Gå til innhold

Vi skal ha to under to

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjæresten er blitt gravid og vi er ganske stresset. Vi fikk en nydelig datter i februar, og fant ut i dag at hun er gravid igjen. Dette var ikke planlagt, og vi ville optimalt sett ventet 1-2 år til med nestemann. 

Er det noen som har noen tips/erfaringer som dere kan dele med oss?
Det vil skille ca 15 mnd mellom barna. Vi er 21 år, så vi var relativt tidlig med nr1, lurer veldig på hva familie/venner sier når nr 2 er på vei. Jeg tjener ca 500k i året, mens kjæresten er stundent og jobber ved siden av. 

Anonymkode: 4c148...5cb

• Hjerte 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Uff. Bare uff. 

Anonymkode: 3b0f0...302

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hadde 3 under 3. hektisk de første årene men så er småbarnstiden fortere unnagjort 😛

fordeler og ulemper med alt.

Anonymkode: b41c9...f15

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg har to med 18 mnders mellomrom, nå er de 10 og 11 år og har har og hatt mye glede av hverandre. Men, har jo vært travelt til tider ingen tvil om det. Viktigste er godt samarbeid mellom dere foreldrene, vær et team og rause med hverandre. Kommuniser tanker og ønsker, ingen er tankelesere. Gjør tjenester/ oppgaver uten å vente noe tilbake. 

Hos oss ble det til at mannen tok seg av eldste når yngste var født og jeg babyen de første ukene, sov i ulike etasjer slik at de som skulle på jobb og barnehage etterhvert fikk nok søvn. Får håpe første er i gode soverutiner før ny baby kommer, vi har vært «heldige» med det. 

Av utstyr var vi veldig glade i lekegrind til yngste, det hadde vi ikke til nr 1. Da kunne yngste ligge trygt om vi måtte gjøre noe som bleieskift el. med eldste. En god søskenvogn er også gull verdt, da kan man på egenhånd dra avgårde med begge to. Vi hadde denne: 

https://lekmer.no/joggster-twist-2014-søskenvogn-carbo-gra/p/65748 

Er begge barna samme kjønn er det bare å flytte klær fra enes skap til den andres, veldig kjekt å slippe turen innom boden! 😊 Blir nr 2 en gutt kan dere jo tenke «kjønnsnøytrale» farger til ullklær, utedresser, sko etc som koster i innkjøp. Ellers har vi kjøpt utstyr på finn.no, med glede tatt i mot alt vi er tilbudt av arvetøy og spart mye på det. 

Ta i mot all hjelp og avlastning dere blir tilbudt. Å få en time avslapping her og der er gull verdt. Og tenk på den travle tiden som litt unntakstilstand, blir ikke så mye egentid i starten, mye klesvask og bleieskift. Finn glede i de små tingene og igjen - vær raus med partneren din, finn lysglimt og ikke irritasjonsmomenter.

Lykke til og gratulerer! 

Anonymkode: 62df9...99b

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

18 måneder mellom mine 2 gutter.

Jeg var 21 da eldste ble født.

Det har gått helt strålende, selv med en mann som ikke er den flinkeste å "hjelpe til".

Anonymkode: ede99...a3b

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

En er som ingen, og to er som ti… Det heter ikke det uten grunn. To er enormt mye mer jobb enn en, og særlig når de er så tette. Ha for all del barnehageplass til eldste (ingen «spare penger»-opplegg med to barn hjemme og kontantstøtte), og få avlastning av foreldre hvis mulig. Og bruk prevensjon neste gang, så det ikke blir tre på tre år!

Anonymkode: 8f2e8...e22

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er 15 mnd mellom meg og broren min. Har vært supert i alle år, deilig å være så tette i alder. 

Broren min fikk tre barn på fire år, det har også gått strålende! 

Anonymkode: ffdfa...52c

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det kommer til å gå helt strålende. Støtter dere på at det er lurt å få barn nå, ikke vent. Det blir hektisk, men dere er unge og spreke. Ungene kommer til å få enormt mye glede av hverandre etterhvert, og da kan dere puste ut mens de leker.

Anonymkode: 8e136...0a2

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

To tette barn med 13 mnd imellom er det tøffeste jeg noensinne har gjort. Nå som de er blitt 4 og 5 er alt mye lettere men forbered dere på ett slit de første årene og vær rause med hverandre som noen over her nevner.

Anonymkode: 880a8...2f7

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Her ble det 19 mnd  mellom de to eldste. Begynte prøving på nr to da eldste var tre mnd. Vi hadde fått hjelp til å bli gravid med nr en. Så er det litt over to år mellom to og tre. 

Anonymkode: f55d8...6b1

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjæresten er blitt gravid og vi er ganske stresset. Vi fikk en nydelig datter i februar, og fant ut i dag at hun er gravid igjen. Dette var ikke planlagt, og vi ville optimalt sett ventet 1-2 år til med nestemann. 

Det vil skille ca 15 mnd mellom barna. Vi er 21 år, så vi var relativt tidlig med nr1, lurer veldig på hva familie/venner sier når nr 2 er på vei. Jeg tjener ca 500k i året, mens kjæresten er stundent og jobber ved siden av. 

Går som regel helt fint. Samarbeid og ta vare på hverandre så går det strålende.

Hadde 3 under 3 år selv. 16 mnd mellom 1 og 2 og 16 mnd mellom 2 og 3.

Anonymkode: f1c4d...9ff

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg var bare ett par år eldre enn deg men har også to tette. Tror det er veldig forskjellig hvordan man syns det er. Mine har krangla mye. Det slipper man kanskje lettere om det er større avstand? Det var enkelt å få nr. 2 på mange måter, for man holdt på en måte på med alt fra før. Alt var tilpasset små barn fra før av. Det er hektisk og mye men det går fint! 

Nå er mine 5 og 6 og krangler fortsatt en del, men de har mye glede av hverandre og jeg ser virkelig fordelen med å ha tette når det gjelder ting vi kan finne på. De er på samme stadie.. 

Anonymkode: 5da20...d42

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gratulerer 🎉 dere er unge og klarer dette. Men et godt tips er å unngå slike forum, da vil dere aldri føle dere gjør noe rett.

Anonymkode: 615dc...55b

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

16 mnd mellom mine to første. Mye jobb de første årene. I dag er de 15 og 16, veldig gøy nå, har vert gøy i 10 år. Men krevende var det…. 

Anonymkode: 5c380...9a7

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Bruk prevensjon om dere ikke vil bli gravide😅

Anonymkode: 79bf4...6b1

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
♥

Vi har 20 mnd mellom våre, tenkte egentlig 3-4 år var perfekt. Og det var kjempetravelt fra minste var 4 mnd og et års tid. Men et år går fort, og etter dette har det vært en stor fordel med tette barn. 

Vi var ca 30, ser for meg at det er lettere å være 21 når det står på som verst. 

Dette går bra 👍

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Rett under 14 mnd mellom våre to eldste. Dette fikser dere! Ikke gå i fella der man krangler om hvem som er mest sliten. Begge blir slitne fremover, men det klarer dere å finne ut av😊 

To tette skremte oss ikke mer enn at vi valgte å få et tredje barn 3 år senere..

Anonymkode: b4dfa...25a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

En er som ingen, og to er som ti… Det heter ikke det uten grunn. To er enormt mye mer jobb enn en, og særlig når de er så tette. Ha for all del barnehageplass til eldste (ingen «spare penger»-opplegg med to barn hjemme og kontantstøtte), og få avlastning av foreldre hvis mulig. Og bruk prevensjon neste gang, så det ikke blir tre på tre år!

Anonymkode: 8f2e8...e22

Hos oss var én som 10 og to som 11 så for vår del stemmer ikke dette

Anonymkode: db83f...20c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fotballmamma

15 mnd mellom mine to gutter, jeg var 25 da jeg fikk yngste. Det var nok slitsomt en periode, men det har også mye å si hvordan energinivået til barna er. Mine gutter har alltid hatt rolig lynne, de har aldri kranglet eller sloss - og alltid med en lekekamerat i nærheten.

Støtter rådet om tvillingvogn, lekegrind kan nok også være lurt for å ha kontroll på hvor minstemann befinner seg.

Ikke hør på alle skrekkhistorier, dette kommer til å gå fint! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det blir tøft med to små, men dere er unge, sterke og får leve nøkternt.

Fordel er at den yngste kan arve klær og utstyr.

Fordel er også at dere blir unge kule foreldre.

Husk prevensjon/hormon spiral etter at minstemann er født🙂

Lykke til❤️

Anonymkode: 6964c...7c1

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...