AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #1 Del Skrevet 19. september 2022 Per Ivar er kun et eksempel på et typisk dobbeltnavn som flyter bra sammen. Men er det uhøflig å bare kalle han Per om man ikke vet om det er ok? Anonymkode: 838a8...7f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissIndependent45 Skrevet 19. september 2022 #2 Del Skrevet 19. september 2022 Ja det synes jeg. Hvis han presenterer seg med dobbeltnavn, så bruker du dobbeltnavn. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #3 Del Skrevet 19. september 2022 Ja, jeg misliker å bli kalt for bare mitt første navn. Anonymkode: 82411...105 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #4 Del Skrevet 19. september 2022 MissIndependent45 skrev (1 minutt siden): Ja det synes jeg. Hvis han presenterer seg med dobbeltnavn, så bruker du dobbeltnavn. Hvis personen presenterer seg som bare Per i utlandet da? Er det ok da? Anonymkode: 838a8...7f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #5 Del Skrevet 19. september 2022 Hvis personen presangterer seg med dobbeltnavn, så vil jeg tro at de bruker begge navnene. Selv har jeg dobbeltnavn og bruker begge. Jeg liker ikke det første navnet mitt alene. Jeg liker ikke å bli kalt bare for det første. Anonymkode: 10696...385 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #6 Del Skrevet 19. september 2022 Det sier seg selv, ellers ville han ikke presentert seg som Per Ivar. Anonymkode: fd1fa...72c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissIndependent45 Skrevet 19. september 2022 #7 Del Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis personen presenterer seg som bare Per i utlandet da? Er det ok da? Anonymkode: 838a8...7f1 Det tenker jeg er for letthets skyld, ingenting annet. Hvis noen presenterer seg for deg med et dobbeltnavn, så synes jeg du skal bruke det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #8 Del Skrevet 19. september 2022 Bruk begge navnene. Du kan risikere at Per Ivar ikke reagerer på bare Per. Det klinger jo også så godt at det er ikke vesentlig lettere å bruke bare det ene navnet. Hvis anledningen byr seg, er det jo også lov å spørre om vedkommende bruker begge navnene. Anonymkode: 0f18f...433 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #9 Del Skrevet 19. september 2022 Om han heter Per Olav syne jeg det blir spesielt å kalle han Per om han ikke selv ønsker å bli kalt Per. Anonymkode: b508f...e87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. september 2022 #10 Del Skrevet 20. september 2022 Kaller folk for det de presenterer seg som. Mange som har to korte fornavn, slik som Per Ivar, reagerer ikke på kun det første navnet, fordi de er vant til å bruke begge. Er navnet Amadeus Maximillian eller noe lignende, skjønner jeg at det er slitsomt å bruke begge, men to korte navn med til sammen tre stavelser er da virkelig ikke slitsomt å uttale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #11 Del Skrevet 1. oktober 2022 Jeg hater når folk kun bruker mitt første, selvom jeg presenterer meg med begge. Det skjer relativt ofte. Hender også at jeg ikke reagerer hvis kun det første blir sagt, for det er jo ikke "meg" og da tar det ofte noen sekunder før jeg innser at det faktisk er meg personen snakker til. Anonymkode: 30b1c...8cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donaldine Skrevet 1. oktober 2022 #12 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg hater når folk kun bruker mitt første, selvom jeg presenterer meg med begge. Det skjer relativt ofte. Hender også at jeg ikke reagerer hvis kun det første blir sagt, for det er jo ikke "meg" og da tar det ofte noen sekunder før jeg innser at det faktisk er meg personen snakker til. Anonymkode: 30b1c...8cc Kjenner meg igjen i den, ja. En uting at folk ikke kan bruke hele fornavnet mitt (jeg har to fornavn med bindestrek mellom) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musis Skrevet 1. oktober 2022 #13 Del Skrevet 1. oktober 2022 Ja, hvis Per Ivar blir Per, blir Pernille også Per… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gibralfaro Skrevet 1. oktober 2022 #14 Del Skrevet 1. oktober 2022 On 9/19/2022 at 9:35 PM, AnonymBruker said: Per Ivar er kun et eksempel på et typisk dobbeltnavn som flyter bra sammen. Men er det uhøflig å bare kalle han Per om man ikke vet om det er ok? Anonymkode: 838a8...7f1 Presenterer man seg med et navn, så er det fordi at det er det som er navnet de ønsker å bli tiltalt med. Om noen da ønsker å bruke en annen variant av navnet, fordi at det blir lettere for en selv, så ville jeg sjekket med vedkommende om det var ok ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #15 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hender også at jeg ikke reagerer hvis kun det første blir sagt, for det er jo ikke "meg" og da tar det ofte noen sekunder før jeg innser at det faktisk er meg personen snakker til. Anonymkode: 30b1c...8cc Samme her. Spesielt hvis det allerede er minst en person til i rommet med samme første fornavn som mitt. Si at vi er tre stk med Anne som første fornavn; den ene med Anne som eneste fornavn, de to andre med et andre fornavn som Katrine eller Lise. Prøv å rope bare "Anne!" og se hva som skjer da 🙈 Sjansen er stor for at Anne svarer, Anne Katrine ikke reagerer, og Anne Lise lurer på hvilken Anne du mener siden hun er vant til at kjentfolk kaller henne ved bare Anne. - Unntaket er hvis jeg er på jobb, og jeg har godkjent å bli kalt bare det første fornavnet pga forskjellige språk(ofte flere nasjonaliteter der jeg jobber). Da reagerer jeg på første fornavn brukt alene, siden det er det jeg er kjent som der. Så til HI; hvis fyren presenterer seg som Per Ivar, så si Per Ivar og eventuelt spør om han bruker begge navnene eller om det går greit med bare Per. Anonymkode: 09913...a14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå