Gå til innhold

Hvorfor får folk svangerskapspenger istedenfor sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i bhg og ved sist graviditet måtte jeg kaste inn håndkleet i uke 33. Det satt virkelig langt inne, og jeg gruet meg skikkelig for å ta opp dette med legen. 
Jeg sov ikke, bekkenet var helt jævlig, halsbrann av en annen verden, og ryggen/symfysen og hele kroppen føltes død. Dermed klarte jeg til slutt ikke å komme opp/ned på gulvet (jobbet med småbarn) og jeg maktet heller ikke løft/legging/bleieskift osv. i tillegg var det lite hjelp og støtte å få fra kollegaene mine, så til slutt var alt bare dritt og jeg fungerte hverken her eller der. 

Nå er jeg gravid med nr 2, også har jeg en kollega som er gravid for første gang. Litt lengre enn meg.. Hun sier hun er sliten og har litt vondt i ryggen, og at hun ikke vet hvor lenge hun orker. (Jobber med store barn) I tillegg sier hun at jordmor tenker at hun skal på svangerskapspenger, for det er mer lønnsomt enn å bli sykemeldt. 
men altså, jeg trodde man bare fikk dette hvis det er snakk om arbeid som kan skade barnet på noen måte? Ingen snakket isåfall om dette sist jeg gikk gravid. 
 

 

Anonymkode: 6fe85...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svangerskapspenger og sykemelding er to forskjellige ting. Svangerskapspenger brukes når det er selve jobben som gjør at man ikke kan være der, og ikke hva slags form man er i. F.eks. om man jobber med skadelige kjemikalier e.l. Det er ikke noe man kan velge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (2 minutter siden):

Svangerskapspenger og sykemelding er to forskjellige ting. Svangerskapspenger brukes når det er selve jobben som gjør at man ikke kan være der, og ikke hva slags form man er i. F.eks. om man jobber med skadelige kjemikalier e.l. Det er ikke noe man kan velge.

Nei akkurat, leste du ikke det jeg skrev? Er det ikke rart at hun da «tenker hun skal ha svangerskapspenger» Hun får jo da svangerskapspenger fordi hun er sliten og har litt vondt i ryggen? Det høres jo ikke riktig ut. 
 

Jeg er klar over at dette er to forskjellige ting. Derfor jeg spør 

Anonymkode: 6fe85...b64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre noen som bommer på hva som er hva, og ettersom NAV sjelden kontrollerer svangerskapspenger hender det at noen får det på feil grunnlag. Men du har forstått rett, ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei akkurat, leste du ikke det jeg skrev? Er det ikke rart at hun da «tenker hun skal ha svangerskapspenger» Hun får jo da svangerskapspenger fordi hun er sliten og har litt vondt i ryggen? Det høres jo ikke riktig ut. 
 

Jeg er klar over at dette er to forskjellige ting. Derfor jeg spør 

Anonymkode: 6fe85...b64

Da tenker hun feil.

Hvem kan få svangerskapspenger?

 

Friske gravide kvinner som ikke kan fortsette å jobbe under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for barnet, kan få svangerskapspenger.

Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko:

  • arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk krevende arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososiale forhold

https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (Akkurat nå):

Det er dessverre noen som bommer på hva som er hva, og ettersom NAV sjelden kontrollerer svangerskapspenger hender det at noen får det på feil grunnlag. Men du har forstått rett, ts. 

Så teit.. veldig merkelig at ikke jordmor er mer oppdatert på dette, siden det var hennes forslag.. (ifølge kollegaen min da..)

Anonymkode: 6fe85...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Da tenker hun feil.

Hvem kan få svangerskapspenger?

 

Friske gravide kvinner som ikke kan fortsette å jobbe under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for barnet, kan få svangerskapspenger.

Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko:

  • arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk krevende arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososiale forhold

https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger

Var det jeg trodde.. da har hun ingen grunn for å få svangerskapspenger. 
Ganske irriterende å tenke på at noen skal få svangerskapspenger når de er rundt 20 uker kanskje (fordi de har litt vondt og er sliten) mens en annen skal presse seg i det lengste av det lengste, og til det ikke går lengre, fordi det føles som et nederlag å be om sykemelding. 
Jordmødre burde holde seg oppdatert..

Anonymkode: 6fe85...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var det jeg trodde.. da har hun ingen grunn for å få svangerskapspenger. 
Ganske irriterende å tenke på at noen skal få svangerskapspenger når de er rundt 20 uker kanskje (fordi de har litt vondt og er sliten) mens en annen skal presse seg i det lengste av det lengste, og til det ikke går lengre, fordi det føles som et nederlag å be om sykemelding. 
Jordmødre burde holde seg oppdatert..

Anonymkode: 6fe85...b64

Du får vise til NAVs regler neste gang hun sier noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå):

Du får vise til NAVs regler neste gang hun sier noe :P

Tipper hun driter i det så lenge jordmor har sagt hun skal få svangerskapspenger. 
Er også drittlei å jobbe med folk som utnytter alt de kan og skal gjøre minst mulig, og mulig dette er litt ekstra forsterket nå når jeg er i første trimester selv med nr 2. Formen er ikke akkurat på topp så lunta er kanskje noe kort 🤣 sikkert best å holde kjeft 🤭

Anonymkode: 6fe85...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei akkurat, leste du ikke det jeg skrev? Er det ikke rart at hun da «tenker hun skal ha svangerskapspenger» Hun får jo da svangerskapspenger fordi hun er sliten og har litt vondt i ryggen? Det høres jo ikke riktig ut. 
 

Jeg er klar over at dette er to forskjellige ting. Derfor jeg spør 

Anonymkode: 6fe85...b64

Jo, det er rart, spesielt at jordmor er med på "svindelen". Jeg er helt for gravides rettigheter altså, men å misbruke stønader/ytelser på dette viset gir oss ikke akkurat ben å gå på i debatter. 

Diskuterte med en jordmor på ei NAV-gruppe på facebook om det der i fjor sommer. Snakker om å være fjern, altså. Hun brukte sin egen nettside som dokumentasjon for argumentene om at det var riktig med svangerskapspenger ved bekkenløsning, fordi mor har vondt - blir stresset - stresset påvirker baby 🙄🔫 

Anonymkode: 6c8f4...f31

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det er rart, spesielt at jordmor er med på "svindelen". Jeg er helt for gravides rettigheter altså, men å misbruke stønader/ytelser på dette viset gir oss ikke akkurat ben å gå på i debatter. 

Diskuterte med en jordmor på ei NAV-gruppe på facebook om det der i fjor sommer. Snakker om å være fjern, altså. Hun brukte sin egen nettside som dokumentasjon for argumentene om at det var riktig med svangerskapspenger ved bekkenløsning, fordi mor har vondt - blir stresset - stresset påvirker baby 🙄🔫 

Anonymkode: 6c8f4...f31

Helt enig! 
 

Herregud.. dette er for dårlig 🙈

Anonymkode: 6fe85...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig! 
 

Herregud.. dette er for dårlig 🙈

Anonymkode: 6fe85...b64

Argumentet jeg kritiserer her ble nettopp brukt i en annen tråd, jeg dør litt av dette 🫠 Det er så irriterende når enkelte gravide setter oss andre gravide i dårlig lys. Akkkkkk. 

Anonymkode: 6c8f4...f31

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette så viktig for deg? Jeg forstår du føler at du har presset deg så langt du kan, det er ditt valg, men det har hun også. Og nå har hun fått råd og veiledning. Syns det er mer spesielt med gravide som prøver å «shame» andre gravide for å være ærlig. 

Anonymkode: b6967...e32

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Argumentet jeg kritiserer her ble nettopp brukt i en annen tråd, jeg dør litt av dette 🫠 Det er så irriterende når enkelte gravide setter oss andre gravide i dårlig lys. Akkkkkk. 

Anonymkode: 6c8f4...f31

Ja det er veldig irriterende..

Anonymkode: 6fe85...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er dette så viktig for deg? Jeg forstår du føler at du har presset deg så langt du kan, det er ditt valg, men det har hun også. Og nå har hun fått råd og veiledning. Syns det er mer spesielt med gravide som prøver å «shame» andre gravide for å være ærlig. 

Anonymkode: b6967...e32

Det er ikke så viktig for meg, hun må jo gjøre som hun vil. Men jeg syns det er rart at jordmødre ikke er mer oppdatert på dette.. Og antageligvis kunne hun sikkert fått en gradert sykemelding, men hun hadde så mange argumenter på hvorfor svangerskapspenger var mye bedre. 
Derfor lurte jeg på om dette stemte eller om jeg hadde misset noe, for min jordmor foreslo ikke svangerskapspenger for meg. Ikke sykemelding heller, alt dette måtte via lege.

Og forresten så er det litt irriterende.. når man får skryte-snapper av joggeturer og fjellturer og «ah formen er SÅ bra» også etter én uke med litt vondt i ryggen så har man rukket å diskutere svangerskapspenger med jordmor. 
 

Men jada, heldig med råd og veiledningen da😊

Anonymkode: 6fe85...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tipper hun driter i det så lenge jordmor har sagt hun skal få svangerskapspenger. 
Er også drittlei å jobbe med folk som utnytter alt de kan og skal gjøre minst mulig, og mulig dette er litt ekstra forsterket nå når jeg er i første trimester selv med nr 2. Formen er ikke akkurat på topp så lunta er kanskje noe kort 🤣 sikkert best å holde kjeft 🤭

Anonymkode: 6fe85...b64

Nå er det ikke hverken pasienten eller jordmor som bestemmer om det skal gis svangerskapspenger eller sykemelding,  det er legen. 

Og det kan jo faktisk være kollegaen din plages mer enn hun ønsker å gi uttrykk for. 

Kjenner selv til tilfeller hvor personene fikk alvorlig svangerskapsdepresjon. Ikke akkurat det de sa til kollegaer, og det har jeg stor forståelse for. Det er tabu og være deprimert som gravid, så da går man heller rundt å later som man er henrykt. 

Mitt råd er å ikke legge seg oppi eller bry seg noe særlig om andres helsemessige tilstander, med mindre man blir spurt om råd eller kjenner historien hundre prosent. 

Anonymkode: 6d9b7...2dd

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke så viktig for meg, hun må jo gjøre som hun vil. Men jeg syns det er rart at jordmødre ikke er mer oppdatert på dette.. Og antageligvis kunne hun sikkert fått en gradert sykemelding, men hun hadde så mange argumenter på hvorfor svangerskapspenger var mye bedre. 
Derfor lurte jeg på om dette stemte eller om jeg hadde misset noe, for min jordmor foreslo ikke svangerskapspenger for meg. Ikke sykemelding heller, alt dette måtte via lege.

Og forresten så er det litt irriterende.. når man får skryte-snapper av joggeturer og fjellturer og «ah formen er SÅ bra» også etter én uke med litt vondt i ryggen så har man rukket å diskutere svangerskapspenger med jordmor. 
 

Men jada, heldig med råd og veiledningen da😊

Anonymkode: 6fe85...b64

Men hvordan kan du være helt sikker på at det er ryggen som er grunnen til at hun trenger sykemelding? 

Anonymkode: 6d9b7...2dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke så viktig for meg, hun må jo gjøre som hun vil. Men jeg syns det er rart at jordmødre ikke er mer oppdatert på dette.. Og antageligvis kunne hun sikkert fått en gradert sykemelding, men hun hadde så mange argumenter på hvorfor svangerskapspenger var mye bedre. 
Derfor lurte jeg på om dette stemte eller om jeg hadde misset noe, for min jordmor foreslo ikke svangerskapspenger for meg. Ikke sykemelding heller, alt dette måtte via lege.

Og forresten så er det litt irriterende.. når man får skryte-snapper av joggeturer og fjellturer og «ah formen er SÅ bra» også etter én uke med litt vondt i ryggen så har man rukket å diskutere svangerskapspenger med jordmor. 
 

Men jada, heldig med råd og veiledningen da😊

Anonymkode: 6fe85...b64

Jeg var superfit og kunne gå toppturer - helt til jeg ikke kunne det en dag. 

Anonymkode: b6967...e32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også noen «myke» faktorer her utover fare for vold eller kjemiske stoffer. Dersom man blir veldig stresset av jobben, og har en kombo med risikosvangerskap feks, kan jobbsituasjonen til slutt være til fare for fosteret, ikke bare den gravide. 
 

Det er trist hvis jordmor er med på misbruk av ordningen, men det kan også være ting her du ikke vet om, som din kollega ikke forteller deg om.

Anonymkode: 0d898...552

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det ikke hverken pasienten eller jordmor som bestemmer om det skal gis svangerskapspenger eller sykemelding,  det er legen. 

Og det kan jo faktisk være kollegaen din plages mer enn hun ønsker å gi uttrykk for. 

Kjenner selv til tilfeller hvor personene fikk alvorlig svangerskapsdepresjon. Ikke akkurat det de sa til kollegaer, og det har jeg stor forståelse for. Det er tabu og være deprimert som gravid, så da går man heller rundt å later som man er henrykt. 

Mitt råd er å ikke legge seg oppi eller bry seg noe særlig om andres helsemessige tilstander, med mindre man blir spurt om råd eller kjenner historien hundre prosent. 

Anonymkode: 6d9b7...2dd

Dette er jeg enig i, men jeg lurte derfor på hva som var riktig og ikke.. 

Nå er jeg ganske tett med denne personen, og vi har snakket mye sammen (på fritiden) så jeg tror hun har sagt det som det er. Og, jeg har heller ingenting imot at hun ønsker å redusere jobben/eller ikke jobbe, for det er ingen som takker deg for å jobbe i det lengste, men jeg bare stusset over at hun liksom la det frem som at hun kom til å velge svangerskapspenger fremfor sykemelding. Som sagt så trodde jeg ikke man kunne velge dette.. 

Anonymkode: 6fe85...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...