Baktus2024 Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Skam er noe en kan påføre seg selv og det er noe en kan bli påført av andre folk , akkurat som paranoia, en tilstand..hvis en har påført seg selv paranoia med lyssky aktivitet eller blitt påført det av andres aktiviteter rundt deg , så vil du snakke og oppføre deg som paranoid , uten å føle deg som det , fordi du vet bakgrunnen for det ..skam kan du ha påført deg selv med skambelagt handling eller påført av andre som vil skambelegge deg for påståtte handlinger , et kjennetegn ved en person som enten bærer skam eller er skambelagt er spak stemme .. Men hvordan føles skam ?
Baktus2024 Skrevet 26. september 2022 Forfatter #2 Skrevet 26. september 2022 At alle andre er sosialt bedre enn meg ? At jeg vil bli baksnakket i sosiale sammenhenger ? You name it ..
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 Mener du oppriktig at du ikke vet hvordan skam føles? Se for deg at du føler deg så dum over noe du har gjort at du bare ønsker å gjemme deg for hele verden/ dø. Det kan være alt fra noe faktisk dumt du har gjort, eller at noen påsto du sa noe feil. Skam kan være berettiget eller uberettiget, men følelsen er lik. Skam har en funksjon, men de aller fleste føler skam uberettiget. Anonymkode: 7a572...a42 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #4 Skrevet 26. september 2022 Syntes det er vanskelig å forklare. For meg oppleves skam som en slags type intens negativ flauhetsfølelse, samtidig som tristhet og sinne er rettet innover på deg selv som individ. Se for deg at du har gjort noe "flaut", og etterpå orker du ikke møte blikket til noen, vil bare synke ned i jorda. Det føles ut som alle syntes du er ekkel, patetisk. Og du føler deg som en komplett idiot og motbydelig person som ikke fortjener å leve. Pluss på at du skulle ønske du kunne slutte å gjøre den tingen, men du klarer ikke for du er så dårlig til alt at du aldri vil klare noe som helst. Og alle vet det. Og du hater deg selv for det. Du ser deg selv i speilet og vil bare kaste opp. Litt sånn opplever jeg skam. Anonymkode: 7f9ac...8ec 1
Baktus2024 Skrevet 26. september 2022 Forfatter #5 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener du oppriktig at du ikke vet hvordan skam føles? Se for deg at du føler deg så dum over noe du har gjort at du bare ønsker å gjemme deg for hele verden/ dø. Det kan være alt fra noe faktisk dumt du har gjort, eller at noen påsto du sa noe feil. Skam kan være berettiget eller uberettiget, men følelsen er lik. Skam har en funksjon, men de aller fleste føler skam uberettiget. Anonymkode: 7a572...a42 Skam hadde en funksjon for oppdragelse av folk i norsk kristendom. Jeg snakker ikke om benektinger. Skam er følelser ..spørsmålet var , hva er følelsen? Pinlighet ?
Baktus2024 Skrevet 26. september 2022 Forfatter #6 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Syntes det er vanskelig å forklare. For meg oppleves skam som en slags type intens negativ flauhetsfølelse, samtidig som tristhet og sinne er rettet innover på deg selv som individ. Se for deg at du har gjort noe "flaut", og etterpå orker du ikke møte blikket til noen, vil bare synke ned i jorda. Det føles ut som alle syntes du er ekkel, patetisk. Og du føler deg som en komplett idiot og motbydelig person som ikke fortjener å leve. Pluss på at du skulle ønske du kunne slutte å gjøre den tingen, men du klarer ikke for du er så dårlig til alt at du aldri vil klare noe som helst. Og alle vet det. Og du hater deg selv for det. Du ser deg selv i speilet og vil bare kaste opp. Litt sånn opplever jeg skam. Anonymkode: 7f9ac...8ec Virket som du forklarte deg bra ..innovertanken trenger ikke stemme , hvis skammen er påført. .da blir det vel motsatt utovertanken.
Baktus2024 Skrevet 26. september 2022 Forfatter #7 Skrevet 26. september 2022 Når gamle folk sier at det er en synd og skam det der..så er ikke det tilfeldige ord , synd og skam , kommer fra kirken
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #8 Skrevet 26. september 2022 For meg oppleves skam paralyserende, lammende, ting sviver ikke rundt, får bare lyst å tenke blankt å se i veggen til følelsen går over, greier ikke å gjøre noe som å spise dusje eller noe som helst, føler jeg ikke fortjener å gjør noe som helst for meg selv før følelsen er over.Da er dette da en dyp skam jeg plutselig føler når jeg får dårlig samvittighet over for noen når jeg har sagt eller gjort noe dumt. Men så går det fort over og jeg blir apatisk og likegyldig til alt en stund. Anonymkode: ac2c4...51b 1
Baktus2024 Skrevet 27. september 2022 Forfatter #10 Skrevet 27. september 2022 Skam er etter min mening eldgammel hersketeknikk , som vi idag har plantet rundt omkring , jfr programserien skam , la oss bli enig om en ting , vi skal ikke ha skjemdasvett..ikke vise skamvett, la oss kaste den hersketeknikken på havet. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #11 Skrevet 27. september 2022 Svinet skrev (6 timer siden): Skam er etter min mening eldgammel hersketeknikk , som vi idag har plantet rundt omkring , jfr programserien skam , la oss bli enig om en ting , vi skal ikke ha skjemdasvett..ikke vise skamvett, la oss kaste den hersketeknikken på havet. I dagens samfunn er skam ofte en hersketeknikk og manipulasjonsmetode dessverre. Det er lite skam som er berettiget og skam kan vi godt kaste på havet, jeg er enig i det. Anonymkode: 7a572...a42 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå