Gå til innhold

Hvordan får man akutt psykologhjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen å snakke med. Har gått uten søvn i flere dager. Har angst og hjertebank, og alt virker svart. Jeg trenger hjelp nå. Hva gjør jeg? Hjelp meg vær så snill. Har ikke råd til privat psykolog. 

Anonymkode: a63aa...c9e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første du kan gjøre, er å snakke med fastlegen din. Om det et akutt nok, kan vedkommende henvise deg til akutteam på dps. De skal gi deg en samtale innen svært kort tid (husker ikke helt, men mulig innen 48 timer eller noe i ukedagene). Men det vil ikke være en fast løsning, bare for den akutte krisen, og til du eventuelt får en fast psykolog. Men det må være akutt og krise.

Eller så, om det er veldig akutt akkurat nå i kveld/helgen (type at du er suicidal) må du ringe legevakta på 116117. De kan hjelpe deg nå i helga.

Anonymkode: 66dac...7be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det første du kan gjøre, er å snakke med fastlegen din. Om det et akutt nok, kan vedkommende henvise deg til akutteam på dps. De skal gi deg en samtale innen svært kort tid (husker ikke helt, men mulig innen 48 timer eller noe i ukedagene). Men det vil ikke være en fast løsning, bare for den akutte krisen, og til du eventuelt får en fast psykolog. Men det må være akutt og krise.

Eller så, om det er veldig akutt akkurat nå i kveld/helgen (type at du er suicidal) må du ringe legevakta på 116117. De kan hjelpe deg nå i helga.

Anonymkode: 66dac...7be

Takk ❤️ 

Anonymkode: a63aa...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk ❤️ 

Anonymkode: a63aa...c9e

Men det er så lenge til mandag, da fastlegen min kommer på jobb. Hva gjør jeg i mellomtiden? Skal jeg ringe legevakta og hva skal jeg si? Hvordan kan de hjelpe meg? Trodde det bare var leger der som behandler akutte skader, fysisk sykdom. Vi har en legevakt 10 min unna, så det er ikke noe problem å komme dit, men vet ikke om jeg henvender meg riktig. 

Anonymkode: a63aa...c9e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en kjent sykdom fra før eller første gang du er søvnløs og dyster på denne måten? Trenger du noe å sove på så er jo legevakten der du må gå før fastlegen åpner mandag. 

Anonymkode: edccd...7b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du kan ringe ambulant akutteam på Dps direkte, uten å gå via fastlege. De kan nok ta en prat og vurdere situasjonen din, og informere deg om du evt må til fastlegen først etc. 

Anonymkode: 6382a...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du venter til mandag morgen, og tar kontakt med fastlegen din. Har du allerede gått i flere dager blir det for dumt å komme på at du synes det er akutt fredag kveld. Er apoteket hos deg fortsatt åpent kan du kjøpe vallerina for å roe ned før du skal sove. Eller så har kanskje mental helse norge en hjelpetelefon der du får snakke med noen.

Anonymkode: af19d...0ec

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte enten rask psykisk helsehjelp eller ambulant akutteam via DPS. Det er forskjellig fra kommune til kommune hva dem tilbyr - bare sjekk hjemmesiden til din kommune. :) Dette er et lavterskel tilbud hvor du skal få hjelp kjapt, og du trenger ikke henvisning via fastlegen din. 

Anonymkode: 315ff...2c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du en kjent sykdom fra før eller første gang du er søvnløs og dyster på denne måten? Trenger du noe å sove på så er jo legevakten der du må gå før fastlegen åpner mandag. 

Anonymkode: edccd...7b9

Nei, har ingen kjent psykisk sykdom fra før. Jeg er sånn pga ett nylig oppstått problem i livet mitt.  

Anonymkode: a63aa...c9e

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan kontakte enten rask psykisk helsehjelp eller ambulant akutteam via DPS. Det er forskjellig fra kommune til kommune hva dem tilbyr - bare sjekk hjemmesiden til din kommune. :) Dette er et lavterskel tilbud hvor du skal få hjelp kjapt, og du trenger ikke henvisning via fastlegen din. 

Anonymkode: 315ff...2c5

Jeg har søkt på kommunens hjemmesider, her har de ikke rask psykisk helsehjelp. Du kan søke om hjelp via kommunens hjemmesider, men det tar lang tid før man får hjelp virker det som. De skal behandle søknaden din, vurdere behov og ha kartlegging etc. Har søkt på dpsen jeg sogner til og der har de ambulant akutt team, men de oppsøker deg ved svært alvorlige psykiske lidelser i følge nettsiden. Jeg føler meg litt rådvill 

Anonymkode: a63aa...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er så lenge til mandag, da fastlegen min kommer på jobb. Hva gjør jeg i mellomtiden? Skal jeg ringe legevakta og hva skal jeg si? Hvordan kan de hjelpe meg? Trodde det bare var leger der som behandler akutte skader, fysisk sykdom. Vi har en legevakt 10 min unna, så det er ikke noe problem å komme dit, men vet ikke om jeg henvender meg riktig. 

Anonymkode: a63aa...c9e

Legevakten tar også psykiske problemer. Gikk selv til legevakten da jeg slet psykisk. Er som du sikkert klar over veldig lang ventetid på venteverelset til psykologen. Så du kan jo bruke den tiden til å formulere det du skal til legen. Jeg syntes i hvert fall det kunne være vanskelig og fik mye igjen for å komme forberedt. 

Jeg fikk også akutt psykolog, men jeg slet med selvmordstanker og mitt inntrykk var at det var nærmest et "trumfkort" for å få raskt psykolog om selvmordstankene ble vurdert til alvorlige nok. 

Sender deg klemmer. 

Anonymkode: a9f84...f57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre muligheter 

Møt opp på legevakt/ring legevakt. De har eget akutt team for psykisk helse 

Ring kommunen og be om ordningen som heter Rask Psykisk Helsehjelp. De har eget team som gir rask hjelp

Ring eller møt opp på ditt lokale DPS og spør etter akuttenheten.  Alle DPS har en akuttenhet. Ofte samme enhet som teamet på legevakt setter deg i kontakt med etter du har vært hos dem 

Du kan også ringe mental helses hjelpetelefon på 116123 eller røde kors sin chat tjeneste korspåhalsen.no

❤️

Anonymkode: 42925...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Jeg tar kontakt med fastlegen på mandag. Jeg kan ikke løpe til legevakten nå, har ansvar før ett lite barn. Jeg må greie meg alene til mandag, til minsten er i barnehagen.  Har dere noen råd til medisiner som jeg kan sove på? Vallerina forte har ingen effekt. Jeg har også prøvd melatonin særlig effekt. 

Anonymkode: a63aa...c9e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ambulant akutteam

Før eller siden kan livet bli tøft for alle. Vi er da en plass der du raskt kan få hjelp. Akutteamet tilbyr psykisk helsehjelp for dere over 13 år.

Vi tilbyr samtaler mellom kl. 08.00 og kl. 21.00. Utenfor disse tidspunktene settes anrop over til nattavdelingssykepleier på sengepost xxx hvor du kan få veiledning. 
 
I samtaletiden oppgitt overfor kan vi enten møte deg hjemme hos deg, hos oss på DPS eller annet sted for samtale. 
 
Telefonnummer til akutteamet finner du lengre nede på siden under "Kontaktinformasjon". 
 

Aktuelle problemstillinger

  • Angst
  • Depresjon
  • Forverringsperioder ved bipolare lidelser
  • Bekymringer
  • Livskriser
  • Sorg
  • Tap
  • Brudd i relasjoner
  • Rusproblematikk
  • Konflikter
  • Veiledning til pårørende

Anonymkode: 52394...228

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har søkt på kommunens hjemmesider, her har de ikke rask psykisk helsehjelp. Du kan søke om hjelp via kommunens hjemmesider, men det tar lang tid før man får hjelp virker det som. De skal behandle søknaden din, vurdere behov og ha kartlegging etc. Har søkt på dpsen jeg sogner til og der har de ambulant akutt team, men de oppsøker deg ved svært alvorlige psykiske lidelser i følge nettsiden. Jeg føler meg litt rådvill 

Anonymkode: a63aa...c9e

Kopiert fra hjemmeside til dps:

Ambulant Akutteam (AAT) tilbyr hjelp til mennesker i en vanskelig situasjon eller akutt krise. Det kan for eksempel dreie seg om angst, depresjon, søvnløshet, forvirring/psykose og selvmordstanker. Ved behov kan vi tilby samtale innen 24 timer. Ved øyeblikkelig hjelp må fastlege eller legevakt kontaktes.

 

Dette er i Rogaland.

Anonymkode: 315ff...2c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over, fikk ikke til å skrive mer. Dette står om AAT i mitt distrikt, er du sikker på at det står bare alvorlige psykiske lidelser hos deg?! 🤔

Anonymkode: 52394...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husk at et problem som du sier, kan være en akutt krise for deg. Det betyr ikke psykisk sykdom. Jeg vil anbefale deg å ringe legevakten slik at du kan få noe sovemedisin. Det er ekstra viktig siden du har et barn å ta deg av. Kanskje den telefonsamtalen med legevakten hjelper litt også. At dere liksom legger en plan fram til fastlegen på mandag? Søvn er gull verdt for å tenke klart.

Anonymkode: f51dd...6c9

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er krise med søvn kan/bør du kanskje høre med legevakt/akutteam på Dps om de kan skrive ut sovetablett/beroligende? Også tar du opp psykologhjelp med fastlege på mandag. Søvn er viktig. Håper det ordner seg.

Anonymkode: 6382a...34c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har sovet noe på flere dager bør du ringe legevakten nå. Om det er sånn at du sover noe, men alt for lite, ringer du legen din på mandag.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men det er så lenge til mandag, da fastlegen min kommer på jobb. Hva gjør jeg i mellomtiden? Skal jeg ringe legevakta og hva skal jeg si? Hvordan kan de hjelpe meg? Trodde det bare var leger der som behandler akutte skader, fysisk sykdom. Vi har en legevakt 10 min unna, så det er ikke noe problem å komme dit, men vet ikke om jeg henvender meg riktig. 

Anonymkode: a63aa...c9e

Da ringer du 116117 ❤️ 

Anonymkode: e70e0...fb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...