AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Del Skrevet 16. september 2022 Hei, jeg lader på stikkontakt på hytta, vanligvis med min 15m lange EVSE. I dag kom jeg ikke helt til (rotvelt) og måtte ha en 15m skjøteledning til. På 13A sank da ladeeffekten fra normalt 2,7kW til nå 2,5kW. Altså 0,2kW mindre effekt pga kabeltrommelen. Jeg forstår at det er å forvente mindre effekt her jo lengre kabelen er, men er ikke dette litt voldsomt? Må jeg forvente stillsvarende tap i EVSEn også, altså røfflig 8% tap per 15m? Anonymkode: 28344...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 16. september 2022 #2 Del Skrevet 16. september 2022 Nytter ikke å dytte mye gjennom noe som er trangt nei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Del Skrevet 16. september 2022 Men den kabelen blir ikke trangere, bare lengre? Anonymkode: 28344...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 16. september 2022 #4 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men den kabelen blir ikke trangere, bare lengre? Anonymkode: 28344...49b Øker vel motstanden? Ikke gitt at det er samme kvadrat på ledningene heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 16. september 2022 #5 Del Skrevet 16. september 2022 Du har spenningsfall i kabelen. Så jo lengre kabel du har jo større spenningsfall. I tillegg kan tykkelsen på kabelen være mindre på skjøteledningen og derav enda dårligere vilkår. Husk og at det er stor risiko knyttet til lading via skjøteledning, men skal du først gjøre det så sørg i det minste for at kabeltrommelen er rullet helt ut. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #6 Del Skrevet 16. september 2022 @Snublefot62, hva betyr "spenningsfall" i praksis? Jeg glemmer alltid alle disse strømreglene. Men, ja, denne er rullet helt ut. Anonymkode: 28344...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. september 2022 #7 Del Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): @Snublefot62, hva betyr "spenningsfall" i praksis? Jeg glemmer alltid alle disse strømreglene. Men, ja, denne er rullet helt ut. Anonymkode: 28344...49b Spenningsfall er akkurat det som det høres ut til, fall i spenningen Når du snakker om elektrisitet så har du spenning (trykket) og du har strøm (mengde). Når lengden på kabelen øker så øker det totale spenningsfallet og «trykket», spenningen, blir mindre. Se for deg at bilen er ei vannbøtte og ladekabelen er en hageslange. Bøtta kan ta like mye vann (bilen har like stort batteri hele veien) men om du reduserer trykket på vannet så tar det lengre tid å fylle bøtta opp med like mye vann som om du hadde hatt fullt trykk. Det er det samme du opplever nå. Og dette kan komme av ulike ting som kabeltype, lengde, antall skjøteledd, temperatur, tykkelse etc. Men husk at den laderen du bruker nå er ment som nødlader når du ikke har andre alternativer og må ha strøm. Til regelmessig lading bør du av hensyn til brannsikkerheten få montert en fast ladeboks på hytta. Jeg vet det er kjedelig men det er nok av eksempler i dette landet på lading i kontakt (og spesielt skjøteledning) som har eller har holdt på å ta fyr. Jeg har selv sett flere tilfeller og jeg er ikke elektriker engang. Og jeg har selv opplevd hjemme her en ladekabel som holdt på å ta fyr. Det er ikke noe å ta tjangsen på. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. september 2022 #8 Del Skrevet 17. september 2022 Håper skjøteledning er av god kvalitet og tilstrekkelig tverrsnitt på kobberlederne. Det er mye strøm i lang tid som skal gjennom den skjøteledningen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #9 Del Skrevet 20. september 2022 Mest sannsynlig er tverrsnittet på skjøteledningen lavere en på kursen til ladestasjonen, det har også noe å si på spenningsfallet frem til bilen din. Anonymkode: 46c03...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #10 Del Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mest sannsynlig er tverrsnittet på skjøteledningen lavere en på kursen til ladestasjonen, det har også noe å si på spenningsfallet frem til bilen din. Anonymkode: 46c03...b62 Dette er en tromme med stor kabel (2,5mm²) og fire uttak. Kan det fortsatt være årsaken? Anonymkode: 28344...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #11 Del Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er en tromme med stor kabel (2,5mm²) og fire uttak. Kan det fortsatt være årsaken? Anonymkode: 28344...49b Det er i alle fall en klar årsak til en brann, om det skulle oppstå når du bruker den! Hadde brannvesnet sett hva du bruker, hadde du fått en reprimande uten like når du belaster med såpass høy effekt over lang tid. ALDRI, bruke noe som helst av skjøteledning når du lader bilen! Anonymkode: a5c84...6d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #12 Del Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er i alle fall en klar årsak til en brann, om det skulle oppstå når du bruker den! Hadde brannvesnet sett hva du bruker, hadde du fått en reprimande uten like når du belaster med såpass høy effekt over lang tid. ALDRI, bruke noe som helst av skjøteledning når du lader bilen! Anonymkode: a5c84...6d1 Mannen min er i det frivillige brannvesenet og han lo godt og høyt av kommentaren din. Anonymkode: 28344...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #13 Del Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mannen min er i det frivillige brannvesenet og han lo godt og høyt av kommentaren din. Anonymkode: 28344...49b Da kan han ikke leksa si, det er helt sikkert! Les dere opp på korrekt lading av bilen! Anonymkode: a5c84...6d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 20. september 2022 #14 Del Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mannen min er i det frivillige brannvesenet og han lo godt og høyt av kommentaren din. Anonymkode: 28344...49b Hva lo han av egentlig? https://www.hytteavisen.no/6-av-ti-bruker-skjoeteledning-naar-de-lader-elbilen-paa-hytta-fra-1-juli-blir-det-forbudt.6536708-49617.html https://gronnemil.no/lading-fra-stikkontakt-mode-2-lading/ https://www.ranablad.no/salget-har-okt-na-advarer-han-folket-kan-fore-til-brann/s/5-42-947523 Det er ikke akkurat noe nytt at praksisen er farlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #15 Del Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mannen min er i det frivillige brannvesenet og han lo godt og høyt av kommentaren din. Anonymkode: 28344...49b Les også mer på siden til DSB om lading av elbiler og hybrider. Og så kan gubben tørke av seg gliset Anonymkode: a5c84...6d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #16 Del Skrevet 21. september 2022 Det er en utestikk og nødlading. Det er ikke slik at man aldri skal bruke EVSEn overhodet. Anonymkode: 28344...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå