Gå til innhold

Jeg tror folk som hater katter ikke forstår katter.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.9.2022 den 15.07):

Hvorfor har du da 3 katter om du misliker dem så mye? 😳🤨

1. Man kan lære dem å ikke klore. Min klorer er sted på sofaen, men han ser så glad ut når han gjør det, som gjør meg skikkelig glad, og jeg lar han gjøre det.

2. Man kan ha innekatt eller gå med katt i bånd, og man hindrer at dette skjer. Har aldri fått en eneste mus, fugl ol. på min dør.

3. Kassen lukter om man ikke tar den ofte nok. Og jo flere katter, jo fortere begynner det å lukte. Men når man velger å ha katt, vet man at dette er noe man må styre med. Så det burde ikke være en overraskelse. Men tar heller kattesanden med minimalt med lukt, en å plukke opp stinkende varm bæsj fra en hund 😬 Men hundeeiere velger jo at det er noe de synes er greit.

4. Har aldri hatt hund så kan ikke si noe på dette. Men jeg vet av erfaring med katter at det er forskjell på katter. Korthårete katter røyter på en annen måte enn de med langt hår. Korte hår faller ned på gulvet. Langhårte katter får fluff-baller som flyter rundt. Men katter generelt røyter ulikt, noen mer enn andre. Dette er også noe man bør vite før man skaffer seg et dyr, og det er noe man sier at vi er villige til å leve med.

5. Skaff deg en kattedør, og man slipper dette. Ellers kan man ha innekatt og slipper da også dette.

6. Igjen spørs jeg hvorfor du har katt 🤔 en malende kosete katt er jo en av de tingene de fleste katteeiere elsker. Noe av det beste som finnes er når katten knar på meg, og maler som bare det! 🤩

7. Sandkasser kan man legge lokk på. Og grønnsakshager kan man også lage hundringer rundt, som netting for å hindre tilgang.

8. Om man bruker riktige vaskemiddel er det ikke så vanskelig å vaske bort. Men har man en ukastrert katt og tisset får ligge å trekke, da er nok løpet kjørt. Men det er mye man kan klare å vaske bort, bare man bruker riktig vaskemiddel.

Anonymkode: eadd2...daa

9. kastrer katten

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

...og forskning har vist at de som har mer enn 1 katt sliter psykisk. Det er faktisk ikke tull, de fleste med flere katter har dårlig psykisk helse. 

Anonymkode: c4b49...720

Det stemmer med mitt inntrykk også. Kjenner mange med flere katter, og alle sliter de psykisk. Men de tar godt vare på kattene sine, da. Og så hører man jo stadig om tyngre tilfeller i media, som har typ 40 katter +- inne, der forferdelige forhold blir oppdaget av naboer pga stank og andre problemer. Kjenner forresten til et liknende tilfelle ikke langt fra her jeg bor. Det handlet om ei dame som hadde rundt ti katter, og som var klin kokos. Plaget naboer etc. Hun ble til slutt kastet ut av huset hun bodde i, mest fordi hun ikke betalte regningene sine. Men igjen....gal dame med katter....Hva er greia? Hvorfor tiltrekker katter seg psykisk syke mennesker?

Anonymkode: ad280...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et uskyldig dyr viser deg omsorg og at det er glad i deg, og du reagerer med irritasjon. Det er helt vanlig at dyr merker at eieren er syk, gravid eller at noe annet ikke er som det vanligvis er, og vil vise omsorg. Synd du ikke setter pris på det. 

Anonymkode: e9d13...e2a

Ja, det er sikkert synd. Må jeg late som jeg liker det for katten sin del?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

...og forskning har vist at de som har mer enn 1 katt sliter psykisk. Det er faktisk ikke tull, de fleste med flere katter har dårlig psykisk helse. 

Anonymkode: c4b49...720

What? Den forskningen vil gjerne se, for den stemmer overhode ikke med mine erfaringer! Jeg jobber innen psykiatri også, og absolutt ingen av mine brukere har mer enn ett dyr(utenom noen som har flere fisker). Mange har én katt ja, og mange har én hund, men ikke flere. 
Vi har fire og hverken jeg eller samboer sliter psykisk. Ca.70% av de jeg kjenner som har katt har mer enn en, og som jeg vet sliter ingen av de psykisk heller(eller joda, de fleste opplever angst eller depresjon i løpet av livet, men det er ingen som sliter med det). 

Anonymkode: 81e7a...027

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke katter, og jeg liker ikke dyr generelt. Jeg er ikke superglad i barn heller bortsett fra mine egne. Jeg er opptatt av dyrevelferd fordi friske dyr er sunnere å spise enn syke, og fordi jeg ikke ønsker at levende vesener skal ha det vondt. Men jeg liker ikke dyr, har aldri sett poenget med å kose og klappe dyr. 

Liker å se dyrevideoer på tiktok da, de er artige så jeg de ikke er i nærheten av meg. Jeg har Ingen interesse av å lære noe om dyrs adferd, da jeg ikke kommer til å få meg dyr eller omgås dyr mer enn en skjelden gang i året kanskje. Bruker heller tida mi på ting som interesserer meg. 

Anonymkode: 7706f...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

...og forskning har vist at de som har mer enn 1 katt sliter psykisk. Det er faktisk ikke tull, de fleste med flere katter har dårlig psykisk helse. 

Anonymkode: c4b49...720

Dummeste jeg har lest på lenge. Og det sier litt, for på KG leser man mye dumt.

og nei - jeg føler meg ikke truffet.

Anonymkode: 124e6...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

What? Den forskningen vil gjerne se, for den stemmer overhode ikke med mine erfaringer! Jeg jobber innen psykiatri også, og absolutt ingen av mine brukere har mer enn ett dyr(utenom noen som har flere fisker). Mange har én katt ja, og mange har én hund, men ikke flere. 
Vi har fire og hverken jeg eller samboer sliter psykisk. Ca.70% av de jeg kjenner som har katt har mer enn en, og som jeg vet sliter ingen av de psykisk heller(eller joda, de fleste opplever angst eller depresjon i løpet av livet, men det er ingen som sliter med det). 

Anonymkode: 81e7a...027

Haha, nei, dette er bare tull. Jeg jobber også innen psykiatrien og har vært i flere hundre hjem, aldri vært mer enn en katt så vidt jeg husker. Har derimot flere venner med 2 katter, ingen av de har nevneverdige helseutfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neon_sun skrev (10 minutter siden):

Haha, nei, dette er bare tull. Jeg jobber også innen psykiatrien og har vært i flere hundre hjem, aldri vært mer enn en katt så vidt jeg husker. Har derimot flere venner med 2 katter, ingen av de har nevneverdige helseutfordringer.

Slike kommentarer fra folk, om at folk med katter har helseutfordringer, forteller batre at de som gir uttrykk for så idiotiske meninger selv sliter med noe, en kan ikke være riktig klok om en sitter med slike meninger 😆

Anonymkode: 2d6d3...9fe

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det stemmer med mitt inntrykk også. Kjenner mange med flere katter, og alle sliter de psykisk. Men de tar godt vare på kattene sine, da. Og så hører man jo stadig om tyngre tilfeller i media, som har typ 40 katter +- inne, der forferdelige forhold blir oppdaget av naboer pga stank og andre problemer. Kjenner forresten til et liknende tilfelle ikke langt fra her jeg bor. Det handlet om ei dame som hadde rundt ti katter, og som var klin kokos. Plaget naboer etc. Hun ble til slutt kastet ut av huset hun bodde i, mest fordi hun ikke betalte regningene sine. Men igjen....gal dame med katter....Hva er greia? Hvorfor tiltrekker katter seg psykisk syke mennesker?

Anonymkode: ad280...8aa

Jeg har to katter og fosterkatter, planen er å få 1-2 til også på sikt. Har ingen psykiske problemer og er en ganske «normal» person med fulltidsjobb, hus, venner og familie. Men jeg trives veldig i eget selskap og er mye «sær» på mange områder, selv om det ikke påvirker livet mitt nevneverdig. Ingen av mine bekjente som har mer enn en katt er psykisk syk heller (så vidt jeg er klar over, da)
 

Men jeg tenker at det ikke høres så rart ut at psykisk syke får seg katter, det er jo veldig mye omsorg og trøst i å ha dyr, kanskje spesielt katter, hunder for eksempel er jo et mye mer «sosialt» dyr å ha i og med at man tvinges ut mye og litt mer arbeid og forpliktelser, mens katter passer godt for de med for eksempel sosialangst osv. Så er det jo bevist at katter har en god effekt på psyken. 
 

Men da tror jeg det er heller snakk om at mange psykisk syke kanskje dras litt mot katter, ikke at mennesker med katter er psykisk syke. Hvis det gir mening. 
 

Jeg vil gjerne også se kilde til den forskningen 😅 

Anonymkode: a6d43...e8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

...og forskning har vist at de som har mer enn 1 katt sliter psykisk. Det er faktisk ikke tull, de fleste med flere katter har dårlig psykisk helse. 

Anonymkode: c4b49...720

Jeg har 2 , søsken men sliter ikke psykisk eller har dårlig psykisk helse. 

Anonymkode: 4f14e...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elsker katter og liker små hunder. jeg har liten hund nå(elsker den da). men neste dyr blir en katt igjen..

katter er avslappende, og jeg elsker denne purrelyden. de lukter aldri vondt. og pelsen (den korte) er aldri møkkete slik som bikkja sin. 

koselig med denne mjauingen når du åpner kjøleskapet. og de gnir seg mot leggene dine.. ❤️ nei skjønner ikke at folk kan hate disse dyrene.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker mine egne katter, sliter mye med psykisk sykdommer, de hjelper Så utrolig mye. Tar så mye bedre vare på dem enn meg selv.  Men jeg tar bare til meg dyr som ikke har hatt det bra, blitt forlatt eller som har blitt mishandlet. Etter de blir trygge igjen, man skal lete lenge etter mer kjærlige dyr enn dem.

Anonymkode: b2ecf...00d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...