Gå til innhold

Beredskapstroppen – hvorfor kommer ikke kvinner inn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er nok et tema som viser at man MÅ ha kvinner i et yrke bare for mangfoldet. Ikke pga kompetanse.

"Ingen kvinner har noensinne kommet igjennom nåløyet i opptaket til beredskapstroppen. Likevel ønsker ikke lederne å senke opptakskravene, eller kvotere inn kvinner."

https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nyheter/nih-podden/2022/beredskapstroppen-hvorfor-kommer-ikke-kvinner-inn/

Se på nrk.no, https://www.nrk.no/video/a1bd3987-66d7-4964-b871-6bd5dd9d12c6

Anonymkode: 65ed7...81d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I artikkelen var det 2 av 20 kvinner som klarte kravene. Det er altså ikke umulig. 

Det vil være galt å senke de fysiske kravene. 

Anonymkode: 0bf34...d01

  • Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den artikkelen  viser ikke det du sier i det hele tatt. Har du lest den?

Når så få søkere er kvinner, er det jo naturlig at det er mindre sannsynlig at kvinner kommer inn. Forskningen som presenteres her er jo spennende, og en kvinne klarte de fysiske kravene. Det står jo også at mennene i troppen faktisk ikke var supersterke - og mental styrke er ikke noe dårligere hos kvinner enn hos menn. 

Anonymkode: afd25...7b0

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De laget jo en beredskapstropp bare for kvinner for noen år siden. 

Vet ikke hva som skjedde med den, den er vel lagt ned for lengst. 

Anonymkode: 5b353...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo så enkelt at de andre i troppen skal føle seg trygge, blandt annet at medlemmene skal være i stand til å brannmannsløfte hverandre til sikkerhet osv.

Anonymkode: 74b0b...e74

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I artikkelen var det 2 av 20 kvinner som klarte kravene. Det er altså ikke umulig. 

Det vil være galt å senke de fysiske kravene. 

Anonymkode: 0bf34...d01

Ja, det var ikke så ille :) 

Anonymkode: 65ed7...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De laget jo en beredskapstropp bare for kvinner for noen år siden. 

Vet ikke hva som skjedde med den, den er vel lagt ned for lengst. 

Anonymkode: 5b353...954

Måtte google - den finnes ennå faktisk. 

https://www.forsvaret.no/forstegangstjeneste/tjenesteguiden/sokbare-forstegangstjenester/jegertroppen

Anonymkode: 5b353...954

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har to kvinner kvalifisert seg, så spørsmålet ditt burde være hvorfor det er så vanskelig for kvinner. Det har selvfølgelig med de fysiske kravene å gjøre, som er der av en god grunn. For meg er det revnende likegyldig hvilket kjønn du har, så lenge du er skikket til å gjøre jobben. Se på hva politiet har gjort, senket kravene for å få flere kvinner, mange av disse hadde ikke hatt nubbsjans i en situasjon de hadde måtte bruke fysisk makt, jeg driter i om de er godt trent og kan boksing eller jiu jitsu. en dame på 60-70 kilo hadde ikke hatt noe å stille opp med mot en motstander på 90+ kilo som kanskje også er vesentlig høyere en henne, dette setter ikke bare oss, folket i fare, men dette er en trussel mot andre politikonstabler, du er aldri sterkere en ditt svakeste ledd. Når det kommer til jurister, etterforskere eller andre politi jobber der det ikke er forventet at du skal komme i fysisk krevende situasjoner, så er dette selvfølgelig helt uproblematisk.

Endret av K.B.
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

I artikkelen var det 2 av 20 kvinner som klarte kravene. Det er altså ikke umulig. 

Det vil være galt å senke de fysiske kravene. 

Anonymkode: 0bf34...d01

2 av 20 klarte de fysiske opptakskravene. Dette er kun deler av kravene for å komme inn på Beredskapstroppen. Man får ikke plass på Beredskapstroppen kun ved å ta noen pull ups, kaste en medisinball, osv. Dette er kun minimumskrav og brukes til å grovsortere før man tar tester som er mer ressurskrevende. 

 

Anonymkode: 8ef1e...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Er jo så enkelt at de andre i troppen skal føle seg trygge, blandt annet at medlemmene skal være i stand til å brannmannsløfte hverandre til sikkerhet osv.

Anonymkode: 74b0b...e74

Sant. I tillegg er det uforsvarlig å fjerne kravet om at man er fysisk sterk nok til å kunne bruke skuddsikker vest. Tror ingen kvinner virkelig ønsker å få en jobb hvor mennene går med skuddsikker vest og kvinnene uten siden vesten er så tung. 

Anonymkode: 8ef1e...f98

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer også fram at kvinnene som deltok i forskningsprosjektet, ikke hadde trent spesifikt for testene på forhånd, og at resultatene kanskje hadde sett litt annerledes ut dersom de hadde gjort det.

Anonymkode: 4fcdf...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer også fram at kvinnene som deltok i forskningsprosjektet, ikke hadde trent spesifikt for testene på forhånd, og at resultatene kanskje hadde sett litt annerledes ut dersom de hadde gjort det.

Anonymkode: 4fcdf...cd4

Vel, at flere av jentene var i norgeseliten i crossfit, og ikke kvalifiserte, sier vel allikevel sitt.

Anonymkode: 74b0b...e74

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vel, at flere av jentene var i norgeseliten i crossfit, og ikke kvalifiserte, sier vel allikevel sitt.

Anonymkode: 74b0b...e74

Nettopp, så kan man jo lure på hvorfor man skal ha inn kvinner.

Anonymkode: 65ed7...81d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv kvinne, og synes likestillingen har gått for langt om man skal kvotere inn kvinner i beredskapstroppen. Menn er større og sterkere enn kvinner. Sånn er det bare. En topptrent kvinne kan aldri bli like sterk som en topptrent mann. Derfor bør det bare være menn i de yrkene som krever ekstreme fysiske ferdigheter. Det har ingenting med diskriminering å gjøre. 

Anonymkode: 71d0b...e2d

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er selv kvinne, og synes likestillingen har gått for langt om man skal kvotere inn kvinner i beredskapstroppen. Menn er større og sterkere enn kvinner. Sånn er det bare. En topptrent kvinne kan aldri bli like sterk som en topptrent mann. Derfor bør det bare være menn i de yrkene som krever ekstreme fysiske ferdigheter. Det har ingenting med diskriminering å gjøre. 

Anonymkode: 71d0b...e2d

Så enig. Synes alle skal få gjøre det de vil er greit så lenge kravene er fylt. For min del synes jeg det er drøyt at man slakker på fysiske krav i yrker der disse er avgjørende for liv og død. Som i militæret, bereskapstroppen, brannvesenet osv. 

Ingen problemer med at kvinner kan få være med, så lenge de klarer inntakskravene på lik linje med menn! 

Men nå spyr jeg generelt av den retningen likestillingen har tatt i senere tid, der biologiske kjønnsforskjeller skal viskes ut så alle kvinner skal bli mest mulig like menn. Hva med å heller øke lønn og prestisje til de ekstremt nødvendige "kvinneyrkene"? Som lærer, sykepleier, hjelpepleier, barnehageansatte osv? 

Jeg vil reddes ut av kriser av noen som kan bære meg. 

- Kvinne 35.

Anonymkode: 4fde1...758

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Så enig. Synes alle skal få gjøre det de vil er greit så lenge kravene er fylt. For min del synes jeg det er drøyt at man slakker på fysiske krav i yrker der disse er avgjørende for liv og død. Som i militæret, bereskapstroppen, brannvesenet osv. 

Anonymkode: 4fde1...758

Da jeg var i marinen for 20 år siden så lot de kvinnene slippe de fysiske testene som var ment å sjekke om man klarte å komme seg opp i livbåtene. Helt galskap i mine øyne. Enten så var testene unødvednige og mennene burde slippe, eller så var testene nødvednige og da var det uforsvarlig å la kvinnene slippe. Tror mange glemmer at man har forsvaret i tilfelle krig. Og da må treningen være ment for hva som er forsvarlig i krigstid, og ikke hva som fungerer greit i fredstid. 

Anonymkode: 7021f...039

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De laget jo en beredskapstropp bare for kvinner for noen år siden. 

Vet ikke hva som skjedde med den, den er vel lagt ned for lengst. 

Anonymkode: 5b353...954

Det er Jegertroppen til Hærens Jegerkommando du mener. Den ble opprettet kun for jenter og var ment til å dekke oppgaven «spesiell rekognosering», primært ifm internasjonale operasjoner som f eks Afghanistan. Dette har ingenting med politiets beredskapstropp. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er selv kvinne, og synes likestillingen har gått for langt om man skal kvotere inn kvinner i beredskapstroppen. Menn er større og sterkere enn kvinner. Sånn er det bare. En topptrent kvinne kan aldri bli like sterk som en topptrent mann. Derfor bør det bare være menn i de yrkene som krever ekstreme fysiske ferdigheter. Det har ingenting med diskriminering å gjøre. 

Anonymkode: 71d0b...e2d

Vi må heller ikke glemme at ca 80% av alle mennene som prøver seg i opptaket til beredskapstroppen heller ikke blir tatt opp.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (2 timer siden):

Nå har to kvinner kvalifisert seg, så spørsmålet ditt burde være hvorfor det er så vanskelig for kvinner. Det har selvfølgelig med de fysiske kravene å gjøre, som er der av en god grunn. For meg er det revnende likegyldig hvilket kjønn du har, så lenge du er skikket til å gjøre jobben. Se på hva politiet har gjort, senket kravene for å få flere kvinner, mange av disse hadde ikke hatt nubbsjans i en situasjon de hadde måtte bruke fysisk makt, jeg driter i om de er godt trent og kan boksing eller jiu jitsu. en dame på 60-70 kilo hadde ikke hatt noe å stille opp med mot en motstander på 90+ kilo som kanskje også er vesentlig høyere en henne, dette setter ikke bare oss, folket i fare, men dette er en trussel mot andre politikonstabler, du er aldri sterkere en ditt svakeste ledd. Når det kommer til jurister, etterforskere eller andre politi jobber der det ikke er forventet at du skal komme i fysisk krevende situasjoner, så er dette selvfølgelig helt uproblematisk.

Dette 🖕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...