Gå til innhold

hvis partneren din tjener veldig mye mer, men også ønsker 50 / 50 deling økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg var sammen med en fyr som tjente mye mer enn meg. aldri i livet om han skulle betale noe for meg. som da bilen min gikk i stykker. han skulle ikke hjelpe meg med en bil del ! skal sies han var bilmekaniker også, men jeg måtte på verksted å betale 17000 for noe han kunne gjort gratis. generøs fyr som klaget på at han aldri fikk seg dame. 

Anonymkode: b0bc4...17c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående "stramme seg opp" og tjene betydelig mer, så betyr jo det som regel å ta 1-6 års lenger utdanning. For de av oss som allerede har studert, må vi gjøre det med lite støtte fra Lånekassen eller helt uten. Det blir uansett et travelt og økonomisk trangt liv som neppe er forenelig med luksusferier og mye takeaway.

Anonymkode: 68a95...cd5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Angående "stramme seg opp" og tjene betydelig mer, så betyr jo det som regel å ta 1-6 års lenger utdanning. For de av oss som allerede har studert, må vi gjøre det med lite støtte fra Lånekassen eller helt uten. Det blir uansett et travelt og økonomisk trangt liv som neppe er forenelig med luksusferier og mye takeaway.

Anonymkode: 68a95...cd5

Jeg har master med 550’ i året, mannen har vgs med 1,2 i året. Jepp, han jobber offshore.

Vi er forøvrig gift og har felles økonomi.

Anonymkode: 8fd13...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig i forholdet; 50-50. Men hadde reagert om kan krevde vipps for en grandis eller tyggispakke, bare for å bruke et eksempel. Uansett om han tjente mye, eller lite.

Samboere og greit etablert; 50-50, eventuelt en viss skjevdeling. Men om den som tjente mest ønsket en høyere standard ville jeg reagert om den ikke betalte for det, den som har minst må velge standard for bolig/mat/ferier. Og om den som tjente mest ikke spanderte et restaurantbesøk og slik litt oftere ville det også vært et rødt flagg.

Veldig godt etablert; felles økonomi. Man kan rett og slett ikke leve et langt liv sammen om den ene stadig skal leve på minimum, mens den andre kan spise indrefilet, kjøre flott bil, dra på dyre weekendturer, og alt slikt. Får heller sikre skjevdeling i ektepakt. 

Anonymkode: 8729c...6a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles økonomi er livsfarlig, tenke dere godt om. Spesielt ved stor lønnsforskjell.

Anonymkode: 7d643...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Felles økonomi er livsfarlig, tenke dere godt om. Spesielt ved stor lønnsforskjell.

Anonymkode: 7d643...d92

Livsfarlig, virkelig... hva dør man av? 

Anonymkode: 8729c...6a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har master med 550’ i året, mannen har vgs med 1,2 i året. Jepp, han jobber offshore.

Vi er forøvrig gift og har felles økonomi.

Anonymkode: 8fd13...5cd

Ja, offshore er et unntak. 

Anonymkode: 68a95...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 12.42):

ja, hva burde man egentlig gjøre da? 

hvis den ene personen i et forhold tjener veldig mye mer, enn den andre personen. Samtidig som den personen som tjener mest også ønsker svindyre ferieturer (helst flere ganger i året) og bestille veldig mye take-away, og en rekke andre utgifter i hverdagen. 

men samtidig ønsker de at samtlige utgifter liksom skal fordeles 100 prosent LIKT mellom de selv og den andre personen i forholdet?? 

Anonymkode: b1452...bac

Enten så får den personen som tjener mest også betale mest.

Eller så må den som tjener minst sette ned foten og forklare i tydelig tekst at den ikke har råd til take away, svindyre ferieturer osv.

 

 

Endret av fransine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, i en tidlig fase kan jeg skjønne slike opplegg med min og din økonomi. Men det er en god at felleseie er utgangspunktet i et ekteskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50/50 deling er bare vellykket/egnet når begge tjener en god del mer enn det som forbrukes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ja, hva burde man egentlig gjøre da? 

hvis den ene personen i et forhold tjener veldig mye mer, enn den andre personen. Samtidig som den personen som tjener mest også ønsker svindyre ferieturer (helst flere ganger i året) og bestille veldig mye take-away, og en rekke andre utgifter i hverdagen. 

men samtidig ønsker de at samtlige utgifter liksom skal fordeles 100 prosent LIKT mellom de selv og den andre personen i forholdet?? 

Anonymkode: b1452...bac

Oi, dette tenker jeg og mye på nå. 

Kjæresten min er litt løs kanon med pengene sine og vil gjerne dra på dyre spa turer helt plutselig. Han tjener også masse mer enn meg. I starten ble jeg så stresset at jeg mistet søvn, og måtte til slutt forklare hvordan min økonomi var. Jeg tjener "bare" litt over gjennomsnittet og det meste av lønna går til bolig og mat. Men økte strømpriser og utlegg på bil så blir det veldig stress med plutselig 2500 i uventet utlegg. 

Han tjener masse mer enn meg og. 

Jeg sa ifra og det var både flaut og ubehagelig å gi han dårlig samvittighet for at han hadde antatt at jeg hadde like mye penger som han. Men han tok det bra og nå vet han hvordan det ligger an. Vil han på spa må jeg enten ha en beskjed i forveien, eller han spanderer. 

Anonymkode: 76726...27d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal en dele 50/50, så må en legge seg på den fattigstes prisnivå. Eller så må den rike spandere eller dra alene på de dyre feriene og spise takeaway alene mens den fattige smører seg en kneipskive hjemme.

Anonymkode: 1e3fc...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du si tydelig fra om hva som er ditt budsjett for ulike ting som mat, ferier osv. Viss han vil ha det finere, så må han betale mellomlegget. Ellers blir det ikke hverken take away, ferie eller restaurantbesøk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får spørre han hvor du skal få de pengene fra til det han foreslår og vil dele 50/50. Skal du tegne de? Skal du prostituerte deg? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med han. 50-50 på boutgifter Hvorfor skal han begrense seg fordi du er fattig? 

Er det pga pengene du er sammen med han? 

Anonymkode: 4e5aa...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig med han. 50-50 på boutgifter Hvorfor skal han begrense seg fordi du er fattig? 

Anonymkode: 4e5aa...def

Han kan vel gjøre som han vil, men kan ikke kreve at en som tjener mye dårligere enn ham skal følge hans forbruksmønster. 

Anonymkode: 68a95...cd5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Enig med han. 50-50 på boutgifter Hvorfor skal han begrense seg fordi du er fattig? 

Er det pga pengene du er sammen med han? 

Anonymkode: 4e5aa...def

Men hvis den som tjener mye, ønsker å bo fint, så får heller han bo alene da.

Si den ene tjener 350 000 i året, og den andre 2 mill. Så har den første råd til å leie en liten leilighet, den andre råd til å kjøpe enebolig. Da må de enten ikke bo sammen, eller den andre betale mer. Kan jo og eventuelt gjøre det sånn, at den som tjener mest kjøper bolig, som bare er den sin, så betaler den andre husleie, som ikke er så høy. Her eier jeg min egen enebolig, samboeren min betaler 5000 kr i husleie, han eier ikke noe. Han får jo uansett bo bedre, enn hva han har råd til. Og han betalte 12 000 kr i husleie da han bodde for seg selv.

Anonymkode: 83ad6...0cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gjennomsnittlig lønn, mens mannen min tjener kanskje 50% mer. Han betaler mer på faste utgifter, sånn at vi sitter igjen med ca det samme til eget bruk hver mnd.
Synes det er rart å dele alle utgifter 50/50 hvis man har felles huslån osv. Da er jo ofte huslånet den største enkeltutgiften, og lånesummen beregnes ut i fra samlet inntekt. Da er det også mest rettferdig at den som tjener mest betaler mest. (Hadde tenkt akkurat det samme om det var jeg som tjente mest.)

Anonymkode: d4595...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...