AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #1 Skrevet 17. september 2022 Ei venninne har nevnt at hun ønsker å opprette en spleis, eller hvert fall høre rundt med bekjente om de kan vippes penger etter hun fikk bot for å ha kjørt for fort. Jeg har sagt jeg ikke ønsker å bidra og da blir hun sykt irritert på meg, kaller meg en dårlig venninne og at hun hadde hjulpet meg om det var meg. Hun klager på for lav lønn (har 20-22.000 i mnd etter skatt). Hun har ikke råd til en slik bot. Hun kunne absolutt funnet seg en billigere leilighet, men ønsker å bo sentralt da hun elsker shopping. Hun bruker mye penger på nye klær, sminke, hudpleie, sko og annet unødvendig, som man ikke tenger nytt av hver eneste måned. Hun har også bil, snuser og drikker mye brus. Vi er ganske nære og har kjent hverandre i mange år, så vi snakker mye om blant annet dette. Jeg har prøvd å få henne til og tenke mer økonomisk, og at hun ikke trenger alle disse nye tingene hele tiden. Men hun nekter å gjøre noe med det. Jeg tjener noe mer enn henne, så da mener hun at jeg burde være raus og hjelpe henne. For det første har hun valgt å kjøre for fort, og må selvfølgelig skjønne at det er mulig man blir tatt i kontroll. Hun maser og sender masse meldinger om hjelp. Hun kan selvfølgelig opprette en spleis, men når du ikke klarer å være økonomisk eller ta i mot hjelp, så må du nesten ta dette som en lærepenge å skjønne at og spare penger til uforutsette utgifter. Jeg er utrolig glad i henne men å hjelpe til å betale ned nor noe så dumt som en bot for å kjøre for fort som kunne vært til fare for eget og andres liv, nei det er ikke greit. Anonymkode: 7abac...bb1 3
Topsi Skrevet 17. september 2022 #2 Skrevet 17. september 2022 Jeg hadde ALDRI hjulpet noen med å betale en trafikkbot, uansett hvor nære vi var 34 3
Blåjojo Skrevet 17. september 2022 #3 Skrevet 17. september 2022 Hadde aldri hjulpet noen med å betale en bot. Men om hun ikke har råd til å betale den så er jo fengsel et alternativ. Evt få delt opp beløpet. Også er det vel bare å håpe at hun har lært av det😅 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #4 Skrevet 17. september 2022 Hell no.... dette sier utrolig mye om en person hvis deres dårlige valg skal betales for av andre. Frekkhetens nådegave! Anonymkode: 368dd...94a 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #5 Skrevet 17. september 2022 Er dette sant? 😂 aldri om jeg hadde hjulpet noen med å betale en fartsbot. Anonymkode: 595b4...adc 1
GrønnNellik68 Skrevet 17. september 2022 #6 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ei venninne har nevnt at hun ønsker å opprette en spleis, eller hvert fall høre rundt med bekjente om de kan vippes penger etter hun fikk bot for å ha kjørt for fort. Jeg har sagt jeg ikke ønsker å bidra og da blir hun sykt irritert på meg, kaller meg en dårlig venninne og at hun hadde hjulpet meg om det var meg. Hun klager på for lav lønn (har 20-22.000 i mnd etter skatt). Hun har ikke råd til en slik bot. Hun kunne absolutt funnet seg en billigere leilighet, men ønsker å bo sentralt da hun elsker shopping. Hun bruker mye penger på nye klær, sminke, hudpleie, sko og annet unødvendig, som man ikke tenger nytt av hver eneste måned. Hun har også bil, snuser og drikker mye brus. Vi er ganske nære og har kjent hverandre i mange år, så vi snakker mye om blant annet dette. Jeg har prøvd å få henne til og tenke mer økonomisk, og at hun ikke trenger alle disse nye tingene hele tiden. Men hun nekter å gjøre noe med det. Jeg tjener noe mer enn henne, så da mener hun at jeg burde være raus og hjelpe henne. For det første har hun valgt å kjøre for fort, og må selvfølgelig skjønne at det er mulig man blir tatt i kontroll. Hun maser og sender masse meldinger om hjelp. Hun kan selvfølgelig opprette en spleis, men når du ikke klarer å være økonomisk eller ta i mot hjelp, så må du nesten ta dette som en lærepenge å skjønne at og spare penger til uforutsette utgifter. Jeg er utrolig glad i henne men å hjelpe til å betale ned nor noe så dumt som en bot for å kjøre for fort som kunne vært til fare for eget og andres liv, nei det er ikke greit. Anonymkode: 7abac...bb1l Vel jeg er på gjeldsordning og fikk og farstbot. Jeg betalte den og det var rett før jul og sa i fra til alle bekjente at jeg har ikke råd til julegaver i år. Men det ble ett flax lodd på hver. Her er det snakk om å prioritere. Så nei dette hadde jeg ikke giddet å bidratt med. Det er for lettvindt. Hun må lære å kjøre etter fartsgrensene og dette er en konsekvens for at man ikke klarer det så da får man ta støyten og gjøre opp for seg syns jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #7 Skrevet 17. september 2022 Blåjojo skrev (Akkurat nå): Hadde aldri hjulpet noen med å betale en bot. Men om hun ikke har råd til å betale den så er jo fengsel et alternativ. Evt få delt opp beløpet. Også er det vel bare å håpe at hun har lært av det😅 Kan man få fengsel? Boten var på rundt 4000,- Anonymkode: 7abac...bb1
Blåjojo Skrevet 17. september 2022 #8 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan man få fengsel? Boten var på rundt 4000,- Anonymkode: 7abac...bb1 Vet ikke, men å betale en bot er jo en måte å unngå fengsel på. Hun vil jo uansett få mulighet til å dele opp beløpet.
Bombasi Skrevet 17. september 2022 #9 Skrevet 17. september 2022 En bot kan betales i avdrag. Og er ikke noe man skal "spleise" om. Det er langt utenfor min grense for hva folk skal tigge om penger til. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #10 Skrevet 17. september 2022 Vil hun drite seg ut, så lager hun spleis på det. Hvem gidder å hjelpe med en slik bot. Og ja hun kommer til å få full innboksen sin med lite hyggelige meldinger. Først er du dustete å kjører uforsvarlig til fare for andre, så er du frekk til å be random folk om hjelp i tillegg 🤣🤣🤣 Anonymkode: b2d89...ff3
Pilga Skrevet 17. september 2022 #11 Skrevet 17. september 2022 Hun eier ikke skam! Først skal hun få deg til å dekke bota eller deler av den! og når hun ikke får vilja si der, så skal hun få andre til å betale den via spleis? Hvor ble det av å være voksen pike, og ta konsekvensene for sine handlinger? Jeg hadde ikke gitt henne en krone! Hun får dra kredittkortet eller selge noe hun allerede eier
Toyah Skrevet 17. september 2022 #12 Skrevet 17. september 2022 Fartsbot er ris til egen "RÆV" - der blir jeg ikke med på spleiselag🤣 1
Gab Skrevet 17. september 2022 #13 Skrevet 17. september 2022 Bøter skal virke avskrekkende og oppdragende. Hvis folk får hjelp med å betale disse så reduserer det sjansen for at de skjerper seg. Eneste grunn til at jeg kunne tenke meg å spleise på en bot var hvis jeg var politisk uenig i grunnen for hvorfor vedkommende ble bøtelagt. Jeg tror ikke noen trafikkovertredelser ville falle inn under det. Jeg kunne derimot vurdere å bidra med et lån for å betale for en bot. Men da måtte jeg være rimelig trygg på at jeg ville få pengene igjen.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #14 Skrevet 17. september 2022 Har snakket med henne på telefonen da å skrive frem og tilbake på telefonen ble for slitsomt. Nevnte til henne at hun må sjekke om det er mulig for å dele opp beløpet som noen her nevnte. Hun skulle sjekke det og heller gjøre det. Men hun er fortsatt sur på meg fordi jeg ikke er villig til å hjelpe en venn i nød. Skjeller meg ut og kaller meg en dårlig venninne. Håpet virkelig ikke et vennskap kan ta slutt for noe så utrolig idiotisk. Er så sliten nå, men takk for alle svar! Ts Anonymkode: 7abac...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #15 Skrevet 17. september 2022 Hadde en av mine venninner lagt ut en spleis for en fartsbot… det hadde ikke vært en venninne etter det, snakk om å være totalt blåst og idiot! Jeg kjører ikke alltid etter fartsgrensene jeg heller, men skulle jeg bli tatt er det helt og holdent mitt ansvar. At noen skulle bli SUR for å ikke hjelpe en venninne i «nød» når man har fått fartsbot er så langt ut på viddene at det er vanskelig å fatte. håper hun lager en spleis. Hun kommer til å få passet såpass påskrevet at jeg håper det følger henne livet ut. Anonymkode: e410c...814 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #16 Skrevet 17. september 2022 Ikke spleis på fartsboten til venninnen din! Ærlig talt, maken til frekkhet! Anonymkode: 3d8f3...fe6 1
Fremmed fugl Skrevet 18. september 2022 #17 Skrevet 18. september 2022 TS, Statens innkrevingssentral vil til slutt hvis hun ikke betaler, ordne trekk i lønn. Men håper at du og andre har sagt til henne at en slik spleis ikke vil gi henne penger, men kun få henne å fremstå som mindre begavet. Personlig så er jeg negativ til å blande sammen vennskap med penger, alt for mye risiko. 1
C8H10N4O2 Skrevet 18. september 2022 #18 Skrevet 18. september 2022 Jeg hadde heller kjøpt "Veien til Førerkortet" og pakket den fint inn til henne før jeg hadde hjulpet med å betale en trafikkbot 😜 Hun har selv valgt å kjøre for fort, da får hun selv stå ansvarlig for konsekvensene selv om du tjener bedre enn henne. 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #19 Skrevet 18. september 2022 Fikk bot i vinter, rett før bøtesatsene gikk opp. Rett under 4000 kr. Enten betale boten eller 15 dager i fengsel. Synes 15 dager i fengsel hørtes himmelsk ut da jeg er alene med tvillinger, men delte opp boten og er nå ferdig med den saken. Skikkelig voksen, hu venninna di.. Anonymkode: 56975...1b4 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #20 Skrevet 18. september 2022 Hadde ikke gitt en krone. Anonymkode: 41317...d46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå