Ingen av mennene krever eller forventer at kvinnene skal delta i væpnet kamp, de anser dette som mennenes hovedansvar vel vitende om det øvrige ansvaret kvinnene har. Og nettopp derfor setter de stor pris på de kvinnene som velger å delta; der mennene har en oppfatning av at kamp for landet og folket først og fremst er en mannlig plikt, oppfatter de kvinners deltagelse i kampene som en spesielt heltemodig innsats, nettopp fordi kvinnene kunne valgt å la være.

At kvinner er med i selve krigføringen virker også å være svært gunstig for kampmoralen, i og med at det minner mennene om at de ikke bare kjemper for menn, men også kvinner; og ikke minst at de viser at både menn og kvinner er med å forsvare landet: mennene er ikke alene i sin kamp, de har også kvinnene med seg.

Endret av Ichiko
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (41 minutter siden):

Nå tillegger du kvinner kollektivt medansvar for det én bruker ytrer, og argumenterer på dette grunnlag for at kvinner som gruppe har dårlig empati og er raske til å dehumanisere menn.

Det var ikke den smarteste tråden å engasjere seg i siden jeg tror ukrainske soldater får masse kudos for det de gjør.

JDet var en drøy generalisering fra min side som jeg burde droppet.

Det er allikevel forskjell på å generalisere, og å holde noen medansvarlig. 

Du kan si til meg at menn er mer voldelige enn kvinner. På gruppenivå er det sant, men det er en generalisering. Alle menn er ikke voldelige.

Det er noe annet å si at uskyldige menn bør ofre seg siden andre menn starter kriger. Det er holde noen medansvarlig pga kjønn.

Jeg synes det er på sin plass å si at krig går mest utover menn, akkurat som man kan si voldtekt går mest utover kvinner. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (32 minutter siden):

Jeg skriver iblant med ukrainere på nett, og kan fortelle hva slags inntrykk jeg har av hvor de står når det gjelder kvinners eller menns deltagelse i krigen:

Ingen av mennene krever eller forventer at kvinnene skal delta i væpnet kamp, de anser dette som mennenes hovedansvar vel vitende om det øvrige ansvaret kvinnene har. Og nettopp derfor setter de stor pris på de kvinnene som velger å delta; der mennene har en oppfatning av at kamp for landet og folket først og fremst er en mannlig plikt, oppfatter de kvinners deltagelse i kampene som en spesielt heltemodig innsats, nettopp fordi kvinnene kunne valgt å la være.

At kvinner er med i selve krigføringen virker også å være svært gunstig for kampmoralen, i og med at det minner mennene om at de ikke bare kjemper for menn, men også kvinner; og ikke minst at de viser at både menn og kvinner er med å forsvare landet: mennene er ikke alene i sin kamp, de har også kvinnene med seg.

Men hvordan er det Ukrainske samfunnet ellers når det gjelder kvinner og menn? I Norge er det pålagt at menn skal diskrimineres mot, fordi vi tydeligvis har det for godt, mens jeg antar at i Ukraina så har regjeringen et nøytralt syn på kjønnene.

Jeg snakker spesifikt om Norge og Norsk media, hvor kvinner blir fremstilt som et undertrykket offer i et samfunn styrt av menn. Hvorfor, f.eks, skal menn gidde ofre livet sitt for et land som i noen områder - som utdanning - behandler dem som annenrangs borger?

Hadde ikke samfunnet diskriminert en vei eller den andre, så støtter jeg selvsagt at rollene under en krig faller på en naturlig måte, uten at man skal fokusere på hvilket kjønn gjør hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Isambard said:

Det var ikke den smarteste tråden å engasjere seg i siden jeg tror ukrainske soldater får masse kudos for det de gjør.

JDet var en drøy generalisering fra min side som jeg burde droppet.

Det er allikevel forskjell på å generalisere, og å holde noen medansvarlig. 

Du kan si til meg at menn er mer voldelige enn kvinner. På gruppenivå er det sant, men det er en generalisering. Alle menn er ikke voldelige.

Det er noe annet å si at uskyldige menn bør ofre seg siden andre menn starter kriger. Det er holde noen medansvarlig pga kjønn.

Jeg synes det er på sin plass å si at krig går mest utover menn, akkurat som man kan si voldtekt går mest utover kvinner. 

Jeg er såpass gammeldags at jeg mener det først og fremst er menn som er best egnet til aktiv kamp i en krig, pga. at menn generelt er mer kroppslig bygd for slåssing og vold enn det kvinner er. Men i moderne krigføring, der all mulig teknologi tas i bruk både når det gjelder våpenbruk og ikke minst strategi, er det også mer og mer bruk for intellekt og klokskap. Og der kan kvinner absolutt bidra på linje med menn, noe mange også gjør.

1 hour ago, doomer said:

Men hvordan er det Ukrainske samfunnet ellers når det gjelder kvinner og menn? I Norge er det pålagt at menn skal diskrimineres mot, fordi vi tydeligvis har det for godt, mens jeg antar at i Ukraina så har regjeringen et nøytralt syn på kjønnene.

Jeg snakker spesifikt om Norge og Norsk media, hvor kvinner blir fremstilt som et undertrykket offer i et samfunn styrt av menn. Hvorfor, f.eks, skal menn gidde ofre livet sitt for et land som i noen områder - som utdanning - behandler dem som annenrangs borger?

Hadde ikke samfunnet diskriminert en vei eller den andre, så støtter jeg selvsagt at rollene under en krig faller på en naturlig måte, uten at man skal fokusere på hvilket kjønn gjør hva.

Hva det ukrainske samfunnet angår, har jeg inntrykkk av at de er noe mer tradisjonelle på kjønnsroller. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at det i Norge er pålagt å diskriminere mot menn. Realiteten er at man forsøker å utjevne det forspranget som tidligere tiders menn ga seg selv gjennom mange århundrer, ved å utestenge kvinner fra å ta utdanning, ha eiendomsrett til egen inntekt og formue, ha likeverdig arverett, inneha maktposisjoner, kort sagt delta i det offentlige samfunnet. Jeg orker ikke å snakke om alle ideologiene menn har skapt og gitt sin tilslutning til, der kvinner blir kategorisert som et laverestående vesen for menn å eie og styre over; eller hvordan dette har utartet seg og fortsatt utarter seg i praksis.

Selv erkjenner jeg at det er noen grunnleggende biologiske forskjeller mellom kvinner og menn, men at vi først og fremst er ganske så like hverandre, og at vi uansett er likeverdige som mennesker. Og i et sunt og fungerende samfunn skal folk få slippe til med sine evner og talenter der de kan bruke dem til det beste for samfunnet, og ikke utestenges automatisk på grunn av gamle fordommer knyttet til sitt sitt kjønn.

Endret av Ichiko
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan mener du de skal «anerkjenne»  dette da TS? Det har vert utallige sakker omnar menn ikke får forlate landet, at menn reiste tilbake til landet for å slås samt at det er et overtal av menn på bilder. Selv om det selvfølgelig er saker om kvinnene som bidrar også, så viser er det flest men og det vises jo i media. Så hvem er det som er så dumme at de ikke forstår at det er flere mannlige soldater? Hvordan skal dette formidles til de som ikke allerede har skjønt det?  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

doomer skrev (På 2.10.2022 den 22.11):

Å være mann og ofre livet sitt i krig er en totalt utakknemlig handling; mens krigen pågår, vil man ikke bli lagt spesielt merke til (fordi det forventes av deg/landet å forsvare seg selv), og i ettertid vil samfunnet gå tilbake til å fokusere på hvor hardt kvinner har det, og totalt glemme ofrene menn var pliktet til å gjøre under vanskelige omstendigheter.

I dagens samfunn blir menn åpenlyst diskriminert mot i fordel for å fremme kvinnekjønnet - norsk media skriver hyppig om hvordan kvinner fortjener uendelige fordeler i samfunnet for å bli fremmet - så hva med å gi litt anerkjennelse til mennene som forventes å stille opp for landet når krig bryter ut?

 

Adobyen skrev (På 3.10.2022 den 6.29):

Kvinner og barn blir jo igjen i områdene som bombes. De ranes og voldtas samt mange blir pint og drept. Det er kvinnene som sørger for alt det andre enn militær.

Smått utrolig at disse to innleggene, som begge er skrevet av menn, ender med at @Adobyen overstrømmes av "likes". Nettopp fordi han spiller på at kvinner og barn blir igjen og lider mest. Som selvsagt er bullshit. Om man gidder å følge med i media, statistikker og faktasjekker det som er mulig å få frem av fakta i denne mildt sagt triste situasjonen i Ukraina så er det faktisk sånn at man antar at mellom 20.000 og 50.000 russiske soldater er drept. Det er neppe noen/mange kvinner blant dem. På den andre siden er det mer usikkerhet rundt tapstall men det hevdes vel at et sted mellom 10.000 og 20.000 ukrainske soldater har mistet livet og det finnes nok en del kvinner blant de drepte men det suverene flertallet er selvsagt menn.

Så kan man legge til alle sivile tap, inkludert alle som er funnet bakbundet, skutt og dumpet massegraver. Det er vel hevet over enhver tvil at de aller fleste er menn. 

Men det er også hevet over enhver tvil at VGs forside slår vesentlig mer når den tragiske historien om den fireårige jenta ble tilfeldig truffet og døde etter et russisk missilangrep mens mora hennes gråter hjerteskjærende (og det er det virkelig). 

Dette har ingenting med incel problematikk å gjøre som @Anonio så tåpelig antyder, det er vesentlig mer interessant å dvele ved retorikken, som for eksempel: Sivile tap omtales gjerne i antall, hvordan og aller helst beskrivelse av hvem dersom det er kvinner og barn involvert. Militære tap omtales gjerne som "tap, utradert, eliminert, tar kontroll, gjenerobre" osv. 

For de som husker oppslaget der media rapporterte i store bokstaver om de 17 sivile som ble drept i et angrep mot en ukrainsk by - leste man hele saken kom det også frem at et sted mellom 1000 og 1200 soldater ble drept i samme angrepet, men hey - unge menn er, som @EtLiteTrollså fiffig beskriver det, "expendable" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skandinaviske menn er lite maskuline, forundrer meg ikke at denne tråden var skrevet. så desperat.

jeg er kvinne og kommer aldri til å krige for menn av menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Gorgonzola skrev (3 minutter siden):

 

Smått utrolig at disse to innleggene, som begge er skrevet av menn, ender med at @Adobyen overstrømmes av "likes". Nettopp fordi han spiller på at kvinner og barn blir igjen og lider mest. Som selvsagt er bullshit. Om man gidder å følge med i media, statistikker og faktasjekker det som er mulig å få frem av fakta i denne mildt sagt triste situasjonen i Ukraina så er det faktisk sånn at man antar at mellom 20.000 og 50.000 russiske soldater er drept. Det er neppe noen/mange kvinner blant dem. På den andre siden er det mer usikkerhet rundt tapstall men det hevdes vel at et sted mellom 10.000 og 20.000 ukrainske soldater har mistet livet og det finnes nok en del kvinner blant de drepte men det suverene flertallet er selvsagt menn.

Så kan man legge til alle sivile tap, inkludert alle som er funnet bakbundet, skutt og dumpet massegraver. Det er vel hevet over enhver tvil at de aller fleste er menn. 

Men det er også hevet over enhver tvil at VGs forside slår vesentlig mer når den tragiske historien om den fireårige jenta ble tilfeldig truffet og døde etter et russisk missilangrep mens mora hennes gråter hjerteskjærende (og det er det virkelig). 

Dette har ingenting med incel problematikk å gjøre som @Anonio så tåpelig antyder, det er vesentlig mer interessant å dvele ved retorikken, som for eksempel: Sivile tap omtales gjerne i antall, hvordan og aller helst beskrivelse av hvem dersom det er kvinner og barn involvert. Militære tap omtales gjerne som "tap, utradert, eliminert, tar kontroll, gjenerobre" osv. 

For de som husker oppslaget der media rapporterte i store bokstaver om de 17 sivile som ble drept i et angrep mot en ukrainsk by - leste man hele saken kom det også frem at et sted mellom 1000 og 1200 soldater ble drept i samme angrepet, men hey - unge menn er, som @EtLiteTrollså fiffig beskriver det, "expendable" 

Jeg synes ikke at det er verken rett tid eller situasjon som passer for krenkede menns kjønnskamp mens krigen herjer i Ukraina. Vi ser den ene reportasjen mer brutal enn den neste, og både militære og sivile mål blir ødelagt av Putins missiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...