AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #61 Del Skrevet 16. september 2022 Entern skrev (1 minutt siden): Eh, Jesus var en middelhavsperson. Er ikke spanjoler og grekere "hvite"? Arabere kaller seg forresten "hvite"... Eh, han blir malt kritthvit i huden, og det var han ikke. Og arabere er flytende i fargen, de er hverken hvite eller svarte, de aller fleste er midt i mellom. Anonymkode: c27ab...10c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #62 Del Skrevet 16. september 2022 Woah0 skrev (5 minutter siden): Å kaste steiner mot den som kaster stein er jo ikke løsningen da. Bare tenk litt som autokrater tenker i midtøsten eller i Russland, Nord Korea. Hvis ideen er å skape det samme miljøet så blir det jo slikt, og det er å alltid skylde på noen for skylda som fører til noe som Nazi Tyskland eller Stalins regime var. Er bedre å bare la fortvilte folk sutre, så kan gode folk vinne Hæ? Anonymkode: 9445b...b24 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 16. september 2022 #63 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eh, han blir malt kritthvit i huden, og det var han ikke. Og arabere er flytende i fargen, de er hverken hvite eller svarte, de aller fleste er midt i mellom. Anonymkode: c27ab...10c Nei altså nordisk var han selvsagt ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #64 Del Skrevet 16. september 2022 Entern skrev (Akkurat nå): Nei altså nordisk var han selvsagt ikke. Nå er det flere land i verden som har caucasian/hvit som hudfarge, men helt riktig HVIT var han ikke! Men det er det han har blitt fremstilt som for hele verden, i alle de år, av hvite rasister. Anonymkode: c27ab...10c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Woah0 Skrevet 16. september 2022 #65 Del Skrevet 16. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hæ? Anonymkode: 9445b...b24 Altså la oss si det slikt. Hvis å løse konflikten er å bare bruke samme retorikk. Så løser jo det ikke noe? Bare la folk være sure og så gir de seg etterhvert. Er litt slikt man løser i et demokrati. Fakta vil uansett vinne enhver debatt. Altså det at en fiksjonell karakter ser annerledes ut bryr jeg lite om. Spørsmålet er om filmen er bra eller ikke Endret 16. september 2022 av Woah0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 16. september 2022 #66 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå er det flere land i verden som har caucasian/hvit som hudfarge, men helt riktig HVIT var han ikke! Men det er det han har blitt fremstilt som for hele verden, i alle de år, av hvite rasister. Anonymkode: c27ab...10c Det er nok ikke rasisme, men uvitenhet som gjør at han ble fremstilt så lys. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #67 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (På 14.9.2022 den 22.20): Nei vel? Hva kaller du det da? Når historiske personer blir spilt av noen som ikke ligner i det hele tatt? Når hvite personer spilles av svarte? Hadde det vært greit å caste Kirsten Bell i rollen som Rosa Parks feks? Anonymkode: eade7...637 Netopp, hvor skal vi? Snakker om og sensurere «tatt av vinden» og «nord og sør», kanskje spille inn på nytt med hvite skuespillere som slaver så blir det riktig liksom? Og endre historien er jo meningsløst. Ser nå når de skal spille inn film om Quisling i Oslo og søker statister med krav om blandt annet nordisk utseende. Hylekoret er i gang. Vi kan bare slutte og filme historie og litteratur når alt skal endres. Anonymkode: 09e87...a5d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #68 Del Skrevet 16. september 2022 On 9/15/2022 at 12:34 PM, AnonymBruker said: Noen tror tydeligvis det. Arbeid mot rasisme og annen diskriminering er viktig, og eksisterte også før woke-bølgen. Men jeg opplever woke som skadelig for dette arbeidet, for heller enn å promotere likeverd, promoterer de et menneskesyn der noen grupper er mer verd enn andre, og begrunner dette med at de gruppene har vært utsatt for undertrykking tidligere. Da får vi det samme hierarkiet som i de vonde gamle dager, bare at gruppene flyttes på. Anonymkode: 665d3...95d Jeg vil tilføye noen tanker om hva jeg ser av den ovennevnte grupperingen av mennesker; og det er at tilhørighet til en gruppe blir fastsatt av markører som hudfarge og gjort viktigere enn noe annet. De forskjellige gruppene blir tillagt forskjellige egenskaper som anses som evige og uforanderlige, og disse egenskapene påstås å gjelde samtlige i gruppen helt uavhengig individuelle forskjeller. Mennesker bedømmes og rangeres deretter i verdi og viktighet etter hva slags gruppe de tilhører, og ikke etter sine handlinger. On 9/15/2022 at 12:45 PM, Voyager said: Om du ikke ønsker å se svarte i andre roller enn slaver og hushjelper så får du holde deg til de tusenvis av filmene/seriene som kun har hvite personer i hovedroller/helteroller. I USA er fortsatt svarte underrepresentert i Hollywood ift antall innbyggere. Det er fascinerende at du kun nevner slaver og hushjelper som potensielle roller for svarte. Hva med alle de andre personer av afrikansk opphav som lever og har levd i USA - det må jo være et vell av spennende historier å fortelle. Svarte lever jo ikke kun i USA; og slik hvite amerikanere har opphav i Europa, har svarte amerikanere opphav i Afrika. Hva med det kontinentets egen mangetusenårige historie - er det ikke mulig å bruke film og TV til å fortelle noe av dette? Hvorfor er det kun gammel europeisk historie og kultur som skal gjenfortelles med ikke-europeere i rollene? Anonymkode: 665d3...95d 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
umAxa Skrevet 16. september 2022 #69 Del Skrevet 16. september 2022 27 minutter siden, LillEve said: Vil ikke si at en reaksjon på mange tiår med whitewashing ved å ha et litt med åpent mindset på hvordan karakterer skal se ut på film og i serier er det samme som å ødelegge planeten, men okei. Vet ikke om du med vilje unngår å se at hensikten min var å påpeke at bare fordi noe (woke/skadelig utvinning av resurser) har eksistert før, betyr ikke nødvendigvis at det er greit å fortsette. Det var sterke implikasjoner at du mener det. Den naturlige neste steg blir da la oss snakke om detaljene på hvordan ting er i dag og gjøre en vurdering om noe er "skadelig". Her linker du meg en tiktok om representasjon i hovedkarakterene i filmene fra marvel universet som en detaljert og godt eksempel? Kunne du kanskje puttet noen av dine egne ord hva jeg skal se på her, så vi ikke snakker forbi hverandre? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillEve Skrevet 16. september 2022 #70 Del Skrevet 16. september 2022 umAxa skrev (13 minutter siden): Vet ikke om du med vilje unngår å se at hensikten min var å påpeke at bare fordi noe (woke/skadelig utvinning av resurser) har eksistert før, betyr ikke nødvendigvis at det er greit å fortsette. Det var sterke implikasjoner at du mener det. Den naturlige neste steg blir da la oss snakke om detaljene på hvordan ting er i dag og gjøre en vurdering om noe er "skadelig". Her linker du meg en tiktok om representasjon i hovedkarakterene i filmene fra marvel universet som en detaljert og godt eksempel? Kunne du kanskje puttet noen av dine egne ord hva jeg skal se på her, så vi ikke snakker forbi hverandre? Jeg syns sammenligningen ble litt voldsom, da jeg mener at det vi ser av "woke" i dag ikke er skadelig eller negativ, og jeg tror det trengs et fokus og å aktivt jobbe for større representasjon på skjermene våres. Et lite push tilbake før man treffer midten. Beklager om jeg leste deg feil, men jeg forsto det som en stor stråmann. "Hvis du mener dette, må du jo også mene at vi ikke skal bry oss om natur, hmm??" var slik jeg tolket det. Jeg syns den viser veldig godt at mye av det om skrikes om "woke" i dag er veldig overdrevet, for MCU-universet er noe av det som blir dratt opp mest i diskusjoner (folk kaller de visst "M-SHE-U" etc). Videoen viser at det tvert imot ikke er overdrevet mange kvinner og POC som har hovedroller i denne fasen, slik det blir fremstilt. Det er fortsatt heterofile, hvite menn som har de fleste hovedrollene. Det er ikke noe galt i det, men det er er faktisk deilig med et litt bredere mangfold, uten at det konstant skal skrikes om "forced woke agenda". 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #71 Del Skrevet 16. september 2022 Det fortsetter til det er den nye normalen, og ordet Woke forsvinner helt. Anonymkode: f6075...065 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. september 2022 #72 Del Skrevet 16. september 2022 Det er vel ganske vanlig at når pendelen beveger seg så vil den svinge for mye til den andre kanten igjen før den stabiliserer seg på midten. Woke er vel en motreaksjon på hvit dominans i film- og tv-industrien og dermed vil den, som så ofte skjer, ta litt av før den roer seg. Håper jeg. Det som skjer nå er jeg lite fan av. Jeg støtter selvsagt fullt ut at folk av andre etnisiteter og minoriteter skal være bedre representert i film og media. Det jeg misliker er a) når eksisterende figurer fra historien eller historier endrer kjønn/etnisitet og b) når det å reagere på dette gjør at man blir stemplet som rasist. Vi må slutte å lese fortidens historie og verker med nåtidens øyne og moral. Hvis vi hele tiden skal sensurere og endre fortiden slik at den passer inn i nåtiden så mister vi mye historie og kultur. Vestlig kultur (filmer og serier) har jo blitt kritisert i flere tiår for "hvitvasking". Bruce Lee ble nektet en TV-rolle fordi han var "too Asian" selv når til og med rollefiguren han skulle spille var ment å være asiatisk. Hvordan kan det da være bedre at rollefigurer som i utgangspunktet er hvite nå skal endre etnisitet? Det er jo det samme som hvitvasking bare med motsatt fortegn. Dagens kvoteringspolitikk gjør at folk kan få en rolle basert på sitt kjønn eller sin hudfarge mer enn deres egenskaper som skuespiller. Er det å ta minoriteter på alvor? Når man lager helt nye verk og manus så er jeg helt for at man fokuserer mer på mangfold og representasjon. Men jeg synes ikke dette med å endre fortiden til nåtidens moralske syn er riktig. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #73 Del Skrevet 16. september 2022 LillEve skrev (1 time siden): Nettopp Vil ikke si at en reaksjon på mange tiår med whitewashing ved å ha et litt med åpent mindset på hvordan karakterer skal se ut på film og i serier er det samme som å ødelegge planeten, men okei. Denne gir en veldig god oppsummering på noe som blir beskrevet som "woke" og "female propaganda", men som egentlig bare er normal representasjon: Jeg tror denne videoen her misser poenget litt. Kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, men grunnen til at JEG ikke liker denne «woke-agendaen» er ikke fordi de har female-leads og mangfoldig produksjon.. problemet er når de har en female-lead.. som captain marvel, så er de «mary-sue» karakterer, for det er visst sååå viktig å overkorrektere historien at gud forby at disse jentene skal ha noe som helst feil, og de skal ihvertfall ALDRI trenge hjelp fra en mann. Osv.osv. Så da får man arrogante karakterer, med litt sånn «menn suger»-holdning (*kremt* batwoman), som alltid er sterkest, smartest, kulest.. eksempler på dette nylig: captain marvel, nye men in black, batwoman, charlies angels. Alle disse filmene flopper, for hvordan kan du ha et plot om en karakter som er perfekt? Du kan ikke, de lærer ingenting og det er anti-klimaktisk og urealistisk. Syntes også det er helt dust å se på kvinnelige-karakterer som ikke har super-krefter som denger 100kg muskel menn mens de er tynne 55kg 160cm damer.. det er lov å være feminist men også innrømme at de fleste menn er sterkere enn kvinner.. da er det mer interssant om de vinner slosskampene på andre måter.(smarte, mer fleksible osv). Det er det mange mener om agendaen. Samme med at i eks. 13 reasons why, så ender nesten alle guttene opp som homofile/bi i sesong 2, som ikke går inn i plottet. Netflix skal nå allllltid dytte inn lgbtq greier. Og er det noe galt i at en hovedkarakter foreks er homofil eller trans? Nei, selvfølgelig ikke. Men man trenger det ikke presset inn i hvert eneste film/serie. Statistikk sett er det ikke riktig heller.. ikke hadde jeg hatt like mye i mot noe dette om det ikke gikk ut over plottet, men de syntes det er viktigere å skrive inn dette enn å skrive et ordentlig sammensatt plott. Det er åpenbart at eks. Netflix sitter med en handleliste: svart, feit, kvinne, homofil, trans. Før de i det heletatt har en ide for et show. Når det er feil vei å gå. et godt eksempel på mangfold i en serie som faktisk er god er komedien «Community», der hovedkarakterene er to hvite jenter (en jødisk), to hvite menn (en veldig gammel), to svarte (en feit middelaldrende dame, en ung gutt i jehovas vitner), en arabisk gutt med autisme. Pluss en karakter som er homofil og litt drag, og en asiatisk fyr. Som er en vennegjeng, høres jo helt vilt ut når jeg beskriver det. Hele poenget med den serien er at de er forskjellige, det de har til felles er at de alle går tilbake til college. Men det føles ikke påtvunget, de har masse smarte vitser (som også påpeker stereotyper og er samfunnskritiske) og veldig morsomme handlinger/episoder (sesong 1-3 særlig). Åpenbart at de som skrev dette har tenkt like mye på plot og innhold som karakterene. Man får inntrykk av at de som lagde dette, lagde det fordi de så mye potensiale i å ha så mye mangfold, ikke noen som gjorde det for å få et klapp på skulderen eller fordi de måtte. må også nevne at jeg kan ikke ha sett noe kritikk mot filmer som black panther og shang-chi, så tror ikke folk har problemer med minoriterer generelt bare måten de blir lagt inn på. dette er mine meninger som kvinne og minoritet selv. Anonymkode: f394b...2ab 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #74 Del Skrevet 16. september 2022 Emmelise skrev (3 timer siden): Tonto er en fiktiv figur fra the Lone Ranger som faktisk ble spilt av Johnny Depp. Og det ble kritisert ettersom han ikke har dokumentert eller er registrert som indianer. Men det er heller ikke første gang han har hatt rollen som en indianer, selv om han ikke nødvendigvis har så vanvittig mye indianerblod i årene. Tenk hvis Charlize Theron hadde spilt Mulan, men det er jo ok nå det. Anonymkode: 27485...d6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. september 2022 #75 Del Skrevet 16. september 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror denne videoen her misser poenget litt. Kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, men grunnen til at JEG ikke liker denne «woke-agendaen» er ikke fordi de har female-leads og mangfoldig produksjon.. problemet er når de har en female-lead.. som captain marvel, så er de «mary-sue» karakterer, for det er visst sååå viktig å overkorrektere historien at gud forby at disse jentene skal ha noe som helst feil, og de skal ihvertfall ALDRI trenge hjelp fra en mann. Osv.osv. Så da får man arrogante karakterer, med litt sånn «menn suger»-holdning (*kremt* batwoman), som alltid er sterkest, smartest, kulest.. eksempler på dette nylig: captain marvel, nye men in black, batwoman, charlies angels. Anonymkode: f394b...2ab Veldig enig med deg her. Galadriel fra Rings of Power er nyeste eksemplet på dette. (Litt humoristisk sier folk at hun klarer å være både en Karen og en Mary Sue samtidig 😆 ). 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 16. september 2022 #76 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tenk hvis Charlize Theron hadde spilt Mulan, men det er jo ok nå det. Anonymkode: 27485...d6b Mulan er horribel uansett. Live action versjonen altså. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 16. september 2022 #77 Del Skrevet 16. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tenk hvis Charlize Theron hadde spilt Mulan, men det er jo ok nå det. Anonymkode: 27485...d6b Det er riktignok ingen bevis for at Hua Mulan var en virkelig person. Høyst sannsynlig er hun kun en figur fra en legende. Dermed er det sikkert en eller annen woke idiot som vil påstå at siden det er en fiktiv person kan hvem som helst egentlig rekrutteres for å fylle rollen. At man skal respektere kulturen og landet den fiktive figuren kommer fra er det de fleste som ser ut til å drite i. Akkurat som da de kom fram til at en svart svensk kvinne skulle spille en hvit norsk mann. Jeg så en youtube video her om dagen angående Rings of Power. Der snakker han blant annet om disse "Superfans" som egentlig er youtubere som har kanaler om bøker, men ingen av dem har lest Ringenes Herre. Ordet som brukes mest i promoteringen er "representation". Hvorpå youtuberen som snakker om dette kort sier "Nobody wants to be represented in a story that sucks!" Og jeg kunne ikke vært mer enig. Lag filmer og serier hvor HISTORIEN er bra. Resten vil komme av seg selv. Ripley fra Alien-filmene var ikke engang skrevet som en kvinne ELLER mann. Ripley var simpelthen skrevet som en person. Ved castinga fant de Sigourney Weaver og Ripley fikk dermed fornavnet Ellen. Og Ripley er en knakanes godt skrevet figur. Endret 16. september 2022 av Emmelise Klarer visstnok ikke stave navnet til Weaver ordentlig... 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #78 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Svarte lever jo ikke kun i USA; og slik hvite amerikanere har opphav i Europa, har svarte amerikanere opphav i Afrika. Hva med det kontinentets egen mangetusenårige historie - er det ikke mulig å bruke film og TV til å fortelle noe av dette? Hvorfor er det kun gammel europeisk historie og kultur som skal gjenfortelles med ikke-europeere i rollene? Anonymkode: 665d3...95d Dette! Det nærmer seg kulturell appropriasjon nå, av vestlig kultur. Det er som om vestens historie defineres som noe allment, som alle har opphavsrett til, som ikke trenger å vernes eller tas hensyn til, eller gjengis historisk korrekt Anonymkode: ed1bf...9b8 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 17. september 2022 #79 Del Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 1.22): *venter på dagen det blir greit at en hvit person får spille Pocahontas, Mulan, Nelson Mandela og Barack Obama* *til info: vil aldri skje. Anonymkode: a1032...952 På den andre siden; Det eksisterer opptil flere filmer der den meget kjente mannen fra Midt-østen, Jesus, blir spilt av hvite menn med nordeuropeisk utseende: Lysebrunt hår og blå øyne. Tenker fex på musikal-filmen fra 1973 og den litt senere serien med Robert Powell i tittelrollen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #80 Del Skrevet 17. september 2022 Bacteria skrev (3 minutter siden): På den andre siden; Det eksisterer opptil flere filmer der den meget kjente mannen fra Midt-østen, Jesus, blir spilt av hvite menn med nordeuropeisk utseende: Lysebrunt hår og blå øyne. Tenker fex på musikal-filmen fra 1973 og den litt senere serien med Robert Powell i tittelrollen. Mhm fordi ting ble gjort feil for lenge siden så er det viktig at vi fortsetter å gjøre feil. To feil blir som regel en rett, har jeg hørt i hvert fall. Jeg gleder meg til Kirsten Bell som Rosa Parks jeg as! Anonymkode: eade7...637 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå