Gå til innhold

Spot med forvaltning - bra eller dårlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, et strøm selskap selger spot med forvaltning og lover til meg at de skal ordne meg billigere strøm gjennom å forvalte kjøp og salg av strøm for meg.

De skryter av at i en enkeltmåned August 2022 at de klarte å skape 83,24 øre/kWh i fradrag på spotprisen og dette var i august.

Avtalen koster 39 kr/mnd, har 3,90 øre påslag og oppsigelsestid er 3 mnd eller evt. 500kr bruddgebyr. De skal i tillegg ha 20% av gevinsten som deres forvaltere klarer å oppnå.

Nå spør jeg dere er det behov for å ha en så uhyre komplisert avtale og er det i det hele tatt noe å tjene på dette? De skriver heller ikke hvilken sone dette gjelder, er det f.eks. bare Sør-norge? Eller for alle?

Jeg mistenker at avtalen er veldig bra om strømmen er dyr og er helt forferdelig dårlig hvis strømmen er billig.

Anonymkode: 7326b...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har dette fra fjordkraft. Veldig fornøyd. Ble mye billigere strøm nå i august ja. Glad vi byttet og håper det bli like bra pris i vinter 

Anonymkode: 9d9f0...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette har sine fordeler og vinster, men jeg ville vært forsiktig med å binde meg til noe så uforutsigbart som man egentlig ikke vet omfanget av. Dette er vel en ny type avtale, tror jeg, så jeg ville nok sett det an. 

For øvrig bør det informeres om hvor de henter denne billigere strømmen fra, og man bør sette seg inn i hvordan dette foregår før man tegner seg opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (23 timer siden):

Mulig dette har sine fordeler og vinster, men jeg ville vært forsiktig med å binde meg til noe så uforutsigbart som man egentlig ikke vet omfanget av. Dette er vel en ny type avtale, tror jeg, så jeg ville nok sett det an. 

For øvrig bør det informeres om hvor de henter denne billigere strømmen fra, og man bør sette seg inn i hvordan dette foregår før man tegner seg opp. 

Det er virkelig ikke farlig å bide seg i 3 måneder, med kun 500 kr om du bryter avtalen før tiden. De fleste tåler det,

Anonymkode: 75956...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er virkelig ikke farlig å bide seg i 3 måneder, med kun 500 kr om du bryter avtalen før tiden. De fleste tåler det,

Anonymkode: 75956...146

Kun 500,-, eller minimum 500,- slik de aller fleste opererer med? 

Smak og behag, men min oppfordring var å sette seg inn i hva man tegner seg opp på. Særlig slike avtaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/16/2022 at 6:55 PM, AnonymBruker said:

Hei, et strøm selskap selger spot med forvaltning og lover til meg at de skal ordne meg billigere strøm gjennom å forvalte kjøp og salg av strøm for meg.

De skryter av at i en enkeltmåned August 2022 at de klarte å skape 83,24 øre/kWh i fradrag på spotprisen og dette var i august.

Avtalen koster 39 kr/mnd, har 3,90 øre påslag og oppsigelsestid er 3 mnd eller evt. 500kr bruddgebyr. De skal i tillegg ha 20% av gevinsten som deres forvaltere klarer å oppnå.

Nå spør jeg dere er det behov for å ha en så uhyre komplisert avtale og er det i det hele tatt noe å tjene på dette? De skriver heller ikke hvilken sone dette gjelder, er det f.eks. bare Sør-norge? Eller for alle?

Jeg mistenker at avtalen er veldig bra om strømmen er dyr og er helt forferdelig dårlig hvis strømmen er billig.

Anonymkode: 7326b...5af

Du kan selvfølgelig være heldig å spare på dette, men det er mer sannsynlig at du taper på det. Ellers hadde det ikke vært et tilbud fra leverandøren din

 

Anonymkode: 218ec...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 18.55):

Hei, et strøm selskap selger spot med forvaltning og lover til meg at de skal ordne meg billigere strøm gjennom å forvalte kjøp og salg av strøm for meg.

De skryter av at i en enkeltmåned August 2022 at de klarte å skape 83,24 øre/kWh i fradrag på spotprisen og dette var i august.

Avtalen koster 39 kr/mnd, har 3,90 øre påslag og oppsigelsestid er 3 mnd eller evt. 500kr bruddgebyr. De skal i tillegg ha 20% av gevinsten som deres forvaltere klarer å oppnå.

Nå spør jeg dere er det behov for å ha en så uhyre komplisert avtale og er det i det hele tatt noe å tjene på dette? De skriver heller ikke hvilken sone dette gjelder, er det f.eks. bare Sør-norge? Eller for alle?

Jeg mistenker at avtalen er veldig bra om strømmen er dyr og er helt forferdelig dårlig hvis strømmen er billig.

Anonymkode: 7326b...5af

Vi har dette abonnementet og har spart alle de 4 månedene vi har hatt det så langt 70-80 øre pr.kwh i snitt per mnd (ca). 

Jeg tror også dette er et abonnement som kan gi gevinst nå, men som i et "normalt" fungerende strømmarked vil kunne gjøre at man taper penger.

Det som gjorde at jeg likevel har troen, er at disse avtalene gjør at strømselskapene kan binde seg til større fremtidige leveringsavtaler. Med andre ord kjøper de en fremtidig leveranse til en fastsatt pris som gjerne er rabattert. Altså ser jeg at det er en slags "win-win" innebygget i modellen. Dess mer Fjordkraft kan binde seg til å kjøpe i fremtiden.. dess mer rabatt kan de få fra produsenten(e). Dette igjen gjør at de tjener enda mer fra de kundene som har en vanlig spot-avtale (for disse betaler da spot-pris og fjordkraft får gevinst på hele mellomlegget, som eksempel)

Personlig kommer jeg til å følge med hvis strømprisene snur og si opp avtalen hvis jeg ser at trenden snur.

Endret av Grandidosa83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...