Gå til innhold

Jeg satt på "benk for ensomme" på kjøpesenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt på en sånn benk der ensomme kan sitte for å få kontakt med andre. 

Hvis dere er ukjente med konseptet, så fant jeg tilfeldig artikkel om konseptet fra skolen https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/VOAW6/magdalena-13-vennebenkene-burde-fjernes-fra-skolen

Hva skjedde når jeg satt der?  Ingen kom for å snakke med meg eller bli venner. Folk glodde, så rart på meg og gikk forbi. 

Å velge å sitte på en sånn benk krevde mye mot. Jeg gjorde det men det var bortkastet. Hva slags erfaringer har dere med dette? 

Anonymkode: b19c7...a87

• Liker 7
  • Hjerte 27
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis dere er ukjente med konseptet, så fant jeg tilfeldig artikkel om konseptet fra skolen https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/VOAW6/magdalena-13-vennebenkene-burde-fjernes-fra-skolen

Synes det er merkelig at de har vennebenk på skolen. Som artikkelforfatteren skriver så er det ikke noe gøy å signalisere at man er ensom og det er nok ekstra hardt som skoleelev. 

Det er heller lærerne som bør gjøre en bedre jobb når de ser en elev alene i alle frimunuttene. Da skal det ringe bjelle. 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skjedde når jeg satt der?  Ingen kom for å snakke med meg eller bli venner. Folk glodde, så rart på meg og gikk forbi. 

Å velge å sitte på en sånn benk krevde mye mot. Jeg gjorde det men det var bortkastet. Hva slags erfaringer har dere med dette? 

Skjønner at dette var ukomfortabelt. Synes du var modig og håper du snart får venner som kan få deg ut av ensomhetsfølelsen. Skal ofte ikke så mye til. 

Anonymkode: efd24...47e

• Liker 8
  • Hjerte 8
Skrevet

Jeg hadde ikke turt å sitter der på den benken så synes du var veldig modig.❤️ Håper du snart får deg venner. Klem❤️

• Liker 11
  • Hjerte 14
Skrevet

Var vennebenk på en skole mitt barn gikk på. Der ble de opplært fra første klasse å ta vare på de som satt på vennebenken. Mobbefri skole. Det fungerte fint der.

Aldri hørt om vennebenk på kjøpesenter. Trist du opplevde det der. 

Anonymkode: e5e8f...e65

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er MODIGERE enn de fleste 🧡🧡

Anonymkode: b50d6...827

• Liker 14
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Aldri hørt om vennebenker før, hvor er det opplyst om det?
Hvem kjenner til det?
Eller står det vennebenk på det og info om hva det er for noe?
Eller kan det være det er en helt normal benk?

• Liker 3
Skrevet

Kan det hende du har satt deg på en helt vanlig benk? Uansett så synes jeg det var leit at du satt med den følelsen du gjorde, og jeg håper du finner et sted med mennesker som bryr seg om deg. 

Anonymkode: 865ce...138

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde kanskje også stirret litt om jeg gikk forbi noen som satt på en vennebenk/benk for ensomme/uansett navn. Ikke fordi det er noe feil med personen som sitter der, men fordi det er så utrolig modig gjort! Så mye av samfunnet handler om å være så tøff og suksessrik, så å tørre å vise den åpenheten og sårbarheten, det står det respekt av. Bøyer meg i støvet.

Hvorfor ingen tok kontakt er jo en annen sak, kanskje av samme grunn som jeg nevner over - å vise frem den sårbarheten er ikke for alle.

Anonymkode: 9b89b...31d

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke sett slike benker, utenom vennebenker i skolegården. Hadde jeg sett en, og noen satt på den, så hadde jeg satt meg ned jeg også. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Var vennebenk på en skole mitt barn gikk på. Der ble de opplært fra første klasse å ta vare på de som satt på vennebenken. Mobbefri skole. Det fungerte fint der.

Aldri hørt om vennebenk på kjøpesenter. Trist du opplevde det der. 

Jeg tror at det som virkelig funket på ditt barns skole ikke så mye var vennebenken, men at de voksne gjorde barna bevisste på å inkludere hverandre.

Anonymkode: bed5c...87c

• Liker 11
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med dette,  men synes du var tøff og modig. 

Skrevet

dette har jeg faktisk ikke hørt om før. 

ser sånne benker ut som alle andre benker, eller står det noe informasjon i nærheten om hva slags benk dette egentlig er? kanskje folk som gikk forbi trodde at dette var en helt vanlig benk, og at dem ikke visste hvofor du egentlig satt der? 

Anonymkode: 3fc3a...6d2

• Liker 8
Skrevet (endret)

Aldri prøvd, men jeg hadde tatt kontakt om jeg hadde tid. Liker tiltaket:) Husker jeg så noe lignende på universitetet, men jeg tror ikke folk forsto hva det var der så ville ikke gå bort til vennegjengen som brukte den😅

Endret av Majer
  • Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg tror det skal mye til før noen kommer og setter seg ved siden av noen som satt på en slik benk. Mange tør nok ikke det, andre ønsker sikkert ikke og andre igjen har ikke tid. Jeg hadde neppe turt å sette meg ned fordi jeg hadde tenkt at ingen ville sette seg ned der sammen med meg, men det er tøft gjort å gjøre det.

Men jeg har aldri hørt om slike benker. Jeg lurer også på om det er godt merket eller er det et bittelite skilt sånn at ingen skjønner at det er en slik benk?

Skrevet

Du er modig som tør å sitte på sen benken. Håper du finner noen snart 🥰

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Aldri hørt om noe vennebenk utenfor skolegården... Har hørt at de har slike "kom i prat" kopper på diverse kafeer og slikt men det er det. Hvor er dette kjøpesenteret? Er det opplyst at det er en "vennebenk"? Kanskje folk bare gikk forbi fordi de ikke visste at du søkte kontakt, ellers så hadde de det travelt... 

Hvis du er ensom så kan du kanskje prøve å finne andre muligheter for å søke kontakt med andre mennesker, gå på noe hobbygreier du er interessert i eller lignende.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror at det som virkelig funket på ditt barns skole ikke så mye var vennebenken, men at de voksne gjorde barna bevisste på å inkludere hverandre.

Anonymkode: bed5c...87c

Fullt mulig, det starter med de voksnes holdninger som påvirker barna videre så. Det var heller ingen høy terskel for å sette seg på den benken, det tok ikke lang tid før noen kom og inkluderte. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De fleste som et på et senter har jo ærend. Da setter man seg gjerne ikke ned.

Anonymkode: 90806...6f3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg satt på en sånn benk der ensomme kan sitte for å få kontakt med andre. 

Dette konseptet kan nok aldri fungere selv om tanken er god. Da sitter man jo med et stempel i panna om at en kanskje ikke har fått det til å fungere i relasjoner og skiller seg ut.

Syns derimot du er tøffere enn tøffest som turde å prøve❤️ Og uansett hvor mye folk stirret så skal jeg love deg at samtlige av dem som gikk forbi deg tenkte det samme. At du var modig. Og er sikker på noen hadde veldog lyst å sette seg ned heller, men de var bare ikke like modige.

Anonymkode: 32ed0...9ac

• Liker 3
Skrevet

Har aldri hørt om og hadde heller ikke tenkt noe spesielt om en som satt alene på en benk…

Anonymkode: 42a3e...fd7

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...