Gå til innhold

Kiwi og Coop pumper prisene opp før de låser de


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/okonomi/kiwi-og-coop-lover-prislas-etter-gigantiske-prishopp-pa-pepsi-max-og-grandiosa-helt-forkastelig/s/5-95-671648

 

Svindlere.

«Vi låser prisene på en rekke varer for en lengre periode. Du kan være trygg på at alle varer med KIWI Prislås holder seg like lave, eller lavere. Prisene kan nemlig ikke gå opp – bare ned!»

Men først øker vi prisene med 20-30%, glemte de å si i reklamen. 

Det lukter Black Friday scam.

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typisk. Det er tragisk at de kan holde på sånn med oss kunder. Vi har så få å velge i. Så sitter eierne der med milliardene sine og gnir seg i hendene. 

Endret av Muskath
Skrivefeil
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overrasket. Her jeg bor setter Coop opp prisene for å etterpå kunne  kjøre tilbud. 

Endret av SVK
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er åpent for alle - når som helst - å starte sin helt egen dagligvarekjede og bli steinrike. Det er ingen tvil om at dette markedet mangler konkurranse og en hver etablering vil være av det gode. Når myndighetene ikke gjør jobben sin (her heller) er det opp til folket å gjøre den.

Selv om kjedene som allerede finnes bruker mye penger på å overbevise oss om at det er våre interesser de jobber for gjelder det å ikke la seg lure. De jobber for eierne sine - og kun de. Hvert øre de greier å knipe ut av deg er et øre de ikke hadde fra før. De er altså - i et og alt - kun ute etter pengene dine.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Muskath said:

Typisk. Det er tragisk at de kan holde på sånn med oss kunder. Vi har så få å velge i. Så sitter eierne der med milliardene sine og gnir seg i hendene. 

Sant, men Coop eies av medlemmene. Så alle pengene kundene betaler ekstra går jo tilbake til kundene som har medlemskort. Så skjønner ikke hvorfor Coop driver slik triksing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (10 minutter siden):

Sant, men Coop eies av medlemmene. Så alle pengene kundene betaler ekstra går jo tilbake til kundene som har medlemskort. Så skjønner ikke hvorfor Coop driver slik triksing.

Det går utover de som ikke er medlemmer og handler der selvfølgelig. Det er mange av dem.

Når det er sagt er konkurranse i sektoren omtrent ikke-eksisterende. Dårlig utvalg, høye priser, få aktører. Norge er en versting. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Drizzt said:

Det går utover de som ikke er medlemmer og handler der selvfølgelig. Det er mange av dem.

Skjønner. Anbefaler alle å være medlem. Er gratis. Man betaler 100 kroner for å bli medlem, men de pengene får man tilbake når man melder seg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest latterlige er at VG liksom skal passe på prisene med handlekurven sin. Det  medfører at de fleste varer det er konkurranse på er varer som er med her. Hadde blitt mye mer reell konkurranse om varene kjedene måles på er helt tilfeldige. Da må de jobbe for lav pris på alt. Utslag av denne handlekurv-konkurransen er eksempelvis at et glass medium taco-saus (som er med i kurven) nesten koster halvparten av det et glass sterk tacosaus koster (som ikke er med).

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Brunello said:

Det mest latterlige er at VG liksom skal passe på prisene med handlekurven sin. Det  medfører at de fleste varer det er konkurranse på er varer som er med her. Hadde blitt mye mer reell konkurranse om varene kjedene måles på er helt tilfeldige. Da må de jobbe for lav pris på alt. Utslag av denne handlekurv-konkurransen er eksempelvis at et glass medium taco-saus (som er med i kurven) nesten koster halvparten av det et glass sterk tacosaus koster (som ikke er med).

Enig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, SVK said:

Sant, men Coop eies av medlemmene. Så alle pengene kundene betaler ekstra går jo tilbake til kundene som har medlemskort. Så skjønner ikke hvorfor Coop driver slik triksing.

Ja, du har rett. Rema holder i alle fall også på med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (21 timer siden):

Skjønner. Anbefaler alle å være medlem. Er gratis. Man betaler 100 kroner for å bli medlem, men de pengene får man tilbake når man melder seg ut. 

Nei, takk. Vil ikke tvinges til å bli medlem noe som helst sted. Handler ikke på Coop heller - veldig dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 1.10.2022 den 12.32):

Det mest latterlige er at VG liksom skal passe på prisene med handlekurven sin. Det  medfører at de fleste varer det er konkurranse på er varer som er med her. Hadde blitt mye mer reell konkurranse om varene kjedene måles på er helt tilfeldige. Da må de jobbe for lav pris på alt. Utslag av denne handlekurv-konkurransen er eksempelvis at et glass medium taco-saus (som er med i kurven) nesten koster halvparten av det et glass sterk tacosaus koster (som ikke er med).

Kjedene har samme pris på de varene som selges mest av. Resten er mye mer variabelt og kunne lett brukes til å ha et mer realistisk bilde.

Uansett har Nordmenn selv skyld i at markedet er delt opp til 3 aktører. Hadde Lidl i sin tid lyktes med etableringen ville også Aldi fulgt etter, 2 av europas største aktører innen dagligvare. Jeg handler ofte hos Lidl når jeg er i Sverige og kan ikke skjønne hva som var så horribelt med butikken. Mye av det skyldes norsk media, Lidl ble jo svertet som djevelens verk før de hadde åpnet første butikk. Jeg handlet masse grønnsaker og frukt der, det var så skittbillig at det var til å grine av da de forsvant. En agurk koster nå 24,90 kroner hos Rema. Beklager men det blir liggende. Heldigvis har vi en butikk drevet av innvandrere og frukt og grønt koster betydelig mye mindre.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daraya skrev (3 timer siden):

Kjedene har samme pris på de varene som selges mest av. Resten er mye mer variabelt og kunne lett brukes til å ha et mer realistisk bilde.

Uansett har Nordmenn selv skyld i at markedet er delt opp til 3 aktører. Hadde Lidl i sin tid lyktes med etableringen ville også Aldi fulgt etter, 2 av europas største aktører innen dagligvare. Jeg handler ofte hos Lidl når jeg er i Sverige og kan ikke skjønne hva som var så horribelt med butikken. Mye av det skyldes norsk media, Lidl ble jo svertet som djevelens verk før de hadde åpnet første butikk. Jeg handlet masse grønnsaker og frukt der, det var så skittbillig at det var til å grine av da de forsvant. En agurk koster nå 24,90 kroner hos Rema. Beklager men det blir liggende. Heldigvis har vi en butikk drevet av innvandrere og frukt og grønt koster betydelig mye mindre.

Media og de 3 store aktørene i Norge ødela for Lidl. De ødelegger for all konkurranse egentlig. Kartellignende tilstander.

Jeg handler omtrent alt av frukt og grønt i ''innvandrerbutikker''. Stor variasjon og vesentlig lavere priser. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så at de hadde satt opp prisene enda mer og kalte det tilbud, omtrent ift cola zero. Tror jeg skal begynne å ddrikke mer saft,  for dyrt med brus med disse prisene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men akkurat dette må jo alle som handler mat ha lagt merke til. Det er jo typisk at de reklamerer med at nå har vi satt ned prisene på så og så mange varer. Så holder de prisene slik noen måneder før de setter dem opp igjen, og da markedsfører de andre varer som settes ned (for en viss periode). Og sånn går nu dagen.

Det ser man jo når man går og handler, det burde ikke komme som en overraskelse for folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Adobyen
slask skrev (7 timer siden):

Hvor mange (få) matvarekarteller er det i Norge nå?  2 eller 3?

Det er vel Reitan mat, Norgesgruppen og Coop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Topsi skrev (8 timer siden):

Jeg så at de hadde satt opp prisene enda mer og kalte det tilbud, omtrent ift cola zero. Tror jeg skal begynne å ddrikke mer saft,  for dyrt med brus med disse prisene 

Jeg la merke til at dobbelpakker med Wasa husman var skrudd opp til over 24 kr før Kiwi låste prisen. Det er ingen katastrofe, men det irriterer litt. 
Ellers har jeg hatt glede av de produktene de har «presset prisene» på der, hvetemel og Evergood kaffe, så det kommer jeg til å kjøpe inn noe mer av.  Når det øker igjen så blir det fort dyrere enn før.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (8 timer siden):

Jeg så at de hadde satt opp prisene enda mer og kalte det tilbud, omtrent ift cola zero. Tror jeg skal begynne å ddrikke mer saft,  for dyrt med brus med disse prisene 

Cola zero 4 pack taper butikkene penger på å selge med nåværende priser . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (På 1.10.2022 den 12.01):

Sant, men Coop eies av medlemmene. Så alle pengene kundene betaler ekstra går jo tilbake til kundene som har medlemskort. Så skjønner ikke hvorfor Coop driver slik triksing.

Du mener det? Det er vel ikke mer enn en svært liten prosentandel (3%?) av overskuddet som går tilbake til medlemmene i form av «utbytte». Det er ikke som at overskuddet i sin helhet går tilbake til medlemmene, mesteparten ribbes trolig til seg av feite, middelaldrende hvite menn der som ellers i dagligvarebransjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...