Gå til innhold

Hvorfor får folk svangerskapspenger istedenfor sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men da har hun misforstått, jordmoren kan ikke innvilge svangerskapspenger. Hun kan hjelpe henne å søke. Og i den søknaden må jordmoren argumentere for hvorfor det er skadelig for fosteret at denne kollegaen utfører jobben sin. Så må dette videre til arbeidsgiver, som må se om de kan tilrettelegge. Hvis ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge slik at arbeidet ikke er skadelig for fosteret mer, vil hun få svangerskapspenger. 

Jeg vet ikke hvordan de skal kunne argumentere for det i denne type jobb. Kanskje det kan være mulig i enkelte tilfeller dersom det er et risikosvangerskap? Dette med stress hos mor som påvirker babyen, blir for vagt. Jordmor nevnte i min søknad at jeg ikke hadde mulighet for å ta pauser ved behov, samt hadde ugunstig arbeidstid, inkludert natt. Men hun sa at det var mest fordi hun ønsket at arbeidsgiver skulle tilrette legge dette. Årsaken til at jeg fikk svangerskapspenger fra da magen begynte å bli synlig mot slutten av 2. trimester, var hyppige, alvorlige utageringer med risiko for slag og spark mot magen. 

 

Anonymkode: 4f2c8...8b1

Okei, jeg vet ikke hva som kan gjøre det farlig for babyen at man jobber i barnehage.. men det er klart det er tungt for mammaen. 
I mitt tilfelle så fikk jeg da sykemelding når jobben ikke kunne tilrettelegge mere, og bekkenløsning og form var på bunn.. men kanskje det er som noen sier at de heller søker det hvis man ikke er så langt på vei..

Anonymkode: 6fe85...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er vel en av grunnene til svangerskapspenger fysisk krevende arbeid, og hvis ikke arbeidsgiver kan gi «lettere» arbeidsoppgaver så søker man svangerskapspenger.

Barnehage + vond rygg og/eller bekken er kanskje grunnlag nok? Tipper det er her de lærde strides, om hva som er fysisk krevende nok.

Jeg har i utgangspunktet en kontorjobb, men når det er stort press så hjelper jeg til «på gulvet» for å få ting unna. Det er en fysisk krevende jobb med tunge løft.

Jeg får to veldig tette nå, og har samme jordmor som sist. For et par uker siden glemte jeg nesten timen, og hastet inn i arbeidsklær. Vi snakket om at jeg hadde fått bekkenløsning veldig tidlig denne gangen, og jeg nevnte at jeg ikke orket å hjelpe til i den fysiske jobben lenger. Da så hun på meg og sa «da må du få svangerskapspenger!». Hun glemte vel litt at det ikke er jobben min til vanlig.

Poenget er at hvis det var jobben min, og jeg ikke kunne fritas fra de fysisk krevende arbeidsoppgavene, så hadde det kvalifisert til svangerskapspenger. Jeg hadde ikke vært syk, og kunne fint utført en rekke andre jobber, bare ikke den jeg var ansatt til. 

Anonymkode: 74d50...540

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke så mye å tjene på det, man får feiriepenger beregnet ut fra 18 dager mer bare. Det er mest gunstig for arbeidsgiver som får refusjon fra dag 1, i stedet for dag 17. 

 

men som flere sier, det blir ikke nødvendigvis noe av hvis det stemmer at det er ryggen som er problemet. 

Anonymkode: eb217...023

Man tjener på det ved å ikke tape sykepengerettigheter om man bruker opp kvota i svangerskapet. Hvis man blir syk i permisjonen og det ikke går 26 uker mellom periodene slås de sammen og man risikerer å måtte gå over på AAP tidlig ved langtidssykemelding. 

Anonymkode: 6c8f4...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Dette har vel ikke du noe med!

Du kjenner ikke hennes helse!

dessuten kan man få det på grunn av psykososiale forhold. Du ser kanskje bare toppen av isfjellet. Dette er en vurdering som jordmor har tatt og de skal søke. Så får det bli opp til Nav å avgjøre om hun kvalifiserer eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svangerskapspenger fra uke 16/17 til uke 25.. jordmor i bedrifthelsetjenesten hjalp meg med dette + tilrettelegging på jobb sammen med leder. Jobber i helsevesenet og har en ganske fysisk og psykisk krevende jobb. Slik jordmor forklarte til meg er at jeg kvalifiserer til svangerskapspenger, så lenge det ikke er jeg som er syk/dårlig.. men jobben som kan gjøre meg syk eller dårlig. I mitt tilfelle var det tilrettelegging FØR problemene meldte seg, da mange må kaste inn håndkle pga vond rygg, bekkenledd/ bekkenløsning og slike ting. Jeg var gradert og sto i jobb med svangerskapspenger helt til bekkenet mitt var helt gåen.. da sa både fysio og jordmor på hs at jeg burde gi meg. Da fikk jeg sykemelding resten av svangerskapet. Da kvalifiserte jeg ikke lenger til svangerskapspenger.

Anonymkode: 52a3b...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og fikk svangerskapspenger pga fysisk krevende jobb og stressende jobb. Det er helt vanlig hvert fall på min arbeidsplass med svangerskapspenger og ikke sykemelding i graviditeten.. 

Anonymkode: 70d7a...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Gir svangerskapspenger opptjening av feriepenger? Trodde ikke det gjorde det. Eller er det, på samme måte som med foreldrepenger, avhengig av hvem du får utbetaling fra, arbeidsgiver eller nav?

Arbeidsgiver kan forresten søke fritak fra arbeidsgiverperioden dersom sykefraværet er gravidrelatert, så det er ikke noe mer eller mindre gunstig sånn sett. 

Eller misforsto jeg deg nå, at du egentlig snakker om sykepenger?

Anonymkode: 9058a...6cc

Som regel får man feriepenger på alt hvis arbeidsgiver forskutterer. Nav betaler feriepenger for x antal uker, kommer an på hvilken ytelse man mottar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på svangerskapspenger sist og jeg jobber i barnehage. Det ble søkt med begrunnelse at jobben ikke kunne tilrettelegge og jeg hadde barn på avdelingen som trengte litt "ekstra" som jeg ikke kunne tilby når jeg var gravid. Før noen arresterer meg, tenk utagerende barn, barn som stikker av og meg som fikk kynnere ved den minste anstrengelse. Styrer hadde ikke mulighet til å plassere meg på en annen avdeling. Ble søkt om da jeg var ca halvveis. 

Anonymkode: ad168...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Anonymus Notarius said:

Da tenker hun feil.

Hvem kan få svangerskapspenger?

 

Friske gravide kvinner som ikke kan fortsette å jobbe under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for barnet, kan få svangerskapspenger.

Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko:

  • arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk krevende arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososiale forhold

https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger

Nei, for barnehagekan gå under fysisk krevende arbeid. 

Anonymkode: 94af6...6ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, for barnehagekan gå under fysisk krevende arbeid. 

Anonymkode: 94af6...6ba

Tror ikke barnehage er ment å gå under her, nei. 

Svangerskapspenger er ment for tilfeller der den gravide er frisk, men selve jobben innebærer fare for fosteret. Det gjør ikke en barnehagejobb. Blir man sliten av å jobbe i barnehage som gravid, er det sykemelding som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det oppleves som fysisk tungt og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeidsdagen,så skal man ha svangerskapspenger. Det er en sikkerhet for kvinnen,slik at man ikke bruker av sykemeldingsperioden unødvendig i svangerskapet. 

Anonymkode: b6904...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle om det er det ene eller det andre? Det gjør jo ikke noe forskjell for deg uansett. 
At du presset deg til maks er ogås uvesentlig, for du kunne også fått sykemelding tidligere hvis du trengte det. Du får ikke medalje for å presse deg maks. 

Anonymkode: 7085d...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonymus Notarius said:

Tror ikke barnehage er ment å gå under her, nei. 

Svangerskapspenger er ment for tilfeller der den gravide er frisk, men selve jobben innebærer fare for fosteret. Det gjør ikke en barnehagejobb. Blir man sliten av å jobbe i barnehage som gravid, er det sykemelding som gjelder.

Ifølge legene jeg har snakket med er barnehage en av de jo. Spesielt småbarnsavdelinger hvor det er mye løft.

Anonymkode: 94af6...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehage er vel både fysisk krevende og stressbelastning? Sist klarte de jo ikke tilrettelegge for deg mtp løft osv. Da kan jo svangerskapspenger være riktig. Jeg er ikke ekspert da. Vet de som jobber i fly går i svangerskapspenger med en gang.

Anonymkode: 7e803...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 uker før permisjon fikk jeg svangerskapspenger fordi jeg fikk sterke og hyppige kynnere på jobb i barnehage. For min del kunne jeg fint ha jobbet lenger, men pga. kynnere mente jordmor det var uheldig for baby om jeg var på jobb. Hun skrev da at dersom barnehagen kunne tilrettelegge slik at jeg kunne legge meg ned på et egnet rom til kynnerne forsvant så kunne jeg være på jobb. Det kunne ikke barnehagen tilrettelegge og derfor ble det svangerskapspenger. Kynnerne plaget jo ikke meg, men baby.. så da tenker jeg jo at det var riktig med svangerskapspenger istedenfor sykemelding. 

Anonymkode: d6c17...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...