Gå til innhold

Dere som har gått ned i vekt - hva kuttet dere ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tusen takk for gode innspill og råd her. Jeg ser jo en rød tråd, nemlig at dere som allerede har lyktes med vektnedgang kuttet ut tilsatt sukker rimelig fort og fikk resultater av det. Sukker/godteri  er nemlig mitt svake punkt men spørs om det må ryke nå. 

Ellers takk for konkrete tips om matvarer jeg kan bli litt mer vàr på også. Det er ikke alltid like enkelt for en som alltid har spist godt og vært slank, og som plutselig har måtte innse at noen kilo må bort 😅

- ts (matmons) 

Anonymkode: c7a25...660

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kutta ut mye av de raske karbohydratene som pasta, ris, brød. Lager grønnsakspasta av gulerot eller squash, og spiser grove knekkebrød i stedenfor brød.

I tillegg spiser jeg magre påleggsprodukter og begrenser hvor mye jeg spiser til f. eks. middag. Har nå mye mer grønnsaker på menyen og spiser ofte salat til lunsj.

Eller kuttet jeg kraftig ned på snack, som blant annet peanøtter og spiser heller popcorn når jeg skal unne meg noe i helgene.

Har gått ned ca 30 kg og holder meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på 74 dager så er jeg minus 6,5 kg - jeg er ikke overvektig, men jeg måtte ta noen grep ifht. boller og søtt i ukedagene. Ellers spiser jeg som før og koser meg 1 dag i helga. Når jeg kom over det verste med sukkerstopp så har det gått overraskende bra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ikke ut noe. Jeg justerte bare mengdene. Spiste fortsatt pasta når jeg skulle ned, men mindre mengder. Godteri også, men bare litt. Jeg sprakk ikke, og har ingen problemer med å vedlikeholde vekta nå et år etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte en oppskrift fra et brasiliansk medium ved navn Chico Xavier: 

På en onsdag morgen:

I et halvt glass vann, plasser antall riskorn som tilsvarer antall kilo du vil gå ned. IKKE overdriv.
La vannet med ris hvile en hel dag og sent på kvelden drikk vannet slik at riskornene blir igjen i glasset. Fyll glasset på nytt med vann, et halvt glass, med de samme riskornene inni.

La vannet med ris i stå over natten og på torsdag morgen, på tom mage, drikk vannet, la risen stå igjen.

Fyll på vannet igjen (halvparten) og la det hvile med risen inni.

På fredag morgen, drikk alt sammen, vannet og også risen. 


Jeg veide 64 kg i forrige uke og nå veier jeg 59 kg. Vet ikke om det har å gjøre med at jeg fokuserte på å miste vekt eller hva 😛 

Anonymkode: 63cc6...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fulgte en oppskrift fra et brasiliansk medium ved navn Chico Xavier: 

På en onsdag morgen:

I et halvt glass vann, plasser antall riskorn som tilsvarer antall kilo du vil gå ned. IKKE overdriv.
La vannet med ris hvile en hel dag og sent på kvelden drikk vannet slik at riskornene blir igjen i glasset. Fyll glasset på nytt med vann, et halvt glass, med de samme riskornene inni.

La vannet med ris i stå over natten og på torsdag morgen, på tom mage, drikk vannet, la risen stå igjen.

Fyll på vannet igjen (halvparten) og la det hvile med risen inni.

På fredag morgen, drikk alt sammen, vannet og også risen. 


Jeg veide 64 kg i forrige uke og nå veier jeg 59 kg. Vet ikke om det har å gjøre med at jeg fokuserte på å miste vekt eller hva 😛 

Anonymkode: 63cc6...56a

hva i all verden er poenget med den øvelsen??????????????????

Anonymkode: 6453d...0ef

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2022 den 17.55):

Kuttet ut drikke med kalorier. Drikker lettbrus eller vann. Spiser mindre måltider. Knekkebrød fremfor brødskive til lunj. 

Anonymkode: eb917...6b8

Anbefaler deg å kutte ut lettbrus også. Tuller med insulin i kroppen, og kan ødelegge mye.

Anonymkode: 8e043...2b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet aldri ut noe. Men ble mindre av det. Brød, smør, fett (olje, fløte, helfete produkter), dressinger, sukkerholdig drikke, søtsaker og snacks. 

F.eks så spiste jeg knekkebrød i stedet for skiver. I helgene ble det et rundstykke med pålegg i stedet for flere. Svart kaffe i stedet for kaffelatte. 1ts olje når jeg stekte mat i stedet for flere ss. Tynt lag smør på knekkebrød/droppet av og til. Stort sett vann som drikke, brus/juice i besøk, men gjerne kun et par glass. Lettprodukter som yoghurt, ost, lettmelk. Kun søtsaker som kake osv i besøk, begrenset meg da også. Litt lørdagsgodt og chips hver lørdag. 

Ellers får man mye igjen for å lære seg hva porsjoner er. Hva er en porsjon musli? En porsjon middag? Mange er tillært at porsjoner skal være større enn de er. Og hvor mange kalorier skal det være i en lunsj? F.eks inneholder en stor kylling-karribaguette og sjokolademelk raskt 500 kalorier. Mens en lunsj kanskje bør være rundt 300 kalorier. 

Anonymkode: 9b546...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet ikke ut noe, det blir det bare til å få mer lyst på av, binge - restrict i en evig runddans. Jeg kutta ned på porsjoner, og telte i en periode macroer for å få oversikt og kontroll over mengden. Men spiste godteri, pasta, ferdigmat osv. Bare mindre mengde av lite mettende og næringsrike ting med mye kalorier og større mengde mettende mat med lite kalorier og mye næring.

Anonymkode: fe842...a1a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2022 den 20.21):

Tusen takk for gode innspill og råd her. Jeg ser jo en rød tråd, nemlig at dere som allerede har lyktes med vektnedgang kuttet ut tilsatt sukker rimelig fort og fikk resultater av det. Sukker/godteri  er nemlig mitt svake punkt men spørs om det må ryke nå. 

Ellers takk for konkrete tips om matvarer jeg kan bli litt mer vàr på også. Det er ikke alltid like enkelt for en som alltid har spist godt og vært slank, og som plutselig har måtte innse at noen kilo må bort 😅

- ts (matmons) 

Anonymkode: c7a25...660

er det den røde tråden du ser? Jeg ser en annen: At man ikke kutter ut matvaregrupper, men begrenser porsjonene, eller hyppigheten

Anonymkode: 6453d...0ef

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 7.55):

er det den røde tråden du ser? Jeg ser en annen: At man ikke kutter ut matvaregrupper, men begrenser porsjonene, eller hyppigheten

Anonymkode: 6453d...0ef

Ja, det var den røde tråden jeg så. Helt greit at det er flere gode råd i tråden 🙏🏻
 

-ts. 

Anonymkode: c7a25...660

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min drakk 1,5 liter cola hver dag, kuttet den og gikk ned 20 kg 😳 nå ser han så tynn ut , så har nesten lyst til han begynner med cola igjen 😅🥶

Anonymkode: 2589c...4a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 19.03):

Jeg fulgte en oppskrift fra et brasiliansk medium ved navn Chico Xavier: 

På en onsdag morgen:

I et halvt glass vann, plasser antall riskorn som tilsvarer antall kilo du vil gå ned. IKKE overdriv.
La vannet med ris hvile en hel dag og sent på kvelden drikk vannet slik at riskornene blir igjen i glasset. Fyll glasset på nytt med vann, et halvt glass, med de samme riskornene inni.

La vannet med ris i stå over natten og på torsdag morgen, på tom mage, drikk vannet, la risen stå igjen.

Fyll på vannet igjen (halvparten) og la det hvile med risen inni.

På fredag morgen, drikk alt sammen, vannet og også risen. 


Jeg veide 64 kg i forrige uke og nå veier jeg 59 kg. Vet ikke om det har å gjøre med at jeg fokuserte på å miste vekt eller hva 😛 

Anonymkode: 63cc6...56a

Hahaha, dette var dagens tips 🤣🤣🤣👏👏👏

Anonymkode: 2589c...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 7.55):

er det den røde tråden du ser? Jeg ser en annen: At man ikke kutter ut matvaregrupper, men begrenser porsjonene, eller hyppigheten

Anonymkode: 6453d...0ef

Jeg reagerer også på at DET var den røde tråden. Kutte ting en elsker funker ikke i lengden er min erfaring. Reduser mengdene. Og fokuser på det en skal spise mer av. 

Anonymkode: 52f42...2b2

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dietter og tull funker ikke..joda, du går ned i vekt - men hele poenget er jo at det skal være en varig endring. 
Når du har oppnådd ønsket vekt - begynner du å spise det du liker igjen. Og vekten fyker opp igjen.

Ha fokus på varig livsstilsendring. Om du elsker sjokolade - unn deg sjokoladen. Men ikke hver dag, og ikke en hel plate. Gi deg selv lov til å spise litt mørk sjokolade 1 dag i uken feks. Med god samvittighet. Det er ikke sjokoladen 1 gang i uken som velter lasset. 
 

Mange av diettene og kostholdsrådene som herjer for tiden er direkte helseskadelige - og trigger et usunt fokus på mat. 
Nøkkelordene for et godt kosthold er å unngå ultraprosessert mat, overspising, få måltider pr dag (det er ingenting som tilsier at mellommåltid er sunt), og kalorier i væsken man inntar. 
Hold kostholdet renest mulig - og spis nok til hvert måltid. Da holder du ulvehungeren borte. 

Anonymkode: 3f6d7...d4a

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg reagerer også på at DET var den røde tråden. Kutte ting en elsker funker ikke i lengden er min erfaring. Reduser mengdene. Og fokuser på det en skal spise mer av. 

Anonymkode: 52f42...2b2

Det var den røde tråden jeg så. Det er helt i orden at du ser andre røde tråder. Ikke ødelegg en fin diskusjon med å henge deg opp i dette, vær du snill. 
 

-ts

Anonymkode: c7a25...660

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kuttet ut noe. Jeg har bare begrenset mengder av alt jeg spiser. Tillater meg selv både sjokolade, kake, potetgull osv, men jeg trenger ikke å spise det hver dag. Og heller ikke en hel pose om gangen. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var den røde tråden jeg så. Det er helt i orden at du ser andre røde tråder. Ikke ødelegg en fin diskusjon med å henge deg opp i dette, vær du snill. 
 

-ts

Anonymkode: c7a25...660

Igjen så er det altså lurt å ikke kutte, men begrense. 

Anonymkode: 52f42...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det var den røde tråden jeg så. Det er helt i orden at du ser andre røde tråder. Ikke ødelegg en fin diskusjon med å henge deg opp i dette, vær du snill. 
 

-ts

Anonymkode: c7a25...660

det er vel ikke ødelegging av diskusjonen å peke på at det å kutte porsjoner er en bedre langtidsstrategi enn å kutte en matvaregruppe som er veldig stor?

Anonymkode: 6453d...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...