Gå til innhold

Hva feiler klesindustrien? Hvorfor vil «ingen» kle noen etter strl 40-42?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest PanteneProVVV

Ser tydelig at det går andre veien også, ”Vanity Sizing“ har endret på standardstørrelsene. Og de som før brukte s/m må nå helt ned i størrelse xs og mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

det er seriøst bare tull. Selvfølgelig kan klær være velsittende på en stor kropp.Det kommer an på klærne, ikke kroppen. Jeg sier ikke at du trenger å finne disse kroppene våre pene, men klær kan alltid gjøres velsittende. Det er et spørsmål om søm, design og kvalitet.

Anonymkode: f913c...0e3

Men er dere villige til å betale for det da? Man får ikke skikkelig søm, design og kvalitet på h&m, Cubus, Lindex og KappAhl. Alle kan finne klær som er fine og sitter fint på sin kropp om man er villig til å bla opp!

Anonymkode: 88165...fb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det også er avhengig av motebildet. Akkurat nå er det populært med veldig store klær, såkalt oversized. Det er ikke det at jeg finner strl min (40-42), men jeg ser dum ut fordi jeg har kommet i den alderen hvor man ikke kler seg som en rap figur fra 90-tallet. Samme problem hadde jeg for et par år siden da det var kjempehit med korte topper og gensere. Da måtte jeg opp både 1 og 2 strl.

Det handler om tilbud og etterspørsel. Er du en av de som ikke passer normen så må du nok bestille på nett eller kjøpe klær i dedikerte butikker. Zavanna og Cizzi har mye fint til større kvinner.

Endret av Turtellure12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 22.38):

Uansett hvor tynn eller tykk man er behøver man klær , det sier seg selv. Mennesker kommer i mange forskjellige størrelser. Likevel stopper mange klær på størrelse 42 ca. Jeg har nå desverre bikket 99 kg og bruker størrelse 48 , og skal ærlig si jeg ikke finner fine klær lengre på fysiske butikker. Og mye av det sim finnes for store på nett er formløst, grellest og «telt-stil» . Evig kamp å finne noe fint. 


Før var jeg stabilt på 60 kg og strl 38 ca. Men skulle ikke bli mye større enn det før det begynte å bli vanskelig å finne klær

så hva er galt med kles industrien? Er det ikke meningen av de store også skal få kle seg fint eller ha klær å velge i? Jeg synes hele greia er trist

 

Anonymkode: af8ca...c1d

Kanskje man skal tenke på å få en sunn og frisk kropp for å få fine klær da? Det burde jo motivere. 

Anonymkode: f79b3...66d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er dere villige til å betale for det da? Man får ikke skikkelig søm, design og kvalitet på h&m, Cubus, Lindex og KappAhl. Alle kan finne klær som er fine og sitter fint på sin kropp om man er villig til å bla opp!

Anonymkode: 88165...fb8

jeg har mange velsittende klær i str 48, både fra kjedebutikker og dyrere butikker. Jeg kler meg bra  i velsittende klær, også fra kjedebutikker, selv om jeg er plus size, men det at det er mulig betyr ikke at det er enkelt. Det krever mye leting og prøving og feiling og varer i retur.

Anonymkode: f913c...0e3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PanteneProVVV
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er dere villige til å betale for det da? Man får ikke skikkelig søm, design og kvalitet på h&m, Cubus, Lindex og KappAhl. Alle kan finne klær som er fine og sitter fint på sin kropp om man er villig til å bla opp!

Anonymkode: 88165...fb8

Viktig, viktig! Vi burde alle sammen slutte å støtte fast fashion industrien som er totalt råtten, det er faktisk nåtidens slaver som jobber 15 timers dager med en lønn på 4 kr dagen. For at vi skal fylle skapene våre med billige klær vi nesten ikke bruker eller tar vare på. Kjøper man færre og dyrere plagg, tar man også vare på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er jo mange butikker som har store str jo. Men det er ikke godt nok?  Men hvem som helst kan jo starte egen butikk og da. 

Anonymkode: 776fc...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men er jo mange butikker som har store str jo. Men det er ikke godt nok?  Men hvem som helst kan jo starte egen butikk og da. 

Anonymkode: 776fc...cb4

eh, nei, det er jo akkurat det det IKKE er.

Anonymkode: f913c...0e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men er jo mange butikker som har store str jo. Men det er ikke godt nok?  Men hvem som helst kan jo starte egen butikk og da. 

Anonymkode: 776fc...cb4

I Bergen har vi Zizzi. Hvis en ønsker seg bedre kvalitet og passform må en handle på nett. Norges nest største by har da ingen stormotebutikker som ikke er Zizzi. 

Anonymkode: 5df3f...f7d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (På 30.9.2022 den 1.39):

Jeg er 178 cm og var 58-60 kg før. Klær var aldri et problem. Lang og tynn men med hofter. Så begynte jeg med medisiner og alt i alt på 4 år gikk jeg opp 50 KG!! Og slet med og finne klær. Ikke kunne jeg handle hos Vero Moda og sånn. Ihvertfall ikke bukser. 

Har siste året handlet endel hos Bonprix og følt meg veldig fin. Har nå gått ned til 97 ca, var på 113 i mars. Og kåper jeg kjøpte da jeg var på vei opp sitter på igjen 💜 

Men ja, grein inni meg av at jeg måtte på Zizzi og kjøpe klær, spesifik bukser. Nå kjøpte jeg faktisk en tights i skinn, hos Only. Veldig kjekt at den satt kjempe fint på 😊 BikBok derimot, XL og L der er krise smått. Aldri mer inn dit. Jeg er heldig at jeg er smal bygd, selvom jeg var større og er enda stor/mer curvy så får jeg ihvertfall overdeler til og sitte pent. Men BikBok og Gina er bannlyst hos meg 😂😂

Gina har faktisk mange flotte overdeler som passer meg og når jeg var 147kg, er nede i 117 nå og har mye fra Gina, Newyorker mm. BikBok er vanskelig og har veldig lite for meg

Anonymkode: 168bb...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I Bergen har vi Zizzi. Hvis en ønsker seg bedre kvalitet og passform må en handle på nett. Norges nest største by har da ingen stormotebutikker som ikke er Zizzi. 

Anonymkode: 5df3f...f7d

Du har en i den gågaten som går fra jernbanen til politistasjonen

Anonymkode: 168bb...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden kropp kommer i alle fasonger er det umulig å lage noe som passer til alle som er feks en str L. Noen trekker mye over rygg/bryst, noen har store hofter, store/små lår osv. Jeg er en str S/M, men det betyr ikke at alt i den størrelsen passer til meg. Når man er overvektig er spekteret for fasong minst like stort som i andre størrelser, så det å lage plus size-klær som passer både til en overvektig timeglassfigur, eplefasong og pærefasong er omtrent umulig. Derfor har de fleste kvalitetsmerker en spesiell fasong de designer for, så kan man velge den designeren man synes treffer egen kroppsfasong og smak best. Ikke minst sikter man seg inn på det segmentet man ønsker. De som bruker mest penger på klær er bemidlede mennesker og mennesker  som har en størrelse som er lett tilgjengelig. Bemidlede mennesker er gjerne ikke overvektige. Da er det også naturlige målgrupper å sikte seg inn på for å tjene penger. 

Anonymkode: 7a36f...ab1

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gina har faktisk mange flotte overdeler som passer meg og når jeg var 147kg, er nede i 117 nå og har mye fra Gina, Newyorker mm. BikBok er vanskelig og har veldig lite for meg

Anonymkode: 168bb...76d

Har ikke prøvd Gina såå mye, men BikBok kommer faktisk ikke på tale etter sist jeg var inne. Alt var magekort og den ene buksa i XL fikk jeg ikke over lårene.. Jeg synes ikke det er pent og være 30 og bruke magetopp 😂 Forbinder det med 16 år gamle jenter. Har ei venninne på 23 som bruker det, å har ikke flat mage hun heller, men flott jente. Uavhengig av mage, drit i korte topper 😂 Er stygt uansett hvem som bruker det som er over 16 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du har en i den gågaten som går fra jernbanen til politistasjonen

Anonymkode: 168bb...76d

I Marken? Fortell, den har jeg gått glipp av. 

Anonymkode: 5df3f...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om mange kjedebutikker har store størrelser. Som sagt, på Lindex og Kapp Ahl er det jo "vanlige" størrelser som er den minste avdelingen, store størrelser har tatt over mesteparten av butikkene. Man kan ikke forvente å finne klær som passer perfekt i alle butikker. Selv om man er slank, er det ikke sånn at alt sitter pent, altså.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (53 minutter siden):

Jeg synes det virker som om mange kjedebutikker har store størrelser. Som sagt, på Lindex og Kapp Ahl er det jo "vanlige" størrelser som er den minste avdelingen, store størrelser har tatt over mesteparten av butikkene. Man kan ikke forvente å finne klær som passer perfekt i alle butikker. Selv om man er slank, er det ikke sånn at alt sitter pent, altså.

det kommer an på hva du definerer som "store størrelser". Til og med størrelse 44 er enkelt å finne, og så har de (dvs kjedebutikkene) noen plagg i str 46. Men fra 48 må du på nettet, og selv der er utvalget begrenset.

Anonymkode: f913c...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

det kommer an på hva du definerer som "store størrelser". Til og med størrelse 44 er enkelt å finne, og så har de (dvs kjedebutikkene) noen plagg i str 46. Men fra 48 må du på nettet, og selv der er utvalget begrenset.

Anonymkode: f913c...0e3

Store størrelser er vel regna som 46 og oppover?

Vi er flere som opplever det motsatt, tror jeg, nemlig at store størrelser nærmest tar over. Jeg starta en tråd her for ikke så lenge siden om at jeg nesten ikke fant BH'er i små størrelser - det mange kjeder som kun kjører størrelser fra 75B og oppover. Og de som har 70A - en størrelse det var null problem å finne for 15 år siden - har den som regel bare i et par modeller. Gjerne de som ser veldig barnslige ut :P 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (17 minutter siden):

Store størrelser er vel regna som 46 og oppover?

Vi er flere som opplever det motsatt, tror jeg, nemlig at store størrelser nærmest tar over. Jeg starta en tråd her for ikke så lenge siden om at jeg nesten ikke fant BH'er i små størrelser - det mange kjeder som kun kjører størrelser fra 75B og oppover. Og de som har 70A - en størrelse det var null problem å finne for 15 år siden - har den som regel bare i et par modeller. Gjerne de som ser veldig barnslige ut :P 

Sliter med nøyaktig det samme! Str 70A (samt 70B, 70C, osv, også størrelser i 65) var kjempeenkelt å finne for noen år tilbake. Nå kommer jeg aldri over str 65 eller 70 i fysisk butikk og må heller kjøpe bh over nettet. Selv i på nettbutikken til f.eks. H&M er disse størrelsene omtrent alltid utsolgt

Anonymkode: bf5ce...c57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det kommer an på hva du definerer som "store størrelser". Til og med størrelse 44 er enkelt å finne, og så har de (dvs kjedebutikkene) noen plagg i str 46. Men fra 48 må du på nettet, og selv der er utvalget begrenset.

Anonymkode: f913c...0e3

Masse pent i 44/46 hos Bonprix 😊 Jeg er veldig fornøyd med klærne der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Store størrelser er vel regna som 46 og oppover?

Vi er flere som opplever det motsatt, tror jeg, nemlig at store størrelser nærmest tar over. Jeg starta en tråd her for ikke så lenge siden om at jeg nesten ikke fant BH'er i små størrelser - det mange kjeder som kun kjører størrelser fra 75B og oppover. Og de som har 70A - en størrelse det var null problem å finne for 15 år siden - har den som regel bare i et par modeller. Gjerne de som ser veldig barnslige ut :P 

Det at du ikke finner små størrelser betyr da virkelig ikke at  det er feil når vi sier at det er vanskelig å få finne str 46 og oppover. Ærlig talt for en absurd avsporing.

Anonymkode: f913c...0e3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...