Gå til innhold

Blir du inspirert av stilen til gamle damer? I 40-50-årene og eldre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Og det plager andre fordi? Jeg bruker ullkåpe når jeg skal pynte meg, jobb er ikke pynteanledning. Jeg skylder ikke på noe, jeg syns bare ikke det er vits å bruke fine kåper i bilen til jobb. 

Anonymkode: edf87...e72

Setter seg fast i bildøra gjør de også. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 8.44):

Gamle damer ?! Gamle er vi da først når vi er i midten av 80 årene og oppover !

Anonymkode: 60dfd...eed

Gjennomsnitts levealder på kvinner i Norge er 84,5 år. Det vil i følge deg si at folk flest ikke blir gamle før de dør? 😂 Siden gammelt er 85+? Noe så dumt, man må kunne kalle en spade for en spade, man er jo ikke ung når man nærmer seg 60 eller 70 eller 80.
 

Men til det tråden handler om, ja, jeg kan bli inspirert av gamle damer på 50 sin stil. Er selv i slutten av 20-åra. Så feks på Funkyfam her en dag og ble inspirert av Trude som er 58 år. 

Anonymkode: 3cb42...623

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PanteneProVVV
Roci skrev (På 22.9.2022 den 10.19):

Disse britiske influenserne, alle i begynnelsen av 30-årene, lar seg tydeligvis inspirere av stilen til "gamle damer"😃

mildagud.thumb.png.70f99e62d5214be795bf0695c8fbf5ba.png

LauraByrnes.thumb.png.25ed85d76f540442d0c673b750191ac4.png

Lydia.png.70b63f8983982f8442aecdafcd88033c.png

Dette er vel ikke en spesielt spennende eller inspirerende stil uansett alder. Blir liksom for prippent og besteborgerlig. Og det er en del unge som har kledd seg slik de siste årene. Mistenker egentlig at dette er nok en tråd som egentlig handler om hva som er kjerringstil eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PanteneProVVV skrev (29 minutter siden):

Dette er vel ikke en spesielt spennende eller inspirerende stil uansett alder. Blir liksom for prippent og besteborgerlig. Og det er en del unge som har kledd seg slik de siste årene. Mistenker egentlig at dette er nok en tråd som egentlig handler om hva som er kjerringstil eller ikke. 

Ja, jeg har jo ikke påstått at stilen i seg selv er inspirerende -bard påpeker at disse unge kvinnene tydelig er inspirert av en mer voksen og konservativ klesstil.

 

Endret av Roci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjennomsnitts levealder på kvinner i Norge er 84,5 år. Det vil i følge deg si at folk flest ikke blir gamle før de dør? 😂 Siden gammelt er 85+? Noe så dumt, man må kunne kalle en spade for en spade, man er jo ikke ung når man nærmer seg 60 eller 70 eller 80.
 

Men til det tråden handler om, ja, jeg kan bli inspirert av gamle damer på 50 sin stil. Er selv i slutten av 20-åra. Så feks på Funkyfam her en dag og ble inspirert av Trude som er 58 år. 

Anonymkode: 3cb42...623

Enig. Dessuten blir man vel medisinsk sett regnet som eldre/geriatrisk pasient når man er fylt 60, og gammel når man er fylt 75.

Anonymkode: 1f97a...811

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Dessuten blir man vel medisinsk sett regnet som eldre/geriatrisk pasient når man er fylt 60, og gammel når man er fylt 75.

Anonymkode: 1f97a...811

Noe som betyr at man ikke er gammel når man er 40 og 50.

Anonymkode: ae0ef...2fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noe som betyr at man ikke er gammel når man er 40 og 50.

Anonymkode: ae0ef...2fe

Det har jeg da heller aldri skrevet. Jeg svarte på innlegget jeg siterte og ingenting annet.

Anonymkode: 1f97a...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PanteneProVVV
Roci skrev (52 minutter siden):

Ja, jeg har jo ikke påstått at stilen i seg selv er inspirerende -bard påpeker at disse unge kvinnene tydelig er inspirert av en mer voksen og konservativ klesstil.

 

Jeg får også assosiasjoner til hvordan foreldrene kledde seg i amerikanske tv-serier på 90-tallet. De var jo rundt 40 år da og vil være fra 70 til 80 år i dag - og i denne aldersgruppen kan jeg være enig i at denne stilen er utbredt. Har derimot til gode å se den på en 40-åring i dag. Konklusjon?: denne stilen er for de som aldri har opplevd 90-tallet og de som var for gamle til å endre stil når 90-tallet var over og ut.

Endret av PanteneProVVV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv mellom 40 og 50 og er enig i at det er mye praktiske klær og savner mer inspirasjon. Dog har jeg en del venner som jeg synes inspirerer meg.
 

Akkurat nå er jeg i NY og storkoser meg med å se på alle individualistene.

Venninnen min fikk også gispende kommentarer fra folk i 20- årene på sitt antrekk i går. Og det i NY. Så noen kan.

Dere som bruker tråden til å gjentatte ganger forsvare allværsklær: gå i hva dere vil. Ferdig. Men drit i å bruke tråden til gjentagende forsvar. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PanteneProVVV

Men er det slik at folk kler seg mer uniformt i dag enn tidligere? Kan huske at det var veldig mye mer interessante og individuelle uttrykk i klesveien for la oss si 20 år siden. Men da var jo jeg også ung og hadde vel ikke helt forståelsen av motebilde og syklusene av det.
 

Hvis jeg skal bli inspirert av en aldersgruppe av eldre i dag så må de faktisk være så gamle som over 90 år! Kul pelshatt, klassiske kåper, praktiske kjoler i fint feminint snitt. Og sko/vesker som er både elegante og solide. Her snakker vi klær fra 1940/50-tallet. Veldig trist at disse utsøkte skattene, både i klesveien og væremåte, snart er helt borte i bybildet.

Endret av PanteneProVVV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jerg kan være et forblde for noen som har en stemme som blir lyttet til og kan inspirere unge jenter til å dele meningene sine, er jeg happy. Jeg vet hva sim kler meg, men jeg er ikke en person sim defineres av klesplagg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det ble påstått at satiren ikke var treffende nok. Noe den var. Vi var flere som fortsatte spøken om at damen var i 40-50-årene.

Men dersom du leser tråden, så ser du at flere faktisk trodde på at vi mente at denne damen var 40-50 år. Så de plukket ikke opp satiren, altså. Og nei, jeg kan ikke «bestemme hva andre mener er god satire». Men jeg kan si at satiren var treffende. Det at den ikke falt i smak hos deg, betyr ikke at den ikke var god. Det betyr at du mest sannsynlig var i samme båt som damene som ikke forsto den. Og så ville du ikke være en av dem, så du fant ut at du heller ville si at du «ikke synes den var bra».

Anonymkode: 904fd...ddf

Den er ingen som trodde at dere mente denne damen var 40-50. 
Satiren var elendig. Bare innse det. Dette kan du ikke. 

Anonymkode: 694ba...f80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den er ingen som trodde at dere mente denne damen var 40-50. 
Satiren var elendig. Bare innse det. Dette kan du ikke. 

Anonymkode: 694ba...f80

Jeg så flere innlegg hvor det var tydelig at folk ikke skjønte at det var spøk med aldersgjettingen.
Jeg forsto det, da :) Sykt at flere faktisk trodde på det. Som om vi unge mennesker ikke ser forskjell på folk på 50 og noen på over 80 😄

Anonymkode: 904fd...ddf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 9.13):

Gjennomsnitts levealder på kvinner i Norge er 84,5 år. Det vil i følge deg si at folk flest ikke blir gamle før de dør? 😂 Siden gammelt er 85+? Noe så dumt, man må kunne kalle en spade for en spade, man er jo ikke ung når man nærmer seg 60 eller 70 eller 80.
 

Men til det tråden handler om, ja, jeg kan bli inspirert av gamle damer på 50 sin stil. Er selv i slutten av 20-åra. Så feks på Funkyfam her en dag og ble inspirert av Trude som er 58 år. 

Anonymkode: 3cb42...623

Trude har kul stil, jeg blir også inspirert av henne. :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 22, sa jeg til en kvinne på 33, at "HUN HOLDT SEG UTROLIG GODT TIL Å VÆRE 33" Jeg mente det som et kompliment, og visste ikke bedre. Jeg orker ikke å diskutere hva som er gamle damer. Jeg er 41, og er happy med det. Det man kan diskutere, om man har interesse for mote, er hvilke stilperioder man inspireres av. Jeg så faktisk en meget vakker ung jente, sikkert i begynnelsen av 20-årene, falle langflat i bybildet i dag, da hun hadde på sko som tydelig var inspirert av 90-tallets Spice girls. De hadde 15-20 cm flat såle. Noen som var unge på 70-tallet, vil nok påstå at spice girls var inspirert av mote fra 70-tallet, og de har nok rett. Det er sånn mote og idéer fungerer. Man tar noe som finnes fra før, og tilføyer noe, og prøver å skape noe unikt og eget. Det er derfor mange reagerer på at "eldre" er 40-80. Det er eksremt mange ulike stiler innenfor 40 år, og jeg tenker litt på mote som jeg tenker om kunst. Du er nødt til å kjenne et minimum av historien og opphavet, for å beherske det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...