Gå til innhold

Hvorfor bor noen folk i store hus, mansions og slikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er veldig rart når folk som Moxnes bor i fancy villa, og samtidig blir sett på som en folkehelt for de fattige under strømkrisa.

Anonymkode: 7878f...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lystgårder er/var en fritidsbolig for de velstående, ganske prektige landsteder. Og har aldri vært brukt om helårsboliger. 

Herregårder omfatter også en stor landeiendom, gjerne med drift og flere hus. På engelsk er dette Manor House, ikke Mansion. 

Mansion derimot viser til et stort hus, av høy standard, med store rom, og stor luksus. Men desto viktigere har det de siste årene også fått en ny betydning, de rikes enorme hus, gjerne forbundet med amerikanske kjendiser/rikinger, men etterhvert også vanligere i Norge. 

Joda, jeg er veldig interessert i norsk, og språk generelt. Det er nettopp derfor jeg ofte refererer til Norsk som ordfattig. 

 

Anonymkode: f1411...dd8

Herregård har ikke så mye med størrelse å gjøre, selv om de ofte var store, siden eieren var rik. Men hadde å gjøre med om eieren var adelig å gjøre. 
 

Jeg bor i villa på ca 400 kvm, alene, har det som plommen i egget. Kunne absolutt ikke tenkt meg mindre hus. Begriper ikke at folk får plass til et liv på 100 kvm. Men mange som bor slik eier heller ikke stort. 

 

Anonymkode: 4c287...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde tidligere i et arkitekttegnet hus på vel 550 kvm. Tanken var at vi ønsket det større enn det forrige huset vi bodde i. Der var blant annet gjesterommene veldig små, og der var en del løsninger som vi ikke likte. I det nye huset er der flere gjesterom med egne bad, stor stue med gedigen peis, og der det er plass til mange gjester rundt langbordet, stort kjøkken, store bad, stort vaskerom (med egen inngang), stort kjølerom. Barna fikk god plass, med egen stue (også med peis) ved siden av romslige soverom, i kjelleretasjen. Velutstyrt trimrom. I det gamle huset var der bare en liten gang, så i det nye ble det en stor hall med god plass til garderober, og til sitteplasser. Utvendig ble det flere terrasser/verandaer, og med utgang direkte fra enkelte soverom, i tillegg til fra stuen.

Ulempen er at det blir masse plass å holde orden på, kriker og kroker som skal holdes rent. Med en stor tomt rundt huset i tillegg, er det mye som må holdes ved like. Var inne på tanken om vaskehjelp, men har aldri vært helt fortrolig med at fremmede skal "rote rundt" over alt.

Dette var ikke noe vi gjorde for å "flashe penger", vi hadde anledning til å bo slik, og ønsket å kunne ta imot familie og venner på besøk uten å bo trangt. Selvsagt var vi også stolte av å bo i et hus som ingen har maken til, det skammer jeg meg ikke over å si.

Anonymkode: 7d44d...591

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Synes det er veldig rart når folk som Moxnes bor i fancy villa, og samtidig blir sett på som en folkehelt for de fattige under strømkrisa.

Anonymkode: 7878f...ddd

Så du kan ikke støtte de fattige fordi du bor i en herskapsvilla? Det går an å ha flere tanker i hodet på en gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en nokså liten leilighet, vi kunne tenkt oss en stor hage. Godt med litt avstand til naboen, og hage er koselig.

Anonymkode: 38b1e...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg synes mansions er mye mer presist gitt hva TS vil diskutere. Villa er jo nærmest bare et synonym for enebolig, og kan også være små. Og skriver man stor villa kan det likevel være snakk om lavt under taket, og lite luksus. 

Norsk er så ordfattig. 

Anonymkode: f1411...dd8

Hørt om herregårder, slott, palasser?

Anonymkode: a2dfd...1a6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bodde tidligere i et arkitekttegnet hus på vel 550 kvm. Tanken var at vi ønsket det større enn det forrige huset vi bodde i. Der var blant annet gjesterommene veldig små, og der var en del løsninger som vi ikke likte. I det nye huset er der flere gjesterom med egne bad, stor stue med gedigen peis, og der det er plass til mange gjester rundt langbordet, stort kjøkken, store bad, stort vaskerom (med egen inngang), stort kjølerom. Barna fikk god plass, med egen stue (også med peis) ved siden av romslige soverom, i kjelleretasjen. Velutstyrt trimrom. I det gamle huset var der bare en liten gang, så i det nye ble det en stor hall med god plass til garderober, og til sitteplasser. Utvendig ble det flere terrasser/verandaer, og med utgang direkte fra enkelte soverom, i tillegg til fra stuen.

Ulempen er at det blir masse plass å holde orden på, kriker og kroker som skal holdes rent. Med en stor tomt rundt huset i tillegg, er det mye som må holdes ved like. Var inne på tanken om vaskehjelp, men har aldri vært helt fortrolig med at fremmede skal "rote rundt" over alt.

Dette var ikke noe vi gjorde for å "flashe penger", vi hadde anledning til å bo slik, og ønsket å kunne ta imot familie og venner på besøk uten å bo trangt. Selvsagt var vi også stolte av å bo i et hus som ingen har maken til, det skammer jeg meg ikke over å si.

Anonymkode: 7d44d...591

Jeg bor i et rørleggertegnet hus…

Eh, nei.

Anonymkode: a2dfd...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bor i et rørleggertegnet hus…

Eh, nei.

Anonymkode: a2dfd...1a6

Alle hus er jo arkitekttegnet. Til og med blokkleiligheter er tegnet av arkitekttegnet. Vi bor i et arkitekttegnet telt (neida, vi gjør ikke det, men måtte bare). Rørleggertegnet hus er nok supert, siden det aldri blir lekkasjer 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Synes det er veldig rart når folk som Moxnes bor i fancy villa, og samtidig blir sett på som en folkehelt for de fattige under strømkrisa.

Anonymkode: 7878f...ddd

Han bor i en leilighet i en villa, mulig den ser fancy ut men det er flere leiligheter der. Tre, tror jeg det var. Han har vel den minste av de.

Anonymkode: 41c8c...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 timer siden):

Alle hus er jo arkitekttegnet. Til og med blokkleiligheter er tegnet av arkitekttegnet. Vi bor i et arkitekttegnet telt (neida, vi gjør ikke det, men måtte bare). Rørleggertegnet hus er nok supert, siden det aldri blir lekkasjer 😂

Ser poenget ditt, men likevel blir det feil. Et arkitekttegnet hus i dag, er ikke vanlig, slik det var før ferdighusene kom på femtitallet. Før den tid var så og si alle hus arkitekttegnet, i forhold til tomt og beliggenhet. Samt etter husets bruk.

I dag er det vel stort sett kun Tommie Wilhelmsen og slike villaer som går under den betegnelsen.

Anonymkode: 3cb30...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ser poenget ditt, men likevel blir det feil. Et arkitekttegnet hus i dag, er ikke vanlig, slik det var før ferdighusene kom på femtitallet. Før den tid var så og si alle hus arkitekttegnet, i forhold til tomt og beliggenhet. Samt etter husets bruk.

I dag er det vel stort sett kun Tommie Wilhelmsen og slike villaer som går under den betegnelsen.

Anonymkode: 3cb30...83f

Alle husene er allikevel tegnet av noen og det er det arkitekter som gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 17.46):

Kanskje for å forklare bedre. La oss si noen bor på et stort slott. Det ser kult ut. Men føles ut som et endeløst hus på en måte : D. Men sikkert interessant antar jeg

Anonymkode: 56595...8c9

Hadde elsket å bo i et stort slott! Virkelig! Hver eneste ferie vi er på, oppsøker vi forskjellige slott. 

Europa er et paradis for slott, enten det er ruiner, museum eller bebodde. 

Anonymkode: 99e58...fb1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper i alle fall at herregård høres mye bedre ut enn for eksempel "mansions" eller noe slikt...   

:bolledeig: 

Anonymkode: 7d2d1...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 15.06):

Jeg bor i et rørleggertegnet hus…

Eh, nei.

Anonymkode: a2dfd...1a6

https://hus.no/ferdighus-arkitetkttegnet-hus

Vi betalte en arkitekt for å tegne et hus som var helt etter vårt personlige ønske, og ingen har identisk hus.

Siden dette er noe som tydeligvis faller deg tungt for brystet, så bor jeg i dag i leilighet, om det kan være en trøst.

Jeg valgte leilighet etter skilsmissen fordi å bo i et kjempestort hus ikke var noe jeg ønsket meg som enslig (barna studerer og har flyttet ut).

Anonymkode: 7d44d...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...