Gå til innhold

Dårlig råd - forslag til billige julegaver?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_minime_*

Jeg laget oppskriftbok til ei venninne forleden - hun ble veldig glad (og faktisk også litt rørt).

Var syk og kjedet meg og hun hadde snakket om at hun skulle hatt noen enkle, oppskrifter på gode middager som kan fryses.

Tok en gammeldags linjert kladdebok jeg hadde liggende samt en haug med ukeblader/reklame. Skrev ut noen oppskrifter fra nett og klippet dem til og limte inn. Skrev av for hånd en del egne favoritter. Klippet ut bilder fra bladene og reklamene og pyntet inni og på utsiden - ble flott og hun bruker den ofte sier hun og har føyd til nye oppskrifter i den (var plass til flere).

Barn: Clas Ohlssson har diverse hobby-saker (maling, tusjer, perler mm) samt en del leker - alt til en billig penge (mye billigere en leke- og hobbybutikker).

Tulle-ting til barn. kjøpte liksom bæsj til en liten en på 4 år og han hadde det kjempemorsomt med den i lange tider - den kostet 20-30 kroner.

Sminke til småjenter. Får kjøpt billige sminkeskrin på H&M, lipglosser, mini-neglelakk med mer.

Vita med fler har nå begynt å få små pakninger av mye etter de nye flyreglene - ikke så dyrt, og veldig kjekt for de som reiser en del!

Pocketbøker koster under 100-lappen og er lette nok til å poste.

Skjerf, hansker og slikt koster ikke stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Det med hjemmelaget kokebok var jo bare en kjempefin ide. Jeg hadde også blitt kjempeglad og rørt hvis jeg hadde fått det.

Ellers så har jeg et tips om og følge med i Kappahl og Lindex. De har ofte halv pris av halv pris og da blir det utrolig billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Vistaprint er det masse billig! Hva med en fotokalender som skal stå på bordet/pulten? Koster 50,- for to, og 210,- for 6!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp bare julegaver til ungene. Forklar resten av slekta og venner hvordan ståa er. Har man ikke råd til julegaver, så har man ikke råd. Jeg tror ikke noen vil ha problemer med å forstå det. Send heller julekort til dem. Det er kjempekoselig å få julekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta bilder av dere selv, sett de i billige rammer fra nille eller ikea, og volia, du har billige julegaver. Du får printet ut bilder til ca 2 kroner stykket hvis du bestiller de på nettet. Dette er en hit hos alle eldre i familien og for folk som bor langt unna, jeg pleier å bestille a4 bilder til besteforeldrene. Hvis du har farge printer kan du lage disse selv.

Jeg lager også sukkertøy og gir til venner, eller små kaker i syltetøy glass.

Der var noen tips fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her:) Jeg skal hvertfall bruke flere av dem. Gleder meg til å være litt kreativ og gi noe personlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei

jeg kjøppte en fin korg til moren min med lokk (40kr) og fyllte den opp med telys. en pakke med 100telys koster rundt 30kr på europris, nille osv, og kan da få gitt gaaanske mange telys for prisen av 100kr. Så nå gir jeg mamma telys hvert år (pluss noe annet da, siden jeg nå har mer penger enn det jeg hadde som 17åring), og mamma elsker det. Hun svir jo av ett par tusen telys i året :D

en kan også variere med fargede telys og kubbelys. en kan også pakke inn en og en pose med lys slik at det blir ganske mange store pakker til mamma hver jul :D

ellers kan en lage en tribute cd til vedkommende til jul, der du tar frem bilder av dere sammen i flere andledninger og legger på litt skrift og musikk. en veldig flott (og super billig) presang som handler om den personen som får presangen og ingen andre. veldig spesiell og god presang.

Ellers finner en mye fint og billig handsker, luer, votter osv om en handler tidelig på året (utenom sesongene). en kan finne mange flotte topper som egentlig tilhører sommeren som heelt fint kan brukes hele året.

Cubus har ofte salg med flotte klær til 20, 30 og 50 kr.

d er ca 2mnd igjen, så d er bare til å stå på.

ps.norgespakken er suveren til å sende mange presanger samtidig til samme plassen. det går også an å planlegge det litt slik at når familien er på besøk kan de få me seg årets julegaver allerede i juli...det gjelder bare å være tidelig ute :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
MÅ dere gi gave? Hvorfor ikke bare sende et koselig julekort. Vi er så hysteriske på dette med gaver her i landet, mens det andre steder er helt akseptablet å bare gi et julekort, også til slekt og venner.

Slik er det, mange blir fornærmet om de gir gave til noen de ikke får tilbake fra. Det er forventet med dyre gaver. Dessverre. Men linker det til neste quote:

Send et lite bilde av dere selv i ei lita ramme til alle sammen, 10x15 holder i massevis, legg ved hyggelig julebrev. Det setter de stor pris på, de får nok duppeditter likevel!

Eller få laget koselige julekort med bilde av dere på :) da blir det liksom gave og kort i ett. Og ikke så dyrt, tror jeg? Har ikke sjekket priser hos fotobutikker men vet at blant annet Elkjøp har mange rimelige tilbud når du sender inn digitale bilder til fremkalling hos dem.

Jeg lager brente mandler og har de i 15-kroners krukker fra IKEA.

Du kan lage brente mandler, karameller, marsipankuler dekket med sjokolade med et halvt cocktailbær inni, syltetøy, etc etc. Ha det i fine glass og knytt et sløyfebånd rundt. Hvis det skal sendes kan det være lurt å finne "glass" av plast slik at det ikke blir så mye porto.

Hilsen student :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gladlaks

Platekompaniet har veldig mange bra dvder til 59 kr. En kan også finne mange bra innbundete bøker på bokklubben til under 100-lappen. Det er iallefall gaver som jeg hadde blitt veldig glad for.

Med venninner kan en avtale at istedet for å kjøpe gaver til hverandre, kan alle møtes å dra ut å spise eller noe. Mye koseligere og mindre stress. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TittTitt

Hadde jeg hatt steke ovn, hadde jeg gjort som i fjord, bare med mer variasjon..

I fjord shoppet jeg masse på Ikea. Alt fra glass, kopper, skåler, lysestaker ol.

Så kjøpte jeg glass maling, og malte i vei. Mamma og pappa fikk sånn "verdens beste mamma/pappa" kopp.. En av mine søsken fikk kopp. Jeg malte stearinlys holdere, eller sånne telys holdere, så når du har lys oppi, kommer det fint lys.

Fant fine skåler på Ikea, som jeg malte på, som man kan feks ha frukt oppi. Eller snop/drops.

Stekte de på ca 180 grader.

Og familien ble driiiiiiiiiit gla. De ble skikkelig rørt =) Besteforeldre, og foreldre, onkler/tanter blir ihvertfall driiiiiiiiiiiit gla for slike gaver! Og det er ikke noe dyrt heller. Selvom en sånn glassmalink koster ca 50 kr, så holder det plenty. Jeg kjøpte i fargen, grønn, rød og gult. Og det holdt i masse vis! Og på ikea selger jo de masse billige greier. Selvom de ikke er fine når du kjøper de, så blir de fine når du har malt de. Trenger ikke være heavye greier du må male heller. Vær kreativ. Kan male hele, du kan male halve, du kan lage prikker rundt kantene på koppene/glassene/fatene, du kan lage bølger osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det egentlig handler mest om barna i jula og ved dårlig råd hadde jeg prioritert de og droppet de voksne. Og skulle du ha noe til overs når du har funnet noe passende til barna, så kan du jo donere resten til en veldedig organisasjon og skrevet dette i et kort til de enkelte voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Grethe_*

fire suppeskåler til 69.- på jernia, så sender jeg med oppskrift på gratinert løksuppe so jeg har skrevet pent på et kort.. da blir gaven litt personlig synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fire suppeskåler til 69.- på jernia, så sender jeg med oppskrift på gratinert løksuppe so jeg har skrevet pent på et kort.. da blir gaven litt personlig synes jeg..

Legg ved en løk så blir dette årets mest særegne gave! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest antigartner
Jeg lager brente mandler og har de i 15-kroners krukker fra IKEA.

Dette er kjempegodt!

En annen variant som jeg gjorde et år, var å kjøpe forskjellige krydder i store poser på innvandrerbutikk og helle dem over i krydderglass fra IKEA. 2-3 kryddertyper og tilsvarende antall glass krydder til hver av gavemottakerne. Dette passer i alle fall til mange voksne gavemottakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kan ikke si at jeg lider under svært dårlig råd.....og dermed, som mange, kan kjøpe meg mye av det jeg trenger eller ønsker meg gjennom året.

Er i starten av 30 åra, og har "alt" - og det er INGENTING jeg blir så glad for som hjemmelagde ting!!! Hjemmestrikka tøfler ( supert garn fra rema/ nille for 12 kr nøstet) eller luer, hjemmelagde kjeks eller syltetøy. Virkelig en personlig gave som er verdt mer enn en ny jakke.

Eller den gaven som sist fikk meg til å gråte.... :) Gave kort på barnepass fra et vennepar. Fantastisk!!

Merkelig det med at en alltid føler en må kjøpe noe...jeg har i årevis ønsket meg en geit i afrika eller lignende, men har isteden fått nipserier jeg ikke vet hvor jeg skal sette.

Lykke til med julespurten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi.....

las gjennom innlegget, og jammen hørtes det ikke aldri så lite utakknemmelig ut. Og det var IKKE meningen. For jeg blir tidvis veldig glad for nipseriet altså, men det mottas med aldri så vond bismak fra de jeg vet kommer til å slite til sommeren med å betale ned desember gjelda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Trine_*

- Du kan kjøpe 8-10 kronelys for så å binde ei fin rød sløyfe rundt...å vips så har du en fin julegave..:) -Det er alltids noen som trenger lys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...