Gå til innhold

Kjæresten eser ut…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så mange kommentarer om at TS må legge til rette, TS må bli med på trening, TS må bli med på å legge om kostholdet... 

Hvis TS er normalvektig, aktiv og sunn, så skal da ikke TS trenge å anstrenge seg enda mer bare for å være snill og motiverende? 

Tresifret på vekta bør være motivasjon nok. Når dama fortsatt ikke gidder, så får ts ta et valg på å bli eller gå. 

Anonymkode: 84aab...e6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 166cm høy, og veier per i dag 95 kilo. Januar i år veide jeg 118 kilo, så jeg har gått ned mye (og skal mer ned). Det finnes ingen positive sider med å være såpass stor. Alt er slitsomt og jeg hadde mye smerter og plager. Det er i stor grad borte nå, men har jo fortsatt en del kilo igjen å gå ned. Å veie 100 kilo(+++) og samtidig være 160cm høy, det er ikke bra for en - bodypositivitet eller ikke.
Man kan, tro det eller ei, ha god helse. Selv da jeg veide 118 kilo, Var den fysiske helsa mi god. Hadde ikke problemer med hverken blodtrykk, hjerte, pust eller andre livsstilssykdommer. Har en aktiv jobb (restaurantbransjen), så jeg var på beina stort sett hele dagen. Problemene mine var smerter i ryggen, knær og føtter, i all hovedsak. Den psykiske helsa var det dog verre med - jeg sliter litt psykisk fra før, men med 118 kilo, ble psyken min verre. Selvtillit på bunn, depresjoner og angst. 

Man kan trives med 100 kilo. Spørsmålet er hvor lenge kan hun trives med det, og plutselig er hun tyngre enn 100 kilo også. Desto tyngre man blir, desto vanskeligere blir det å gjøre noe med det. 
Snakk med henne. Det er lov å si at du ikke trives med vekta hennes. Hun er jo tross alt en annen person nå enn den hun var da dere ble sammen. 

Anonymkode: 5d35c...247

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, 100 kg er ekstremt mye for ei jente på 160 cm.

BMI sitt normalområde er satt til det området som er det sunneste å være i, ikke det området flest personer er i. At vekten dessverre øker i Norge, gjør det ikke sunnere å ha fedme. Kjæresten til TS er ikke overvektig, hun har faktisk direkte fedme. Selvsagt kan og må han reagere på det. Å ikke bry seg om helsen til sin nærmeste er omsorgssvikt.

 

83E36CEF-EBAF-426D-B013-DF49019E29BB.png

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 10.06):

Jeg og jenta mi har vært sammen tre år nå. Da vi ble sammen var jenta mi normalvektig. Ikke veldig tynn, men normal med litt former. Ho trena flere ganger i uka, og likte vise seg fram. 
 

Etter at vi ble sammen har ho kutta ut treninga, og det har blitt mer og mer sofakos om kveldene. Ho har en stillesittende jobb, og spiser ofte junkfood til lunch. I tillegg drikker ho Cola hele tiden, og spiser mye godis, daglig… 

Dette er jo ikke bra, og ho bare eser ut… Stadig vekk må ho pakke bort klær som har blitt for små og kjøpe nytt… Det rare er at det virker som ho liker det. Jeg fikk litt sjokk her om dagen… Ho kom ut fra badet i bare undertøy, med et glis rundt munnen sa hun: «Ja, nå er det 3-sifret på vekta» Mens hun klappa seg selv fornøyd på magen… Over 100 kg på ei jente på 160 cm er vel ganske ekstremt?!
 

Jeg syns dessverre det begynner å bli flaut å vise meg sammen med ho. I tillegg til at ho har blitt større, kler ho seg fortsatt som ho skulle vært slank, så flesk og valker vises. Og når det kommer til mat er ho alltid den som spiser mest. 
 

Er det rart og feil av meg å bli flau over ho? Jeg liker jo egentlig slanke jenter, og det var jo ei aktiv og slank jente jeg ble sammen med… Nå er ho feit og lat… 
 

 

Anonymkode: 708bb...ef6

Oi. Ganske utrolig at hun er så komfortabel med seg selv. Så fantastisk. Hun må ha veldig fortrolighet og trygghet med deg.

Selv er jeg opptatt av å holde vekten noen lunde, selv om jeg sjelden lar være å spise noen ting, men bare ,indre av ting hvis vekten har gått litt opp.

Du kan jo si at du liker henne så godt sunn og sprek, og den herlige personligheten hennes, og spørre henne hva hun selv tenker om å holde en slank figur, om ikke det også er viktig for å holde god form? Jeg tror det er viktig, og det er flott.

Kanskje litt rart at du blir flau. Det betyr kanskje at du ikke er så glad i henne? 

Jeg tenker du skal snakke med henne generelt om å holde vekten, og en sunn livstil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvordan syns du at du selv ser ut? Hørt stadig selv i mange år hvor feit jeg er og hadde ikke tatt skade av slanking. Stort sett fra overvektige folk som veier over 120 kg.. jeg er 160, alltid veid 40 kg sikkert frem til de siste årene. Da har jeg veid 50, og nå i svangerskapet har jeg veid nesten 70. Greit å bry seg, men å bli flau eller kalle partner feit er uting og så ufint og krenkende på så mange måter. Så hvis du syns så mye bedre om deg selv så ta deg en titt i speilet flere ganger :). 

Anonymkode: 4cdbb...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, hvordan syns du at du selv ser ut? Hørt stadig selv i mange år hvor feit jeg er og hadde ikke tatt skade av slanking. Stort sett fra overvektige folk som veier over 120 kg.. jeg er 160, alltid veid 40 kg sikkert frem til de siste årene. Da har jeg veid 50, og nå i svangerskapet har jeg veid nesten 70. Greit å bry seg, men å bli flau eller kalle partner feit er uting og så ufint og krenkende på så mange måter. Så hvis du syns så mye bedre om deg selv så ta deg en titt i speilet flere ganger :). 

Anonymkode: 4cdbb...bf9

Om det har noe å si, så er jeg normal/kraftig bygd selv. 189 cm - 95 kg. 
Har aldri vært opptatt av trening eller kosthold, men har alltid hatt fysisk aktiv jobb.

Anonymkode: 708bb...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er 10cm høyere enn henne og veier det samme. Jeg er ikke lubben men har fedme kl 2. For en som er 160 vil samme vekt tilsvare fedme kl 3 og en bmi på over 40. 

jeg vet ikke hvor gammel hun er, men jeg som er 38 år har hatt diabetes 2 i 12 år nå. Jeg har veid så mye som 117 kg. I tillegg har jeg begynt å få vonde knær av og til. Alt skyldes flere år med sterk overvekt. 

Det er ikke utseende som er det farlige. Det er heller alle sykdommer man kan få pga overvekten. 

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er på tide er å få kosthold og livsstil mer inn i skolen så folk blir mer bevisste på hvor mye det har å si helsemessig. Det som er på tide er å få mer kunnskap ut til folket om mat, ikke bare kalorier inn og ut. Både for at folk skal ha bedre liv, men også fordi overvekt koster samfunnet svimlende 68 milliarder i året! Overvekt fører til en haug sykdommer! Vi kan normalisere overvekt eller vi kan prøve å gjøre det lettere for folk å leve sunnere, det er jo et lett valg!

NEI, man lever ikke godt med alvorlig fedme, det KOMMER livsstilsykdommer, det er bare et spørsmål om tid!

Hvis du ikke tar mitt ord på det så les her, eller google selv:

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/05/07/fedme-koster-norge-68-milliarder-kroner-arlig/ 

Det er også rimelig irriterende å stadig bli kalt "tynn" når man er normalvektig og sunn og absolutt ikke noe beinrangel. Neste gang kommer jeg til å si "Jeg er ikke tynn, det er du og alle de andre som er feite!"

Jeg synes det er en uting å kommentere andres kropper, men la oss kalle en spade for en spade. En dame på 160 er altfor tjukk på 100 kg! Broren min på 181, som er kraftig bygd, han har en grense på 100kg. Hver gang vekta bikker hundre tar han fram joggeskoene og går seg ned. Han liker ikke å trene og han elsker god mat, men det er av respekt for egen helse at han tar grep ved 100. Han vil ikke slå ut på en bilvekt, som han sier. Han er bredskuldret og over 21 cm høyere enn dama til ts. Og han har pappakropp, ikke sixpack.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (26 minutter siden):

jeg er 10cm høyere enn henne og veier det samme. Jeg er ikke lubben men har fedme kl 2. For en som er 160 vil samme vekt tilsvare fedme kl 3 og en bmi på over 40. 

jeg vet ikke hvor gammel hun er, men jeg som er 38 år har hatt diabetes 2 i 12 år nå. Jeg har veid så mye som 117 kg. I tillegg har jeg begynt å få vonde knær av og til. Alt skyldes flere år med sterk overvekt. 

Det er ikke utseende som er det farlige. Det er heller alle sykdommer man kan få pga overvekten. 

Hun er bare 24… Så jeg frykter jo hvor dette vil ende…

Har sett bilder fra ho var i førstegangstjeneste, og det er tydelig at vektøkninga begynte allerede da. 

Anonymkode: 708bb...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er bare 24… Så jeg frykter jo hvor dette vil ende…

Har sett bilder fra ho var i førstegangstjeneste, og det er tydelig at vektøkninga begynte allerede da. 

Anonymkode: 708bb...ef6

da må hun ha lagt på seg mye per år. Det kan godt hende at hun har fått diabetes allerede. Diabetes 2 er ikke så lett å oppdage, men hvis blodsukkeret er høyt tisser man gjerne ofte, og spiser gjerne mye søtsaker og karbohydrater. Dette fordi at når blodsukkeret er høyt fra før, så skriker kroppen på en måte etter enda mer sukker. 

Hun burde uansett ta seg en tur til legen. Det høres ikke bra ut det hun holder på med, og ja tar hun ikke tak så biter det henne i ræva til slutt.

Det er ikke noe gøy å Diabetes. Mange blir helt avhengig av tabletter og insulin livet ut ettervært, om ikke kostholdsendringer og økt Aktivitetsnivå  er nok. 

Det er heller ikke moro å kjenne på stive og vonde knær som kanskje i 50/60 årene må opereres.

Og ikke minst man kan få høyt blodtrykk og hjerte og kar sykdommer.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 kilo på 160 cm er jo rett ved grensen til fedme grad 3. Skalaen vi bruker går normalt ikke høyere. 
 

Jeg hadde tatt en samtale med min partner om helseutfordringene som ligger i dette. Hvis dere skal leve sammen til dere er 90 med god helse, få barn og overskudd til disse barna så bør man prøve å leve sunnere enn hun gjør. 

Anonymkode: 9594b...bea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun så feit vil dere ha problemer med å få barn. Så vekt er en faktor i et forhold. Og om hun skulle klare å bli gravid er det et risikosvangerskap som kan skade barnet. I tillegg er det fare for at barna dine blir like fete og må vokse opp med dårlig kosthold. Så mange grunner til å gå..

Anonymkode: 8b38c...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese alle kommentarene, men ser at noen sier DU skal skjerpe deg og at hun fortjener bedre. FEIL!

Er selv kvinne, har hatt litt vektoppgang den siste tiden (og ikke på de riktige stedene, men fortsatt helt normal BMI), og prøver så godt jeg kan å "forbedre" det med å spise sunt og være aktiv når jeg orker (jeg har psykisk sykdom som vanskeliggjør dette innimellom). Selv om min mann gjennom 13 år sier jeg er fin hver eneste dag, og at han ikke syns det er noe galt med kroppen min, gjør jeg dette. Jeg vil være og føle meg fin, for meg selv, og for han. Og jeg forventer det samme fra han. Hadde han blitt tjukk, hadde jeg sagt ifra, fordi jeg synes ikke det er attraktivt, og den personen jeg ble sammen med ville ikke latt seg selv forfalle på den måten. (Liten PS; når man blir eldre så er det jo vanlig at man ikke er supertrent og slank, men jeg regner med at dere er unge. Ville ikke tenkt det samme om vi var 75 f. eks). 

Dette sa jeg også til han da vi ble sammen - jeg hadde elsket deg selvom du ble tjukk, men det ville ikke vært det samme mennesket. Å bli tjukk uten at det er sykdom involvert handler om selvkontroll. Og hvis man ikke klarer å kontrollere seg selv, og bare spiser godis og cola og ikke beveger seg, er det ikke et attraktivt menneske for meg.

(Det er selvsagt noe annet når man blir tjukk pga sykdom, da er det kanskje i noen tilfeller utenfor ens egen kontroll, men man er fortsatt den samme personen).

Jeg syns du skal si ifra. Du kan gjøre det på en "fin" måte. F eks, "Jeg elsker deg, og syns du er vakker, men du har gått mye opp i vekt og det virker ikke som du bryr deg, hva er årsaken til det? Overvekt fører til uhelse, og jeg ønsker at vi begge skal være friske og sunne. Kanskje vi skal begynne å trene sammen, og se litt på hva vi spiser? Lage en matplan for uka?"

Kanskje ikke det beste utkastet på en samtale, men du kan jo vurdere noe lignende. 

 

 

Anonymkode: 7e792...544

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt i sjokk over noen av svarene som sier at 100 kg ikke er så mye på en utrent kropp på 160 cm!! Jo, det er mye! Og ja, det er helsefarlig! 
 

Har vi blitt en så feit befolkning at kraftig overvekt har blitt normalen?? 

Anonymkode: 60f9e...70c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll eller ikke troll, jeg hadde i alle fall vært bekymra dersom partneren min hadde vært så overvektig. 

Helsemessig er det farlig. Og hva når man blir eldre? Sjansen for å bli immobil og å få livsstilssykdommer er stor, noe som også går utover partneren dersom man ser for seg et helt liv sammen. 

Så er jo spørsmålet om vedkommende vil ha hjelp og støtte til å gå ned i vekt? Hvis nei, så goodbye.

Endret av Aureka
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde lagt på meg såpass, så hadde jeg vært klar over det selv.

Hadde i hvert fall ikke trengt en frekk faen av en samboer som fant det for godt å kommentere utseende mitt.. Jeg hadde gått fra han om han hadde kommentert det.
Helt uaktuelt å være sammen med en nepe som kommenterer ting ved utseende man selv vet utmerket godt.

Anonymkode: 4df3c...42f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

100 kg ER skadelig for 160 cm! At de kan være lekre, og at noen på TV veier 200 kg betyr ikke at dere kan lukke øynene for at det er skadelig!

Joda, TS har en upolitisk korrekt grunn til å mislike vekten til kjæresten sin. Men kjæresten bør uansett slanke seg. Men ikke fordi TS synes hun ser mindre pen ut (men han HAR faktisk lov til å synes det + skamme seg over henne. Han ER bare et menneske).

Anonymkode: 08549...a49

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 10.06):

Jeg og jenta mi har vært sammen tre år nå. Da vi ble sammen var jenta mi normalvektig. Ikke veldig tynn, men normal med litt former. Ho trena flere ganger i uka, og likte vise seg fram. 
 

Etter at vi ble sammen har ho kutta ut treninga, og det har blitt mer og mer sofakos om kveldene. Ho har en stillesittende jobb, og spiser ofte junkfood til lunch. I tillegg drikker ho Cola hele tiden, og spiser mye godis, daglig… 

Dette er jo ikke bra, og ho bare eser ut… Stadig vekk må ho pakke bort klær som har blitt for små og kjøpe nytt… Det rare er at det virker som ho liker det. Jeg fikk litt sjokk her om dagen… Ho kom ut fra badet i bare undertøy, med et glis rundt munnen sa hun: «Ja, nå er det 3-sifret på vekta» Mens hun klappa seg selv fornøyd på magen… Over 100 kg på ei jente på 160 cm er vel ganske ekstremt?!
 

Jeg syns dessverre det begynner å bli flaut å vise meg sammen med ho. I tillegg til at ho har blitt større, kler ho seg fortsatt som ho skulle vært slank, så flesk og valker vises. Og når det kommer til mat er ho alltid den som spiser mest. 
 

Er det rart og feil av meg å bli flau over ho? Jeg liker jo egentlig slanke jenter, og det var jo ei aktiv og slank jente jeg ble sammen med… Nå er ho feit og lat… 
 

 

Anonymkode: 708bb...ef6

Beklager, men her viser du at dette bare er et tøyseinnlegg. Ei jente går ikke fra å være normalvektig - som typisk er 50-60 kg for ei på 160cm - til 100 kg på tre år fordi hun har slutta å trene.

Prøv igjen neste uke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (1 time siden):

Beklager, men her viser du at dette bare er et tøyseinnlegg. Ei jente går ikke fra å være normalvektig - som typisk er 50-60 kg for ei på 160cm - til 100 kg på tre år fordi hun har slutta å trene.

Prøv igjen neste uke!

Ikke bare fordi hun har sluttet å trene, nei.

Men hvis du i tillegg spiser såpass at et overskudd på 250 kcal blir lagret som kroppsfett per dag, da vil du gå opp nesten 40 kg på tre år.

Og dette er fort gjort hvis du fråtser på smågodt og usunn kost.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClausSaus skrev (46 minutter siden):

Ikke bare fordi hun har sluttet å trene, nei.

Men hvis du i tillegg spiser såpass at et overskudd på 250 kcal blir lagret som kroppsfett per dag, da vil du gå opp nesten 40 kg på tre år.

Og dette er fort gjort hvis du fråtser på smågodt og usunn kost.

Du går ikke opp 80-100% av egen kroppsvekt på 3 år ved å slutte å trene og begynne å spise godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...