Gå til innhold

Hvorfor bor noen folk i store hus, mansions og slikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare ser ikke helt poenget med det? Ser aristokratisk classy ut. Men føles bare litt for stort ut bare

Anonymkode: 56595...8c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Investering

Stor familie

Liker luftige rom som man kan breie seg på

Kanskje til og med liker å fikse/holde ting i stand, forde det trenges på sånne steder.

Anonymkode: 023b7...702

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare ser ikke helt poenget med det? Ser aristokratisk classy ut. Men føles bare litt for stort ut bare

Anonymkode: 56595...8c9

Hvordan bor du, da?

Er det rom du kunne klart deg uten?

Jeg mener. Når du ser mot for 100 år siden i Norge. Da mange bodde 10-15 (besteforeldre, foreldre, og en bråte barn) på to rom? 

Anonymkode: f1411...dd8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan bor du, da?

Er det rom du kunne klart deg uten?

Jeg mener. Når du ser mot for 100 år siden i Norge. Da mange bodde 10-15 (besteforeldre, foreldre, og en bråte barn) på to rom? 

Anonymkode: f1411...dd8

Jeg antar noen liker åpne plasser. Bare føler det virker så dyrt når man ikke trenger å ha det så stort

Anonymkode: 56595...8c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bare ser ikke helt poenget med det? Ser aristokratisk classy ut. Men føles bare litt for stort ut bare

Anonymkode: 56595...8c9

Vi bor i stort hus. Kjøpte tomt og bygget så stort som var lovlig på tomta. 

Er stua og kjøkkenet som er store, resten av rommene har "normal" størrelse. Dessuten har vi et hobbyrom som er like stort som stua og kjøkkenet i tillegg. Det spiste opp en del av huset. 

400 kvm av huset er borte i kjøkken/stue og hobbyrom. 

Dog føles det ikke aristokratisk eller classy ut, selv om mange måper når de kjører opp til huset vårt. Og måper like mye når de kommer inn i stua, hele den ene veggen har vinduer fra gulv til tak med utsikt over vannet. Det ser ganske rått ut! 

 

Anonymkode: 99e58...fb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi bor i stort hus. Kjøpte tomt og bygget så stort som var lovlig på tomta. 

Er stua og kjøkkenet som er store, resten av rommene har "normal" størrelse. Dessuten har vi et hobbyrom som er like stort som stua og kjøkkenet i tillegg. Det spiste opp en del av huset. 

400 kvm av huset er borte i kjøkken/stue og hobbyrom. 

Dog føles det ikke aristokratisk eller classy ut, selv om mange måper når de kjører opp til huset vårt. Og måper like mye når de kommer inn i stua, hele den ene veggen har vinduer fra gulv til tak med utsikt over vannet. Det ser ganske rått ut! 

 

Anonymkode: 99e58...fb1

Kanskje for å forklare bedre. La oss si noen bor på et stort slott. Det ser kult ut. Men føles ut som et endeløst hus på en måte : D. Men sikkert interessant antar jeg

Anonymkode: 56595...8c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen liker mye plass, noen har masse penger og investerer i stort hus, noen liker at huset ser luksuriøst og dyrt ut osv osv. Jeg er enig med deg, HI. Skulle gjerne hatt ca 50 kvm til, men jeg trives egentlig veldig godt med leilighet og "lite" plass. Ville ikke flyttet til stort hus om jeg vant i lotto. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du mener med stort hus med tanke på kvadrat. Vi bor på 650 kvm, og kunne selvsagt klart oss med mindre. Vi har to store barn og hund. Eget treningsrom, kontor, 5 soverom, 3 bad, stor kjøkken med såkalt grovkjøkken bak, spisestue og vanlig  stue. Så har vi kinorom. Vet ikke om vi kommer til å selge og finne noe mindre når barna flytter ut, det er stort men allikevel ikke for stort. Stortrives med plassen og stor hage.

 

Men "slott" ala Petter Stordalen f.eks det skjønner jeg ikke. Men  ene barnet vårt har en venninne som bor stort som har bl.a heis 

Anonymkode: e51a7...51a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

selv om mange måper når de kjører opp til huset vårt. Og måper like mye når de kommer inn i stua, hele den ene veggen har vinduer fra gulv til tak med utsikt over vannet. Det ser ganske rått ut! 

 

Anonymkode: 99e58...fb1

Her har du nok grunnen TS, selv om du sikkert mente enda større og enda mer luksuriøse bygninger/slott. De som bor i enorme, flotte boliger er folka som elsker å flashe med pengene sine. De søker bekreftelse og anerkjennelse på at de er vellykkede, og ved å eie en slik bolig så føler de at de stadfester seg selv som "storkarer".

Investering er det definitivt ikke, da enorme bygninger krever store mengder med (rådyrt) vedlikehold, og da det kun er en ørliten brøkdel som har midler til å kjøpe slike steder.

Anonymkode: 7e9fb...940

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mansions? Det heter villa på norsk.

Anonymkode: 73498...a57

Jeg synes mansions er mye mer presist gitt hva TS vil diskutere. Villa er jo nærmest bare et synonym for enebolig, og kan også være små. Og skriver man stor villa kan det likevel være snakk om lavt under taket, og lite luksus. 

Norsk er så ordfattig. 

Anonymkode: f1411...dd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de har råd til det og liker det, er vel hovedårsakene.

Det er jo mange som liker å ha stor plass, både til seg selv/familien og til ting. Mange leiligheter og hus i dag har jo null lagringsplass, og folk må dermed kvitte seg med alt de ikke bruker - noe som jo potensielt ødelegger det med å la ting/møbler/klær osv. gå i arv. Går ikke lenger an å finne noe på loftet/i kjelleren til bestemor, for hun har hverken loft eller kjeller, knapt nok et skap :P 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg synes mansions er mye mer presist gitt hva TS vil diskutere. Villa er jo nærmest bare et synonym for enebolig, og kan også være små. Og skriver man stor villa kan det likevel være snakk om lavt under taket, og lite luksus. 

Norsk er så ordfattig. 

Anonymkode: f1411...dd8

Mansion = lystgård på norsk. Herregård kan også brukes.

Norsk er ikke ordfattig, det er bare mange som er så anglifiserte at de ikke lenger kan norsk.

  • Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (24 minutter siden):

Mansion = lystgård på norsk. Herregård kan også brukes.

Norsk er ikke ordfattig, det er bare mange som er så anglifiserte at de ikke lenger kan norsk.

Lystgårder er/var en fritidsbolig for de velstående, ganske prektige landsteder. Og har aldri vært brukt om helårsboliger. 

Herregårder omfatter også en stor landeiendom, gjerne med drift og flere hus. På engelsk er dette Manor House, ikke Mansion. 

Mansion derimot viser til et stort hus, av høy standard, med store rom, og stor luksus. Men desto viktigere har det de siste årene også fått en ny betydning, de rikes enorme hus, gjerne forbundet med amerikanske kjendiser/rikinger, men etterhvert også vanligere i Norge. 

Joda, jeg er veldig interessert i norsk, og språk generelt. Det er nettopp derfor jeg ofte refererer til Norsk som ordfattig. 

 

Anonymkode: f1411...dd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lystgårder er/var en fritidsbolig for de velstående, ganske prektige landsteder. Og har aldri vært brukt om helårsboliger. 

Herregårder omfatter også en stor landeiendom, gjerne med drift og flere hus. På engelsk er dette Manor House, ikke Mansion. 

Mansion derimot viser til et stort hus, av høy standard, med store rom, og stor luksus. Men desto viktigere har det de siste årene også fått en ny betydning, de rikes enorme hus, gjerne forbundet med amerikanske kjendiser/rikinger, men etterhvert også vanligere i Norge. 

Joda, jeg er veldig interessert i norsk, og språk generelt. Det er nettopp derfor jeg ofte refererer til Norsk som ordfattig. 

 

Anonymkode: f1411...dd8

Men herskapshus synes jeg er ganske dekkende norsk ord. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (1 minutt siden):

Men herskapshus synes jeg er ganske dekkende norsk ord. 

Det treffer ikke like presist som mansions, da det mangler flere av elementene som definerer et såkalt Manor House. 

Du vil for eksempel ikke referere til stordalens bygdøyvilla som en herregård. Men det er helt klart et mansion. 

Anonymkode: f1411...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men jeg skal gi dere en ting;

TS kunne selvfølgelig skrevet "stor og eksklusiv enebolig/villa", det ville vært treffende. Så norsk kan brukes. Men ikke med ett ord. 

Anonymkode: f1411...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det treffer ikke like presist som mansions, da det mangler flere av elementene som definerer et såkalt Manor House. 

Du vil for eksempel ikke referere til stordalens bygdøyvilla som en herregård. Men det er helt klart et mansion. 

Anonymkode: f1411...dd8

Nei, jeg ville altså referere til det som et herskapshus og det synes jeg er dekkende ;) 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lystgårder er/var en fritidsbolig for de velstående, ganske prektige landsteder. Og har aldri vært brukt om helårsboliger. 

Herregårder omfatter også en stor landeiendom, gjerne med drift og flere hus. På engelsk er dette Manor House, ikke Mansion. 

Mansion derimot viser til et stort hus, av høy standard, med store rom, og stor luksus. Men desto viktigere har det de siste årene også fått en ny betydning, de rikes enorme hus, gjerne forbundet med amerikanske kjendiser/rikinger, men etterhvert også vanligere i Norge. 

Joda, jeg er veldig interessert i norsk, og språk generelt. Det er nettopp derfor jeg ofte refererer til Norsk som ordfattig. 

 

Anonymkode: f1411...dd8

Lystgård, herregård, herskapshus, villa... Det er mange ord som kan brukes, avhengig av hva som er bruken.

Uenig i at engelsk er så mye "rikere", de har jo bare stjålet en masse ord fra fransk/latin, bl.a. mansion.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det treffer ikke like presist som mansions, da det mangler flere av elementene som definerer et såkalt Manor House. 

Du vil for eksempel ikke referere til stordalens bygdøyvilla som en herregård. Men det er helt klart et mansion. 

Anonymkode: f1411...dd8

Manor house er noe annet enn mansion. Herregård er oversettelsen for mansion.

Anonymkode: 2d2c2...339

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...