Gå til innhold

Hva sier du når folk kommenterer vekttapet ditt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man har gått ned ca 25 kg, så synes jeg det er rart hvis de ikke nevner det. Alle kommentarene har vært positive. Jeg har satt pris på at de har nevnt det.

Endret av Bøtteballetten
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo sant dessverre. Man blir jo som «oftest» penere når dobbelhaken forsvinner. Og halsen og ansiktstrekkene kommer frem. Kroppsformen endres jo seg dramatisk. 

Anonymkode: 31121...7b5

det betyr ikke at det er nødvendig - eller greitt! - å kommentere det!!!!!

Anonymkode: b228a...f21

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner. For noen av oss er det jo "bagasje" som gjorde at vi ble overvektige i utgangspunktet og da kan det være en skikkelig mental ryddejobb for å gjøre noe med det. Og ja, enormt personlig... Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare når noen spør konkret hva jeg har gjort for å gå ned.

Anonymkode: 0f835...c5f

Ja, det er nettopp det :) Stort sett vil jeg tro de som har hatt varig vektnedgang har ryddet opp godt i topplokket og det er jo en personlig greie. Jeg pleier ikke spørre folk jeg vet sliter psykisk om ting heller med mindre de selv inviterer.

Anonymkode: 87e58...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det betyr ikke at det er nødvendig - eller greitt! - å kommentere det!!!!!

Anonymkode: b228a...f21

Ser ikke vitsen med at man ikke kan si slikt. Det er sannheten. Det er ikke noe ideal å være overvektig på noe som helst måte, det er ikke godt for kroppen og det er faremomenter. Man ser sitt beste ut når man er slank, fakta kan man ikke ignorere bare fordi man ikke vil forholde seg til det. Jeg er 25 kilo for mye minst og jobber med å komme i riktignok kroppsform igjen, at andre kommenterer at man er attraktiv når man går ned i vekt er jo bare gledelig for jeg føler meg som et beist slik jeg er nå.

Anonymkode: 3e96e...a0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ser ikke vitsen med at man ikke kan si slikt. Det er sannheten. Det er ikke noe ideal å være overvektig på noe som helst måte, det er ikke godt for kroppen og det er faremomenter. Man ser sitt beste ut når man er slank, fakta kan man ikke ignorere bare fordi man ikke vil forholde seg til det. Jeg er 25 kilo for mye minst og jobber med å komme i riktignok kroppsform igjen, at andre kommenterer at man er attraktiv når man går ned i vekt er jo bare gledelig for jeg føler meg som et beist slik jeg er nå.

Anonymkode: 3e96e...a0b

det betyr ikke at det er greitt å si noe!!! det er ikke sunt å ha kreft heller, men du sier vel ikke til en kreftpasient at han så bedre ut før!!!????

Anonymkode: b228a...f21

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er bare velmenende. Jeg har fått en del positive kommentarer på vektnedgangen, og syns det alltid er kjekt. Sliter dog en del med mannlig oppmerksomhet som kan bli litt slibrig i festlige lag, dog. Men dette noe jeg husker jeg dealet med da jeg var yngre og normalvektig også, og som alle slanke venninner må deale med. 

Ja, det ligger et element i at "de ikke syns jeg var fin før". Men jeg var faktisk ikke så objektiv fin som overvektig. Bar ikke vekten godt. Og ingen nære kommenterte noengang overvekten negativt (bare i utlandet), og det er jeg glad for. At de syns jeg er fin (mellom linjene "finere") nå syns jeg de skal ha lov til å si. 

Anonymkode: 31c48...ecd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir litt todelt når det gjelder egen kropp. Ene delen av meg elsker det og den andre delen gir meg en klump i halsen. Dette kommer vel av at store deler av vekttapet skyldes en spiseforstyrrelse, så kan på en måte føles litt som jeg har vært "flink" (i mangel av bedre ord) med spiseforstyrrelsen hvis det gir noen mening? Er nå normalvektig og jeg skjønner selvsagt at folk bare mener det godt, men det kan være litt vanskelig å høre at jeg nå ser sååå bra og sååå fresh ut når jeg egentlig aldri har vært sykere (jeg har veid rundt 115 kg på mine 168 cm så skal sies at jeg var sykelig overvektig). 

Selv kommenterer jeg aldri endring av vekt på andre, med mindre de tar det opp selv og ønsker å snakke om det :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men det er jo sant dessverre. Man blir jo som «oftest» penere når dobbelhaken forsvinner. Og halsen og ansiktstrekkene kommer frem. Kroppsformen endres jo seg dramatisk. 

Anonymkode: 31121...7b5

Nja, jeg er ikke nødvendigvis enig i at slank alltid er penest, og at dette er fakta. Men at det nok ofte stemmer på mange, i manges øyne, kan jeg være enig i. 

Jeg hadde forresten ikke dobbelthake da jeg var tjukkere heller. 

Jeg tror ikke at jeg hadde funnet mitt barn noe mindre vakkert om h*n ble overvektig. I mine øyne ligger "beauty in the eyes of the beholder" og for meg kommer skjønnheten innenfra. 

Anonymkode: 55fc3...afc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser ikke vitsen med at man ikke kan si slikt. Det er sannheten. Det er ikke noe ideal å være overvektig på noe som helst måte, det er ikke godt for kroppen og det er faremomenter. Man ser sitt beste ut når man er slank, fakta kan man ikke ignorere bare fordi man ikke vil forholde seg til det. Jeg er 25 kilo for mye minst og jobber med å komme i riktignok kroppsform igjen, at andre kommenterer at man er attraktiv når man går ned i vekt er jo bare gledelig for jeg føler meg som et beist slik jeg er nå.

Anonymkode: 3e96e...a0b

Ja, men synes du det hjelper deg å få bekreftet at andre synes du er like stygg som overvektig som det du selv synes? Det hjelper ikke meg nemlig, jeg sier så mye stygt til meg selv at det er mer enn nok. Trenger ikke få vite at alle andre også synes jeg var stygg og ekkel som overvektig.

Anonymkode: 0f835...c5f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig glad, de som har kommentert det har gjort det på en veldig fin måte. 😊 Reagerer litt mer på daglige kommentarer fra kollegaer om hvor sunt jeg spiser, det burde ikke være noe urovekkende over det. 

Anonymkode: f868f...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja, men synes du det hjelper deg å få bekreftet at andre synes du er like stygg som overvektig som det du selv synes? Det hjelper ikke meg nemlig, jeg sier så mye stygt til meg selv at det er mer enn nok. Trenger ikke få vite at alle andre også synes jeg var stygg og ekkel som overvektig.

Anonymkode: 0f835...c5f

Ja, faktisk.

Jeg liker å forholde meg til realiteten og ikke lulle meg i noe bullshit om at kanskje det bare er meg selv som innbiller meg at jeg er stygg. Det gir meg motivasjon til å gå ned i vekt, for jeg vet (da jeg var slank tidligere) at jeg kan se ganske så flott ut når jeg er normalvektig. Da er det altså overvekten som gjør meg stygg, og ikke mitt originalutseende. Det gir meg faktisk litt trøst for VEKTEN er tross alt noe jeg kan gjøre med hvis jeg virkelig vil.

Anonymkode: 3e96e...a0b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt. Jeg synes det er helt greit å få enkle kommentarer, men jeg hater når noen skal ta det opp foran barna mine. Jeg liker ikke et sånt fokus på kropp, og jeg ønsker ikke at de skal vite jeg har slanket meg. Jeg blir ganske stum og vet ikke hva jeg skal svare når det skjer; så som oftest sier jeg ingenting. 

Anonymkode: 03605...4be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kommer det litt an på hvordan det blir sagt. Noen kan helt enkelt si "du ser sprek ut for tiden" eller "så bra du ser ut om dagen" osv. jeg liker ikke når det blir altfor mye oppstyr rundt det. Andre kan være veldig opphengt i hvor mye jeg har gått ned, hvor mange kalorier jeg har spist, hvor mye jeg trener osv, det syns jeg er litt slitsomt. Det verste er de som skal sammenligne meg med sånn jeg så ut før, ala "du ser så mye bedre ut nå, du pleide jammen meg være god og rund før". 

Jeg har normal BMI og ser helt vanlig ut nå, så setter heller ikke pris på de som spør meg om jeg har tenkt til å gå ned mer. Mitt hode tolker det som at de syns jeg har et behov for det. Det blir jo litt som å spørre folk om de har planer om å slanke seg. 

Anonymkode: 7a267...faf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er nok en veldig vanskelig greie. Når man er på vei ned i vekt, så er mange selvfølgelig motivert av nettopp det å bli tynnere og se "flott" ut, det er jo noe som er mer målbart enn at man blir sunnere, så mange blir glade for å høre noen kommentere. Men de som sier du ser strålende ut, så kan det også ha noe å gjøre med at mange som går ned i vekt også virker litt gladere og har mer energi. Grunnen til at man klarer å gå ned i vekt er fordi man kanskje har fått det bedre, og er inne i en god periode. Så man trenger ikke bare tenke at det er vekta som blir kommentert. Jeg har selv alltid vært normalvektig, men fikk selv en kommentar om at jeg så så tynn ut etter å ha vært borte fra jobb pga sykemelding (altså at jeg ikke hadde blitt freshere akkurat). Sannheten var jo at jeg egentlig hadde blitt noen kg tyngre enn da jeg ble borte, men jeg så vel blekere og mer dratt ut siden jeg hadde vært syk. Egentlig ikke så veldig snilt å kommentere slikt, men jeg tok det med et smil, det var bare godt ment. Han hadde selv gått ned i vekt, så han var nok litt mer opptatt av slikt. 

 

Anonymkode: 68e2c...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ekstremt ubekvemt når folk kommenterer. Ikke minst fordi det er ekstremt sårende at de synes det er en flott ting at jeg er syk og tynn istedenfor frisk og tjukk. Det sier noe om folks verdisyn og er veldig ubehagelig å bli konfrontert med. 

Anonymkode: d6b39...70d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det føles, har gått ned 15 kilo, men ingen har kommentert det enda 😂

Anonymkode: 6fc8a...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tar det som omsorg. Aldri opplevd at det har vært annet enn godt ment. Og vet godt at jeg kan ha en tendens til å spise for lite i spesielt heftige/travle perioder, og bare har godt av at folk minner meg på å spise. Selv om jeg ikke blir sykelig slank, for all del. Men jeg ser best ut som normalvektig og bærer ikke undervekt særlig godt. 

Mymlen skrev (På 28.9.2022 den 21.20):

Tenker at de som legger merke til det ser meg

Akkurat det tenker jeg også. De bryr seg og vil meg det beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min pleide å si "jeg har kreft" og det fikk folk som regel til å holde kjeft.

Er en uting å kommentere vekt. 

Anonymkode: 08191...da0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg faller under target group men må kommentere hvor ulikt det er. Hvordan når noen er større og slanker seg så er kommentarene «du ser så bra ut», «så flott du er» etc, og når du er naturlig slank eller har slanket deg mye så blir kommentarene gjerne med en negativ notasjon «menn liker litt kjøtt på beina», «menn liker litt former», «nå må ikke du bli noe tynnere» eller «Jeg synst ikke det er så fint å være så tynn». De kommentarene «med dine gener så kan du vel spise hva du vil!» så til og med når du er slank, så frarøves du egentlig innsatsen også. 

Det blir veldig negativt, så jeg synst det er en uting uavhengig. 

Anonymkode: 99b39...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Moren min pleide å si "jeg har kreft" og det fikk folk som regel til å holde kjeft.

Er en uting å kommentere vekt. 

Anonymkode: 08191...da0

Dette synes jeg faktisk er en mye styggere ting å gjøre. Mange rundt meg har kreft nå, så kanskje derfor jeg reagerer. Men jeg synes det er skikkelig stygt gjort. De fleste har ingen vonde intensjoner med å kommentere at noen har gått ned, ofte er det for å gi skryt og si noe pent om den personen. Jeg hadde tenkt at dere ikke var helt gode i hodet dersom dere stod og løy til noen om at dere har kreft. 

Anonymkode: 6fc8a...cbe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...