Gå til innhold

Gifte seg før, eller etter barn?


anonymouuus

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hva dere tenker om det å evt skulle gifte seg før eller etter at man har fått barn?

Har dere noen tradisjon el. på det?

Er dere gift? Har dere barn uten å være gift?

Fordeler og ulemper med det å gifte seg først vs etter at man har fått barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

anonymouuus skrev (3 minutter siden):

Hei, jeg lurer på hva dere tenker om det å evt skulle gifte seg før eller etter at man har fått barn?

Har dere noen tradisjon el. på det?

Er dere gift? Har dere barn uten å være gift?

Fordeler og ulemper med det å gifte seg først vs etter at man har fått barn?

ulemper med å gifte seg etter er jo dersom man ønsker barnefritt bryllup og det blir vanskelig å finne barnevakt. Samme blir jo at nan trenger barnevakt hvis man skal på bryllupsreise.

Andre ulemper... Kroppen blir jo ikke alltid som før nødvendigvis. Man ønsker jo å se så bra ut som mulig i brudekjolen

ja de jeg kommer på

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, fordelen med å gifte seg før barn er jo at man faktisk blir gift. Som mange med meg, forsvant den muligheten når ungene kom. 

Anonymkode: 8cdd2...e59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Altså, fordelen med å gifte seg før barn er jo at man faktisk blir gift. Som mange med meg, forsvant den muligheten når ungene kom. 

Anonymkode: 8cdd2...e59

hvorfor det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

hvorfor det?

Man har andre ting å bruke penger på. Null mentalt overskudd. Ingen romantikk i hverdagen. 

Gift dere før barn, eller etter barna blir sånn 6-7. skal man først ha bryllup bør man ha overskudd til å planlegge og nyte det!

Anonymkode: 8f218...072

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man har andre ting å bruke penger på. Null mentalt overskudd. Ingen romantikk i hverdagen. 

Gift dere før barn, eller etter barna blir sånn 6-7. skal man først ha bryllup bør man ha overskudd til å planlegge og nyte det!

Anonymkode: 8f218...072

du vet at msn kan gifte seg gratis og?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt på hva du ønsker først  giftemål før barn som bibelen sier men er jo koselig med egne barn da som brudejente og brudesvenn eller hva det kalles :)    
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann og jeg giftet oss for fem måneder siden. Vi har et barn født i 2020. Under hele planlegginga sa jeg: hvorfor gjorde vi ikke dette FØR vi fikk barn? Så mye styr med å finne ut hvem som skulle passe ungen vår utover kvelden og morgenen etterpå 😄 Det endte opp med at svigermor tok passinga (hun gjorde det riktignok med glede) men man sparer seg èn bekymring om man gifter seg først. 

Anonymkode: 0ae60...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv ikke gift, men kan tenke meg disse fordelene ved et tradisjonelt bryllup

Før bryllup:

God tid til planlegging, energi og overskudd

Bedre økonomisk

Slippe å tenke barnepass ved bryllupsreise 

Flere vil kanskje føle at kroppen ser bedre ut før en graviditet

Flere oppgir at kjærligheten kan avta etter barn er kommet til verden

Etter barn:

Man vet virkelig hvem man gifter seg med når man oppdrar et barn sammen. 

Ungen kan være brudepike/brudesvenn

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser så vanvittig stress ut å ha egne barn som brudepike/brudesvenn 🥴 Talene har en tendens til å bli mer om barna enn paret.

Kan i grunn ikke komme på en eneste fordel ved å få barn før man gifter seg, og jeg ser vel heller ikke helt poenget om man allerede har barn. Det blir jo ikke mer forpliktende enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at om man skal ha barn sammen, bør man i det minste kunne love hverandre troskap i gode og onde dager først. For barn er jo egentlig en større forpliktelse igjen - skulle ting gå Ordentlig i dass, kommer man ikke unna den andre forelderen, liksom. 
 

Jeg ser at det er noen motsigelser i det utsagnet, men for meg har følelsen av at det er riktig å gifte seg først, stått veldig sterkt.

Men nå har jeg nå endt opp høygravid med samboer uten å bli gift først😂 Og synes egentlig det er litt sårt.

største argumentet for å ikke vente til etter barn, er jo tid, barnepass under både forberedelser og fest, samt økonomi.

For vår del er det ikke aktuelt med barnefritt bryllup uansett, her skal barn og nevøer og nieser med♥️ Men forberedelser ellers kommer nok til å bli ekstra pes med barn.

Anonymkode: 64a0c...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk barn først, også kom pandemien og utsatte alt, så vi endte med å ha to barn i bryllupet. Det var mye styr å planlegge og ordne pass med to unger, så anbefaler alle å gifte seg først 😂 

Vi hadde bryllup mest for å ha en god og fin fest med familie og venner fra begge sider, akkurat det å love hverandre troskap det var jo vi enige om uansett. 

Anonymkode: 095b6...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftes oss februar i år, venter nå vårt førte barn😊 driver å kødder med di som ikke er gift om at de har «uekte barn»😂 barre kødd til de nermeste 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er rart bare praktiske forhold blir nevnt. For meg er de juridiske grunnene årsaken til at jeg mener man bør gifte seg før en får barn. Å få barn betyr at man må gjøre mange kompromisser i forhold til karriere og fordeling av oppgaver. Da er det rett og rimelig at reglene i ekteskapsloven gjelder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymouuus skrev (17 timer siden):

Hei, jeg lurer på hva dere tenker om det å evt skulle gifte seg før eller etter at man har fått barn?

Har dere noen tradisjon el. på det?

Er dere gift? Har dere barn uten å være gift?

Fordeler og ulemper med det å gifte seg først vs etter at man har fått barn?

Jeg kan ikke helt si at det har en hensikt? 
Altså - om en velger å få felles barn så gjør en jo et aktivt valg om at en synes det er ok å forholde seg til hverandre resten av livet. Som foreldre. Men parforholdet - sex etc - det varer jo neppe evig. Det verken bør eller skal vare lengre enn til at det ikke lengre gir en eller begge parter et positivt utbytte. 

Å få barm er altså en livslang forpliktelse. Et forhold, om det er formalisert eller ei, er det ikke. Og at kirke eller stat synes de har noe med mitt sexliv å gjøre er en ting jeg finner veldig suspekt. Jurister er riktig sted for formalia av privat art. Type kontrakter og arv etc ordnes fint på et advokatkontor.

Anonymkode: 34bdb...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra gammelt av, man giftet seg før barn. I dag, samboere og gjerne barn før bryllup. Du/dere må tenke igjennom, vil dere gifte dere? Uavhengig av barn. Vil dere være sammen livet ut, eller iallefall ha intensjoner om det? 
 

For meg er den største forpliktelsen her i verden å få barn sammen. Da er dere knyttet sammen livet ut. Men å gifte seg, det gjør dere av kjærlighet til hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var egentlig ikke noe særlig opptatt av å bli gift. Så vi fikk barn først. Et par år etter det fant jeg ut at mht arv og det praktiske med forsikringer og slikt, så ville det være mye enklere og mindre papirarbeid å bare være gift. 

Så giftet oss da barnet var to og et halvt år. 

 

Anonymkode: 19943...efb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (6 timer siden):

Fra gammelt av, man giftet seg før barn. I dag, samboere og gjerne barn før bryllup. Du/dere må tenke igjennom, vil dere gifte dere? Uavhengig av barn. Vil dere være sammen livet ut, eller iallefall ha intensjoner om det? 
 

For meg er den største forpliktelsen her i verden å få barn sammen. Da er dere knyttet sammen livet ut. Men å gifte seg, det gjør dere av kjærlighet til hverandre. 

helt enig der. Forstår meg ikke på menn, ja for det er oftest menn, som syns det er helt greit å få barn med en dame men å gifte seg, nei det blir for forpliktende. Altså hallo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kan ikke helt si at det har en hensikt? 
Altså - om en velger å få felles barn så gjør en jo et aktivt valg om at en synes det er ok å forholde seg til hverandre resten av livet. Som foreldre. Men parforholdet - sex etc - det varer jo neppe evig. Det verken bør eller skal vare lengre enn til at det ikke lengre gir en eller begge parter et positivt utbytte. 

Å få barm er altså en livslang forpliktelse. Et forhold, om det er formalisert eller ei, er det ikke. Og at kirke eller stat synes de har noe med mitt sexliv å gjøre er en ting jeg finner veldig suspekt. Jurister er riktig sted for formalia av privat art. Type kontrakter og arv etc ordnes fint på et advokatkontor.

Anonymkode: 34bdb...f01

har ikke noe med sexlivet å gjøre. Det å være gift gir en tryggere ramme for barnas del 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...