Gå til innhold

Dere som har gått ned i vekt - hva kuttet dere ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 20.38):

Anbefaler deg å kutte ut lettbrus også. Tuller med insulin i kroppen, og kan ødelegge mye.

Anonymkode: 8e043...2b9

Takk for tipset. Jeg har et enormt søtsug og bruker pepsi max og cola zero som "trøst" når jeg ikke spiser sukker. Innser at det ikke er så lurt, men kan rett og slett ikke så mye om det. Jeg får lese meg opp på dette, takk for tips. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mannen min drakk 1,5 liter cola hver dag, kuttet den og gikk ned 20 kg 😳 nå ser han så tynn ut , så har nesten lyst til han begynner med cola igjen 😅🥶

Anonymkode: 2589c...4a2

Jeg drikker ikke sukkerholdig brus, kun sukkerfri. Men så spørs det om det ikke er helt uproblematisk heller..

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dietter og tull funker ikke..joda, du går ned i vekt - men hele poenget er jo at det skal være en varig endring. 
Når du har oppnådd ønsket vekt - begynner du å spise det du liker igjen. Og vekten fyker opp igjen.

Ha fokus på varig livsstilsendring. Om du elsker sjokolade - unn deg sjokoladen. Men ikke hver dag, og ikke en hel plate. Gi deg selv lov til å spise litt mørk sjokolade 1 dag i uken feks. Med god samvittighet. Det er ikke sjokoladen 1 gang i uken som velter lasset. 
 

Mange av diettene og kostholdsrådene som herjer for tiden er direkte helseskadelige - og trigger et usunt fokus på mat. 
Nøkkelordene for et godt kosthold er å unngå ultraprosessert mat, overspising, få måltider pr dag (det er ingenting som tilsier at mellommåltid er sunt), og kalorier i væsken man inntar. 
Hold kostholdet renest mulig - og spis nok til hvert måltid. Da holder du ulvehungeren borte. 

Anonymkode: 3f6d7...d4a

Takk for tipset og jeg ser logikken. Men dette fungerer ikke for meg for litt godteri underholder fremdeles sukkerbehovet. Jeg tror nesten jeg må kutte det helt ut, i allefall for en stund, for å få bukt med søthungeren. Hvis ikke blir litt sjokolade dessverre ganske mye sjokolade, og for ofte og da er jeg i gang med denne avhengigheten igjen. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Igjen så er det altså lurt å ikke kutte, men begrense. 

Anonymkode: 52f42...2b2

Takk for tips, men det fungerer ikke for meg. Se svar ovenfor. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

det er vel ikke ødelegging av diskusjonen å peke på at det å kutte porsjoner er en bedre langtidsstrategi enn å kutte en matvaregruppe som er veldig stor?

Anonymkode: 6453d...0ef

Det ødelegger litt diskusjonen fordi flere har jo allerede påpekt som følge av sine erfaringer. Da trenger du ikke lage et ekstra innlegg for å spørre "hæ? var det dette du fikk ut av tråden?". Jeg opplever det ikke som kontruktivt, i motsetning til de fleste andre som har svart her inne. 

Anonymkode: c7a25...660

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for tipset. Jeg har et enormt søtsug og bruker pepsi max og cola zero som "trøst" når jeg ikke spiser sukker. Innser at det ikke er så lurt, men kan rett og slett ikke så mye om det. Jeg får lese meg opp på dette, takk for tips. 

Jeg drikker ikke sukkerholdig brus, kun sukkerfri. Men så spørs det om det ikke er helt uproblematisk heller..

Takk for tipset og jeg ser logikken. Men dette fungerer ikke for meg for litt godteri underholder fremdeles sukkerbehovet. Jeg tror nesten jeg må kutte det helt ut, i allefall for en stund, for å få bukt med søthungeren. Hvis ikke blir litt sjokolade dessverre ganske mye sjokolade, og for ofte og da er jeg i gang med denne avhengigheten igjen. 

Takk for tips, men det fungerer ikke for meg. Se svar ovenfor. 

Det ødelegger litt diskusjonen fordi flere har jo allerede påpekt som følge av sine erfaringer. Da trenger du ikke lage et ekstra innlegg for å spørre "hæ? var det dette du fikk ut av tråden?". Jeg opplever det ikke som kontruktivt, i motsetning til de fleste andre som har svart her inne. 

Anonymkode: c7a25...660

Men det fungerer å kutte det helt ut resten av livet? Er uenig i denne unne seg litt mørk sjokolade også jeg. 
Jeg gikk ned i vekt og spiste den lyse sjokoladen og så mye jeg ville på en gang, bare sjeldnere. 

Anonymkode: 52f42...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for tipset og jeg ser logikken. Men dette fungerer ikke for meg for litt godteri underholder fremdeles sukkerbehovet. Jeg tror nesten jeg må kutte det helt ut, i allefall for en stund, for å få bukt med søthungeren. Hvis ikke blir litt sjokolade dessverre ganske mye sjokolade, og for ofte og da er jeg i gang med denne avhengigheten igjen. 

Problemet når du kutter helt ut, er at når du har kommet dit du ønsker vektmessig - vil du gafle i deg det du har gått glipp av. 
Jeg er som deg, fullstendig slave av sjokolade. Det som har hjulpet betraktelig er å gå over til renest mulig sjokolade (mørk!) og 1 dag i uken (ofte fredag eller lørdag). Denne sjokoladen metter godt, og man får ikke lyst å spise hele greia. Og, jeg har ikke søthunger de andre dagene (det tok en stund å komme der, bare så det er sagt). 
Når du spiser ren mat, blir du mindre sulten - noe som også holder søthungeren borte. Og, det er fullt lovlig å grafse i seg frukt (jeg får dekket behovet for søtt der). 
Sats på en livsstil du klarer å holde..det hjelper ikke med forbud mot ditt og datt. 

Anonymkode: 3f6d7...d4a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det fungerer å kutte det helt ut resten av livet? Er uenig i denne unne seg litt mørk sjokolade også jeg. 
Jeg gikk ned i vekt og spiste den lyse sjokoladen og så mye jeg ville på en gang, bare sjeldnere. 

Anonymkode: 52f42...2b2

Poenget var bare at den mørke sjokoladen metter bedre enn den lyse - noe som gjør at man ikke trenger å gafle i seg hele på en gang.

Anonymkode: 3f6d7...d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare sluttet å spise kveldsmat og periodefastet lengre og oftere. Periodefasting  har jeg drevet med hele livet. F.eks ikke spise før middag 

Anonymkode: 4182f...4bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget var bare at den mørke sjokoladen metter bedre enn den lyse - noe som gjør at man ikke trenger å gafle i seg hele på en gang.

Anonymkode: 3f6d7...d4a

Jo, men jeg har prøvd og det funker ikke. Jeg har ikke lyst på mørk kjip sjokolade, jeg vil ha freia melkesjokolade. Akkurat som at jeg ikke vil ha snickerskuler laget av dadler og peanøtter men Snickers. 
Da lønner det seg å spise det en har lyst på og heller begrense mengder og dager i uka med dette. 

Anonymkode: 52f42...2b2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, men jeg har prøvd og det funker ikke. Jeg har ikke lyst på mørk kjip sjokolade, jeg vil ha freia melkesjokolade. Akkurat som at jeg ikke vil ha snickerskuler laget av dadler og peanøtter men Snickers. 
Da lønner det seg å spise det en har lyst på og heller begrense mengder og dager i uka med dette. 

Anonymkode: 52f42...2b2

:fnise:

Jeg ser deg! Jeg syns det var kjipt med mørk sjokolade jeg også..nå elsker jeg det. Det finnes utallige varianter. 

Anonymkode: 3f6d7...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men det fungerer å kutte det helt ut resten av livet? Er uenig i denne unne seg litt mørk sjokolade også jeg. 
Jeg gikk ned i vekt og spiste den lyse sjokoladen og så mye jeg ville på en gang, bare sjeldnere. 

Anonymkode: 52f42...2b2

Det fungerer i allefall ikke å unne meg litt her og litt der. For meg. Det utelukker ikke at det fungerer for andre. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Problemet når du kutter helt ut, er at når du har kommet dit du ønsker vektmessig - vil du gafle i deg det du har gått glipp av. 
Jeg er som deg, fullstendig slave av sjokolade. Det som har hjulpet betraktelig er å gå over til renest mulig sjokolade (mørk!) og 1 dag i uken (ofte fredag eller lørdag). Denne sjokoladen metter godt, og man får ikke lyst å spise hele greia. Og, jeg har ikke søthunger de andre dagene (det tok en stund å komme der, bare så det er sagt). 
Når du spiser ren mat, blir du mindre sulten - noe som også holder søthungeren borte. Og, det er fullt lovlig å grafse i seg frukt (jeg får dekket behovet for søtt der). 
Sats på en livsstil du klarer å holde..det hjelper ikke med forbud mot ditt og datt. 

Anonymkode: 3f6d7...d4a

For meg fungerer det ikke med måtehold ifb tilsatt sukker. Da hadde jeg ikke vært lubben og misfornøyd med vekta nå. Ellers takk for svar. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bare sluttet å spise kveldsmat og periodefastet lengre og oftere. Periodefasting  har jeg drevet med hele livet. F.eks ikke spise før middag 

Anonymkode: 4182f...4bb

Periodisk fasting er kjempeinteressant! Takk for tips :)

Anonymkode: c7a25...660

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Jeg kuttet ingen matvarer, jeg la til minimum 500 g grønnsaker hver dag. Det gjorde at det ble mindre plass til annen mat. Gikk ned nesten 10 kg uten at jeg hadde planer om å gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (2 timer siden):

Jeg kuttet ingen matvarer, jeg la til minimum 500 g grønnsaker hver dag. Det gjorde at det ble mindre plass til annen mat. Gikk ned nesten 10 kg uten at jeg hadde planer om å gå ned.

Dette har jeg også gjort, men her sitter jeg og er tyngre enn noensinne. På ingen måte overvektig, men tyngre enn jeg naturlig er og ønsker å være. Så jeg må kutte, ikke legge til. Uansett, så kan kanskje andre her få nytte av rådet ditt :)

Anonymkode: c7a25...660

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut karbohydrater og sukker. Har gått ned 7kg. Merker det veldig og det er så deilig. Ønsker å gå ned 5kg til så fortsetter med lavkarbo men er ikke helt strikt. Spiser pasta maks 1g i uka og litt godteri på fredager. 

Anonymkode: 66b07...20f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun kuttet antall måltider. Faster til kl 14.00. Spiser kun to måltid ila dagen. Eneste som har funket for meg. Gått ned 11 kg på tre måneder. 

Anonymkode: 9db71...4f8

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisiner og knask i ukedagene. Og mindre i helgene. Spiser og mindre etter kutt og nedtrapping av medisinene. Gått fra 113 kg ned til 96-97/98 siden ca Mars. Stresser ikke med noe heller. Lar kroppen jobbe selv, da jeg gikk opp mye av de medisinene. Så tenker at endel vil ned igjen da mengde og etterhvert være ferdig med medisiner er slutt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kun kuttet antall måltider. Faster til kl 14.00. Spiser kun to måltid ila dagen. Eneste som har funket for meg. Gått ned 11 kg på tre måneder. 

Anonymkode: 9db71...4f8

Du går ned ja, men sunt er det da ikke. Og går man mye ned på kort tid, og er voksen og eldre så kan man ende med kinn som er igjen. Og det er ikke særlig flatterende det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kuttet ut grønnsaker, frukt, korn, nøtter, frø osv. Spiser bare animalsk som kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter. Har aldri hatt bedre helse og har ingen cravings! Det tok litt tid før jeg kom til det punktet at jeg ikke hadde cravings da. Det var noen vanskelige uker i begynnelsen.

Jeg ser at flere her sier at det blir bedre av å gi etter for det usunne man har lyst på. Gir dere det tipset til folk som skal slutte å røyke også? 

Anonymkode: 9b237...efc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har kuttet ut grønnsaker, frukt, korn, nøtter, frø osv. Spiser bare animalsk som kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter. Har aldri hatt bedre helse og har ingen cravings! Det tok litt tid før jeg kom til det punktet at jeg ikke hadde cravings da. Det var noen vanskelige uker i begynnelsen.

Jeg ser at flere her sier at det blir bedre av å gi etter for det usunne man har lyst på. Gir dere det tipset til folk som skal slutte å røyke også? 

Anonymkode: 9b237...efc

Lavkarbo? Det som er dumt med det, når man kutter det ut så øker ofte vekten igjen. Er ikke diet, men en livsstil. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spiser all slags mat, men i mindre doser og trimmer 10 timer i uken. Går ned ca 2,5 kg hver uke. Lørdag skeier jeg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (4 timer siden):

Lavkarbo? Det som er dumt med det, når man kutter det ut så øker ofte vekten igjen. Er ikke diet, men en livsstil. 

 

Det er da ikke noe problem å ha lavkarbo som livsstil!

Anonymkode: 6453d...0ef

  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har kuttet ut grønnsaker, frukt, korn, nøtter, frø osv. Spiser bare animalsk som kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter. Har aldri hatt bedre helse og har ingen cravings! Det tok litt tid før jeg kom til det punktet at jeg ikke hadde cravings da. Det var noen vanskelige uker i begynnelsen.

Jeg ser at flere her sier at det blir bedre av å gi etter for det usunne man har lyst på. Gir dere det tipset til folk som skal slutte å røyke også? 

Anonymkode: 9b237...efc

Du ser ikke forskjellen på mat og røyk? Jeg har sluttet å røyke og jeg har gått ned i vekt, og det er jo faktisk to ganske forskjellige ting, som ikke kan angripes likt. Mye er felles i de mentale prosessene, men det er ekstremt mye mer komplekst å håndtere matfristelser enn røyk.

Anonymkode: 6453d...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...