Gå til innhold

De som alltid må prestere. Alltid må være best. Best karakterer, best på jobben. Hvorfor? Quiet quitting brer om seg i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en sak om denne trenden nå på NRK.no

Det får meg til å tenke på sammenhengen mellom økning av psykiske lidelser og dette "presset"

Hvorfor skal noen alltid være best? Hva får de igjen for karakteren 6 når karakter 3 og 4 er like god? Hvorfor må de ha en A eller B på hver eksamen? Hvorfor godtar de å jobbe masse overtid, fake engasjement og lojalitet for arbeidsgiver? Hva med å bare gjøre det du skal, unngå alt av overarbeid, sett deg først også nyte livet?

Selv blir jeg helt utslitt av de som skal prestere og "lykkes" i livet. Lykkes i hva da? Jeg lykkes på hjemmebane, det er der jeg stortrives. Jobb er bare jobb. Et sted jeg gjør mine oppgaver og får betalt for det. Jeg finner meg ikke i alt. Ikke i hva dagens samfunn krever av oss arbeidstakere. jeg har en fin utdannelse jeg er fornøyd med og gjør det jeg skal på jobb. Men det er hjemme og fritiden som er "mitt liv"

Anonymkode: ef85a...b41

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en sak om denne trenden nå på NRK.no

Det får meg til å tenke på sammenhengen mellom økning av psykiske lidelser og dette "presset"

Hvorfor skal noen alltid være best? Hva får de igjen for karakteren 6 når karakter 3 og 4 er like god? Hvorfor må de ha en A eller B på hver eksamen? Hvorfor godtar de å jobbe masse overtid, fake engasjement og lojalitet for arbeidsgiver? Hva med å bare gjøre det du skal, unngå alt av overarbeid, sett deg først også nyte livet?

Selv blir jeg helt utslitt av de som skal prestere og "lykkes" i livet. Lykkes i hva da? Jeg lykkes på hjemmebane, det er der jeg stortrives. Jobb er bare jobb. Et sted jeg gjør mine oppgaver og får betalt for det. Jeg finner meg ikke i alt. Ikke i hva dagens samfunn krever av oss arbeidstakere. jeg har en fin utdannelse jeg er fornøyd med og gjør det jeg skal på jobb. Men det er hjemme og fritiden som er "mitt liv"

Anonymkode: ef85a...b41

jeg er forundret over at folk flest har en idé om at de kan være best. Barn og unge får ikke konstruktiv kritikk lengre: de får ikke informasjon fra skolen og foraldrene om at de ikke er best i alt.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synd på de folka.

Det er de som får alvorlige problemer med hodet når småting går "galt".

Anonymkode: 04ad9...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 og 4 er jo pr def ikke like bra som 6 da 😛

Jobben min er strengt tatt og «bare en jobb», men jeg liker den og vil gjerne gjøre det så bra som mulig. Jeg liker utfordringer, og å nå målene mine 😃

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør venne seg til å gjøre sitt beste på skole. Får du en jobb der du blir verdsatt kan man fortsette men man trenger ikke strekke seg utover sine betalte arbeidsoppgaver, om man ikke får betalt for det. Blir man ikke verdsatt skjønner jeg quiet quitting. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bronto skrev (3 minutter siden):

En bør venne seg til å gjøre sitt beste på skole. Får du en jobb der du blir verdsatt kan man fortsette men man trenger ikke strekke seg utover sine betalte arbeidsoppgaver, om man ikke får betalt for det. Blir man ikke verdsatt skjønner jeg quiet quitting. 

Er nok mange som jobber som gale og samtidig blir behandlet som dritt.

Anonymkode: 04ad9...877

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke fordra de menneskene, men at de jobber hardt skal ingen ta fra dem. Jobb hadde vært så mye bedre uten dem alikevel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slltid trodd at ved hardt arbeid blir man mer verdsatt. Vell etter 15 pr i arbeidlivet har jeg sett kravet blir tøffere og tøffere og lønna står mer stille. Nå er jeg hjemme når jeg ikke er i form. Gjør det jeg må og ferdig.. Angrer som en hund på at jeg gav mer av meg tidligere… Lønna kommer inn på konto både med og uten sørlig innsats. 
At helsen til den ansatte svekkes av overarbeid driter sjefen i. 

Anonymkode: b2173...9c8

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke folk få gjøre som de vil? Hvem er dere til å sette dere over andres valg? Vil man ha toppkarakterer og jobbe mye så får man gjøre det. Ikke alle har familie, ikke alle er interessert i å bruke alle sine ressurser hjemme. Det må være greit. Snakker ikke nå om dem som blir syke av stress og press selvfølgelig. Det er noe annet. Men det er sikkert noen som blir syke av å være lite ambisiøs hjemmefrue/mann også.

Anonymkode: a984d...e59

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har slltid trodd at ved hardt arbeid blir man mer verdsatt. Vell etter 15 pr i arbeidlivet har jeg sett kravet blir tøffere og tøffere og lønna står mer stille. Nå er jeg hjemme når jeg ikke er i form. Gjør det jeg må og ferdig.. Angrer som en hund på at jeg gav mer av meg tidligere… Lønna kommer inn på konto både med og uten sørlig innsats. 
At helsen til den ansatte svekkes av overarbeid driter sjefen i. 

Anonymkode: b2173...9c8

Dette kommer vel av erfaring. Godt du ikke sliter deg ut og strekker deg nå! Sjefene gir faen, de finner bare noen nye til å overta! Sånn er det.. Trist

Anonymkode: ef85a...b41

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karakterene jeg jobbet for å få sørget for at jeg kom inn på studiet jeg tok, og innsatsen jeg la ned der igjen ga meg jobben min som jeg elsker. Litt ekstra innsats der så fikk jeg opprykk. Og nå går det egentlig av seg selv, mye fleks og fritid, og veldig  romslig økonomi. Kunne ikke hatt det bedre nå når jeg starter førtiårene. 

Har aldri syntes det var stress eller press. Og at all innsats alltid har kastet veldig godt av seg. 

Anonymkode: eec1d...ed4

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal noen alltid være best? Hva får de igjen for karakteren 6 når karakter 3 og 4 er like god? Hvorfor må de ha en A eller B på hver eksamen? Hvorfor godtar de å jobbe masse overtid, fake engasjement og lojalitet for arbeidsgiver? Hva med å bare gjøre det du skal, unngå alt av overarbeid, sett deg først også nyte livet?

Anonymkode: ef85a...b41

Gode karakterer gir mestringsfølelse og gjør mulighet til å velge og vrake i jobber. Men mitt inntrykk er at dette med fokus på karriere og å jobbe overtid er noe som er vanligst når man er ung. Da har man lyst til å komme inn på boligmarkedet, jobben er spennende og man får det sosiale livet gjennom jobben. Senere når man barn er det vanligere å verdsette tid med dem og fritiden. 

Anonymkode: 4cbe3...0fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på de unge. Karakterjaget og at det ikke er godt nok hvis man ikke får 6 ere. Det er ikke godt nok å være vanlig, middels. Man skal prestere over hele linja. Sannheten er at de færreste klarer det uten å slite seg helt ut. Best i idrett, best på skolen, pen, populær. For et samfunn vi har blitt. 

Anonymkode: e381e...a32

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Millennial (i mangel på bedre ord) sliter-mentaliteten er utrolig døll. Unge folk som sliter rævva av seg for å bli eller fremstå som perfekt. Ingenting er egentlig endret fra tidligere, de rikeste stikker av med alle pengene uansett hvor mye man jåler seg til, jogger om morran og bruker resten av døgnet på jobb og skole.

Anonymkode: 766a1...12e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en sak om denne trenden nå på NRK.no

Det får meg til å tenke på sammenhengen mellom økning av psykiske lidelser og dette "presset"

Hvorfor skal noen alltid være best? Hva får de igjen for karakteren 6 når karakter 3 og 4 er like god? Hvorfor må de ha en A eller B på hver eksamen? Hvorfor godtar de å jobbe masse overtid, fake engasjement og lojalitet for arbeidsgiver? Hva med å bare gjøre det du skal, unngå alt av overarbeid, sett deg først også nyte livet?

Selv blir jeg helt utslitt av de som skal prestere og "lykkes" i livet. Lykkes i hva da? Jeg lykkes på hjemmebane, det er der jeg stortrives. Jobb er bare jobb. Et sted jeg gjør mine oppgaver og får betalt for det. Jeg finner meg ikke i alt. Ikke i hva dagens samfunn krever av oss arbeidstakere. jeg har en fin utdannelse jeg er fornøyd med og gjør det jeg skal på jobb. Men det er hjemme og fritiden som er "mitt liv"

Anonymkode: ef85a...b41

Helt enig med deg, her er linken: https://www.nrk.no/innlandet/_quiet-quitting_-tar-av-pa-sosiale-medium_-marte-enberg-dahl-meiner-fleire-unge-bor-prova-trenden-1.16087894

Jeg jobber for å leve, derfor er min fritid nr.1. Ikke jobben. Har endret mye i livet mitt, mindre bolig. Lever mye rimeligere, kjøper alt som kan brukt.

Slutter om det blir for mye mas i arbeidslivet. Nå er det jeg som bestemmer.

Anonymkode: 96110...5e1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har slltid trodd at ved hardt arbeid blir man mer verdsatt. Vell etter 15 pr i arbeidlivet har jeg sett kravet blir tøffere og tøffere og lønna står mer stille. Nå er jeg hjemme når jeg ikke er i form. Gjør det jeg må og ferdig.. Angrer som en hund på at jeg gav mer av meg tidligere… Lønna kommer inn på konto både med og uten sørlig innsats. 
At helsen til den ansatte svekkes av overarbeid driter sjefen i. 

Anonymkode: b2173...9c8

Hart arbeids lønner seg aldri, jobb kun det du trenger økonomisk.

Din arbeidsgiver driter i deg 100%. Du er null nada for de.

Unngå lederansvar!! :) Jobb MINST mulig!!!

Anonymkode: 96110...5e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at det er de samme folkene som gjør dette hele tiden uansett om de har blitt en "sosial media thing"

Quitters never win, og ender opp på KG å klager på at uføretrygd er lav og strømmen for dyr

Endret av NakenPanda
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du gjør. Gjør du noe viktig for andre har det kanskje en iboende mening, bidrar du bare til å gjøre en eller annen riking eller firma enda rikere, er det bare patetisk å være superdedikert.

Anonymkode: daf5c...bbb

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gode karakterer gir mestringsfølelse og gjør mulighet til å velge og vrake i jobber. Men mitt inntrykk er at dette med fokus på karriere og å jobbe overtid er noe som er vanligst når man er ung. Da har man lyst til å komme inn på boligmarkedet, jobben er spennende og man får det sosiale livet gjennom jobben. Senere når man barn er det vanligere å verdsette tid med dem og fritiden. 

Anonymkode: 4cbe3...0fa

Ja, er nettopp dette. 

Det gjorde ikke noe å jobbe da jeg var ung, jeg hadde mye overskudd og fant glede i å gjøre noe, og livet inneholdt jo ikke forpliktelser, barn og slikt. Både lesesal og jobb var også en sosial arena, elsket å få gratis overtidsmat, og skravle med andre kollegaer som satt overtid ga meg mye mer enn å runde enda en TV-serie. 

Nå, senere i livet, er det godt å bare lene seg tilbake å nyte at fundamentet er der. Hus og fritidsbolig, romslig økonomi, mye fleksibilitet. En jobbhverdag man styrer selv. 

Anonymkode: eec1d...ed4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Helt enig med deg, her er linken: https://www.nrk.no/innlandet/_quiet-quitting_-tar-av-pa-sosiale-medium_-marte-enberg-dahl-meiner-fleire-unge-bor-prova-trenden-1.16087894

Jeg jobber for å leve, derfor er min fritid nr.1. Ikke jobben. Har endret mye i livet mitt, mindre bolig. Lever mye rimeligere, kjøper alt som kan brukt.

Slutter om det blir for mye mas i arbeidslivet. Nå er det jeg som bestemmer.

Anonymkode: 96110...5e1

Jeg har alltid jobbet mye, mest og hardest. jeg drives av skryt, og er god på å gi kundene det de ønsker seg. Mine eierdeler er likevel nøye utvalgt. Det er en blanding ab arvegods og familieeiemdeler.

Endret av Helene1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...