Gå til innhold

Noen som har erfaring med trening etter overtråkk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tråkket over i juni og har fortsatt sabla vondt i foten. Er på innsiden av foten, og den kulen som er på foten (ved ankelen) er fortsatt hoven og vond. Jeg tok røntgen forrige uke men fikk vite at det kan ta inntil 3 (!) uker før jeg får svar! Dette er så slitsomt, jeg får jo ikke trent. Er mulig det er brudd så jeg må jo bare vente. Men er det vanlig å ha vondt så lenge etter overtråkk? Om det var et brudd så hadde jeg vel knapt kunnet gå. Prøver å ikke gå så langt da jeg fort får vondt, og jeg kan ikke gå i trapper. 

Vurderer nå å bare dra på Sats og ta noen enkle balanseøvelser/mage osv. Noen som har tråkket over som har tips til øvelser jeg kan ta som ikke er for belastende på foten? Tung knebøy bør kanskje unngås? Jeg har knapt trent i sommer, pleide trene 3 - 5 ganger i uka før jeg tråkket over. 

Anonymkode: 46c79...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Embla Othea skrev (1 minutt siden):

Prøv tåhev og ettbeinsknebøy på balansepute.

Takk! Var noe sånt jeg tenkte. Jeg går til fysio av og til pga kneproblemer, han sa jeg bør fortsette å trene men han har ikke gitt meg noen øvelser tilpasset vond fot enda. Jeg tenkte prøve den stepmaskina som oppvarming, bare 5 - 10 minutter eller noe.  Pleier det hjelpe med støttebandasje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Var noe sånt jeg tenkte. Jeg går til fysio av og til pga kneproblemer, han sa jeg bør fortsette å trene men han har ikke gitt meg noen øvelser tilpasset vond fot enda. Jeg tenkte prøve den stepmaskina som oppvarming, bare 5 - 10 minutter eller noe.  Pleier det hjelpe med støttebandasje? 

Det beste er hvis du får hjelp av fysio til opptrening. Be han om øvelser du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tråkket over i fjor sommer (ikke brudd), og brukte akkurat ett år(!) på å bli smertefri. Det vil si jeg var to uker på krykker, gikk fire mnd med åpenbar halting og stort ubehag, og 8 mnd med ubehag som var vondt og irriterende men som var til å leve med. Begynte å trene igjen etter to mnd, og da gjorde jeg fullkroppsprogram, men unngikk øvelser som krevde balanse på en fot. Så ingen utfall eller lignende, men markløft, knebøy og tåhev med begge beina plantet i bakken. Etter styrkeøvelsene gjorde jeg kjedelige stabilitetsøvelser på balanseball for å prøve å få tilbake balanse og stabilitet. Unngikk all form for løping i ett år, men greide etterhvert å dra på spinning hvis jeg ville gjøre cardio. Er viktig å trene opp foten igjen for å unngå flere overtråkk. Lykke til!

Anonymkode: 8a81d...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner egentlig ikke om det hjelper, men føler det gjør det. Overtråkker i ny og ne. Det føles bra for meg med varme oppover leggene, og jeg bruker derfor ofte sokker som når til knærne og/ eller leggvarmere. Føler det hjelper å varme opp. Bruker gjerne det samme utenom trening også. Jeg føler at varme hjelper på blodsirkulasjonen. Som igjen hjelper på skader. Men aner som sagt ikke om det faktisk gjør det. 

Anonymkode: ea77d...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trente 3 ganger forrige uke, men smertene ble bare enda verre :( Og jeg har fortsatt ikke fått svar på røntgenbildene, etter 3 uker! Er såå lei. Jeg har veldig vondt i den kulen som er på innsiden av ankelen, den er hoven også. Håper jeg får svar på røntgenbildene før jul da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vondt i «kjøttet» rundt den kulen, eller i selve skjelettet i kulen? Jeg hadde også vondt på samme sted, og selv om jeg ikke hadde brudd sa fysio at jeg mest sannsynelig hadde revet i stykker flere av senene som omringer og støtter den delen av foten. Det kan ta 3/6/12 mnd før det gror ordentlig, ikke 6-8 uker som legen kan si ved et «typisk» overtråkk der du vrikker foten motsatt vei. Jeg hadde som sagt vondt i et helt år etterpå, og fikk naturligvis mer vondt etter en treningsøkt enn hvis jeg lå hjemme på sofaen, men hvis du virkelig kjenner at foten er ødelagt etter trening hadde jeg droppet det til du føler det bedre. Evt. bare jobb med små stabilitetsøvelser, jeg fant flere nyttige videoer på YouTube som jeg brukte. Både av hvordan jeg skulle tape foten med sportsteip ved aktivitet, og rehab-øvelser. Du kan søke på «medial ankle sprain rehab» feks. En annen ting jeg glemte å nevne er at da jeg begynte å trene igjen, var fokuset mitt IKKE på å prestere i øvelsene, men å venne foten til aktivitet igjen. Jeg tok av nesten all vekten på knebøy og brukte øvelsen til å fokusere på å ha jevn og stabil fordeling på begge ben, ikke på å løfte tyngst mulig. Hvis du er på trening og prøver å gjøre akkurat det samme som du gjorde før skaden er det kanskje ikke rart at du føler det blir verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 1.20):

Har du vondt i «kjøttet» rundt den kulen, eller i selve skjelettet i kulen? Jeg hadde også vondt på samme sted, og selv om jeg ikke hadde brudd sa fysio at jeg mest sannsynelig hadde revet i stykker flere av senene som omringer og støtter den delen av foten. Det kan ta 3/6/12 mnd før det gror ordentlig, ikke 6-8 uker som legen kan si ved et «typisk» overtråkk der du vrikker foten motsatt vei. Jeg hadde som sagt vondt i et helt år etterpå, og fikk naturligvis mer vondt etter en treningsøkt enn hvis jeg lå hjemme på sofaen, men hvis du virkelig kjenner at foten er ødelagt etter trening hadde jeg droppet det til du føler det bedre. Evt. bare jobb med små stabilitetsøvelser, jeg fant flere nyttige videoer på YouTube som jeg brukte. Både av hvordan jeg skulle tape foten med sportsteip ved aktivitet, og rehab-øvelser. Du kan søke på «medial ankle sprain rehab» feks. En annen ting jeg glemte å nevne er at da jeg begynte å trene igjen, var fokuset mitt IKKE på å prestere i øvelsene, men å venne foten til aktivitet igjen. Jeg tok av nesten all vekten på knebøy og brukte øvelsen til å fokusere på å ha jevn og stabil fordeling på begge ben, ikke på å løfte tyngst mulig. Hvis du er på trening og prøver å gjøre akkurat det samme som du gjorde før skaden er det kanskje ikke rart at du føler det blir verre. 

Jeg har vondt i selve skjelettet i den kulen, er veldig ømt. Og dette med senene har jeg ikke tenkt på, så takk for info! Jeg har fortsatt ikke fått svar på røntgen, til uka blir det 4 uker siden jeg tok de bildene. Er jo helt håpløst, jeg får jo ikke levd et normalt liv før jeg vet hva som er galt. Min fysioterapeut sa han ikke får behandlet meg før han vet hva som er galt. Men når jeg aldri får svar, hva skal jeg gjøre da? 

Lurer på om jeg kan ta røntgen i London eller Sverige, jeg skal dit snart. Siden norske leger ikke gidder å hjelpe meg så.. Er så LEI :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...