Gå til innhold

Kan jeg gi samboer ultimatum angående «kompis»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har en venn, som er ufattelig slitsom. Jeg har alltid prøvd å være hyggelig med denne personen, men har jo hørt endel ting som har vært ganske sykt om han. Nå i det siste har han begynt å vise sin sanne side til meg også, og jeg vet ikke om jeg orker mer rett og slett. Han ødelegger selvtillit og forholdet vårt. 

Han har nå begynt å «hate» meg, på grunnlag av smålige ting. Eksempel meg og samboer har planlagt middag med venner, og han spør om samboer kan kjøre han til en fest. Jeg sier da at det ikke passe for meg da jeg ikke orker å stå alene med mat/vasking før gjester. Andre ganger ønsker han å bli hentet midt på natten, jeg sier at det ikke passer da jeg ønsker å sove. 

I alle situasjonen har han kalt meg stygge ting når han ikke får viljen sin. Kompisen kaller meg kontrollerende, ikke bra for kjæresten, en hore osv. Jeg fikk tilslutt så nok at jeg bare fjernet han fra alle sosiale media, og da gikk det to dager før han ringer kjæresten min og klikker pga dette. Han mener han må få snakke drit uten at jeg skal slette han 

Min samboer sier ifra at han må slutte med dette snakket, da klikker han på min samboer og ber han dra til helvete. Sier at barnet vi har sammen er noe jeg har lurt til meg for å låse min samboer, at jeg er ingenting uten han, at jeg er kontrollerende som «aldri lar han få lov til ting» - ting som eksempelet ovenfor. Jeg vet ikke hvor mye jeg orker, har ikke lyst å gi samboeren min ett ultimatum som at han må kutte kontakt men om dette fortsetter så vurderer jeg å gå fra hele forholdet, barn eller ei. 

Syns det er slitsomt når jeg aldri har nektet min samboer å gjøre ting, eller å være sammen med noen. Jeg ville aldri sagt at han ikke får være med venner, det er KUN slike episoder som ovenfor han har å gå ut ifra. Når samboer sier sin mening eller tar mitt parti og sier han får gjøre som han vil, klikker han mer og sier at jeg kontrollerer og manipulerer samboer min til å ta min side. De har heller ingen vennskap bortsett fra når kompisen trenger ting. Hva gjør jeg/vi? Er det nok til å bare gå fra forholdet? Orker ikke dette i flere år, det sliter meg ut mentalt 

Anonymkode: 5d3fd...eb1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men at din samboer orker å ha vedkommende som venn? Han, kompisen, høres neimen ikke god ut. 

Jeg ville tatt en prat med samboer om dette vennskapet.

Anonymkode: f3bed...45d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men at din samboer orker å ha vedkommende som venn? Han, kompisen, høres neimen ikke god ut. 

Jeg ville tatt en prat med samboer om dette vennskapet.

Anonymkode: f3bed...45d

Det er ett ganske komplisert vennskap, de har vært venner siden de var barn og hans familie og deres familie er veldig gode venner. Samboeren min sier han alltid har vært slik.. 

Skrevet

Høres ut som at han burde kutte ut den «kompisen» for sin egen del. Har kuttet ut kompiser selv og det er ikke lett. Tror ikke ultimatum er en god strategi. Spør heller om hvorfor han er venn med han og prøv og forklare at venner behandler ikke hverandre sånn. Den kompisen har kontroll og makt over samboeren din

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Mr.PimpLotion skrev (1 minutt siden):

Høres ut som at han burde kutte ut den «kompisen» for sin egen del. Har kuttet ut kompiser selv og det er ikke lett. Tror ikke ultimatum er en god strategi. Spør heller om hvorfor han er venn med han og prøv og forklare at venner behandler ikke hverandre sånn. Den kompisen har kontroll og makt over samboeren din

Ja, jeg har prøvd dette og min samboer sier at han i bunn og grunn er lut lei han, og at han ikke liker han men siden de har vært venner så lenge så er han glad i han. Min samboer har aldri fine ting å si om han, men virker ikke som han klarer å stå opp mot han når han først begynner 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg har prøvd dette og min samboer sier at han i bunn og grunn er lut lei han, og at han ikke liker han men siden de har vært venner så lenge så er han glad i han. Min samboer har aldri fine ting å si om han, men virker ikke som han klarer å stå opp mot han når han først begynner 

For meg så høres det ut som samboeren din kommer med unnskyldninger fordi han er redd for konfrontasjon. Hvis jeg skulle sagt noe til samboeren din så ville jeg sagt at han burde verdsette seg selv høyere og slutte å akseptere å bli behandlet på den måten. Vanskelig situasjon. 

• Liker 3
Skrevet
Mr.PimpLotion skrev (3 timer siden):

For meg så høres det ut som samboeren din kommer med unnskyldninger fordi han er redd for konfrontasjon. Hvis jeg skulle sagt noe til samboeren din så ville jeg sagt at han burde verdsette seg selv høyere og slutte å akseptere å bli behandlet på den måten. Vanskelig situasjon. 

Ja kan være derfor, han sier han er redd for reaksjonen til denne personen da han alltid reagerer helt på tryne men samtidig bør han jo kunne si ifra. Ja veldig vanskelig og slitsom situasjon

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hva gjør jeg/vi? Er det nok til å bare gå fra forholdet? Orker ikke dette i flere år, det sliter meg ut mentalt 

Hvis man snur litt på det; jeg kunne aldri hatt en venninne som snakket sånn om/til mannen min og ikke endret seg etter at jeg tok det opp. Hvis jeg da fortsatte å være venninne med den personen ville det sagt så mye om hvor min lojalitet lå, at jeg synes ikke det ville vært det minste rart om mannen ikke gadd å være sammen med meg lenger.

For øvrig er det kun du som bestemmer hva som er grunn nok for deg til å avslutte et forhold. Å være i et forhold er helt frivillig, og har du det ikke bra i forholdet så kan du avslutte det uansett hva grunnen er.

Anonymkode: dcc79...8bc

• Liker 1
Skrevet

Hadde samboeren godtatt at en fremmed kom frem og kalt deg hore? Hvorfor skal han godta det fra en "kompis"? 

Hadde en "kompis" kalt min kjære og mor til mine barn, hore, da hadde jeg snudd på hælene og det var siste spor av kontakt vi noen sinne hadde.

Anonymkode: 44df0...f01

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Jeg ser nå at jeg kanskje er nødt til å legge det frem som at jeg ikke klarer å være i ett forhold med slikt drama, som er helt ufortjent pga kompisens reaksjoner. Det har kommet mer opp til overflaten, denne kompisen har løyet til felles venner av oss og sagt at jeg snakker stygt om dem, er sjalu på de og at jeg nekter min samboer å være med de. Dette tiltross for at jeg har vært med disse flere ganger både alene og med samboer, og anser dem som gode venner. Heldigvis vet de hvordan han er og trodde ikke på dette. Dette har han sagt for flere måneder siden, så han har tydeligvis prøvd å «ta» meg lenge. Jeg er helt ferdig med denne «kompisen» og også ferdig med forholdet om ikke min kjæreste sier ifra til han. Dette er helt sykt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 20.18):

Min samboer har en venn, som er ufattelig slitsom. Jeg har alltid prøvd å være hyggelig med denne personen, men har jo hørt endel ting som har vært ganske sykt om han. Nå i det siste har han begynt å vise sin sanne side til meg også, og jeg vet ikke om jeg orker mer rett og slett. Han ødelegger selvtillit og forholdet vårt. 

Han har nå begynt å «hate» meg, på grunnlag av smålige ting. Eksempel meg og samboer har planlagt middag med venner, og han spør om samboer kan kjøre han til en fest. Jeg sier da at det ikke passe for meg da jeg ikke orker å stå alene med mat/vasking før gjester. Andre ganger ønsker han å bli hentet midt på natten, jeg sier at det ikke passer da jeg ønsker å sove. 

I alle situasjonen har han kalt meg stygge ting når han ikke får viljen sin. Kompisen kaller meg kontrollerende, ikke bra for kjæresten, en hore osv. Jeg fikk tilslutt så nok at jeg bare fjernet han fra alle sosiale media, og da gikk det to dager før han ringer kjæresten min og klikker pga dette. Han mener han må få snakke drit uten at jeg skal slette han 

Min samboer sier ifra at han må slutte med dette snakket, da klikker han på min samboer og ber han dra til helvete. Sier at barnet vi har sammen er noe jeg har lurt til meg for å låse min samboer, at jeg er ingenting uten han, at jeg er kontrollerende som «aldri lar han få lov til ting» - ting som eksempelet ovenfor. Jeg vet ikke hvor mye jeg orker, har ikke lyst å gi samboeren min ett ultimatum som at han må kutte kontakt men om dette fortsetter så vurderer jeg å gå fra hele forholdet, barn eller ei. 

Syns det er slitsomt når jeg aldri har nektet min samboer å gjøre ting, eller å være sammen med noen. Jeg ville aldri sagt at han ikke får være med venner, det er KUN slike episoder som ovenfor han har å gå ut ifra. Når samboer sier sin mening eller tar mitt parti og sier han får gjøre som han vil, klikker han mer og sier at jeg kontrollerer og manipulerer samboer min til å ta min side. De har heller ingen vennskap bortsett fra når kompisen trenger ting. Hva gjør jeg/vi? Er det nok til å bare gå fra forholdet? Orker ikke dette i flere år, det sliter meg ut mentalt 

Hvor mange tråder skal du lage om dette? Eller er du bare et troll, som copypaster randome tråder for å skape blest? 🧐

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis en venn hadde kalt min samboer en hore, da hadde jeg kutta han ut tvert, 

Anonymkode: 42524...b52

Skrevet

Denne saken har vel to sider, men slik du speiler dette så synes jeg det er merkelig at typen i det hele tatt gidder han som kompis. Jeg hadde aldri - aldri - godtatt dette. 

Tror du skal starte med å ta en lang, god prat med samboer om dette før du i det hele tatt vurderer ultimatum. Men gjør ikke typen noe med det så synes jeg ultimatum er innenfor hvis du ikke gidder å leve i dette spetakkelet av en kompis. Forhold er frivillig.

Skrevet

Jeg hadde en slik veninne. Viste seg hun var skikkelig speed freak. Sikker på han kompisen ikke går på dop? Uansett bør samboer kutte han ut, uavhengig om de har vært venner lenge og familiene kjenner hverandre. Det spiller ingen rolle for den kompisen der er psyk og virker farlig. 

Anonymkode: c6d4f...c21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...