Gå til innhold

Dahmer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enig i at han ikke fortjener å bli idolisert. Angående intelligens så hadde han faktisk 145 i IQ…

https://www.crimeandinvestigation.co.uk/article/serial-killers-iqs-ranked

Anonymkode: 13e8f...73d

Ja, men ut fra det vi ser i serien, så mangler han sosial intelligens. All samhandling med andre mennesker ser bare kleint og rart ut. Fremstår som han er på spekteret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tøydokka skrev (18 minutter siden):

Ja, men ut fra det vi ser i serien, så mangler han sosial intelligens. All samhandling med andre mennesker ser bare kleint og rart ut. Fremstår som han er på spekteret. 

Hvis man dreper 15 og koser med dem og spiser innmaten, så mangler man ganske mye. Antennene har blåst ned.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (1 time siden):

Hvis man dreper 15 og koser med dem og spiser innmaten, så mangler man ganske mye. Antennene har blåst ned.

Joda, er helt enig med deg. Men samtidig, så har det krevd hvertfall et minimum av sosial intelligens for å få disse unge mennene til å bli med han hjem. Han skjønner at han ikke er tiltrekkende nok, så han lokker de med penger, for selv om de ikke blir tiltrukket av han som person, så vil de gjerne ha pengene hans. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (På 21.10.2022 den 13.22):

Denne serien var virkelig fantastisk fordi den ikke glamoriserer en seriemorder slik altfor mange serier og dokumentarer har gjort. Dahmer blir med rette fremstilt som en lite intelligent sosial taper som utnytter seg av politiets rasisme og inkompetanse for å utnytte de svakerestilte i samfunnet. Han fortjener ikke å bli idolisert på noen måte.

Enig! Bra serie. Den gjorde han hverken mystisk eller spennende på noen måte. Man ble sittende og føle at han var en skrudd stakkar. Uten tvil syk og twisted.  Og veldig bra at serien viser hvor stort raseskille det var (og er) i USA. Det er jo nesten ikke til å tro hvordan politiet og myndighetene forskjellsbehandler saker og anmeldelser.  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (9 timer siden):

Dette kan jo ikke være sant.

Aner ikke. Men fullt mulig å ha høy IQ og lav EQ. 

Anonymkode: 13e8f...73d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er svært få seriemordere som har under middels IQ.  Tror heller endel er over gjennomsnittet.  Det skal litt hjerne til for å planlegge,  lure ofrene, skjule dem, gjemme spor, leve normalt ved siden av osv.  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Djungelvrål said:

Jeg tror det er svært få seriemordere som har under middels IQ.  Tror heller endel er over gjennomsnittet.  Det skal litt hjerne til for å planlegge,  lure ofrene, skjule dem, gjemme spor, leve normalt ved siden av osv.  

Nåja, oftest er det bare dårlig politiarbeid. Dette ser man veldig tydelig hos folk som Dahmer og Bundy.

Anonymkode: 6e554...a3d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (18 timer siden):

Ser man hva Dahmer gjorde, så er det bare slett politiarbeid at han ikke ble tatt tidlig. Rett og slett flaks, altså ingen intelligent over fremgangsmåten hans. Det eneste man kan kalle intelligent, det er å regne med raseskillet, men selv det er en stor risiko.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (18 timer siden):

Gjennomsnittet for seriemordere er faktisk under 100.

Anonymkode: f2b6b...6a6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (24 minutter siden):

Ser man hva Dahmer gjorde, så er det bare slett politiarbeid at han ikke ble tatt tidlig. Rett og slett flaks, altså ingen intelligent over fremgangsmåten hans. Det eneste man kan kalle intelligent, det er å regne med raseskillet, men selv det er en stor risiko.

Defintivt. Dahmer hadde flere personlighetsforstyrrelser, var rusavhengig og ektremt slurvete. Bosted, etnisitet og valg av sårbare ofre gjorde at han kunne herje fritt i flere år.

Anonymkode: f2b6b...6a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "slitt" meg igjennom 6 episoder... sitter jo bare å venter på neste hendelse... mulig jeg kjenner historien for godt og har blitt herdet etter litt for mye true crime... men det er saker som er verre enn denne. 

Sånn jeg ser det har Dahmer og Dennis Nielsen mye til felles, bortsett fra dahmers fascinasjon for innvoller og kannibalisme,de er  resultat av omsorgssvikt, undertrykkelse seksualitet og redselen for å bli forlatt, og selvfølgelig psykisk uhelse...

Anonymkode: 68c2d...352

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (På 25.10.2022 den 13.09):

Det hjalp vel på at politiet ikke ville ha noe med homoseksualitet og gjøre også,  det var jo derfor han 14 åringen ble sendt hjem igjen med Dahmer, fordi det der får De Der ordne opp selv

Anonymkode: 68c2d...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen skildringer av nekrofili i serien? Kjenner jeg ikke orker det.

Anonymkode: 38b5a...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/4/2022 at 2:27 PM, AnonymBruker said:

Nei

Anonymkode: 446f3...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/4/2022 at 11:27 PM, AnonymBruker said:

Kanskje ikke sjakktrekk å se en serie om en nekrofil mann når man ikke orker det? Du må ikke se alt :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Djungelvrål skrev (På 24.10.2022 den 18.37):

Green River Killer hadde en IQ på noen og 80 og holdt på i 30 år før han ble tatt.

Om noe, viser dette kun at særinteresser trumfer intelligens for å inneha spisskompetanse. 

Anonymkode: fff9f...b4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kanskje ikke sjakktrekk å se en serie om en nekrofil mann når man ikke orker det? Du må ikke se alt :) 

Ganske stor forskjell på å se en serie om en man vet er nekrofil og det å få det skildret i scener på skjermen. Jeg har ikke problemer med å høre om det, men hadde ikke hatt noen interesse av å detaljert se det hvis de hadde valgt å vise det. Og mange sier jo de blir helt forstyrret av serien, så da måtte jeg sjekke 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2022 den 5.55):

Hva i alle dager har dette med "woke" å gjøre? At Tony var døv er jo irrelevant, det er ikke det som driver historien fremover. Men nå er det en gang sånn at dette er en sann historie, og Tony var døvstum. Skulle de bare ha droppet den delen av historien da, for å ikke bli beskyldt for å være "woke"?

Anonymkode: f989a...bd1

Enig med deg i at dette har lite med "woke" å gjøre. Bare faktum at folk skriker "woke" så fort en minoritet blir portrettert sier kanskje noe om at det fortsatt er rom for å inkludere flere typer mennesker.

Jeg synes faktisk det var litt interessant hvordan de viste relasjonen mellom Dahmer og Tony. Nettopp fordi kommunikasjonen ble veldig forenklet dem i mellom så kom ikke Dahmers manglende sosiale ferdigheter like tydelig frem. Dermed kunne det se ut som at Dahmer fikk bedre tid på seg til å bli trygg på Tony og ikke bli overmannet av separasjonsangst (som så ut til å være det som i størst grad drev han til å drepe). Det kan virke som at Dahmer kanskje hadde hatt større muligheter til å leve et normalt liv hadde han klart å etablere et gjensidig forhold der han fikk oppleve uforbeholden kjærlighet i en trygg ramme hvor han ikke trenger frykte for å bli forlatt. Men det blir kanskje for enkelt...

Anonymkode: 7f16c...684

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Reign skrev (På 25.10.2022 den 13.09):

Hvis det som skjer i episoden der han og et offer er på hotellet, hvorpå han kaldblodig drar hjem til bestemor(?) finner en koffert, spankulerer inn på hotellet og bretter sammen(?) liket for så å ta det med seg ut, rydder opp osv har rot i virkeligheten kreves gode nerver, planlegging og gjennomføringsevne hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...