Gå til innhold

Hvorfor får folk svangerskapspenger istedenfor sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var superfit og kunne gå toppturer - helt til jeg ikke kunne det en dag. 

Anonymkode: b6967...e32

Ja, men jeg ville fortsatt trodd at sykemelding var mer riktig. Tydeligvis avhenger dette av hva jordmor mener da..

Anonymkode: 6fe85...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvordan kan du være helt sikker på at det er ryggen som er grunnen til at hun trenger sykemelding? 

Anonymkode: 6d9b7...2dd

Nei det er jo det hun sier, men tydeligvis må hun lyve da for det er jo ikke aktuelt med sykemelding. Hun skal ha svangerskapspenger.

Anonymkode: 6fe85...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at jobben hverken har en stressbelastning for henne eller at det er psykososiale forhold til grunn? 

Anonymkode: cb139...be4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er jeg enig i, men jeg lurte derfor på hva som var riktig og ikke.. 

Nå er jeg ganske tett med denne personen, og vi har snakket mye sammen (på fritiden) så jeg tror hun har sagt det som det er. Og, jeg har heller ingenting imot at hun ønsker å redusere jobben/eller ikke jobbe, for det er ingen som takker deg for å jobbe i det lengste, men jeg bare stusset over at hun liksom la det frem som at hun kom til å velge svangerskapspenger fremfor sykemelding. Som sagt så trodde jeg ikke man kunne velge dette.. 

Anonymkode: 6fe85...b64

Hun kan heller ikke velge, det er lege som avgjør. 

Anonymkode: 6d9b7...2dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. 
 

Selv om vi er kollegaer og litt venninner som snakker en del sammen på fritiden, så er det jo mulig hun lyver til meg. 
 

Hun skal iallefall få svangerskapspenger av jordmor når hun ikke orker å jobbe mer, så da er jo det sikkert fin løsning for henne. Og kanskje det er vanlig for barnehageansatte.. mulig det bare var min jordmor som ikke var så opptatt av sånt. 

Anonymkode: 6fe85...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (42 minutter siden):

Svangerskapspenger og sykemelding er to forskjellige ting. Svangerskapspenger brukes når det er selve jobben som gjør at man ikke kan være der, og ikke hva slags form man er i. F.eks. om man jobber med skadelige kjemikalier e.l. Det er ikke noe man kan velge.

Det er slik det burde og kanskje var ment å være, men svangerskapspenger deles om dagen ut til alt og alle. Mye urettmessige mottagere av denne stønaden, slik som med alle andre nav-ytelser.

Anonymkode: 88ea2...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av både jordmor og arbeidsgiver om at svangerskapspenger var riktig stønad å søke, heldigvis visste fastlegen min bedre og jeg endte på sykepenger halve svangerskapet. Fastlegen min ringte faktisk til sjefen min og forklarte situasjonen (med mitt samtykke selvfølgelig). 

Virker som om noen tenker at om det er tidlig i svangerskapet er det bare å søke om svangerskapspenger, men som du, ts, også påpeker er det feil stønad ved arbeid i barnehage… For å få svangerskapspenger skal arbeidet i seg selv være skadelig for mor eller barn - uavhengig av formen til mor.

Anonymkode: 27edf...ea3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar dere. 
 

Selv om vi er kollegaer og litt venninner som snakker en del sammen på fritiden, så er det jo mulig hun lyver til meg. 
 

Hun skal iallefall få svangerskapspenger av jordmor når hun ikke orker å jobbe mer, så da er jo det sikkert fin løsning for henne. Og kanskje det er vanlig for barnehageansatte.. mulig det bare var min jordmor som ikke var så opptatt av sånt. 

Anonymkode: 6fe85...b64

Jeg vil ikke si at hun nødvendigvis lyver, kan bare være hun ikke føler seg bekvem med å dele alt med def. Det er jo ikke å lyve. Med dine holdninger ovenfor det du kaller en venn, så vil jeg nå si at OM det ligger mer bak skjønner jeg at hun ikke vil si mer. 

Å nei, hun FÅR ikke svangerskapspenger av jordmor. Hun drøfter det med jordmor og legen avgjør så hva hun skal få. 

 

Anonymkode: 6d9b7...2dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil ikke si at hun nødvendigvis lyver, kan bare være hun ikke føler seg bekvem med å dele alt med def. Det er jo ikke å lyve. Med dine holdninger ovenfor det du kaller en venn, så vil jeg nå si at OM det ligger mer bak skjønner jeg at hun ikke vil si mer. 

Å nei, hun FÅR ikke svangerskapspenger av jordmor. Hun drøfter det med jordmor og legen avgjør så hva hun skal få. 

 

Anonymkode: 6d9b7...2dd

Å herregud..🙈 At jeg stusser på om det er riktig med svangerskapspenger gjør at jeg har dårlige holdninger overfor henne? Daså. Godt du ikke kjenner noen av oss i virkeligheten. Jeg kjenner jo situasjonen best selv, og jeg lurte fortsatt på årsakene til at noen får svangerskapspenger isteden for sykepenger. Jeg har jo ikke sagt dette til henne, eller sagt henne imot på noen måte. Jeg har jo ikke alle fakta, jeg bare lurte, og dette var et eksempel.

Anonymkode: 6fe85...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye å tjene på det, man får feiriepenger beregnet ut fra 18 dager mer bare. Det er mest gunstig for arbeidsgiver som får refusjon fra dag 1, i stedet for dag 17. 

 

men som flere sier, det blir ikke nødvendigvis noe av hvis det stemmer at det er ryggen som er problemet. 

Anonymkode: eb217...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 da har hun ingen grunn for å få svangerskapspenger. 
Ganske irriterende å tenke på at noen skal få svangerskapspenger når de er rundt 20 uker kanskje (fordi de har litt vondt og er sliten) 

Anonymkode: 6fe85...b64

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

«tenker hun skal ha svangerskapspenger» Hun får jo da svangerskapspenger fordi hun er sliten og har litt vondt i ryggen? 

 

Anonymkode: 6fe85...b64

 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Tipper hun driter i det så lenge jordmor har sagt hun skal få svangerskapspenger. 
Er også drittlei å jobbe med folk som utnytter alt de kan og skal gjøre minst mulig,

Anonymkode: 6fe85...b64

 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

 

Og forresten så er det litt irriterende.. når man får skryte-snapper av joggeturer og fjellturer og «ah formen er SÅ bra» også etter én uke med litt vondt i ryggen så har man rukket å diskutere svangerskapspenger med jordmor. 
 

Men jada, heldig med råd og veiledningen da😊

Anonymkode: 6fe85...b64

 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

 men tydeligvis må hun lyve da for det er jo ikke aktuelt med sykemelding. Hun skal ha svangerskapspenger.

Anonymkode: 6fe85...b64

 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

 

Selv om vi er kollegaer og litt venninner som snakker en del sammen på fritiden, så er det jo mulig hun lyver til meg. 
 

Hun skal iallefall få svangerskapspenger av jordmor når hun ikke orker å jobbe mer

Anonymkode: 6fe85...b64

Mitt siste innlegg er basert på det jeg har sitert her. Dine holdninger ovenfor det du kaller en venninne. Det lyser gjennom teksten din!

Anonymkode: 6d9b7...2dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk for svar dere. 
 

Selv om vi er kollegaer og litt venninner som snakker en del sammen på fritiden, så er det jo mulig hun lyver til meg. 
 

Hun skal iallefall få svangerskapspenger av jordmor når hun ikke orker å jobbe mer, så da er jo det sikkert fin løsning for henne. Og kanskje det er vanlig for barnehageansatte.. mulig det bare var min jordmor som ikke var så opptatt av sånt. 

Anonymkode: 6fe85...b64

Men da har hun misforstått, jordmoren kan ikke innvilge svangerskapspenger. Hun kan hjelpe henne å søke. Og i den søknaden må jordmoren argumentere for hvorfor det er skadelig for fosteret at denne kollegaen utfører jobben sin. Så må dette videre til arbeidsgiver, som må se om de kan tilrettelegge. Hvis ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge slik at arbeidet ikke er skadelig for fosteret mer, vil hun få svangerskapspenger. 

Jeg vet ikke hvordan de skal kunne argumentere for det i denne type jobb. Kanskje det kan være mulig i enkelte tilfeller dersom det er et risikosvangerskap? Dette med stress hos mor som påvirker babyen, blir for vagt. Jordmor nevnte i min søknad at jeg ikke hadde mulighet for å ta pauser ved behov, samt hadde ugunstig arbeidstid, inkludert natt. Men hun sa at det var mest fordi hun ønsket at arbeidsgiver skulle tilrette legge dette. Årsaken til at jeg fikk svangerskapspenger fra da magen begynte å bli synlig mot slutten av 2. trimester, var hyppige, alvorlige utageringer med risiko for slag og spark mot magen. 

 

Anonymkode: 4f2c8...8b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nå er det ikke hverken pasienten eller jordmor som bestemmer om det skal gis svangerskapspenger eller sykemelding,  det er legen. 

Og det kan jo faktisk være kollegaen din plages mer enn hun ønsker å gi uttrykk for. 

Kjenner selv til tilfeller hvor personene fikk alvorlig svangerskapsdepresjon. Ikke akkurat det de sa til kollegaer, og det har jeg stor forståelse for. Det er tabu og være deprimert som gravid, så da går man heller rundt å later som man er henrykt. 

Mitt råd er å ikke legge seg oppi eller bry seg noe særlig om andres helsemessige tilstander, med mindre man blir spurt om råd eller kjenner historien hundre prosent. 

Anonymkode: 6d9b7...2dd

Jo, jordmor kan søke svangerskapspenger for/med den gravide. Legen kan sykemelde og søke svangerskapspenger. 

 

Resten av innlegget ditt forsto jeg ikke da fødselsdepresjon heller ikke er grunnlag for svangerskapspenger. 

Anonymkode: 6c8f4...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da har hun misforstått, jordmoren kan ikke innvilge svangerskapspenger. Hun kan hjelpe henne å søke. Og i den søknaden må jordmoren argumentere for hvorfor det er skadelig for fosteret at denne kollegaen utfører jobben sin. Så må dette videre til arbeidsgiver, som må se om de kan tilrettelegge. Hvis ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge slik at arbeidet ikke er skadelig for fosteret mer, vil hun få svangerskapspenger.

Anonymkode: 4f2c8...8b1

Dette er korrekt. Vi har eksempler på ansatte som søker om svangerskapspenger og da blir hjemme fra jobb. Så kommer avslaget fra NAV fordi jobben ikke utgjør en fare for fostret eller arbeidsplassen kan tilrettelegge og ansatt har da ikke dokumentasjon på fraværet i perioden fra søknad er sendt til den er innvilget/avslått og da får man ingen lønn.

Anonymkode: 52f11...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert hun vil fortelle deg hvorfor hun ikke kan jobbe og derfor later som ting går bedre enn du tror. Med tanke på at du latterliggjør og fordømmer henne skjønner jeg henne veldig godt. Du er ikke en jeg ville betrodd meg til heller. 

Anonymkode: 7a264...488

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er korrekt. Vi har eksempler på ansatte som søker om svangerskapspenger og da blir hjemme fra jobb. Så kommer avslaget fra NAV fordi jobben ikke utgjør en fare for fostret eller arbeidsplassen kan tilrettelegge og ansatt har da ikke dokumentasjon på fraværet i perioden fra søknad er sendt til den er innvilget/avslått og da får man ingen lønn.

Anonymkode: 52f11...8eb

Høres ut som fryktelig dårlig kommunikasjon og bidrag fra leder og arbeidsplassen. Hvis de kan tilrettelegge, må de jo kommunisere dette til den gravide. 

Anonymkode: 6c8f4...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Takk for svar dere. 
 

Selv om vi er kollegaer og litt venninner som snakker en del sammen på fritiden, så er det jo mulig hun lyver til meg. 
 

Hun skal iallefall få svangerskapspenger av jordmor når hun ikke orker å jobbe mer, så da er jo det sikkert fin løsning for henne. Og kanskje det er vanlig for barnehageansatte.. mulig det bare var min jordmor som ikke var så opptatt av sånt. 

Anonymkode: 6fe85...b64

Det er ikke alltid ting er som man tror. Man har heller ikke noe med hva andre kollegaer har av evt sykdom hvis det ikke er helt åpenbart

Anonymkode: 0a808...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke alltid ting er som man tror. Man har heller ikke noe med hva andre kollegaer har av evt sykdom hvis det ikke er helt åpenbart

Anonymkode: 0a808...f18

Det har jeg heller ikke sagt. Men du svarer jo ikke på det som blir spurt om. Takk til dere som faktisk svarte på spørsmålet. Greit å vite..

Anonymkode: 6fe85...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er ikke så mye å tjene på det, man får feiriepenger beregnet ut fra 18 dager mer bare. Det er mest gunstig for arbeidsgiver som får refusjon fra dag 1, i stedet for dag 17. 

 

men som flere sier, det blir ikke nødvendigvis noe av hvis det stemmer at det er ryggen som er problemet. 

Anonymkode: eb217...023

Gir svangerskapspenger opptjening av feriepenger? Trodde ikke det gjorde det. Eller er det, på samme måte som med foreldrepenger, avhengig av hvem du får utbetaling fra, arbeidsgiver eller nav?

Arbeidsgiver kan forresten søke fritak fra arbeidsgiverperioden dersom sykefraværet er gravidrelatert, så det er ikke noe mer eller mindre gunstig sånn sett. 

Eller misforsto jeg deg nå, at du egentlig snakker om sykepenger?

Anonymkode: 9058a...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...