Gå til innhold

Fått beskjed om at jeg må slutte med styrketrening og heller gjøre cardio


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble satt på antidepressiva i 2020, som dessverre førte til at jeg gikk opp nesten 20 kg. 
Har nå endelig kommet meg litt ovenpå igjen og begynte med styrketrening i sommerferien i år. 

Jeg er jo 165 cm høy og nesten 90 kg, så jeg skjønner jo at legen min er litt bekymra, men jeg trodde faktisk at hun skulle bli fornøyd med at jeg hadde begynt å trene. Det var ikke helt tilfelle.

Har gått opp 2 kg siden jeg begynte å trene styrke. Jeg går på creatine (som visstnok kan samle litt vann), så jeg prøvde å si at det kanskje hadde litt av skylda. 

Jeg føler virkelig at styrketreningen gir meg noe. Jeg får utløp for litt frustrasjon samtidig som jeg elsker å se at jeg kan løfte tyngre enn før (og jeg begynner faktisk å se litt muskler på armene, noe jeg aldri har hatt :trene: ). 

Nå mener legen at jeg skal kutte all styrketreningen og heller kjøre mye cardio, men er det virkelig bedre for kroppen å være tynnere og litt dvask enn   sterkere og litt stor? 
Jeg er ikke så opptatt av utseende, men heller at kroppen er frisk og fungerende. Vi har mye problemer med rygg i familien, så jeg ønsker å forebygge problemer der også. Jeg ble litt redd for at hjerte mitt kanskje ikke får det bedre av den treningen jeg gjør nå, så er det noen som vet om vekt eller muskler er viktigst i forhold til hjerte og generell helse? :vetikke:
 

Anonymkode: afbba...194

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) 

Er du sikker på at legen din sa at du ikke skal gjøre styrketrening i det hele tatt ? Synes det høres litt merkelig ut. Det er ikke sånn at cardio vil gjøre deg tynnere en styrketrening, det er to forskjellige treningsformer, og en lege bør vite at du kan ikke "løpe deg fra" en dårlig diett. 

Spiser du nok proteiner til at du ikke er supersulten etter trening ? 

Både styrketrening og cardio er supre treningsformer, men jeg vet ikke helt hva legen mente med at du skal kutte ut all styrke, kan det hende du misforsto ? (jeg prøver virkelig ikke å gå i mot det legen sier, men synes det hørtes litt rart ut) 

Uansett, så bør du ikke ta forum svar over det legen sier, kanskje du kan innføre litt cardio ? Gå-turer i ulendt terreng (skog eks) er superfint det! Da kan du fortsette med styrketrening samtidig som du har noe cardio også ? 

 

Det er kjempefint at du liker trening da! grattis med arm-muskler ! 

Anonymkode: f6e50...701

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen ekspert her altså, men synes det høres rart ut at du må kutte ut styrketreningen, med forbehold om at det ikke er andre ting ved helsen din som tilsier det, som ikke kommer frem her. Jeg ville nok vurdert å prøve å gå ned noen kg for å havne nærmere eller innenfor normalvektområdet. Styrketrening fungerer jo fint til det formålet, ved at du bytter ut fettet med muskler og dermed får en sunnere og friskere kropp 😊 Viktig å finne en treningsform man trives med, hvis ikke er det vanskelig å holde på motivasjonen!

Anonymkode: b0fe4...2c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også sies at jeg har gått ned 2cm i midjen, så det er ikke sånn at man ser de 2 kg på en måte :vetikke:

 

TS

Anonymkode: afbba...194

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hørtes rart ut. Den viktigste treningen er ikke hva du gjør, men den du faktisk gjør. Hvis du liker styrketrening så synes jeg du skal fortsette med det, men ville vel kanskje legge inn mer av ting som får pulsen opp over tid. Kan du gå/løpe/sykle mer? Hva med svømming?  En annen ting er at styrketrening er gull verdt for å forebygge bla benskjørhet. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må det være enten/eller, kan det ikke være både/og?

Jeg har trent både styrke og kondisjon samtidig, og det fungerte greit for meg.

Det er viktig å huske på at selv om det er viktig å ha sterke armer, bein, mage og rygg, er det også viktig at hjerte og lunger får sin stryketrening, og det får de gjennom å trene kondisjon.

Anonymkode: 1b5bf...e3c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal også sies at jeg har gått ned 2cm i midjen, så det er ikke sånn at man ser de 2 kg på en måte :vetikke:

 

TS

Anonymkode: afbba...194

Synes du er kjempeflink.  Fortsett med det du liker. Det er jo nettopp dette treningen gjør. 1kg muskler tar mindre plass enn 1kg fett. Og en får en langt sunnere kropp.

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må trene det du syns er gøy, alt annet kommer til å skjære seg.

Kostholdet tar kiloene og trening tar grammene, det er der du må gjøre største jobben. 

Se på ditt eget kosthold og om du kan justere både hva og hvor mye, i og med at du har hatt depresjoner.

https://www.kristiania.no/kunnskap-kristiania/2021/03/mat-som-medisin-mot-depresjon/

 

Anonymkode: 56e2b...b43

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ernæring og trening er et veldig lite felt i medisinutdanningen, mange leger følger svært utdatert informasjon- jeg ville faktisk heller spurt om å få en time hos ernæringsfysiolog og tatt med matdagbok, sjekket hormonpanel/blodprøver og tatt det derfra! styrketrening er kjempebra og over tid vil musklene du bygger brenne mer fett enn at du skal løpe deg skjev i muskulaturen eller sulte deg mens du trener masse kardio.. gikk selv ned 60 kg uten å løpe en meter, men fokuserte på styrke for å beholde så mye muskelmasse som mulig mens vektnedgangen sto på.

supert at du liker å trene, gir ingen mening at du skal bytte treningsform med mindre du f.eks sliter med blodtrykk:)

Anonymkode: 6e560...5da

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger absolutt ikke slutte med styrketrening! Jeg vil anta at det legen mente var at kondisjonstrening viser seg å ha gunstig effekt når det gjelder depresjon (dette er forsket mye på). Så en dose av begge deler, kanskje? :)

Anonymkode: 0bb9b...f87

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge tar du kreatine da? Tar du over 6 uker eller mer?

Om du går mye opp bør du kanskje kutte kreatin syklusen til max 6 uker og fokusere mer på optimalt protein inntak. 

 

Anonymkode: 5abc1...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hadde ikke forventa så mye respons. Takk! 

Her er det flere ting jeg ikke har tenkt på. At kondisjonstrening faktisk er styrketrening for hjerte og lunger er jo et veldig godt poeng.

Jeg har sett på kondisjonstrening som noe kjedelig og kun for å gå ned i vekt, men dette ga meg et litt annet syn på det. 

For å svare på noen av spørsmålene: jeg er relativt ung og helt frisk (utenom depresjon som fremdeles ligger i bakgrunnen og lurer) , så jeg kan egentlig gjøre alle former for trening. Er vel mer det at styrketrening faktisk gir meg et utløp for frustrasjon samtidig som det gir resultater, men jeg kan jo som mange sier prøve å kombinere det med en kondisjonsøkt i uka også. Har hatt et problematisk forhold til mat før (tok med 1/2 eple til lunsj på skolen fordi jeg syns 1 eple ga for mye kalorier osv.), så jeg tenker på hva jeg putter i munn, men må være litt forsiktig med kaloritelling og stort fokus på mat. 
 

Har tatt kreatin i 8 uker. Er det dumt? Merker at jeg får bedre progresjon av det. Trodde det bare ga vann i kroppen og ikke økt vekt i form av fett? 
 

TS

Anonymkode: afbba...194

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble satt på antidepressiva i 2020, som dessverre førte til at jeg gikk opp nesten 20 kg. 
Har nå endelig kommet meg litt ovenpå igjen og begynte med styrketrening i sommerferien i år. 

Jeg er jo 165 cm høy og nesten 90 kg, så jeg skjønner jo at legen min er litt bekymra, men jeg trodde faktisk at hun skulle bli fornøyd med at jeg hadde begynt å trene. Det var ikke helt tilfelle.

Har gått opp 2 kg siden jeg begynte å trene styrke. Jeg går på creatine (som visstnok kan samle litt vann), så jeg prøvde å si at det kanskje hadde litt av skylda. 

Jeg føler virkelig at styrketreningen gir meg noe. Jeg får utløp for litt frustrasjon samtidig som jeg elsker å se at jeg kan løfte tyngre enn før (og jeg begynner faktisk å se litt muskler på armene, noe jeg aldri har hatt :trene: ). 

Nå mener legen at jeg skal kutte all styrketreningen og heller kjøre mye cardio, men er det virkelig bedre for kroppen å være tynnere og litt dvask enn   sterkere og litt stor? 
Jeg er ikke så opptatt av utseende, men heller at kroppen er frisk og fungerende. Vi har mye problemer med rygg i familien, så jeg ønsker å forebygge problemer der også. Jeg ble litt redd for at hjerte mitt kanskje ikke får det bedre av den treningen jeg gjør nå, så er det noen som vet om vekt eller muskler er viktigst i forhold til hjerte og generell helse? :vetikke:
 

Anonymkode: afbba...194

Nå vet ikke jeg hvorfor han mener du ikke skal trene styrke. Men mulig du «bygger?» . Det kan du bli overvektig av siden du får større muskler og hvis du bråslutter med trening da så blir musklene gjort om til fett. 
 

Trener du med egen kroppsvekt så strammer du heller opp. Du trenger ikke å være dvask når du trener med egen kroppsvekt. Men det er «tryggere» mtp vekt, for da risikerer du ikke å legge på deg masse fett om du bråslutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen min har trent styrke i mange år, og er veldig muskuløs og sterk. Han har også fått beskjed av legen å trene cardio fordi blodtrykket var litt for høyt. Kardio har mange viktige helseeffekter på kroppen, og bør være en naturlig del av et treningsrutine. Det gjør også vektnettgang lettere.

Anonymkode: 24237...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (5 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvorfor han mener du ikke skal trene styrke. Men mulig du «bygger?» . Det kan du bli overvektig av siden du får større muskler og hvis du bråslutter med trening da så blir musklene gjort om til fett. 
 

Trener du med egen kroppsvekt så strammer du heller opp. Du trenger ikke å være dvask når du trener med egen kroppsvekt. Men det er «tryggere» mtp vekt, for da risikerer du ikke å legge på deg masse fett om du bråslutter.

Muskler blir ikke til fett!

Anonymkode: fa201...eab

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig usikker på om jeg skulle tørre å legge ut det her, men jeg er glad jeg gjorde det.

Når man har vært litt langt nede, så er det fort gjort å se ting litt svart/hvitt. Da er det fint å kunne få litt ulike perspektiv på ting. 
 

Jeg gikk nok inn i den legetimen med en forventning om at jeg skulle få skryt for å ha tatt tak i ting. Etter å tidligere ha sultet seg i det ekstreme, for så å gjøre det stikk motsatte, ligge på sofaen og trykke alt man fant i trynet fordi man ikke så noen mening med noe, så tenkte jeg at all trening var bedre enn ingen trening. Da kan «slutt med styrke og start med cardio» tolkes veldig negativt, men det var vel kanskje ment som at det finnes muligheter for forbedring ☺️

Er ikke alltid så lett å finne fram til det rette i denne jungelen av kosthold- og treningsråd. 
 

TS

Anonymkode: afbba...194

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må berømme deg for god evne til å ta til deg råd og innspill - hadde alle vært som deg! 👏🏻👏🏻

Anonymkode: 06675...4cc

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...