Gå til innhold

Beredskapstroppen – hvorfor kommer ikke kvinner inn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er vel et av de få yrkene hvor jeg tror menn er bedre egnet enn kvinner, det har ikke bare med styrke, men også om risikovilje. Her klarte 2 av 20 av kvinnene kravene og disse var selektert blant det mest trente i Norge for og klare kravene.

Om familien din var utsatt for en ekstrem volds trussel å det ankommer 8 personer fra beredskapstroppen hadde det vert det samme for deg om de var menn eller kvinner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

K.B. skrev (På 2.10.2022 den 13.24):

Se på hva politiet har gjort, senket kravene for å få flere kvinner, mange av disse hadde ikke hatt nubbsjans i en situasjon de hadde måtte bruke fysisk makt

Det er da mange små menn, også i Beredskapstroppen. Det vil si, de er fysisk små og vil rent fysisk sett være totalt dominert av en branne på to meter i høye og bredde. Likevel er de i Beredskapstroppen. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man klarer de fysiske kravene er det ikke sikkert man kommer inn. Har vært tidligere spesialsoldater fra enda mer krevende tjenester som ikke har fått komme inn. Med få kvinner som klarer de fysiske kravene er det liten sjanse for å ha riktig psyke og reaksjonsevner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/2/2022 at 1:12 PM, AnonymBruker said:

De laget jo en beredskapstropp bare for kvinner for noen år siden. 

Vet ikke hva som skjedde med den, den er vel lagt ned for lengst. 

Anonymkode: 5b353...954

Det var noen oppfølger artikler om det, stemningnen i troppen ble vistnok veldig veldig "bitchy" etter hvert, så jeg tror de fleste søkte seg vekk. 😅

Hvem kunne tenkt seg at noe sånt ville skjedd 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar denne anonymt.

Har vært i beredskapstroppen i flere år. Grunnen er enkel, de fysiske og mentale krava er det svært få kvinner som rett og slett mestrer. Jeg har vært i forsvaret, men krava i Beredskapstroppen er noe helt eget.

Anonymkode: 9b05f...1f5

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 13.12):

Er jo så enkelt at de andre i troppen skal føle seg trygge, blandt annet at medlemmene skal være i stand til å brannmannsløfte hverandre til sikkerhet osv.

Anonymkode: 74b0b...e74

Dette. Jeg er en svært godt trent kvinne. Jeg tar 10-12 pullups med vekter på 40 % av kroppsvekten min, jeg kan fint ta det dobbelte av min egen vekt i mark. 
 

Men jeg er 50 kilo, om min kollega på 115 kilo muskler blir skutt i beinet klarer jeg faktisk ikke å bære ham ut, jeg kan ikke bære like tungt over like lang tid som en mann som er over dobbelt så stor som meg, og utstyret veier jo det samme uansett hvor mye jeg veier.

jabx skrev (2 timer siden):

Det er da mange små menn, også i Beredskapstroppen. Det vil si, de er fysisk små og vil rent fysisk sett være totalt dominert av en branne på to meter i høye og bredde. Likevel er de i Beredskapstroppen. Merkelig.

Det er få menn på 50 kilo i det hele tatt, og en mann vil nesten alltid være sterkere i forhold til sin egen kropp enn en kvinne på samme vekt. En kvinne på 70 kilo har stort sett en del underhudsfett, mens en mann på 70 kilo stort sett vil ha ganske lav fettprosent, da menn i snitt er høyere og grovere bygget. 

Anonymkode: 23d50...3d0

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er få menn på 50 kilo i det hele tatt, og en mann vil nesten alltid være sterkere i forhold til sin egen kropp enn en kvinne på samme vekt. En kvinne på 70 kilo har stort sett en del underhudsfett, mens en mann på 70 kilo stort sett vil ha ganske lav fettprosent, da menn i snitt er høyere og grovere bygget. 

 

Handler ikke om kroppsvekta, men hvor godt fysisk trent, og det aller viktigste, mentalt rustet man er. De aller fleste jeg jobber med er langt ifra noe kroppsbyggere, men ekstremt atletiske.

Anonymkode: 9b05f...1f5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (18 timer siden):

Det var noen oppfølger artikler om det, stemningnen i troppen ble vistnok veldig veldig "bitchy" etter hvert, så jeg tror de fleste søkte seg vekk. 😅

Hvem kunne tenkt seg at noe sånt ville skjedd 😁

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er få menn på 50 kilo i det hele tatt, og en mann vil nesten alltid være sterkere i forhold til sin egen kropp enn en kvinne på samme vekt. En kvinne på 70 kilo har stort sett en del underhudsfett, mens en mann på 70 kilo stort sett vil ha ganske lav fettprosent, da menn i snitt er høyere og grovere bygget. 

Anonymkode: 23d50...3d0

En mann på 70 kilo vil uansett være totalt fysisk dominert av en mann på 120 kilo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (På 2.10.2022 den 13.24):

Nå har to kvinner kvalifisert seg, så spørsmålet ditt burde være hvorfor det er så vanskelig for kvinner. Det har selvfølgelig med de fysiske kravene å gjøre, som er der av en god grunn. For meg er det revnende likegyldig hvilket kjønn du har, så lenge du er skikket til å gjøre jobben. Se på hva politiet har gjort, senket kravene for å få flere kvinner, mange av disse hadde ikke hatt nubbsjans i en situasjon de hadde måtte bruke fysisk makt, jeg driter i om de er godt trent og kan boksing eller jiu jitsu. en dame på 60-70 kilo hadde ikke hatt noe å stille opp med mot en motstander på 90+ kilo som kanskje også er vesentlig høyere en henne, dette setter ikke bare oss, folket i fare, men dette er en trussel mot andre politikonstabler, du er aldri sterkere en ditt svakeste ledd. Når det kommer til jurister, etterforskere eller andre politi jobber der det ikke er forventet at du skal komme i fysisk krevende situasjoner, så er dette selvfølgelig helt uproblematisk.

kan du linke til noe dokumentasjon på at kravene til politiskolen er senket for kvinner? 

Anonymkode: 5ac65...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er bygd ulikt, med rett trening og fysikk så er det godt mulig å klare desse kravene. Spedbygde jenter på 165cm vil nok mest trolig ikke klare kravene. Nå skal det siest at det er gutter som ikke klarer kravene også.

Anonymkode: cdba7...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner blir mobbet vekk fra forsvaret. Kvinner klarer alt de vil, men hvem gidder å menge seg med sexistiske, kjipe mannfolk? 

Min erfaring...

 

K35

Anonymkode: 83ba8...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, jabx said:

Link?

Sitter ikke på linker for tilfeldige artikler jeg leste for 2-3 år siden. Tror det var aftenposten. Storyen handlet ikke om jentetroppen, men det var noen jenter med som var i andre styrker og hvor de pratet om at de hadde vært i jentetroppen tidligere og var glade for å komme ut av det fordi stemningen der var så bitchy. Husker ikke så mye mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, jabx said:

En mann på 70 kilo vil uansett være totalt fysisk dominert av en mann på 120 kilo.

Ikke på samme måte som en kvinne, ikke i nærheten. Vekt er viktig helt klart, men kjønn er i seg selv også veldig veldig viktig. Det å sloss mot en mann på 70kg og det å sloss mot en kvinne på 70kg er to ulike verdner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kvinner blir mobbet vekk fra forsvaret. Kvinner klarer alt de vil, men hvem gidder å menge seg med sexistiske, kjipe mannfolk? 

Min erfaring...

 

K35

Anonymkode: 83ba8...44f

Har du vært i forsvaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kipling skrev (5 timer siden):

Ikke på samme måte som en kvinne, ikke i nærheten. Vekt er viktig helt klart, men kjønn er i seg selv også veldig veldig viktig. Det å sloss mot en mann på 70kg og det å sloss mot en kvinne på 70kg er to ulike verdner. 

Vekt er ganske urellevant, jeg har vært i Beredskapstroppen i fem år nå, og de fleste er slanke, men svært atletiske av seg. Fordelen med at man veier mer er at det er lettere og bære på utstyret, og frakte kollegaer i båre, om det skjer. 

Slåsskamper skjer så og si aldri, da vi bærer på våpen. 

Anonymkode: 9b05f...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Vekt er ganske urellevant, jeg har vært i Beredskapstroppen i fem år nå, og de fleste er slanke, men svært atletiske av seg. Fordelen med at man veier mer er at det er lettere og bære på utstyret, og frakte kollegaer i båre, om det skjer. 

Slåsskamper skjer så og si aldri, da vi bærer på våpen. 

Anonymkode: 9b05f...1f5

Kommentaren gjaldt ikke beredskapstroppen, men heller den generelle diskusjonen om menn og kvinners størrelse og fysiske konfrontasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...