Gå til innhold

Voksne søsken krangler om hvilket av dyrene som skal prioriteres hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Yngste datter har katt som vi satt igjen med da hun flyttet. 

Eldste datter fikk seg hund da hun studerte utenlandsk. 

Eldste datter kom på besøk og bodde her med hunden mens katten ble holdt på rommet og borte. Det skjedde da at katten var utenfor å ventet på å komme inn, noen åpnet døren og hunden, som er jakthund, stormet ut etter katten som heldigvis kom seg unna. 

Katten starter å tisse i møbler. dyrlege sier at det er stressutløst urinveisinfeksjon. 

Datter med hund har siden bodd på hotel o.l når hun er hjemme på besøk. Ved en anledning kom hun innom med hunden og katten fikk igjen infeksjon og tisset. 

Dette er noen år siden.. Nå kommer datter på besøk og sover på hotel. Hun ønsker å ha hunden med seg hit og er veldig lei seg for at hun er på hotel og ikke kan kose seg hos oss de to. Hun tenker at katten kan være på rommet bare noen timer mens hun er her. 

Datter med katt sier at dersom det skjer vil hun hente katten og droppe utveksling og ikke komme hjem til jul. 

Datter med hund er også lei seg og vil heller ikke komme hjem til jul uten hunden. 

Det er mye gråt og sterke følelser. 

Hvordan kan dette løses?

Anonymkode: 2ff91...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Yngste datter har katt som vi satt igjen med da hun flyttet. 

Eldste datter fikk seg hund da hun studerte utenlandsk. 

Eldste datter kom på besøk og bodde her med hunden mens katten ble holdt på rommet og borte. Det skjedde da at katten var utenfor å ventet på å komme inn, noen åpnet døren og hunden, som er jakthund, stormet ut etter katten som heldigvis kom seg unna. 

Katten starter å tisse i møbler. dyrlege sier at det er stressutløst urinveisinfeksjon. 

Datter med hund har siden bodd på hotel o.l når hun er hjemme på besøk. Ved en anledning kom hun innom med hunden og katten fikk igjen infeksjon og tisset. 

Dette er noen år siden.. Nå kommer datter på besøk og sover på hotel. Hun ønsker å ha hunden med seg hit og er veldig lei seg for at hun er på hotel og ikke kan kose seg hos oss de to. Hun tenker at katten kan være på rommet bare noen timer mens hun er her. 

Datter med katt sier at dersom det skjer vil hun hente katten og droppe utveksling og ikke komme hjem til jul. 

Datter med hund er også lei seg og vil heller ikke komme hjem til jul uten hunden. 

Det er mye gråt og sterke følelser. 

Hvordan kan dette løses?

Anonymkode: 2ff91...648

herregud. når katten bor midlertidig hos dere kan ikke hun komme drassende med hunden. Hun får få noen til å passe den når hun reiser til dere. eller så kan dere få noen til å passe katta og så besøker dere datteren med hunden

Endret av Maleficenta
  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å skille de inne?

Hunden kan være i bånd inne. Da er den med familien, men får ikke løpt etter katten.

Katten tåler også være på f eks badet noen timer, med mat/vann/do.

 

Anonymkode: e11f3...a55

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dyr eller alle dyr velkommen? 

Dette er jo et dilemma, hvor ingen har rett eller feil. Jeg tenker at katten fint kan være på rommet en stund. Eller hunden kan være i bur inne

Endret av Toyah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om katten bor hos dere, skal katten selvfølgelig få være i fred fra hunden. Om ingen av dyrene bor hos dere, bør ingen av døtrene dine ta de med seg på besøk heller

Anonymkode: 2dd6f...f14

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste har dumpet en katt hjemme hos dere som plutselig gjør at ingen andre med dyr kan komme på besøk. Dere har ikke skaffet dere katt, hun har flyttet fra ansvar. Be henne ta ansvar for eget dyr slik den andre datteren har gjort og gjør. Eller gi den bort.

Anonymkode: 0d797...853

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener katten bør prioriteres fram til katteeier er hjemme fra utveksling. Antar at katten da vil flytte til henne? Når katten har flyttet ,bør hunden prioriteres en periode tilsvarende den tiden katten har bodd hos dere. Etter det ville jeg sett på situasjonen i forhold til reiseveg. En katt klarer seg bedre og lengre hjemme alene enn en hund. (Jeg kan la hunden min være hjemme alene noen timer, maks en arbeidsdag, mens kattene klarer seg hvis jeg reiser på ettermiddagen og kommer hjem neste formiddag) Dersom katteeier bor nær nok til at hun kan komme på såpass korte besøkt ville jeg nok fortsatt å, i hovedsak, prioritere hunden. Men hadde nok likevell vært litt fleksibel og byttet litt på. Hvis katteeier derimot bor langt unna, og derfor kommer for lengre perioder når hun kommer, tenker jeg at annenhver gang kunne være en fin løsning. 

Anonymkode: e0146...c76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvorfor dette er en sak. 

Katten kan være på et varmt og godt rom i noen timer. Hunden blir holdt i bånd så den ikke grafser rundt utenfor døren. Når hunden er gått, så legger dere masse godbiter/små fat med digg våtfor i områdene hvor lukten av hunden vil sitte igjen best (ved sofa, stuematta, under spisebordet etc). 

Da mine foreldre hadde en litt eldre hund som ikke var særlig begeistret for min viltre unghund, så hadde jeg unghunden i bånd inne. Det var fin trening for min hund, og den eldste lærte at den ikke trengte å bekymre seg for å bli plaget.

Husk at katter og hunder lever lenge. Her er det greit å finne et kompromiss som funker for alle. Litt trening og tilpasning for både katt og hund er fullt mulig. 

Anonymkode: d5511...247

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotien bak å la barn få dyr de ikke kan ta seg av selv. Fint å kunne lage seg et liv utenlands uten å ga ansvar for dyrene sine og kunne kvitte seg med de når det ikke passer lenger å ha husdyr! Idiotiske unger!

Anonymkode: 08c97...985

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er problemet med katteeiere. Katt e den late manns kjæledyr.

Folk får seg katt over en lav sko fordi de er enkle å få tak i, gis ofte bort gratis, og man slipper å ta ansvar for de, for "katter er så selvstendige".

Den yngste datteren deres skaffet seg katt, så flyttet hun bort. Også e plutselig denne katten alle andres problem??? Det er så sykt uansvarlig!

Og nå kan ikke eldste datter besøke sin egen familie, fordi denne katten har blitt dumpet der av den uansvarlige datteren - som har flyttet bort!! Hvis man flytter og dumper kjæledyret sitt, har man ingenting man skulle ha sagt.

I tillegg tisser katten i møblene.

Gi bort katten (eventuelt sett den bort på fór så datteren kan få den igjen senere). Så kan dere leve fritt med besøk av eldste datter og hund ❤️

Anonymkode: 99608...0dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten bor der. Hunden må holdes ordentlig langt unna når den er på besøk. Bruk bånd på hunden og ikke la den gå i alle etg og sette lukten fra seg overalt. 

Anonymkode: 06758...486

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Yngste datter har katt som vi satt igjen med da hun flyttet. 

Eldste datter fikk seg hund da hun studerte utenlandsk. 

Eldste datter kom på besøk og bodde her med hunden mens katten ble holdt på rommet og borte. Det skjedde da at katten var utenfor å ventet på å komme inn, noen åpnet døren og hunden, som er jakthund, stormet ut etter katten som heldigvis kom seg unna. 

Katten starter å tisse i møbler. dyrlege sier at det er stressutløst urinveisinfeksjon. 

Datter med hund har siden bodd på hotel o.l når hun er hjemme på besøk. Ved en anledning kom hun innom med hunden og katten fikk igjen infeksjon og tisset. 

Dette er noen år siden.. Nå kommer datter på besøk og sover på hotel. Hun ønsker å ha hunden med seg hit og er veldig lei seg for at hun er på hotel og ikke kan kose seg hos oss de to. Hun tenker at katten kan være på rommet bare noen timer mens hun er her. 

Datter med katt sier at dersom det skjer vil hun hente katten og droppe utveksling og ikke komme hjem til jul. 

Datter med hund er også lei seg og vil heller ikke komme hjem til jul uten hunden. 

Det er mye gråt og sterke følelser. 

Hvordan kan dette løses?

Anonymkode: 2ff91...648

Til det første - spurte hun der som det var greit og dere sa ja, eller bare dro hun og tok for gitt at dere passet katten mens hun er borte? 

Jeg tenker at har dere sagt ja til å ta katten så må hundeeieren skaffe barnevakt når hun skal på besøk til dere. Det er katten som bor hos dere fast, og da må den prioriteres. Hvis datteren derimot bare dumpet katten med dere tenker jeg at hun kan få komme og hente den og heller la være å komme på besøk en periode til hun er ferdig å surmule.

Begge døtrene dine høres ganske ufyselige ut, det er ikke normalt å kreve å få ha med seg dyr på besøk til folk, da får hun få noen til å passe hunden hjemme hos seg selv heller enn å bo på hotell - utrolig sært. Men det er heller ikke normal folkeskikk å bare dumpe et dyr hos noen uten å spørre. SÅ for meg kommer det an på om dere ble enige om å passe katten, eller om hun bare forlot den hos dere.

Anonymkode: 78f3b...c81

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten skal selvfølgelig prioriteres. Selv om jeg ikke er enig i det datteren deres gjorde, så er dette kattens hjem. Og da skal ikke den føye seg for en hund på besøk.

Anonymkode: 8c4f8...f46

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten fikk hun etter mye overtalelser da hun var 15 år, så vi var forberedt på at ansvaret nok ville falle på oss. 

Hun spurte om den kunne være her når hun dro for å studere fordi hun bodde i kollektiv. 

Eldste tok til seg en hund fra et shelter mens hun studerte i utlandet for noen år siden. Hunden gav henne et bedre liv under studiene, men så er det vanskelig å komme hjem med hunden nå. I starten fikk hun bo her og vi passet på å holde de adskilt. Jeg var redd hunden, men klarte å overkomme dette. Etter at katten fikk stressutløst urinveisinfeksjon kunne ikke hunden komme hit mer. Da ble det hotel og andre overnattingssteder når hun kom hjem. Hun har tilpasset seg i alle år, men nå har det tydligvis nådd et punkt at hun er lei. 

Mannen sa at det sikkert var greit noen timer at hun kom med hunden om kvelden og hadde katten trygt innelåst på rommet med myk seng, mat og alt hun trenger. Men yngste datter ble helt forferdet og mente det var utrolig unødvendig og tankeløst. Å risikere at katten skulle få vondt bare for en helg med komfortabelhet for hund og eldste søsken var noe hun aldri kunne tro vi ville gjøre. Hun opplever at hun er tvunget å hente katten og ikke kan reise fra den til julebesøk eller på studieutveksling. 

Eldste datter gråter og er skuffet over at det ikke blir besøk hos oss med henne og hunden sammen. Hun føler alt er sårt og vondt og ønsker å bare reise hjem igjen og droppe julebesøk. Sier hun er lei kattedronningen som regjerer alt. 

Jeg forstår begge to og synes dette er vanskelig å finne en god løsning på dette. 

Anonymkode: 2ff91...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går ikke an å plassere katten på et rom selv om den objektivt sett er trygg. Katten vil merke med en gang at hunden er der og den vil bli livredd. Det er ikke dyreplageri å la noen andre passe hunden noen dager eller at den bor på hotell med eldste datter. Men det er dyreplageri å utsette katten for dette stresset. Hun får grine så mye hun vil, men det er hennes dyr og hun må stå ansvarlig for å finne en forsvarlig løsning. At katten blir stuet vekk på et rom mens den er livredd er ikke forsvarlig og ikke god dyrevelferd. 

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (6 minutter siden):

Går ikke an å plassere katten på et rom selv om den objektivt sett er trygg. Katten vil merke med en gang at hunden er der og den vil bli livredd. Det er ikke dyreplageri å la noen andre passe hunden noen dager eller at den bor på hotell med eldste datter. Men det er dyreplageri å utsette katten for dette stresset. Hun får grine så mye hun vil, men det er hennes dyr og hun må stå ansvarlig for å finne en forsvarlig løsning. At katten blir stuet vekk på et rom mens den er livredd er ikke forsvarlig og ikke god dyrevelferd. 

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: bb5cc...ecb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Katten fikk hun etter mye overtalelser da hun var 15 år, så vi var forberedt på at ansvaret nok ville falle på oss. 

Hun spurte om den kunne være her når hun dro for å studere fordi hun bodde i kollektiv. 

Eldste tok til seg en hund fra et shelter mens hun studerte i utlandet for noen år siden. Hunden gav henne et bedre liv under studiene, men så er det vanskelig å komme hjem med hunden nå. I starten fikk hun bo her og vi passet på å holde de adskilt. Jeg var redd hunden, men klarte å overkomme dette. Etter at katten fikk stressutløst urinveisinfeksjon kunne ikke hunden komme hit mer. Da ble det hotel og andre overnattingssteder når hun kom hjem. Hun har tilpasset seg i alle år, men nå har det tydligvis nådd et punkt at hun er lei. 

Mannen sa at det sikkert var greit noen timer at hun kom med hunden om kvelden og hadde katten trygt innelåst på rommet med myk seng, mat og alt hun trenger. Men yngste datter ble helt forferdet og mente det var utrolig unødvendig og tankeløst. Å risikere at katten skulle få vondt bare for en helg med komfortabelhet for hund og eldste søsken var noe hun aldri kunne tro vi ville gjøre. Hun opplever at hun er tvunget å hente katten og ikke kan reise fra den til julebesøk eller på studieutveksling. 

Eldste datter gråter og er skuffet over at det ikke blir besøk hos oss med henne og hunden sammen. Hun føler alt er sårt og vondt og ønsker å bare reise hjem igjen og droppe julebesøk. Sier hun er lei kattedronningen som regjerer alt. 

Jeg forstår begge to og synes dette er vanskelig å finne en god løsning på dette. 

Anonymkode: 2ff91...648

jeg syns eldste datter er dum som skaffet seg hund mens hun studerer i utlandet. Hva tenkte hun på?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Yngste har dumpet en katt hjemme hos dere som plutselig gjør at ingen andre med dyr kan komme på besøk. Dere har ikke skaffet dere katt, hun har flyttet fra ansvar. Be henne ta ansvar for eget dyr slik den andre datteren har gjort og gjør. Eller gi den bort.

Anonymkode: 0d797...853

hun var 15 og bodde hjemme når hun fikk den. Da anser jeg forekdrenes hjem som kattens hjem og dermed foreldrenes katt

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...