Gå til innhold

hvilke matvarer har du gått over til økologisk, for å unngå sprøytemidler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det eneste jeg konsekvent kjøper økologisk er egg, og da av dyrevelferdshensyn. Jeg kjøper også en del annet økologisk nå og da, da jeg støtter ideen bak økologisk landbruk og kan være enig i at økologisk dyrkede frukt og grønnsaker kanskje smaker bedre.

At det er noen helsegevinst å hente har jeg derimot tilgode å se håndfaste bevis for. Det finnes vel faktisk noe (om enn begrenset) forskning som viser det motsatte.

Anonymkode: d6116...734

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det eneste jeg konsekvent kjøper økologisk er egg, og da av dyrevelferdshensyn. Jeg kjøper også en del annet økologisk nå og da, da jeg støtter ideen bak økologisk landbruk og kan være enig i at økologisk dyrkede frukt og grønnsaker kanskje smaker bedre.

At det er noen helsegevinst å hente har jeg derimot tilgode å se håndfaste bevis for. Det finnes vel faktisk noe (om enn begrenset) forskning som viser det motsatte.

Det er altfor lite forskning på det ja, og ingen håndfaste beviser for at det er mer helsefremmende med økologisk. 

Egg får jeg fra en kamerat med småbruk hvor hønene spiser frukt og grønt mens de løper rundt fritt. Godt for samvittigheten, helsa og lommeboka. 

Anonymkode: 4b70d...794

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mangel på forskning betyr ikke at det er sunt/usunt. Det var mangel på bevis at røyking var usunt, og det tok flere tiår etter at mistanken kom før de hadde bevis. Og dette på noe så ekstremt skadelig som røyking...

Anonymkode: ec545...856

• Nyttig 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er først og fremst sprøytemidlene du unngår ved å spise økokologisk frukt og grønt. Det er rimelig logisk å tenke at det er mye bedre å slippe å få i seg de. Personlig har jeg pollenallergi med kryssallergi til stenfrukter spesielt.  Jeg merker litt kløe i halsen på en del råe grønnsaker og frukter og det har kommet på fler og fler, men det gjør jeg ikke når jeg kjøper økologiske så det må være sprøytemidelene jeg også reagerer på. 

Samtidig vet jeg at dyrevelferden er mye bedre på kjøttprodukter så tenker at det er mange fordeler med å velge økologisk. 

Anonymkode: 15250...2fb

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Duraton

Økologisk betyr ikke at dem ikke bruker sprøytemidler, det betyr bare at dem ikke bruker syntetiske sprøytemidler.

Økologisk dyrket mat blir dynket med mer sprøytemidler enn annen mat, fordi naturlige sprøytemidler er ikke like effektive som syntetiske, så det må taes igjen på kvantitet istedenfor kvalitet.

Det er en grunn til at man ønsket å få bukt på svartsoppen.

• Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Duraton skrev (1 time siden):

Økologisk betyr ikke at dem ikke bruker sprøytemidler, det betyr bare at dem ikke bruker syntetiske sprøytemidler.

Økologisk dyrket mat blir dynket med mer sprøytemidler enn annen mat, fordi naturlige sprøytemidler er ikke like effektive som syntetiske, så det må taes igjen på kvantitet istedenfor kvalitet.

Det stemmer ikke. Økologisk Norge - Kjemiske sprøytemidler - mer enn plantevern (okologisknorge.no)

Når det kommer til dyrevelferd er den formidabel mye bedre enn konvensjonelt landbruk og dyrehold. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Økologisk Norge - Ny risikovurdering: Druer og rosiner kan være giftige for barn (okologisknorge.no)

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Økologisk Norge - 11.000 dør årlig av å sprøyte gift på mat (okologisknorge.no)

Bon apetitt. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Duraton
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke. Økologisk Norge - Kjemiske sprøytemidler - mer enn plantevern (okologisknorge.no)

Når det kommer til dyrevelferd er den formidabel mye bedre enn konvensjonelt landbruk og dyrehold. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/nervegift-som-dreper-bier-og-fisk-er-tillatt-i-okologisk-landbruk-1.13095082 

https://www.mattilsynet.no/plantevernmidler/oko.asp

Det stemte vist allikevel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ingen. Liker ikke økologisk mat. Spesielt ikke grønnsaker og frukt. De blir fort dårlige.

Anonymkode: 68217...a01

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Duraton skrev (6 timer siden):

Wow. Du finner en artikkel fra 2016 👏🏻🙈

Ja det er lov å bruke hele 25 plantemidler mot 250 sprøytemidler i konvensjonell landbruk. Skaff deg kunnskap før du begir deg ut på noe du ikke kan noe om. Økologisk landbruk er ikke perfekt, men det er ekstremt mye bedre enn det konvensjonelle. 

• Nyttig 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen. Liker ikke økologisk mat. Spesielt ikke grønnsaker og frukt. De blir fort dårlige.

Anonymkode: 68217...a01

Helt riktig. Det er fordi de ikke er ihjelsprøyta. 

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Egg og melk kjøper jeg alltid økologisk, fordi det koster nesten det samme som konvensjonell.

Av frukt og grønt sammenligner jeg prisen, og tar øko hvis det er mulig.. kommer litt an på hvor sparsom jeg føler meg den dagen😅 tar helst norsk også. 

Jeg kjøper av og til dobbelt opp. Økologisk til barnet mitt, som spiser ganske lite. Og konvensjonelt til meg sjøl. Det gjelder særlig yoghurt, rømme, og ting man ikke har til middag. 

Anonymkode: c6ee3...c64

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Duraton
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Wow. Du finner en artikkel fra 2016 👏🏻🙈

Ja det er lov å bruke hele 25 plantemidler mot 250 sprøytemidler i konvensjonell landbruk. Skaff deg kunnskap før du begir deg ut på noe du ikke kan noe om. Økologisk landbruk er ikke perfekt, men det er ekstremt mye bedre enn det konvensjonelle. 

Må jo være flaut for deg da at en person som kan null og niks, allikevel holder deg på bakbeina.

Økologisk drift krever mer sprøyting enn ved bruk av syntetisk sprøyting, mener NRK Brennpunkt hadde noe om det en gang i tiden.

Så spørs det jo om pyretriner er det som forårsaker massedød blant biene eller ikke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Duraton skrev (21 minutter siden):

Må jo være flaut for deg da at en person som kan null og niks, allikevel holder deg på bakbeina.

Økologisk drift krever mer sprøyting enn ved bruk av syntetisk sprøyting, mener NRK Brennpunkt hadde noe om det en gang i tiden.

Så spørs det jo om pyretriner er det som forårsaker massedød blant biene eller ikke.

Du kommer med feilinformasjon. Les deg opp og kom tilbake. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Duraton
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kommer med feilinformasjon. Les deg opp og kom tilbake. 

Feilinformasjon om hva da?

Benekter du at økologisk drift krever hyppigere sprøytinger enn konvensjonelt drift?

Hva med å ta deg en tur på noen gårder kanskje.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Duraton skrev (6 minutter siden):

Feilinformasjon om hva da?

Benekter du at økologisk drift krever hyppigere sprøytinger enn konvensjonelt drift?

Hva med å ta deg en tur på noen gårder kanskje.

Ja absolutt. Gi meg noen nye kilder? 

• Nyttig 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Duraton
1 hour ago, Atheena said:

Det er ingenting der som går imot det jeg har skrevet.

Dem som driver økologisk trenger å sprøyte oftere.

Jeg ser ikke hvordan det er så vanskelig å forstå? 
Er det slik at folk ikke tror at dem sprøyter? 
Er det slik at folk tror at dem bare kan sprøyte én gang og så var dem ferdig med det for året?

Skal du drive økologisk, så må du sprøyte vesentlig oftere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atheena
Duraton skrev (8 timer siden):

Det er ingenting der som går imot det jeg har skrevet.

Dem som driver økologisk trenger å sprøyte oftere.

Jeg ser ikke hvordan det er så vanskelig å forstå? 
Er det slik at folk ikke tror at dem sprøyter? 
Er det slik at folk tror at dem bare kan sprøyte én gang og så var dem ferdig med det for året?

Skal du drive økologisk, så må du sprøyte vesentlig oftere.

Nå er det slik at de som driver økologisk landbruk ikke bruker kjemisk-syntetisk sprøyting kontra konvensjonelt landbruk. I Norge er det godkjent 256 spørytemidler mot 26 i økologisk landbruk. Det brukes mindre sprøyting i Norge enn i EU og det brukes mindre sprøyting i EU enn utenfor. Dermed er man rimelig trygg når man spiser norsk produkter, bortsett fra jordbær og andre bær som sprøytes mer enn importerte. 

I økologisk landbruk bruker man flere forebyggende tiltak. Det er derfor et stort fokus på valg av plassering, sort, bearbeidse av jorden. å skifte vekster, samt gjødsling for å få mostantasdyktige planter. Ugress og skadegjørere skal ikke utryddes. Det er derfor økologiske avlinger er mindre og at hvis du ser på en økologisk brokkoli kontra en vanlig så er den betraktelig mye mindre. Men ja du har bittelitt rett i at de har et lite antall midler som er godkjent i økologisk landbruk de kan bruke når de må. Først og fremst så prøver de uten. Så vi vet at det brukes 26 forskjellige plantevernmidler, men vi ser ingen spor av de i den økologiske maten. Du vil derfor få i deg betraktelig mye mindre plantevernmidler hvis du spiser økologisk. 

Så nei de sprøyter ikke mer, men vesentlig mindre. Her må du gi meg en kilde hvis du skal fortsette denne ubegrunnende påstanden! 

For å få sette på økologi merke må du være medlem av Debio. Nytt økologiregelverk | Mattilsynet Det stilles strenge krav for dette. 

FHI utfører kontroller for å sjekke rester av plantevernmidler i maten vi spiser. Rester av plantevernmidler i mat - FHI 
. "VKM har beregnet eksponeringen for plantevernmiddelrester fra økologisk og konvensjonelt dyrkede grønnsaker og frukt. Det var ikke mulig å beregne noe inntak fra de økologiske matvarene. Eksponeringen fra de konvensjonelle matvarene lå godt under nivåene som antas å kunne gi økt risiko for helseskade (2).  Det ble tatt ut 95 prøver av økologiske produkter, hvorav 56 importerte og 39 norskproduserte varer. I disse ble det påvist rester av plantevernmidler kun i én importert vare.

I gruppen frisk frukt og bær ble det påvist plantevernmiddelrester i henholdsvis 75 % og 72 % av prøvene, hvorav 0,8 % var over grenseverdiene. I gruppene grønnsaker og urter ble det påvist plantevernmiddelrester i 45 % og 42 % av prøvene, hvorav henholdsvis 1 % og 19 % var over grenseverdiene. Av 89 analyserte prøver av matkorn og ris ble det påvist plantevernmiddelrester i 69 %, hvorav to prøver av ris var over grenseverdien. Det ble påvist glyfosat i de fleste prøvene av bygg, men funnene var betydelig lavere enn grenseverdien. Det ble ikke påvist rester av plantevernmidler i barnematprøvene eller i prøver av animalsk opprinnelse.

Hva disse spørytemidlene gjør med oss vet vi ikke sikkert, men vi får de inn i en cocktail. Dette er fra en norsk studie Forskning: Sprøytemidler i mat kan skade kjønnsorgan hos guttefostre – Document 

Endret av Atheena
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...