Gå til innhold

Hva er ditt syn på banneord? Kan de hjelpe å uttrykke følelser bedre enn andre ord, eller er det alltid ufint i alle kontekster?

Embla Othea

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man kan gjøre akkurat hva faen man vil.

Det var som eksempel på at banneord, i noen kontekster, kan virke litt negativt ladet. I uformelle settinger kan man gjøre som man vil, men veldig mye banning eller "uheldige" setningsoppbygninger, tonefall osv. kan ta samtalen fra lett og leken, til negativ... Anbefaler ikke å banne på jobb, spesielt ikke til kunder😬

Å si at noe var "jævlig bra" tas jo ikke opp negativt om det ikke menes ironisk. Banneord funker kanskje litt bedre på denne måten enn første eksempel.

Over tekst kan det fort skjære seg pga mangel på tonefall. Jeg er en som ikke banner stort "muntlig", men uttrykker meg gjerne over tekst til venner med banneord om det føles "riktig". Masse banning i hytt og pine blir like irriterende som å alltid si "ikkesant", "du vet", "øøøøh" syns jeg

Anonymkode: 8fec8...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om banneordene, men hvordan det sies. De fleste som banner er ressurssvake og da høres det jævlig stygt ut. 

Anonymkode: 58abf...e54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på konteksten og hvordan man banner. Hvis man sier faen, jævla og helvete i annen hver setning, og i situasjoner der det er upassende, virker det bare tåpelig. 

Kreative kraftuttrykk i en passende kontekst blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på, banner ikke på jobb eller til besteforeldre. Men jeg synes kraftuttrykk hører hjemme noen ganger 😄 

Anonymkode: de19d...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes det er slitsomt å høre på, en og annen som banner fordi de slår tåa i noe er en ting og forståelig. 

Men folk som bruker banneord til å beskrive noe, og bruker det i hver setning, er utrolig slitsomme å høre på.
Type ungdommer som sitter sammen med bussen, og det er j*vlig ditt, og f*ens datt i hver eneste setning. 

Folk som ikke klarer å bruke annet enn banneord for å beskrive hvordan noe var, altså ikke evner å bruke adjektiv i en setning, anser jeg som mindre intelligent rett og slett.

Anonymkode: b3094...4b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes banneord for å uttrykke følelser er helt fint, typ, «jeg ble så jævla forbanna». Banneord for å beskrive andre, «den jævla fitta», syntes jeg er mindre greit. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg bruker banneord, må være når jeg slår lilletåa borti noe, eller slike ting. Det hender jeg blir litt overrasket over andres bruk, spesielt om det er banneord i omtrent annenhver setning. Men stort sett så legger jeg ikke merke til det, om de ellers har et rikt ordforråd og språk. Forstår også at noen har behov for å ha en skikkelig utblåsning innimellom, og at en voldsom språkbruk da letter på trykket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg ikke støte, men de bør spares til anledninger - bør ikke være del av dagligdags bruk (jeg banner ikke hver dag). 

Det er selvsagt forskjell på en voksen person,en tenåring og et barn.

Jeg prøver å holde bruken nede på mine barn, men regner jo med at de vil ha en periode fra 13-20 hvor de har sitt eget språk med venner. Jeg regner med at de vil si "jeg er så trøtt" når de er hjemme og de vil si "jeg er så jævla trøtt" når de er med venner - og det er helt greit, men hjemme ville de fått tilsnakk.

Det er også noe med respekt - dersom tenåringen min hadde brukt et banneord (uskyldig som sammenehengen måtte være) i samtale med meg eller besteforeldre hadde det ikke vært greit.

Men det er fremdeles pinlig å høre på de som må ha et banneord i hver setning, høres ut som de prøver for hardt på noe.

Synes også man kan holde seg til de (for meg) stuereine: Faen, satan, helvete, fuck, jævla
Ting som går på kjønnsorganer og legning bør man stå over (selv om jeg nok også var skyldig her på 90-tallet)

Man bør samtidig ha en feeling rundt settingen. Jeg mistet nøklene mine i vannet foran min far på 70, da sa jeg "faen" og tenker det er innenfor som en spontan reaksjon. Jeg ville på andre siden aldri "krydre" samtalen med banneord dersom vi var i en samtale.  Hadde noe likt skjedd i et familiebesøk hadde jeg nok tydd til "søren".

M42

Anonymkode: 41460...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor sa alltid at de som banner ofte har manglende ordforråd. Det er jeg enig i. Jeg "sparer" banneord til å utrykke virkelig sterke følelser, jeg bruker det ikke i hverdagen.

Anonymkode: 279da...c58

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det er helt innafor å bruke banneord for å uttrykke følelser. Og om man f.eks slår seg veldig, føles det litt blodfattig å bare bryte ut i et "Au!". Lite tilfredsstillende. Men utover det synes jeg det er ganske unødvendig.

Anonymkode: b3071...bb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stygt. vokste opp med foreldre som bannet, sliter med det den dag i dag. selv om jeg synes det er utrolig ufint.

Anonymkode: 3238c...2ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banning er bare stygt. Folk som banner i dagligtale gir et veldig dårlig inntrykk. At det kommer noen gloser hvis man slår seg er en ting, men når man banner i annenhver setning, nei da er man ikke særlig kultivert altså. 

Anonymkode: f58bf...f7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger er det passende. Men det blir litt som ordet sinnsykt. Eller såkalte historiske øyeblikk Utrolig slitsomt med folk som bruker sterke ord om alt mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...