Gå til innhold

Lærere på vgs- jeg trenger tips!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet at klassen min synes jeg er streng, de sier de vil ha klassens time, noe de selvsagt skal få. 
 

Jeg mener jeg er realistisk. De skal ut som lærlinger neste år, og da må de lære seg at de ikke kan komme fem min for sent hver dag pga bussen, eller at de plutseleg i en gruppeoppgave ikke kan stikke i kantina å spise lunsj. De må forholde seg til regler som er satt. Tror og de mener jeg er urettferdig, at jeg er strengere på noen enn andre, men det er vel ikke så rart? Dessuten kan jeg ikke si noe om andre elever til de… 
Jeg føler jeg er grei med de, men samtidig forventes det en viss oppførsel. 
 

De skal ha klassens time mandag. Da får tillitsvalgt styre og skrive ned punktet som de kan ta med meg etterpå? Jeg orker ikke stå foran alle å få mye kjeft.. Det er en krevende gjeng, vikarer og andre som har vært inne til de sier det samme. Til og med rektor sa det samme når hun hadde de. 
 

Tenker litt på om man skal legge noen føringer for hva de kan ta opp? Eller er det bare å dure på? 
Trenger vel ikke si at jeg er fersk, men gjør det likevel…😅

Anonymkode: bb6d5...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du faktisk er strengere enn de andre, så må vel de andre lærerne strammes litt opp? 
evt så sier de den typiske reglen "alle andre lar oss...", uten at det har rot i virkeligheten 

Anonymkode: 919e5...29e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan unngår man å komme sent om det er pga. bussen? 

Anonymkode: 17283...bc1

Tar en tidligere bus

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan unngår man å komme sent om det er pga. bussen? 

Anonymkode: 17283...bc1

Planlegge tidligere buss

Anonymkode: 919e5...29e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan unngår man å komme sent om det er pga. bussen? 

Anonymkode: 17283...bc1

Hvis man kommer fem min for sent hver dag pga bussen, så kan man ikke ta den bussen. Som ts sier; det er ikke en gyldig unnskyldning når de begynner i læra/på jobb. Da må man rett og slett ta en tidligere buss. 

Anonymkode: 82eb4...5cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

litago2 skrev (2 minutter siden):

Tar en tidligere bus

Det er ikke alle steder det er mulig

Anonymkode: 6a68a...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke alle steder det er mulig

Anonymkode: 6a68a...874

Det er nok ta fullstendig klar over. Og skolebussen er ikke sen om det ikke har kommet 1 mtr snø over natta.

Anonymkode: f1943...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Planlegge tidligere buss

Anonymkode: 919e5...29e

Åja, der jeg bodde gikk det kun en skolebuss som var tidlig nok, men da måtte vi sitte i 40 minutter og vente før timen begynte. Vi hadde ikke noe valg, men om jeg kunne tatt en senere buss og kommet fem minutter for sent av den, så hadde jeg jaggu dristet meg til det noen ganger, og det hadde blitt rabalder om noen insisterte på at jeg heller skulle sitte de 40 minuttene før skolen isteden. Og jeg møtte presis til jobb hver eneste dag da jeg ble lærling. 

Poenget mitt er egentlig bare at man kanskje bør velge kampene sine med litt mer omhu om man ønsker å bli likt av "vanskelige" klasser. En vgs-elev mener garantert at det er urimelig å stå på de krava der.

Anonymkode: 17283...bc1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La de komme med alt de har på hjerte, svar at du ønsker kopi av listen deres og trenger litt tid for å svare korrekt. Så kan du søke råd hos rektor, kollegaer, evt inviter personer som jobber i firma som tar inn lærlinger og la de forklare hva de setter pris på hos ansatte og hvilken oppførsel som vil føre til frustrasjon blandt kollegaer og ledelse, og ofte føre til at en ikke får fast ansettelse.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Åja, der jeg bodde gikk det kun en skolebuss som var tidlig nok, men da måtte vi sitte i 40 minutter og vente før timen begynte. Vi hadde ikke noe valg, men om jeg kunne tatt en senere buss og kommet fem minutter for sent av den, så hadde jeg jaggu dristet meg til det noen ganger, og det hadde blitt rabalder om noen insisterte på at jeg heller skulle sitte de 40 minuttene før skolen isteden. Og jeg møtte presis til jobb hver eneste dag da jeg ble lærling. 

Poenget mitt er egentlig bare at man kanskje bør velge kampene sine med litt mer omhu om man ønsker å bli likt av "vanskelige" klasser. En vgs-elev mener garantert at det er urimelig å stå på de krava der.

Anonymkode: 17283...bc1

Elever bør ha mer respekt for lærerne og skoletiden. På skolen møter du presis. Punktum

Anonymkode: 919e5...29e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er formålet med denne klassens time å diktere hva du skal gjøre som lærer? 

I et klasserom er det ikke flat struktur i ledelse; du er lederen, og det er regler på plass som er til for alles beste.

Du sier du er fersk; de fleste kommuner tilbyr veiledning til nyutdannede, hvor man får veiledning av en mer erfaren lærer. 

Klassens time kan dere gjerne ha, men at de skal sitte der og tømme ut av seg dritt om deg og dine regler (kjeft sa du vel), det hører ikke hjemme noe sted. De kan komme med konstruktive tilbakemeldinger, tips og forslag, eller ønsker om hvordan det skal være. Men til syvende og sist har du det siste ordet, for bare du har oversikt nok til å vite hva som er best for hele klassen samlet. 

Elever som har trøbbel med bussen må ta det direkte med deg, å komme presis til timen er hovedregelen for alle selvfølgelig. 

Anonymkode: 82eb4...5cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Elever bør ha mer respekt for lærerne og skoletiden. På skolen møter du presis. Punktum

Anonymkode: 919e5...29e

Ok, deg om det. En vgs-elev mener fortsatt at det er urimelig i en sånn situasjon. Og jeg forstår det godt. 

Anonymkode: 17283...bc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Åja, der jeg bodde gikk det kun en skolebuss som var tidlig nok, men da måtte vi sitte i 40 minutter og vente før timen begynte. Vi hadde ikke noe valg, men om jeg kunne tatt en senere buss og kommet fem minutter for sent av den, så hadde jeg jaggu dristet meg til det noen ganger, og det hadde blitt rabalder om noen insisterte på at jeg heller skulle sitte de 40 minuttene før skolen isteden. Og jeg møtte presis til jobb hver eneste dag da jeg ble lærling. 

Poenget mitt er egentlig bare at man kanskje bør velge kampene sine med litt mer omhu om man ønsker å bli likt av "vanskelige" klasser. En vgs-elev mener garantert at det er urimelig å stå på de krava der.

Anonymkode: 17283...bc1

Jeg har hatt noen elever der det har vært tilfellet: komme 55 min før timen begynner kl 8 eller 8.05. De har snakket med kontaktlæreren sin også har man kommet til en avtale der den eleven får komme 5 min etter timen har starta uten anmerkning. 
jeg har også hatt elever som har kjefta på meg fordi jeg har satt anmerkning fordi de kommer for seint «pga bussen»(for tredje gang på rad). Der har det vist seg at de kunne tatt en buss som var der 10-20 min før(variert fra elev til elev), men satser på at de skal rekke det med bussen som etter ruta skal være utenfor skolen 07.58, men som alltid er forsinka. 

Anonymkode: 660bb...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De må forholde seg til skolereglementet. Kan være en ide å lese igjennom det en gang til.

Dersom bussen faktisk er for sen og det ikke er mulig å ta en annen buss, så er det lite man får gjort. Men i mange tilfeller går det en buss 5-10 minutter før og da må de faktisk ta den. 

Det kan være at du ikke skal ha møte med dem alene etterpå, men ta med deg rådgiver, avdelingsleder eller en annen lærer. vi er ofte to, når de protesterer på denne måten. Er noen spesielt konfronterende, ta en og en og spør hvor problemet ligger. - kanskje de finnes en løsning. 

Du setter rammene for arbeidsøkten. Viser de at de kan ta ansvar, kan de få mer "slakk". Viser de det ikke må de forholde seg til timeoppsettet, med pause 5 min hver time. 

Hold på de rammene du setter - sånn blir det.

Men la de være med på å bestemme metoder og innhold i undervisninger. Vi må alle gi og ta litt

Jeg har ikke så veldig behov for å bli "likt", min erfaring er at de fleste viser respekt, når du viser respekt tilbake og man forholder seg til de rammene som er satt for hele skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok, deg om det. En vgs-elev mener fortsatt at det er urimelig i en sånn situasjon. Og jeg forstår det godt. 

Anonymkode: 17283...bc1

Er dette generelt en veldig umulig klasse er det hvertfall viktig med regler og disiplin. Om man gir etter til unuliuser tar de ikke bare en finger men hele hånden 

Anonymkode: 919e5...29e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter du har yf i et mannsdominert yrke? Og selv er en ung kvinne? 

Mine yf-elever får støtt og stadig høre at det er jeg som bestemmer i klasserommet og sånn er det. Om de vil klage på det, kan de ta det med min nærmeste leder. Som jeg heldigvis får støtte fra, når de en sjelden gang prøver.

Du har helt rett i at det ikke er greit å komme for seint, da må man ta en tidligere buss. Og være fremme 40 minutter før, da får man lære seg å bruke den tiden på noe fornuftig. Jeg krever også det. Og at de selv sier i fra når de er borte, ikke sånn "Per sier i fra om at Ola er syk". Det må man lære seg før man begynner i jobb. 

Når det gjelder gruppearbeid pleier jeg å ansvarliggjøre ved å si at de disponerer tiden som selv, men det er dem selv som får dårlig karakter om de ikke gjør det de skal. Og minner om vurderingsgrunnlag osv. 

Anonymkode: 3376a...921

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dette generelt en veldig umulig klasse er det hvertfall viktig med regler og disiplin. Om man gir etter til unuliuser tar de ikke bare en finger men hele hånden 

Anonymkode: 919e5...29e

Ja, regler som gir mening og som ikke oppleves totalt urimelig for en gjeng tenåringer. Å kjøre hard disiplin på femminutters forsentkomminger er bare å be om bråk. De best likte lærerne er ALLTID de som klarer å se sånne situasjoner fra elevenes perspektiv og møte dem på midten. Det er fullt mulig uten at noen får mulighet til å "ta hele hånden".

Anonymkode: 17283...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...