Gå til innhold

Hvordan får man akutt psykologhjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ring 116117! Døgnåpent! Da kommer du til legevaktsentralen i den kommunen du bor i. De hjelper deg! ❤️

Anonymkode: e70e0...fb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du aner ikke hvor mye det kan hjelpe med en sånn telefonsamtale kjære deg! Ring akkurat nå, hvis barnet har sovnet. Finn et pledd du har rundt deg, også ringer du. ❤️

Anonymkode: f51dd...6c9

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Jeg får ta kontakt med fastlegen på mandag, det var det legevakten rådet meg til. Nå må jeg bare prøve å komme meg gjennom helga på en eller annen måte. Jeg finner ikke ro. Får dra på apoteket i morgen og kjøpe noen reseptfrie sovepiller, får håpe de hjelper. 

Anonymkode: a63aa...c9e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trenger noen å snakke med. Har gått uten søvn i flere dager. Har angst og hjertebank, og alt virker svart. Jeg trenger hjelp nå. Hva gjør jeg? Hjelp meg vær så snill. Har ikke råd til privat psykolog. 

Anonymkode: a63aa...c9e

Man går ikke til psykolog bare fordi man ikke har sovet på noen dager vel? Eller privat kan du alltids gå om du betaler selv, men hvis du tenker dps så tar ikke de slike hverdagslige problemer vi alle sliter med i løpet av livet. En skal ha ganske heavy problemer for å gå dit. 

Oppsøk heller fastlegen og få resept på noe å sove på. Du kan også snakke med fastlegen på samme måte som en psykolog. 

Anonymkode: 80c67...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, har ingen kjent psykisk sykdom fra før. Jeg er sånn pga ett nylig oppstått problem i livet mitt.  

Anonymkode: a63aa...c9e

Hvor gammel er du? Er du ung, så bør du kanskje søke råd hos familien og være med de i helga. 

Anonymkode: 99bdb...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gammel er du? Er du ung, så bør du kanskje søke råd hos familien og være med de i helga. 

Anonymkode: 99bdb...534

Jeg er voksen. 

Anonymkode: a63aa...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan en venninne eller familiemedlem besøke deg i morgen? Evt prøv å kontakte foreldre til venner av barnet og hør om barnet kan være hos dem noen timer. Når jeg har sånne perioder er det nesten lettere å duppe av og sovne noen timer på dagen enn på natta.

Anonymkode: f51dd...6c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for gode råd. Jeg tar kontakt med fastlegen på mandag. Jeg kan ikke løpe til legevakten nå, har ansvar før ett lite barn. Jeg må greie meg alene til mandag, til minsten er i barnehagen.  Har dere noen råd til medisiner som jeg kan sove på? Vallerina forte har ingen effekt. Jeg har også prøvd melatonin særlig effekt. 

Anonymkode: a63aa...c9e

Det beste tipset jeg har til soving utenom reseptbelagte legemidler er å skru av alle skjermer to timer før leggetid,  heller lese en bok eller høre på meditasjonsmusikk mens du tørker støv på kvelden enn å ha på skjerm. Ikke sjekke skjerm når du kjeder deg eller blir nevrotisk, legge deg uten å ha sett på skjerm tv , pc, pad eller mobil og deretter gjøre 5-7-8 pusteteknikken. Puste sakte inn i fem sekunder, holde pusten i 7 sekunder,  puste sakte ut og tømme lungene og magen helt for luft i 8 sekunder og gjenta puste inn, holde, puste ut. Tellingen gjør at du stilner tankene og konsentrerer deg og tellingen og pustingen gjør at kroppen slapper bedre av 

En lang varm dusj med lyset av pleier også å hjelpe for meg.

Anonymkode: 42925...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er voksen. 

Anonymkode: a63aa...c9e

Ok. Vanskelig å finne noen som kan hjelpe sånn uten at det er legevakt. Du trenger jo ikke dra dit, men du kan jo ringe for råd. Kommer an på hvor akutt det er. Er set snakk om liv eller død, så må du love å i det minste ringe dit og snakke med de. Man blir lett irrasjonell om man har for mye å bære på alene. 

Eller du kan lufte tankene her, er jo tross alt anonym. Kan jo være greit å få det ut slik at man får de litt på avstand. 

Anonymkode: 99bdb...534

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det beste tipset jeg har til soving utenom reseptbelagte legemidler er å skru av alle skjermer to timer før leggetid,  heller lese en bok eller høre på meditasjonsmusikk mens du tørker støv på kvelden enn å ha på skjerm. Ikke sjekke skjerm når du kjeder deg eller blir nevrotisk, legge deg uten å ha sett på skjerm tv , pc, pad eller mobil og deretter gjøre 5-7-8 pusteteknikken. Puste sakte inn i fem sekunder, holde pusten i 7 sekunder,  puste sakte ut og tømme lungene og magen helt for luft i 8 sekunder og gjenta puste inn, holde, puste ut. Tellingen gjør at du stilner tankene og konsentrerer deg og tellingen og pustingen gjør at kroppen slapper bedre av 

En lang varm dusj med lyset av pleier også å hjelpe for meg.

Anonymkode: 42925...da3

Glemte å legge ved å unngå mat fire timer før leggetid også. Mat og særlig med karbohydrater gir rask energi og våkenhet

Anonymkode: 42925...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dra til legevakten nå med en gang og få snakket med noen og få angst dempende piller. Er bare å gå inn trekke kølapp og vente

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.PimpLotion skrev (6 minutter siden):

Du kan dra til legevakten nå med en gang og få snakket med noen og få angst dempende piller. Er bare å gå inn trekke kølapp og vente

Det er absolutt ikke sånn det foregår. Det skal ekstremt mye til å få angstdempende reseptbelagte piller på legevakta og de sier nei til de aller fleste fordi mange pillemisbrukere kommer dit å faker problemer bare for å håpe å få piller 

Anonymkode: 42925...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er absolutt ikke sånn det foregår. Det skal ekstremt mye til å få angstdempende reseptbelagte piller på legevakta og de sier nei til de aller fleste fordi mange pillemisbrukere kommer dit å faker problemer bare for å håpe å få piller 

Anonymkode: 42925...da3

Du tar feil. Jeg har gjort det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er så lenge til mandag, da fastlegen min kommer på jobb. Hva gjør jeg i mellomtiden? Skal jeg ringe legevakta og hva skal jeg si? Hvordan kan de hjelpe meg? Trodde det bare var leger der som behandler akutte skader, fysisk sykdom. Vi har en legevakt 10 min unna, så det er ikke noe problem å komme dit, men vet ikke om jeg henvender meg riktig. 

Anonymkode: a63aa...c9e

Nei du kan ikke ringe legevakta med tanke på det du refererer til i hovedinnlegget

Anonymkode: 5e096...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. 

Vi vil oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113.

Alternativt kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

  • Mental Helse: 116 123
  • Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år)
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40



Med vennlig hilsen,

Matas, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...