Gå til innhold

Lovlig å bruke mobiltlf når man står på rødt lys?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De eneste gangene jeg bruker mobiltelefonen når jeg kjører er når jeg står på rødt lys. Er dette lov? Man kjører jo ikke. Sitter bare og venter på grønt lys. 

Anonymkode: 63d08...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nix. Det kan du få bot for. Selv om du står på rødt skal oppmerksomheten din være på trafikken og ikke på mobilen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har blitt frikjent i retten for å bruke telefon i kø og ved rødt lys pga motorene var av pga start/stopp funksjon.

Er heller ikke lov å bruke telefonen når en står i kø, samme hvor lenge, om motoren går  

Anonymkode: 46a95...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei all bruk i bil er forbudt om du ikke står på parkeringsplass/eller andre steder utenfor trafikk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2022 at 3:30 PM, AnonymBruker said:

Folk har blitt frikjent i retten for å bruke telefon i kø og ved rødt lys pga motorene var av pga start/stopp funksjon.

Er heller ikke lov å bruke telefonen når en står i kø, samme hvor lenge, om motoren går  

Påtale anket den dommen til Høyesterett, hvor staten vant. Så det er en rettskraftig dom i Høyesterett som sier at nettopp det der er ulovlig. Høyesterett - gir likevel bot for mobilbruk i kø - KNA

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2022 at 3:22 PM, AnonymBruker said:

Er dette lov? Man kjører jo ikke. Sitter bare og venter på grønt lys. 

Høyesterett mener det ikke er lov, og belønner deg med 7450kr i bot og tre prikker på førerkortet. Tror ikke du kommer så langt med å påklage høyesterettsdommen til menneskerettsdomstolen i Haag...

Endret av newman01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (På 20.9.2022 den 9.58):

Påtale anket den dommen til Høyesterett, hvor staten vant. Så det er en rettskraftig dom i Høyesterett som sier at nettopp det der er ulovlig. Høyesterett - gir likevel bot for mobilbruk i kø - KNA

Takk for oppdatering av innlegget mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2022 at 3:22 PM, AnonymBruker said:

De eneste gangene jeg bruker mobiltelefonen når jeg kjører er når jeg står på rødt lys. Er dette lov? Man kjører jo ikke. Sitter bare og venter på grønt lys. 

Anonymkode: 63d08...522

Nei det er ikke lov

Anonymkode: 8ea31...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lov. Men det hender at jeg bruker 3 sekunder på å skifte sang på Spotify 

Anonymkode: 41e67...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så artig å se alle som svarer nei uten å lese noe av det som allerede er sagt. Blant annet, nei.

Anonymkode: 7ce50...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...