Gå til innhold

Gifte seg før, eller etter barn?


anonymouuus

Anbefalte innlegg

Vi ble forlovet lenge før vi fikk barn. Nå har vi to jenter, ei på 7 år og ei på 4 år. Vi har også vært sammen i 10 år ❤️ 
Så her ble det bryllup etter barn, vi var også ganske unge (21 år) da vi ble foreldre, og selv om vi allerede var forlovet så tenkte vi ikke på bryllup akkurat da. Vi har rett og slett vært opptatt med småbarnstiden og alt den innebærer, men nå er jo begge barna blitt større. Gleder meg til de skal være blomsterpiker og gå ned til alteret sammen med meg jeg! Ser heller ikke problemet med at noen sier det er vanskelig å skaffe barnevakt? Her er det nada problem iallefall, da en nær venninne av mamma som kjenner barna skal passe de på kvelden og natten (da alle barn må hjem etter kaffe og kaker, da vi ønsker 18-årsgrense på festen). Vet mange spør foreldre til venner av barna eller ansatte i barnehagene (jeg har jobbet i barnehage selv og blitt spurt, og synes det er hyggelig).

Ja, mye er lettere å planlegge når man ikke har barn, men det er ikke umulig eller vanskelig. Det krever bare mer planlegging. Talen er også skrevet, og ja barna blir nevnt, men det er ikke dem talen handler om, og har vært i flere bryllup der de har barn, og synes ikke talene omhandlet barna 🤷🏽‍♀️
 

Selvfølgelig lett og praktisk å planlegge og gjennomføre bryllup uten barn, men det er litt hva man gjør det til selv. Her har det iallefall vært null stress! 🥰 gøy at de også får være med på det meste av dagen.

Man gifter jo seg for kjærligheten sin del, ikke barna. 

Anonymkode: 95c3f...ef5

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):


Man gifter jo seg for kjærligheten sin del, ikke barna. 

Anonymkode: 95c3f...ef5

❤️

Endret av Helene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi ble forlovet lenge før vi fikk barn. Nå har vi to jenter, ei på 7 år og ei på 4 år. Vi har også vært sammen i 10 år ❤️ 
Så her ble det bryllup etter barn, vi var også ganske unge (21 år) da vi ble foreldre, og selv om vi allerede var forlovet så tenkte vi ikke på bryllup akkurat da. Vi har rett og slett vært opptatt med småbarnstiden og alt den innebærer, men nå er jo begge barna blitt større. Gleder meg til de skal være blomsterpiker og gå ned til alteret sammen med meg jeg! Ser heller ikke problemet med at noen sier det er vanskelig å skaffe barnevakt? Her er det nada problem iallefall, da en nær venninne av mamma som kjenner barna skal passe de på kvelden og natten (da alle barn må hjem etter kaffe og kaker, da vi ønsker 18-årsgrense på festen). Vet mange spør foreldre til venner av barna eller ansatte i barnehagene (jeg har jobbet i barnehage selv og blitt spurt, og synes det er hyggelig).

Ja, mye er lettere å planlegge når man ikke har barn, men det er ikke umulig eller vanskelig. Det krever bare mer planlegging. Talen er også skrevet, og ja barna blir nevnt, men det er ikke dem talen handler om, og har vært i flere bryllup der de har barn, og synes ikke talene omhandlet barna 🤷🏽‍♀️
 

Selvfølgelig lett og praktisk å planlegge og gjennomføre bryllup uten barn, men det er litt hva man gjør det til selv. Her har det iallefall vært null stress! 🥰 gøy at de også får være med på det meste av dagen.

Man gifter jo seg for kjærligheten sin del, ikke barna. 

Anonymkode: 95c3f...ef5

man blir sammen og får barn ssmmen og fir kjærligheten eller? Ekteskap er ikke bare en romantisk dag. Det er en juridisk kontrakt og, så kjærlighet er ikke nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært myye lettere å gifte seg før barna kom, med tanke på planlegging og barnevakt og slike ting! 
 

Men det var virkelig spesielt å gå ned midtgangen med barna som brudepiker ❤️

Anonymkode: 4268c...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 2.10.2022 den 20.55):

man blir sammen og får barn ssmmen og fir kjærligheten eller? Ekteskap er ikke bare en romantisk dag. Det er en juridisk kontrakt og, så kjærlighet er ikke nok

…. okei 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 95c3f...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å få barn før du er gift, er at du er yngre da du får barn:P Gifte seg kan man gjøre når som helst!

 

Men hvis du gifter deg først går papirarbeid mye enklere da du får barn. Og hvis noe skulle skje deg ved død o.l så er det lettere for mannen din å overta barn, arv og hus etter deg, enn om dere ikke er gift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonymouuus skrev (På 30.9.2022 den 21.39):

Hei, jeg lurer på hva dere tenker om det å evt skulle gifte seg før eller etter at man har fått barn?

Har dere noen tradisjon el. på det?

Er dere gift? Har dere barn uten å være gift?

Fordeler og ulemper med det å gifte seg først vs etter at man har fått barn?

Vi hadde 2 barn når vi giftet oss. Vi hadde leid inn to barnevakter som så etter barna. Det gikk kjempe fint, og alt gikk som smurt. Vi har fått 2 barn etter at vi giftet oss. Og det eneste vi angrer på er at ikke alle barna kunne være med i bryllupet, og være med på bildene som ble tatt. Det hadde blitt et kjempe fint familiebilde 🫶🏻

Anonymkode: 8253a...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss, og har ikke barn enda. Jeg er glad vi gjorde det først. Vi har ordnet alt med tanke på gjensidig testamente og papirarbeid, og alt er ordnet og trygt for oss. Så gjør andre som de vil, men jeg er glad jeg giftet meg først :)

Anonymkode: f699d...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi fikk barn først. Ingen av oss var interessert i å gifte oss. 

Nå leker vi med tanken på det, kun pga praktiske ting med skatt, arv, osv, som er litt enklere når man er gift. 

Men nå har vi to små barn, og tenker på hvem som skal passe dem i et bryllup ;) Alle potensielle barnevakter vil vi jo invitere. 

Tenker det er adskillig enkelre å gifte seg FØR barn, både mtp barnevakt, men også mtp frihet til å reise på bryllupsreise, økonomi, osv. 

Anonymkode: cb803...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilga skrev (På 4.10.2022 den 21.13):

Fordelen med å få barn før du er gift, er at du er yngre da du får barn:P Gifte seg kan man gjøre når som helst!

 

Men hvis du gifter deg først går papirarbeid mye enklere da du får barn. Og hvis noe skulle skje deg ved død o.l så er det lettere for mannen din å overta barn, arv og hus etter deg, enn om dere ikke er gift. 

Er det ikke samboeren som «overtar» ungen hvis jeg dør??

Anonymkode: c7394...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...