Gå til innhold

Måtte skifte til vinterdekk (pigg) men skal ned til Akershus en tur neste helg, må jeg da ta av piggdekkene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har måttet skifte til vinterdekk her jeg bor men må jeg da skifte til sommerdekk igjen før jeg skal til Akershus en tur neste helg? De kan vel ikke kreve at man må skifte dekk hele tiden når jeg bor på et sted med svært tidlig vinter og jeg til stadighet må kjøre over fjellet? Men vil på ingen måte ha piggdekk bot der nede i varmen i Oslo-området…

https://www.tv2.no/broom/forsikringsselskap-fa-pa-vinterdekkene-na/15109447/

Anonymkode: 0ff67...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ditt ansvar å være "skodd" etter forholdene. Det er ingen rettighet å kun skifte dekk to ganger i året, noen ganger må man skifte frem og tilbake om forholdene tilsier det (og man ikke har helårsdekk). 

Men sannsynligheten for å bli stoppet og tatt for å kjøre med piggdekk før tida er forsvinnende liten, og skulle du bli stoppet kan du jo si at du er på vei til et sted med vinterføre?

Anonymkode: 8763c...999

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 21.27):

Det er ditt ansvar å være "skodd" etter forholdene. Det er ingen rettighet å kun skifte dekk to ganger i året, noen ganger må man skifte frem og tilbake om forholdene tilsier det (og man ikke har helårsdekk)

Men sannsynligheten for å bli stoppet og tatt for å kjøre med piggdekk før tida er forsvinnende liten, og skulle du bli stoppet kan du jo si at du er på vei til et sted med vinterføre?

Jeg vil bare ha sagt det: Her i landet betyr helårsdekk at dekkene er like elendige hele året. 

Anonymkode: 30327...ab7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 11.46):

Har måttet skifte til vinterdekk her jeg bor men må jeg da skifte til sommerdekk igjen før jeg skal til Akershus en tur neste helg? De kan vel ikke kreve at man må skifte dekk hele tiden når jeg bor på et sted med svært tidlig vinter og jeg til stadighet må kjøre over fjellet? Men vil på ingen måte ha piggdekk bot der nede i varmen i Oslo-området…

https://www.tv2.no/broom/forsikringsselskap-fa-pa-vinterdekkene-na/15109447/

Anonymkode: 0ff67...05f

Dersom du bare skal på besøk en helg så er det ingenting i veien for å kjøre med piggdekk. Sjansen for at du blir stoppet og dette kontrollert er minimal, og skulle det skje så har du en god forklaring som du neppe vil få noe problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et familiemedlem som kom nedover på helgebesøk med piggdekk rundt den tida her et år. Dekkene ble påpekt da han ble stoppa i promillekontroll, men det var ikke noe problem da han fortalte at han var på et kort besøk og trengte piggdekkene hjemme. :) 

Anonymkode: 7bb8e...cf1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2022 den 22.15):

Jeg vil bare ha sagt det: Her i landet betyr helårsdekk at dekkene er like elendige hele året. 

Anonymkode: 30327...ab7

Jeg vet, ville aldri brukt helårsdekk selv. 

Men siden det er så mange kverulanter her inne regner jeg med at det hadde kommet en kommentar om at "man trenger ikke skifte om man har helårsdekk" om jeg ikke hadde tatt det med 😆

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...