Gå til innhold

Fått beskjed om at jeg må slutte med styrketrening og heller gjøre cardio


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Må berømme deg for god evne til å ta til deg råd og innspill - hadde alle vært som deg! 👏🏻👏🏻

Anonymkode: 06675...4cc

Tusen takk :klem:

 

Anonymkode: afbba...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såå bra at du trener styrke! Det er det aller beste jeg gjør for min psykiske helse! Annen trening gir meg og mye, men ingenting kan måle seg med den følelsen jeg får etter en styrkeøkt. Jeg er ingen ekspert, men ville ikke sluttet med det om jeg var deg siden det gir deg noe positivt mentalt.

Det som er bra med kondisjonstrening er at det - i alle fall for min del - brenner en del kalorier. Kan fex løpe en halvtime og brenne ca 350 kalorier. Jeg kombinerer derfor begge formene. 

Jeg vil også slå et slag for fjellturer, her er det mye å hente både i trening, helse og vekt. Jeg gikk 3 timer på fjellet i helgen, og brant ca 600 kalorier! Men det fordrer jo at du har tilgang til fjell selvsagt! 

Anonymkode: ef759...74c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Muskler blir ikke til fett!

Anonymkode: fa201...eab

Jo! Dette sa ei som har mer peiling enn meg! Hun var kroppsbygger, så fikk hun kyssesyken, så ble hun overvektig. 
 

Muskler blir ikke til fett når du trener med egen kroppsvekt, men når du bygger så ser kroppen dette som «næring» om du blir slutter å trene styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen din høres ikke ut som har helt kompetanse på det her?? 😬

Ikke slutt med styrketrening. Hold på den formen for trening du liker, det er GULL verdt!

Greier du en økt i uka med kardio også er det supert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Avstand said:

Jo! Dette sa ei som har mer peiling enn meg! Hun var kroppsbygger, så fikk hun kyssesyken, så ble hun overvektig. 
 

Muskler blir ikke til fett når du trener med egen kroppsvekt, men når du bygger så ser kroppen dette som «næring» om du blir slutter å trene styrke.

Herregud, nei. NEI. 

Dette kan du åpenbart ikke. Da bør du heller tie stille. 🤐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (2 timer siden):

Jo! Dette sa ei som har mer peiling enn meg! Hun var kroppsbygger, så fikk hun kyssesyken, så ble hun overvektig. 
 

Muskler blir ikke til fett når du trener med egen kroppsvekt, men når du bygger så ser kroppen dette som «næring» om du blir slutter å trene styrke.

Dette skjønte jeg ikke logikken i.

Hvis man blir inaktiv og fortsatt har samme kosthold, så får man jo flere kalorier inn enn man forbrenner.

Hvorfor skal da kroppen tære på reservelagrene/musklene hvis den får nok fra kosten? 
 

TS

Anonymkode: afbba...194

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste treningen som funker er den du gjennomfører.

Dersom du trives best med styrketrening så er det ikke noe problem å fortsette med det. Det er gøy å kjenne at kroppen blir sterkere og det kan gi deg motivasjon til å spise sunnere.

Men du kan kanskje gjør cardio og styrke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har rett. Det rett og slett tullete å bare trene styrke og stappe seg med proteinpulver når man har helseskadelig overvekt. Ingen trenger proteinpulver om de spiser vanlig mat. 

Styrketrening er og mer belastende på hjertet enn cardio, mens du trenger styrke hjertehelsen pga overvekten.

Din metode virker ikke! Du har gått opp i vekt, ikke ned. Da er det på tide å prøve noe annet. 

Styrketrening kan du innføre senere. 

Anonymkode: 142a6...df5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ble satt på antidepressiva i 2020, som dessverre førte til at jeg gikk opp nesten 20 kg. 
Har nå endelig kommet meg litt ovenpå igjen og begynte med styrketrening i sommerferien i år. 

Jeg er jo 165 cm høy og nesten 90 kg, så jeg skjønner jo at legen min er litt bekymra, men jeg trodde faktisk at hun skulle bli fornøyd med at jeg hadde begynt å trene. Det var ikke helt tilfelle.

Har gått opp 2 kg siden jeg begynte å trene styrke. Jeg går på creatine (som visstnok kan samle litt vann), så jeg prøvde å si at det kanskje hadde litt av skylda. 

Jeg føler virkelig at styrketreningen gir meg noe. Jeg får utløp for litt frustrasjon samtidig som jeg elsker å se at jeg kan løfte tyngre enn før (og jeg begynner faktisk å se litt muskler på armene, noe jeg aldri har hatt :trene: ). 

Nå mener legen at jeg skal kutte all styrketreningen og heller kjøre mye cardio, men er det virkelig bedre for kroppen å være tynnere og litt dvask enn   sterkere og litt stor? 
Jeg er ikke så opptatt av utseende, men heller at kroppen er frisk og fungerende. Vi har mye problemer med rygg i familien, så jeg ønsker å forebygge problemer der også. Jeg ble litt redd for at hjerte mitt kanskje ikke får det bedre av den treningen jeg gjør nå, så er det noen som vet om vekt eller muskler er viktigst i forhold til hjerte og generell helse? :vetikke:
 

Anonymkode: afbba...194

Skummelt at leger vet så lite om påvirkningen ulike treningsmetoder har på kroppen. Tren styrketrening, du! Viktig å se på fettprosent, ikke vekt. Jeg gikk opp i vekt, men ble samtidig slankere grunnet at fettprosenten gikk ned ved hjelp av styrketrening.

 

(Har master- utdannelse i dette, så er ikke bare noe jeg slenger ut bare basert på egne erfaringer)

Anonymkode: 4a9e5...dc2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skummelt at leger vet så lite om påvirkningen ulike treningsmetoder har på kroppen. Tren styrketrening, du! Viktig å se på fettprosent, ikke vekt. Jeg gikk opp i vekt, men ble samtidig slankere grunnet at fettprosenten gikk ned ved hjelp av styrketrening.

 

(Har master- utdannelse i dette, så er ikke bare noe jeg slenger ut bare basert på egne erfaringer)

Anonymkode: 4a9e5...dc2

Styrkesirkel vil forresten også få opp pulsen mer enn under vanlig styrketrening, med tanke på hjertet

Anonymkode: 4a9e5...dc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Legen har rett. Det rett og slett tullete å bare trene styrke og stappe seg med proteinpulver når man har helseskadelig overvekt. Ingen trenger proteinpulver om de spiser vanlig mat. 

Styrketrening er og mer belastende på hjertet enn cardio, mens du trenger styrke hjertehelsen pga overvekten.

Din metode virker ikke! Du har gått opp i vekt, ikke ned. Da er det på tide å prøve noe annet. 

Styrketrening kan du innføre senere. 

Anonymkode: 142a6...df5

Kreatin og proteinpulver er to helt forskjellige ting.........

Styrketrening fører til høyere forbrenning i hvilende tilstand og er bra for fettforbrenningen hennes.

Knær og hofter vil kanskje ikke tåle løping/cardio før hun har gått ned en del. Sykkel er unntaket.

Anonymkode: 56e2b...b43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Legen har rett. Det rett og slett tullete å bare trene styrke og stappe seg med proteinpulver når man har helseskadelig overvekt. Ingen trenger proteinpulver om de spiser vanlig mat. 

Styrketrening er og mer belastende på hjertet enn cardio, mens du trenger styrke hjertehelsen pga overvekten.

Din metode virker ikke! Du har gått opp i vekt, ikke ned. Da er det på tide å prøve noe annet. 

Styrketrening kan du innføre senere. 

Anonymkode: 142a6...df5

Stappe seg med proteinpulver? Hvor har du det fra? 
 

TS

Anonymkode: afbba...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ble satt på antidepressiva i 2020, som dessverre førte til at jeg gikk opp nesten 20 kg. 
Har nå endelig kommet meg litt ovenpå igjen og begynte med styrketrening i sommerferien i år. 

Jeg er jo 165 cm høy og nesten 90 kg, så jeg skjønner jo at legen min er litt bekymra, men jeg trodde faktisk at hun skulle bli fornøyd med at jeg hadde begynt å trene. Det var ikke helt tilfelle.

Har gått opp 2 kg siden jeg begynte å trene styrke. Jeg går på creatine (som visstnok kan samle litt vann), så jeg prøvde å si at det kanskje hadde litt av skylda. 

Jeg føler virkelig at styrketreningen gir meg noe. Jeg får utløp for litt frustrasjon samtidig som jeg elsker å se at jeg kan løfte tyngre enn før (og jeg begynner faktisk å se litt muskler på armene, noe jeg aldri har hatt :trene: ). 

Nå mener legen at jeg skal kutte all styrketreningen og heller kjøre mye cardio, men er det virkelig bedre for kroppen å være tynnere og litt dvask enn   sterkere og litt stor? 
Jeg er ikke så opptatt av utseende, men heller at kroppen er frisk og fungerende. Vi har mye problemer med rygg i familien, så jeg ønsker å forebygge problemer der også. Jeg ble litt redd for at hjerte mitt kanskje ikke får det bedre av den treningen jeg gjør nå, så er det noen som vet om vekt eller muskler er viktigst i forhold til hjerte og generell helse? :vetikke:
 

Anonymkode: afbba...194

Dette høres helt sykt ut, å nesten slik st jeg ikke tror det. Med mindre du av andre helsemessige årsaker må ned i vekt fort, altså at vekten du har nå er en avgjørende faktor i annen sykdom. Så fortsetter du slik som du gjør, gjerne ved hjelp av PT. Samtidig så bytter du lege.

Jeg har totalt motsatt erfaring, er 160 har de siste årene etter covid gått opp til 80 kg fra 66(gjennom trent). Dro til legen i høst rett å slett for at jeg begynte å lure på om det var noe alvorlig hormonelt feil eller annen sykdom inni bilde. 

Etter alle mulige prøver og gjengang av disse sa legen at jeg var i topp form å at det ikke var noe fysisk feil. Jeg har gjennom hele perioden trent både styrke å cardio og har mange år på høyt nivå bak meg. Legen kunne ikke brydd seg mindre om vekta pr nå, jeg var å er i god form. 

Jeg valgte å sette meg på venteliste hos annen lege da jeg fikk litt uggen følelse rundt at det "ikke var noe problem". 

Personlig ville jeg alltid hatt styrke som en viktig del av trening, ikke pga at du vil bli "dvask å tynn" av cardio kjør. Men at det er enormt mange fordeler for forbrenningen ved styrke.

Anonymkode: 113c1...120

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror legen er opptatt av selve vektnedgangen - og da er det cardio som forbrenner mest kalorier og er effektiv fettforbrenning. Jeg trente ganske heavy styrke i en periode, spiste en haug med proteiner og syns jeg ble bulkete. Gikk så over til hovedsakelig cardio, kuttet kalorier og fikk en slankere fysikk jeg trivdes bedre med. Men å bare løpe på mølla alene ble pinglete for min del da jeg ikke presset meg nok, så gruppetimer (spinning, løpetimer) var det eneste som ga meg det kicket. Så hvis du aldri har sprengt deg selv under en time spinning, så er det verdt å prøve. Det er liksom ikke så kult å forlate salen midt i gruppetimen, kontra det å gå av mølla når man er sliten. Og jeg trenger det psykologiske presset for å prestere 😅

I treningsmiljøet er det vanlig å cutte før man bygger, altså at man går ned i fettprosent og spiser i kaloriunderskudd for så å gå inn for målrettet muskelvekst. Er den ruta jeg kommer til å kjøre i hvert fall, for jeg vil ned i vekt, ikke opp, uansett om det er muskler eller fett. Også får jeg en enorm appetitt av styrketrening jeg ikke opplever med cardio, sikkert fordi kroppen ber om mer næring for å vedlikeholde muskelgruppene som vokser. Jeg beundrer folk som kan gå ned i fettprosent samtidig som de bygger muskler, men rent personlig krever det en dedikasjon og styring på kalorier og makroer jeg ikke gidder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stappe seg med proteinpulver? Hvor har du det fra? 
 

TS

Anonymkode: afbba...194

INGEN trenger proteinpulver. Det vil utelukkende gjøre det vanskeligere for deg å gå ned i vekt, pga ekstra kalorier i tilskuddet. Selv toppidrettsutøvere bruker ikke slike tilskudd. Det er bare en treningssenter trend som er sunnest å la være å plukke opp for det eneste man oppnår med det er slankere lommebok. 

Anonymkode: 142a6...df5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyrevann skrev (2 minutter siden):

Tror legen er opptatt av selve vektnedgangen - og da er det cardio som forbrenner mest kalorier og er effektiv fettforbrenning. Jeg trente ganske heavy styrke i en periode, spiste en haug med proteiner og syns jeg ble bulkete. Gikk så over til hovedsakelig cardio, kuttet kalorier og fikk en slankere fysikk jeg trivdes bedre med. Men å bare løpe på mølla alene ble pinglete for min del da jeg ikke presset meg nok, så gruppetimer (spinning, løpetimer) var det eneste som ga meg det kicket. Så hvis du aldri har sprengt deg selv under en time spinning, så er det verdt å prøve. Det er liksom ikke så kult å forlate salen midt i gruppetimen, kontra det å gå av mølla når man er sliten. Og jeg trenger det psykologiske presset for å prestere 😅

I treningsmiljøet er det vanlig å cutte før man bygger, altså at man går ned i fettprosent og spiser i kaloriunderskudd for så å gå inn for målrettet muskelvekst. Er den ruta jeg kommer til å kjøre i hvert fall, for jeg vil ned i vekt, ikke opp, uansett om det er muskler eller fett. Også får jeg en enorm appetitt av styrketrening jeg ikke opplever med cardio, sikkert fordi kroppen ber om mer næring for å vedlikeholde muskelgruppene som vokser. Jeg beundrer folk som kan gå ned i fettprosent samtidig som de bygger muskler, men rent personlig krever det en dedikasjon og styring på kalorier og makroer jeg ikke gidder. 

Dette er feil.

Anonymkode: 113c1...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

INGEN trenger proteinpulver. Det vil utelukkende gjøre det vanskeligere for deg å gå ned i vekt, pga ekstra kalorier i tilskuddet. Selv toppidrettsutøvere bruker ikke slike tilskudd. Det er bare en treningssenter trend som er sunnest å la være å plukke opp for det eneste man oppnår med det er slankere lommebok. 

Anonymkode: 142a6...df5

Proteinpulver har aldri blitt nevn av ts.

Anonymkode: 113c1...120

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er feil.

Anonymkode: 113c1...120

Trening som gir høyest puls forbrenner mest kalorier. Snakker man om ren forbrenning er det mer å hente på en spinningsykkel i 45 minutter kontra løfting i samme tidsrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kullsyrevann said:

Tror legen er opptatt av selve vektnedgangen - og da er det cardio som forbrenner mest kalorier og er effektiv fettforbrenning. 

Ved vektnedgang er det kosthold som har aller mest å si, ikke trening. DET bør en lege vite. Valget mellom kardio og styrke for selve fettforbrenningen sin del er i praksis irrelevant fordi det har så lite å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyrevann skrev (Akkurat nå):

Trening som gir høyest puls forbrenner mest kalorier. Snakker man om ren forbrenning er det mer å hente på en spinningsykkel i 45 minutter kontra løfting i samme tidsrom. 

Dette er både sant og helt irrelevant på samme tid.

Å fokusere på kalorier for å vurdere treningsutbytte er håpløst. Vektproblemer bekjempes på kjøkkenet.

Derimot er det mange overvektsrelaterte helseproblemer som kan bekjempes med trening. Her er cardio suverent, men også styketrening har sin plass.

Uansett er det ingen faktum som trumfer det at treningen som blir gjort er den beste. Det nytter ikke med verdens beste program om det ligger i en skuff. Er det styketrening som gir mestringsfølelse og får individet til å opprettholde treningsvaner er det et selvsagt sted å begynne. Og så er det lurt å gradvis innføre cardio for å øke helseeffekten. 

Anonymkode: 233db...262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...