Gå til innhold

Hvordan viser din kjæreste/samboer/ektemann omsorg og empati i uenigheter og krangler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg og samboer har nettopp hatt en stor uenighet. Jeg har prøvd å prate med han rolig der jeg også formidler min skyld i det (ikke noen respektløs uenighet med navnkalling, heving av stemmen etc), men gjennom svarene hans har jeg blitt usikker på om han i det hele tatt bryr seg om meg. Hvordan viser din partner at han/hun bryr seg når ting blir vanskelig mellom dere?

Anonymkode: 18521...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han bryr seg ikke

Han er bare frekk, nedlatende og ignorerer meg, for å så si unnskyld neste dag.

Anonymkode: d094a...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om at jeg skal slutte å gråte krokodilletårer de gangene jeg har vært såpass lei meg at jeg har grått. Så tårer viser jeg ikke lengre. Ellers har han sagt han ikke har sympati eller empati for meg, såe… unskyld sier han aldri siden alt er min feil - alltid.

Anonymkode: bc3a9...8be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått beskjed om at jeg skal slutte å gråte krokodilletårer de gangene jeg har vært såpass lei meg at jeg har grått. Så tårer viser jeg ikke lengre. Ellers har han sagt han ikke har sympati eller empati for meg, såe… unskyld sier han aldri siden alt er min feil - alltid.

Anonymkode: bc3a9...8be

Det eneste som er din feil oppi dette, er at du velger å fortsette forholdet . 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør han ikke. Han har ptsd og angst for å bli forlatt, så her er det jeg som måtte lære meg å ta opp ting på måter som ikke fører til stygge konflikter som trigger hans traumer. Det er generelt ikke dumt, for skikkelige konflikter liker ikke jeg heller, og jeg bruker det jeg har lært ovenfor alle nære og kjære egentlig. Det vil si, det virker dårlig ovenfor mine foreldre, for der får man ingen forvarsel før de brøler. 

Saklig og rolig, men klar og bestemt, så går det bedre. Blir ikke skikkelig konflikt. Dette betyr ikke at jeg ikke sier klart fra om ting. Det gjør jeg.

Anonymkode: 70f6b...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker sammen som to voksne mennesker , lytter til hverandres følelser og uttrykker at vi respekterer hverandre. 

Roping og bråk og utfrysing og dårlig kommunikasjon er dealbreaker for meg (har vært i et veldig dårlig forhold før) så jeg har tatt det opp med alle jeg har datet at jeg ikke finner meg i sånt og setter listen for god kommunikasjon og respekt helt fra begynnelsen av relasjonen. Da får jeg også kjapt silt vekk de som ikke evner å oppføre seg som folk i uenigheter og krangler. 

Anonymkode: 16fe3...fc0

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er greie mot hverandre. Han kan være usikker men han stoler på meg.

Anonymkode: b2082...2ff

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsorg i krangler? Krangler og uenigheter handler for han om å vinne. Dermed bruker han alle midler for at det skal skje. Brøling, kaller meg stygge ting som fitte og drittkjerring, bruker konkrete vonde episoder jeg har opplevd som eksempel på at jeg er idiot, tilbakestående og dum, slår i vegger og bord, spytter på meg, følger etter meg rundt i huset om jeg prøver å forlate diskusjonen. 

Han sier ikke unnskyld etterpå siden det er jeg som er vanskelig og får han til å oppføre seg sånn. 

Anonymkode: 01377...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi krangler veldig lite. Men når det skjer så blir min mann aldri sint. Han  skriker aldri og lytter alltid. 

Men han er ikke god eller rask med å uttrykke meningene sine, så jeg må enten vente, stille og rolig, leeeeeenge før han gir sin mening om f.eks arbeidsfordeling av husarbeid... Det kan være ganske krevende 🙈

Anonymkode: 22223...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir aldri brukt stygge ord, eller høy stemme. Vi er aldri ute etter å såre.

Vi er opptatt av å prate ut, og se den andres synspunkt, ofte gir begge seg litt. Innimellom begynner vi litt usaklig og med mange følelser, men så løsner det etterhvert. 

Om jeg, en veldig sjelden gang, spontant tyr til tårene så stopper han alltid, gir en klem, og sier at vi lar det ligge litt. 

Anonymkode: 667db...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (På 22.9.2022 den 22.13):

Det eneste som er din feil oppi dette, er at du velger å fortsette forholdet . 

skulle det forholdet tilfeldigvis være ganske «toxic» på andre måter så er det ikke nødvendigvis vedkommendes feil å fortsette forholdet🤷🏼‍♀️ Er den andre parten voldelig og kontrollerende er det vanskelig å forlate uansett om man vil ut.

Anonymkode: cf26f...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...