Gå til innhold

Jeg er lei av kjøret i barnehagen! Hvordan kan jeg som ansatt bruke "silent quitting" i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så da vil jo ikke alle få bleieskiftet de trenger, eller trøst, for du har småpauser eller er opptatt med noe du burde vært ferdig med?

Anonymkode: 229d4...375

Vi er 2 andre på avdeling. Jeg kan ikke gjøre alt. Bruker jeg lengre tid på bleieskift, tar det lenger tid. Ofte at pedagog går inn uten å gjøre noe f.eks annet enn å sjekke mobilen, drikke litt vann, gå på do. Dette skal jeg også begynne med i dag.

Anonymkode: 25507...713

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du skal prøve deg på "loud quitting", høres ut som om du ikke trives med jobben din, så om du er voksen, så finner du deg noe annet å gjøre. 

Anonymkode: 4e999...c12

Hvorfor tror du ikke jeg ikke trives på jobb? Les HI om igjen, du.

Anonymkode: 25507...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er et kjør uten like. Spesielt de dager der det er sykdom. Jeg er "bare" assistent" i barnehagen og er den som er mest tilstede med barna, uten pauser/avkobling, slik som en ped. leder ofte er.

Da blir det mer på meg! Mer bleieskift, mer påkledning, mer trøsting, mer av alt!

Jeg lurer derfor på om det er noen andre som jobber i barnehage her som også har begynt med silent quitting på jobb. Og hva gjør dere? er dere tregere på alt dere gjør?

Jeg trives i jobben, men nå er det nok! Jeg må stå imot dette presset med å gjøre alt på avdeling. Men hvordan kan jeg bruke dette som assistent i barnehage?

Anonymkode: 25507...713

Først burde du kanskje evne å forstå hva begrepet du refererer til innebærer… 

Anonymkode: 58a26...273

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi er 2 andre på avdeling. Jeg kan ikke gjøre alt. Bruker jeg lengre tid på bleieskift, tar det lenger tid. Ofte at pedagog går inn uten å gjøre noe f.eks annet enn å sjekke mobilen, drikke litt vann, gå på do. Dette skal jeg også begynne med i dag.

Anonymkode: 25507...713

Hva med å oppføre deg som en voksen og ta dette opp med ped.leder/din sjef hvis du føler at arbeidet er urettferdig fordelt? Denne passivt-aggressivt "quiet quitting" du snakker om vil bare føre til at du blir ansett som en dårlig ansatt, ikke noe annet.

Anonymkode: b8700...1c4

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Baxter
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Barnas behov kommer først. Barnehage, skole og helsevesenet er yrker det ikke  går an å gjennomføre silent quitting. 

Anonymkode: 7f13c...44b

I helsevesnet er det mye Silent quitting…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silent quitting handler ikke om en slags gå sakte aksjon som du har fått det for deg. Du skal selvfølgelig gjøre jobben din. Det vil si kle på, skifte og trøste der det trengs.

Det du skal ikke gjøre er å bruke ubetalt fritid på jobben. Du trenger ikke være på jobb en time for tidlig for å gjøre ting, du skal også ha betalt dersom du må jobbe overtid fordi et barn er sent hentet, du skal ikke bruke ubetalt tid på jobben ellers og du skal ha den matpausen du har krav på. 

Anonymkode: 98f75...4b9

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ms Baxter skrev (Akkurat nå):

I helsevesnet er det mye Silent quitting…

Det er det på min avdeling også. Alle vet at de kan spørre meg om hjelp. Men fra i dag er det slutt på det.

Anonymkode: 25507...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi er 2 andre på avdeling. Jeg kan ikke gjøre alt. Bruker jeg lengre tid på bleieskift, tar det lenger tid. Ofte at pedagog går inn uten å gjøre noe f.eks annet enn å sjekke mobilen, drikke litt vann, gå på do. Dette skal jeg også begynne med i dag.

Anonymkode: 25507...713

Da ville jeg startet med å ta det opp med leder hvis de to andre bidrar mindre enn de burde.

Frem til noen merker hva du driver med så er det barna som betaler prisen..

Anonymkode: 229d4...375

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silent quitting handler vel om å ikke gjøre mer enn en skal? Ikke ta på seg ekstraoppgaver, ikke hele tiden si ja når en egentlig trenger å si nei. Men arbeidsoppgavene sine må en gjøre.

Jeg jobber også som assistent i barnehage, og har valgt det over å jobbe innen yrket jeg egentlig er utdanning til. I hvert fall akkurat nå. Og jeg syns det er ganske befriende å være den som er med barna hele tiden, og å slippe ansvaret for å lage pedagogisk opplegg og hovedansvar for utfordringer som oppstår. Å gjøre arbeidsoppgavene tregere eller dårligere, tenker jeg blir helt feil. Og trives en ikke sammen med barna, men hadde ønsket seg mer kontroarbeid eller mer av det ansvaret pedagogene har, bør en bytte jobb, om- eller videreutdanne seg. 

Når det er sagt, det kan være et kjør. Så jeg forstår godt at du kan være sliten, særlig når det er mye sykdom og en ikke får vikar. Barnehager er for dårlig bemannet. Men her tenker jeg ikke barne- og ungdomsarbeiderne og barnehagelærerne har det lettere, heller tvert imot, med flere oppgaver og mer ansvar. 

Det eneste jeg kan si. Ikke løp og skynd deg for å bevise at du er rask. Ta deg tid der det kommer barna til gode. La barna prøve å ta på skoene selv, selv om det tar tid. Bruk tid på å synge og prate under bleieskiftet. Da blir du litt mindre effektiv, men det er fint for barna og trivelig for alle. 

Anonymkode: 1a1a3...b60

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av assistenter som ikke forstår hva pedlederjobben innebærer. De fleste pedledere jobber også ræva av seg, det er ikke sånn at den stillingen innebærer masse pauser hvis du tror det. Jeg har alltid forsvart pedleder bår andre assistenter klaget på at de ikke gjorde nok. Nå er jeg selv blitt pedleder og jeg ser enda bedre hvor mye jobb det er! Det er på ingen måte mer avslappende enn å være assistent. Som pedleder kan man kanskje begynne å snakke om silent quitting ved at man stopper å jobbe utover de fire timene man har til rådighet.

Anonymkode: c586f...9b0

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er et kjør uten like. Spesielt de dager der det er sykdom. Jeg er "bare" assistent" i barnehagen og er den som er mest tilstede med barna, uten pauser/avkobling, slik som en ped. leder ofte er.

Da blir det mer på meg! Mer bleieskift, mer påkledning, mer trøsting, mer av alt!

Jeg lurer derfor på om det er noen andre som jobber i barnehage her som også har begynt med silent quitting på jobb. Og hva gjør dere? er dere tregere på alt dere gjør?

Jeg trives i jobben, men nå er det nok! Jeg må stå imot dette presset med å gjøre alt på avdeling. Men hvordan kan jeg bruke dette som assistent i barnehage?

Anonymkode: 25507...713

Hva menes det med silent quitting? Skjønner ikke helt, aldri hørt om det. At de kan få 5. pause? Kjente noen som måtte ha seg en røyk hver halvtime omtrent og fikk jammen lov til det. Det ble jeg overrasket over, ærlig talt. Men altså, er det en 5 min. du trenger mener du? Du bør i alle fall uansett hva det er gjøre jobben din og ikke unnlate å jobbe, da mister du den og heller prøve å slappe av litt mens du går ute og ser etter ungene, men bare vær nøye på at du sørger for å beholde jobben. Som andre sier og: spør ledelsen. 

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å heller opptre voksent? Det betyr å ta en prat med lederen din og forklare situasjonen. Kom med forslag til endringer som kan bedre arbeidshverdagen din. 
 

Denne gå-sakte aksjonen er jo helt hinsides. Hva tenker du egentlig skal komme ut av den? Hva ser du for deg skal bli det positive utkommet? Du kommer til å fremstå som en lat, umotivert og lite arbeidsvillig ansatt som ingen kommer til å sette pris på. Og det verste av alt er at det kommer til å ramme barna, som er helt uskyldige. 
 

Jeg ville droppet «silent» og bare gått for «quitting». Finn deg en annen jobb. Evt ta deg en utdannelse slik at du kanskje modnes litt. 

Anonymkode: 3e972...ca0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er så lei av assistenter som ikke forstår hva pedlederjobben innebærer. De fleste pedledere jobber også ræva av seg, det er ikke sånn at den stillingen innebærer masse pauser hvis du tror det. Jeg har alltid forsvart pedleder bår andre assistenter klaget på at de ikke gjorde nok. Nå er jeg selv blitt pedleder og jeg ser enda bedre hvor mye jobb det er! Det er på ingen måte mer avslappende enn å være assistent. Som pedleder kan man kanskje begynne å snakke om silent quitting ved at man stopper å jobbe utover de fire timene man har til rådighet.

Anonymkode: c586f...9b0

Enig! 
 

En assistent sin jobb starter når vakten starter og slutter når vakten er over. De har ikke med seg jobben hjem, og bruker ikke ubetalt fritid på arbeidsoppgaver. Jobben innebærer faktisk bleieskift, hjelpe på do, leke/legge til rette for lek, påkledning, avkledning, mekling, måltider osv. Så lenge alt skjer i din betalte arbeidstid så er ikke silent quitting relevant for deg. Men du høres lat ut, og du burde nok finne deg en annen jobb. 
 

 

Anonymkode: ec460...4bb

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig! 
 

En assistent sin jobb starter når vakten starter og slutter når vakten er over. De har ikke med seg jobben hjem, og bruker ikke ubetalt fritid på arbeidsoppgaver. Jobben innebærer faktisk bleieskift, hjelpe på do, leke/legge til rette for lek, påkledning, avkledning, mekling, måltider osv. Så lenge alt skjer i din betalte arbeidstid så er ikke silent quitting relevant for deg. Men du høres lat ut, og du burde nok finne deg en annen jobb. 
 

 

Anonymkode: ec460...4bb

Og dette er ikke også ped.lederens jobb?

Anonymkode: c3c31...196

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og dette er ikke også ped.lederens jobb?

Anonymkode: c3c31...196

Nei, det er tydeligvis bare min jobb 😂

Anonymkode: 25507...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og dette er ikke også ped.lederens jobb?

Anonymkode: c3c31...196

Jo, dette i tillegg til masse annet!

Anonymkode: c586f...9b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er tydeligvis bare min jobb 😂

Anonymkode: 25507...713

Det er naturligvis ikke riktig at pedleder skal gjøre nøyaktig det samme som deg i tillegg til alle de andre oppgavene hennes. 

Anonymkode: c586f...9b0

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er naturligvis ikke riktig at pedleder skal gjøre nøyaktig det samme som deg i tillegg til alle de andre oppgavene hennes. 

Anonymkode: c586f...9b0

Du hadde ikke klart deg i barnehage med disse holdningene ser jeg. Pedagogen har skiftet lite, i forhold til meg. Det skal det endres på nå. Starter snart på jobb og skal endres fra første minutt!

Anonymkode: 25507...713

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi680 skrev (18 minutter siden):

Hva menes det med silent quitting? Skjønner ikke helt, aldri hørt om det. At de kan få 5. pause? Kjente noen som måtte ha seg en røyk hver halvtime omtrent og fikk jammen lov til det. Det ble jeg overrasket over, ærlig talt. Men altså, er det en 5 min. du trenger mener du? Du bør i alle fall uansett hva det er gjøre jobben din og ikke unnlate å jobbe, da mister du den og heller prøve å slappe av litt mens du går ute og ser etter ungene, men bare vær nøye på at du sørger å beholde jobben. Som andre sier og: spør ledelsen. 

TS har misforstått begrepet. Det betyr at man ikke skal jobbe ekstra, alltid si ja til noe mer, jobbe mer enn man får betalt for, ekstra jobb rett og slett. Bare gjøre det som er selve jobben din, innenfor det antallet timer du er betalt for. Siden TS ikke jobber ekstra utover timene hun er på jobb så er ikke silent quitting relevant for henne, det hun snakker om er bare å gjøre jobben dårligere. Hvis hun får for mye i forhold til andre så må hun ta det med ledelsen. 

Silent quitting kunne heller vært aktuelt for en pedleder, f.eks. hvis de har 4 timer hver uke de kan planlegge og gjøre administrativt arbeid på hjemme, og stadig vekk bruker 5 timer i stedet siden det egentlig er for mye å gjøre, så vil silent quitting innebære at man ikke jobber den ekstra timen, og lar den siste oppgaven være ugjort. Så tar man heller opp med ledelse at det er for lite tid, og man må enten få mer tid betalt eller færre oppgaver. 

Anonymkode: 565f5...c4b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått. Det handler om å ikke ta med jobb hjem, ikke svare på jobb emailer I helgene, ikke skippe lunsj for å jobbe.  Det har blitt ett press for å alltid være tilgjengelig for sjefen, og det er bra å faktisk stille krav til egentid og fritid. Å passe på  barn i jobbtider er jobben din. Da må du gjøre den. 

Anonymkode: e47cc...bea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...