Gå til innhold

Hva er høystatus og klassisk og hva er lavstatus og harry innen interiør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Høystatus: Klassiske kvalitetsmøbler, håndverk, solide materialer (skrog av heltre), ullstoff. 
Ting som varer, både i stil og holdbarhet. Ting man ikke har lyst til å bytte ut. Sølvbestikk, bestikk i stål eller tre med god design. Duker i naturmaterialer som man har tatt seg tid til å stryke/rulle. Friske blomster, levende planter. Kunst/ unika.

Lavstatus: ting med dårlig holdbarhet. Syntetiske materialer som fleecepledd, fake pels, sofaer i sort skinn, syntetiske stoffer, uplight lamper. Kunstige blomster og planter. Alt interiør kjøpt samtidig ut fra hva som er in. 

Anonymkode: 232b2...e27

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen anelse hva som er høystatus, da jeg tror ikke stilen min ville blitt kategorisert som det. 😅

Men shabby chic synes jeg er harry. 

Anonymkode: 0bc57...2b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavstatus er etter mitt syn å kategorisere på den måten som TS gjør. 

Anonymkode: 74474...7ac

  • Liker 30
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interiør og nips fra Nille er veldig lavstatus

Anonymkode: 649b3...bdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Høystatus: Klassiske kvalitetsmøbler, håndverk, solide materialer (skrog av heltre), ullstoff. 
Ting som varer, både i stil og holdbarhet. Ting man ikke har lyst til å bytte ut. Sølvbestikk, bestikk i stål eller tre med god design. Duker i naturmaterialer som man har tatt seg tid til å stryke/rulle. Friske blomster, levende planter. Kunst/ unika.

Lavstatus: ting med dårlig holdbarhet. Syntetiske materialer som fleecepledd, fake pels, sofaer i sort skinn, syntetiske stoffer, uplight lamper. Kunstige blomster og planter. Alt interiør kjøpt samtidig ut fra hva som er in. 

Anonymkode: 232b2...e27

Sikker? 
image.png.111cf96167a524adffd095c24a50a166.png

image.png.53404492aa4951e9ae3d3af5ed03da6a.png

image.thumb.png.84e4dc81d68eb7a65bc0fcc3945ee27f.png

 

Anonymkode: 6b7db...080

  • Liker 12
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavstatus for meg er å blindt følge moter. Høystatus er å stole på egen smak. 

Anonymkode: 14e7f...44c

  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt noja av begrepene «høystatus» og «lavstatus». Kjøp det du liker😉

Anonymkode: bf9bc...851

  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høystatus: Klassiske kvalitetsmøbler, håndverk, solide materialer (skrog av heltre), ullstoff. 
Ting som varer, både i stil og holdbarhet. Ting man ikke har lyst til å bytte ut. Sølvbestikk, bestikk i stål eller tre med god design. Duker i naturmaterialer som man har tatt seg tid til å stryke/rulle. Friske blomster, levende planter. Kunst/ unika.

Lavstatus: ting med dårlig holdbarhet. Syntetiske materialer som fleecepledd, fake pels, sofaer i sort skinn, syntetiske stoffer, uplight lamper. Kunstige blomster og planter. Alt interiør kjøpt samtidig ut fra hva som er in. 

Anonymkode: 232b2...e27

Kjenner meg undrende om hvilken

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikker? 
image.png.111cf96167a524adffd095c24a50a166.png

image.png.53404492aa4951e9ae3d3af5ed03da6a.png

image.thumb.png.84e4dc81d68eb7a65bc0fcc3945ee27f.png

 

Anonymkode: 6b7db...080

Uff, ja.

Anonymkode: e4036...e97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får helt noja av begrepene «høystatus» og «lavstatus». Kjøp det du liker😉

Anonymkode: bf9bc...851

Enig. Men nå,er det nå en gang slik at vi bor i rike Norge og mange er opptatt av materiell status. Da skal det være solid og der skal vises. De er helt bevisste på hva som er dyrt og at folk vet det er dyrt. Det vil de ha.

 

Anonymkode: 38387...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Lavstatus: ting med dårlig holdbarhet. Syntetiske materialer som fleecepledd, fake pels, sofaer i sort skinn, syntetiske stoffer, uplight lamper. Kunstige blomster og planter. Alt interiør kjøpt samtidig ut fra hva som er in. 

Ja, herregud, så lavstatus 🙄 Alle sofaer i sort skinn er lavstatus, faktisk. 🙄

IMG_20221002_025342.thumb.jpg.6775688861f74d4c5a4e8d50613887fd.jpg

Anonymkode: dbc01...ec4

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et håpløst spørsmål, for alle vil ha hver sin versjon og inntrykk av hva som er harry og hva som er høystatus. Sånt forandrer seg kontinuerlig.

Mange vil si at jaget etter å ha dyre møbler og annet interiør er harry og viser at man er svak og redd for å skille seg ut.

Det som er viktig er å finne sin egen stil helt uavhengig av hva andre mener. Du skal selv like å bo der du bor, det er ikke meningen at boligen din skal være et utstillingsvindu.

Krav jeg har, er at det jeg kjøper skal ha god kvalitet, og selvsagt må jeg like det.

Anonymkode: 37571...695

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavstatus er møblene til de surmagra innleggene. Lukter gammal gis-bort flå finn.no ræl.

Anonymkode: dc419...971

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavstatus er visdomsord på veggen. "Love", "Home", "Dance and laugh like it's your last day on earth" og lignende.

Anonymkode: 11f25...1c0

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Høystatus: Klassiske kvalitetsmøbler, håndverk, solide materialer (skrog av heltre), ullstoff. 
Ting som varer, både i stil og holdbarhet. Ting man ikke har lyst til å bytte ut. Sølvbestikk, bestikk i stål eller tre med god design. Duker i naturmaterialer som man har tatt seg tid til å stryke/rulle. Friske blomster, levende planter. Kunst/ unika.

Lavstatus: ting med dårlig holdbarhet. Syntetiske materialer som fleecepledd, fake pels, sofaer i sort skinn, syntetiske stoffer, uplight lamper. Kunstige blomster og planter. Alt interiør kjøpt samtidig ut fra hva som er in. 

Anonymkode: 232b2...e27

Ganske høye tanker om deg selv og egen smak gitt. Flaut 

Anonymkode: 5ce5c...b83

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Høystatus: Klassiske kvalitetsmøbler, håndverk, solide materialer (skrog av heltre), ullstoff. 
Ting som varer, både i stil og holdbarhet. Ting man ikke har lyst til å bytte ut. Sølvbestikk, bestikk i stål eller tre med god design. Duker i naturmaterialer som man har tatt seg tid til å stryke/rulle. Friske blomster, levende planter. Kunst/ unika.

Lavstatus: ting med dårlig holdbarhet. Syntetiske materialer som fleecepledd, fake pels, sofaer i sort skinn, syntetiske stoffer, uplight lamper. Kunstige blomster og planter. Alt interiør kjøpt samtidig ut fra hva som er in. 

Anonymkode: 232b2...e27

Se her ja, dette har jeg ventet på!
Nå har jeg i mange år fått høre at jeg har hatt en gammeldags, harry og lavstatus stil, og plutselig leser jeg at stilen min er klassisk og høystatus?  (I alle fall delvis fordi jeg fremdeles har en gammel lampe med uplight, og sofa i sort hud)  Det var hyggelig å lese en søndag morgen!  

Du glemte forresten gardiner i naturmaterialer (lin og ull), det er moderne (og dermed høystatus) igjen.

-------

Til TS: I gamle dager het det at ethvert "møblert hjem" hadde et piano og overfylte bokhyller.  Dette skulle vise at i det huset bodde det mennesker med høyt intellekt, høy utdannelse, og høy dannelse.

Trender endrer seg, og som du ser av det jeg har skrevet over: hvis du holder på en gammeldags, harry, og lavstatus stil lenge nok vil den tydeligvis bli ansett for å være klassisk og høystatus etterhvert.

Anonymkode: aceef...524

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner begrepene høystatus/lavstatus oppleves som nedlatende for noen, men det er jo et interessant fenomen som i aller høyeste grad finnes. Man kan kanskje bruke andre ord på det bare. 

Trendene tar sine runder også, nå er det til og med blitt litt trendy blant "høystatus" med en vintage stressless. For de som liker å leke med trendene å være litt avant garde da, man skal jo også ha noe litt harry eller kitsch hjemme som bryter med alt det andre.

Alt det andre er for høystatus-folk en velfylt bokhylle, klassiske designermøbler i robuste materialer. For noen er det alle møbler med et navn, Y-stol, corbusier-stol, panton-lampe. Men blandet med noe man fant på loppis eller arvet av bestemor. Alle skal være så originale, må vite. 

Et hakk under er de som kun kjøper alt med navn. Rikingene som egentlig ikke har smak, men prøver hardt. Kunsten er kun av veldig kjente navn. Det meste er grått, hvitt eller sort. Til og med barnerommet. De snudde bøkene med baksiden ut da det var in. De har det aller siste musikksystemet som spiller i alle rom, selv om de ikke har peiling på musikk og bare hører på Robbie Williams.

Så er det de litt halvkule folka som har noe smak men mindre penger, kanskje de har en designerstol, resten er IKEA men gjort litt til sitt eget. Malt eller noe. Kunsten er delvis postere, delvis bilder av venner. Veggene er fargerike. Det er en gitar i stua, og kasser med LPer. På kjøkkenet henger panner og sleiver i tau rundt omkring.

Lavstatus er jeg litt usikker på hva er nå, men omaggio-vasen har vel endt opp her etter å ha tatt runden. Shabby chic, HOME-bokstaver, alle skilt med sånn inspirerende ordtak.. IKEA Lack-bord, altfor dyp hjørnesofa kanskje.. Møbler i mye glass eller laget i speil.

Når noen nevner sort skinnsofa, så kan det være begge deler - jeg skjønner hva folk mener med harry der! De harry er vel sjelden i skinn, men plast.. Samme med furu, eller store tunge mørke møbler - det kan være begge deler. Om noe er harry har mye med helheten å gjøre, ikke bare de enkelte møblene. 

Anonymkode: be229...84f

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høystatus er ting som ikke utgir seg for å være noe annet enn det er. Parkettgulv eller heltregulv fremfor laminatgulv. Fliser, ikke baderomsplater. Kjøkkenbenk i heltre eller stein, ikke laminat. Heltremøbler, ikke IKEA. Heltredører, ikke formpressede, også videre. Og har du linoleum, la det se ut som linoleum og ikke som tregulv eller fliser. Panelet vegger, ikke veggplater. Tapet, ikke strie. 

Anonymkode: 508ea...d09

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høystatus er ting som ikke utgir seg for å være noe annet enn det er. Parkettgulv eller heltregulv fremfor laminatgulv. Fliser, ikke baderomsplater. Kjøkkenbenk i heltre eller stein, ikke laminat. Heltremøbler, ikke IKEA. Heltredører, ikke formpressede, også videre. Og har du linoleum, la det se ut som linoleum og ikke som tregulv eller fliser. Panelet vegger, ikke veggplater. Tapet, ikke strie. 

Anonymkode: 508ea...d09

Hvordan ser linoleum ut da?

Anonymkode: 3764f...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høystatus interiør? Lavstatus? 😂😂😂😂😂

 

Vel, er nok bare på Slottet det er noe som kan kalles «høystatus interiør». 

Anonymkode: b7f4b...2d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...